Logitech Harmony One Advanced Universal Remote Review

kramerty88 20 juni 2009, laatste update op 20 juni 2009, 2.744 views

Logitech Harmony One Advanced Universal Remote

Pluspunten

• Zeer grote database met veel apparaten.
  • Makkelijke installatie.
  • "Leerfunctie" voor apparaten niet in database.
  • Touchscreen werkt makkelijk (lichte aanraking).
  • Gratis helpdesk (altijd handig).

Minpunten

• Ongemakkelijke houding bij indrukken touchscreen.
  • Missende functionaliteiten.
  • Als harmony het mis heeft kan actie niet opnieuw uitgevoerd worden.
  • Niet alle apparaten kunnen er mee werken.
  • Traagheid van de remote.

Configuratie Score: 4
Omdat ik het zelf ook wel een s zat was om met ladingen afstandbedieningen op tafel de tv, tuner, hifi etc. te bedienen, dacht ik:"Ik ga een universele halen". Bij de mediamarkt heb ik mij laten uitleggen dat dit het beste van het beste was. Het neusje van de zalm. Dus ik mooi voor het verkooppraatje gevallen en 180 euro armer (ja ik had hem net vr de actie), maar blij met mijn harmony.

Installatie
Toen ik thuiskwam meteen uitpakken en installeren, daar liep ik tegen het eerste probleem: mijn hifi stond niet in de lijst. Ok, toegegeven hij is splinternieuw, maar via updates nog niet te vinden. Dus handmatig instellen dan maar. Dit gaat wel makkelijk, maar er gaat wel tijd in zitten. Elke knop de de afstandsbediening moet naar de receiver van de harmony gestuurd worden.

Ergonomie
Wanneer ik hiermee klaar was en hem begon te gebruiken lag hij lekker in de hand, maar ook hier is weer een verbeterpuntje: als je het touchscreen wilt in drukken richt je naar boven, waardoor niet altijd alle apparaten "luisteren".

Functionaliteiten en gebruik
De functionaliteiten zijn uitgebreid, via de computer kun je voor alles instellen wat wanneer waarop moet reageren. Als je tv kijkt en volume omhoog wilt, kan je zelf kiezen of dat van de tuner, tv of hifi is. Met zenders wisselen hetzelfde. Dit moet ook wel weer per knop ingesteld worden, maar als het werkt werkt het. Echter zitten bij de functionaliteiten ook een aantal vervelende punten. Als je op "tv kijken klikt" (met touchscreen dus) en hij staat op radio luisteren op de tuner, dan kan ik nergens instellen dat de tuner op standby gaat. Dit heeft als gevolg dat ik wanneer ik op tv kijken klik, mijn harmony "denkt" dat hij op tv kijken staat, terwijl de tuner uit standby wordt gehaald. Nu loopt hij niet meer synchroon, als ik nu op radio klik zijn de rollen omgedraaid. Staat de tuner op tv en harmony op radio. Er bestaat niet een knop om de actie nogmaals uit te voeren.

Verder is bij het gebruik nog n heel storend nadeel. Het wisselen van zenders gaat via de remote van de Humax zelf zeer snel (met een druk op de knop is de zender meteen gewisseld). Via de harmony duurt het enkele tiende van seconden. Als je dus 20 zenders scrollt door snel te klikken ben je klaar met klikken maar scollt de tuner nog 4-5 zenders verder, omdat de harmony nog bezig is. Dit op alle mogelijke wijzen proberen te veranderen (response time, delays etc. verlagen), maar ook dat mocht het probleem niet verhelpen. Ditzelfde doet de harmony met de tv en hifi.

Eindresultaat
Tot slot heb ik maar besloten hem in te ruilen, omdat er een vervelende eigenschap inzat waar veel mensen niets mee te doen hebben. Mijn hifi systeem en tv hebben een gemeenschappelijke knop. "PowerOn" van de tv is hetzelfde IR signaal als "PowerToggle" van de hifi. Bij elke wisseling (tv -> radio, radio -> tv, tv -> dvd etc.) controleert de harmony de tv op "on", dus gaat mijn hifi uit. Dit via de gratis helpdesk proberen op te lossen, maar mocht niet baten.

• Samsung LE-A756 Series LCD TV
  • Humax iHDR-5050c
  • Panasonic SC-PT470
  • Windows XP

Heb jij ook een Logitech Harmony One Advanced Universal Remote?

Als je twee apparaten hebt die op hetzelfde commando reageren, dan is dat met de originele afstandsbedieningen toch net zo goed een probleem? Dat kun je de Harmony dan toch niet aanrekenen?

Daarnaast schrijf je als negatief punt "Als harmony het mis heeft kan actie niet opnieuw uitgevoerd worden." Het principe van een harmony is dat je deze zo instelt dat deze het niet mis heeft. Ik ben zelf met mijn Harmony 895 nog geen situaties tegengekomen die niet op te lossen waren, ook niet met TV/radio functionaliteit van een digitale tuner.

Heb je uiteindelijk nog een andere universele afstandsbediening gekocht, en heb je daarmee betere resultaten kunnen behalen?
Klopt, daarom heb ik het de harmony ook niet aangerekend.

De harmony heb ik ingesteld, dat hij dan maar de tv met rust moet laten, echter zit daar als nadeel aan dat de harmony hem ook volledig met rust laat. Nergens is een optie uit te vinken dat hij niet moet controleren of tv aan staat. Terwijl overige functies van de tv wel gebruikt moeten worden.
Ja, ik heb nu de afstandsbediening van de Humax zelf. Die ondersteunt ook bijna alle apparaten, waaronder alles van mij. Het nadeel van deze is dat je wel zelf alles handmatig moet doen (als je van tv naar dvd wilt, dat je tv op hdmi2 zet, hifi op DVD, tuner uit en vice versa), maar voordeel is dat het altijd goed gaat. Over dit systeem been ik zeer te spreken, dan maar wat minder automatische acties, maar meer betrouwbaarheid.