Specificaties Mini-pc / HTPC met Ci5-6400T en 8GB ram - Bekijk alle specificaties

Zotac ZBOX NEN Steam Machine Review

WileCoyote 24 januari 2016, 848 views

Zotac ZBOX NEN Steam Machine

Een prachtig product voor een minder prachtige prijs. Stil, compact en krachtig.

Pluspunten

• Stil
  • Krachtig
  • Klein

Minpunten

• Dongle positie
  • SteamOS nog in kinderschoenen
  • Prijzig

Features Score: 4
Na een hele tijd wachten en wat slechte ervaringen met bestellen van een vergelijkbare Alienware variant ben ik uiteindelijk bij de SN970 uitgekomen. Hij zit in het wat duurdere segment maar dat mag de pret niet drukken gezien wat je er voor krijgt.

In de doos :
- Zotac SN970
- Voeding, type volwassen laptop brick
- Steam Controller + dongle
- Cradle + kabel voor de dongle
- Driver CD (windows) en wat leesvoer
- Wifi antenne
- Voedingskabel 2x (EU & UK)

Het kastje is klein, stil en krachtig. Je kunt voor het geld uiteraard een dikkere (ht)pc bouwen, maar je komt nooit aan deze vormfactor. Voor mij was dit dan ook doorslaggevend : hij moest passen op de plaats van mijn oude mede8er.
Ook overwogen - hardware compatibiliteit. Als je een Steam Machine van een officiele supporter koopt dan weet je dat de hardware ondersteund wordt door het OS. In het verleden heb ik al te vaak meegemaakt dat bepaalde zaken met hacks opgelost moesten worden, daar had ik dus geen zin meer in.

Out of the box werkt het meteen perfect waarvoor het bedoeld is : steam linux games spelen. Inpluggen, inloggen, update er over heen laten denderen en spelen maar.

Ik had al wat reviews gelezen over bugs in het SteamOS, zoals geluid wat iedere keer bij het opstarten opnieuw geconfigureerd moest worden. Maar nee, geen probleem, 1x aangeven waar het naar toe moet en het blijft werken. SteamOS wordt iedere week beter als ik naar de updates kijk. Je weet dat als je instapt op een Steam Machine dat het allemaal nog in de kinderschoenen staat, maar ik ben blij om te kunnen melden dat het gewoon werkt.

Tijdens de eerste test run heb ik nog een leuk dingetje gezien : ik had pas 1 spel geinstalleerd en toen ik daar uit ging stonden er ineens 20 in de lijst als speelbaar. Wat bleek - hij had mijn laptop ondertussen gevonden op het netwerk en bood aan om de games te streamen. Dat heb ik dan maar meteen uit gezet, maar het was wel leuk om te zien hoe vlekkeloos het werkt. Ook de controller instellingen werden trouwens overgenomen zoals ik die op de laptop had ingesteld. Kleine dingetjes die aangeven dat er goede dingen gebeuren bij Valve.

Je kunt de dongle voor de controller in de SN970 plaatsen, intern, er is een plekje voorzien. Dat klinkt goed maar is in mijn geval al meteen waardeloos gebleken. En met mij vele anderen gezien de reviews die ik al gelezen had. De Zotac kan met 2 kleine thumbscrews open gemaakt worden om direct toegang te krijgen tot zaken als het geheugen (1 slot bezet 1 vrij), harddisk, M.2 slot en voornoemde dongle usb slot. Helaas is dit slot aan de onderkant van de unit. Weliswaar naar voren gericht, maar zelfs op mijn houten kast komt er niet genoeg signaal bij zonder dat SteamOS begint te klagen over de verbinding. Vandaar dat ik mijn toevlucht heb genomen tot de cradle, deze werkt perfect, ik heb in de hele huiskamer bereik. Zelfs als ik de controller in de keuken achter de (grote Amerikaans model RVS) koelkast houd dan werkt het zonder haperen.

Features 4*
Waarom geen 5 ? Videokaart niet te verwisselen en de USB poort aan de voorkant heeft geen metalen omhulsel. Ik kan me voorstellen dat als er hier een usb stick in zit en de vrouw is wat enthousiast aan het stoffen dat dit nog weel eens snel zou kunnen afbreken. Leuk en handig detail is dat je hem kunt inschakelen met een druk op de steam controller (en uitschakelen via Steam natuurlijk)

Ergonomie 5*
Zo klein, zo stil en dat met zoveel punch. Dat doen er maar weinig. Bravo ! Bij het opstarten hoor je ventilator even op max toerental draaien, dat is minder geluid dan de luchtbevochtiger.

Prestaties 4*
Nee, het is niet de snelste hardware voor die prijs. Maar het is zat voor full hd. Mocht een spel het niet trekken met dit silicium dan ligt dat m.i. vooral aan de ontwikkelaar van het spel. En na de ssd in mijn laptop vind ik een normale hdd toch een beetje vertragend aanvoelen, ook al had ik erger verwacht.

Stabiliteit & betrouwbaarheid 4*
Geen crashes afgezien van het prutswerk van mezelf, en zelfs toen kon ik met een druk op de steam knop op de controller terug naar steam zelf en de hangende applicatie sluiten. Ik reserveer de 5e ster voor wanneer ik er langer mee gewerkt heb.

Bouwkwaliteit en afwerking 4*
Plastic, dat blijft toch slecht aanvoelen hoe je het ook bekijkt. Ook heb ik bij het openen een draadje gezien wat er volgens mij achteraf als patch ingesoldeerd is.

Design 3*
Mag wat mij betreft in andere kleuren dan sterk contrasterend zwart/wit geleverd worden. Ook het heldere witte licht van de power button is een minnetje. Niet de mooiste, niet de lelijkste, gelukkig kan ik hem achter de tv schuiven waarbij alleen de cradle (nauwelijks) zichtbaar blijft.

Prijs 2*
Tja, 1153 (1199 op tijd van schrijven) is toch veel geld voor een 'console'. Nee, doe maar 3*, ik ben tenslotte tevreden over het product en dan noemen we dit maar pijs/prestatie/tevredenheid. Het gaat tenslotte om het genot.

Tot slot nog wat andere observaties.

Ik heb ondertussen ook Kodi geinstalleerd op de Zotac en een linkje in Steam biedt gemakkelijk toegang. Na wat aanmodderen met de repositories en configuratie is dit allemaal prima gelukt en werkt het precies zoals je mag verwachten. Nee, dat is dus niet out of the box en zeker niet voor beginners. Zeker gezien de linux ondergrond van het toestel raad ik dit dan ook niet aan voor de console/windows community. Ik moet eigenlijk zeggen : nog niet. Wie weet wat Valve allemaal nog in petto heeft voor SteamOS.

Gerelateerd daaraan wil ik het toch even hebben over de reviews op het web. Vrijwel zonder uitzondering klagen die allemaal over de ondersteuning van windows games op deze hardware/OS. Sommigen raden zelfs aan om windows te installeren. Dit zijn naar mijn mening slechte conclusies. Onder die zelfde logica zou men ook verwijten moeten maken dat playstation/xbox/wii/whatever games niet werken onder windows of voor mijn part deze steam machines. Je koopt een Steam Machine, met Linux, met een basis van pak ´m beet 1800 spellen bij schrijven van dit stuk. Op diezelfde manier kochten playstation bezitters hun console ook : een dedicated stuk hardware met een bepaalde basis aan spellen. Achteraf gaan klagen dat je windows games niet werken is toegeven dat je je huiswerk niet gedaan hebt. En trouwens, je kunt met steam link je windows spellen streamen naar deze machine, iets wat geen ekele andere 'console' mogelijk maakt. En windows installeren ? Nee, ook dan heb je het niet begrepen.

Nu nog even wennen aan de bediening met de Steam Controller, muscle memory kweken. Vroeger of later regel ik me nog een corsair lapdog mocht ik het nodig achten, maar tot nu toe ben ik dik tevreden met deze aankoop. Hij staat nu al de hele dag aan in dit eerste weekend als radio/mediaspeler en spelletjes voor als de vrouw naar de sportschool is :) En tot nu toe nog niet 1x de ventilator gehoord buiten het opstarten.. Top !

Heb jij ook een Zotac ZBOX NEN Steam Machine?

Ik kan niet wachten tot hij wat breder verkrijgbaar is en de prijs onder de 1100 zakt (anders haal ik hem voor 1040 bij onze oosterburen).

Ik zit al sinds december 2014 te wachten op een dergelijk kastje, want toen zou de Alienware Alpha uitkomen. Die is echter een klein jaar uitgesteld en nu ze ongeveer gelijktijdig gereleased zijn is een 860m natuurlijk al weer zwaar verouderd en is de SN970 de absolute koning van de performance per cm3.

Heb in de tussentijd de Zotac EN760 geprobeerd maar de kwaliteitscontrole schoot daarbij ernstig te kort (3 keer geannuleerd onder WKOA), hopelijk is dat bij deze beter gesteld.

Ikzelf ben overigens wel bang dat de 6400t te kort gaat schieten, ik ben dan ook benieuwd of een 6600t een zelfde warmteafgifte heeft zodat ik er wat meer CPU performance uit kan persen (970m is voor mij op 1080p sowieso genoeg), maar ik vermoed dat een potje SupCom FAF met 7 AI en pop cap van 1k problemen gaat geven end-game (CPU intensief en slechte multicore ondersteuning).

Ikzelf ga er vermoedelijk relatief snel 16 GB RAM inleggen met een 512 of 1 TB m.2 ssd en over een jaar de HDD vervangen voor een 2TB SSD. Ow ja, ik ga er een dual-boot van maken met windows en misschien zelfs wel primair windows :9

Dit machientje is er voor mij om mijn ITX systemen te vervangen voor echte ultra-compacts.
-Workstation voor als mijn instap MBPr tekort komt
-Toekomstbestendinge HTPC (want HDMI2.0)
-Casual gamestation voor langs de TV
-Hardcore desktop gamestation (waarvoor de windows installatie)
-Lanbox

Kun je de afmeting van de power-brick geven?

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 16 februari 2016 15:25]

Bah , windows :P
Maar ik begrijp waarom. Alhoewel, casual is er genoeg op linux :P
De power brick is (nagel me niet vast op een mm.. ) 15.5 x 7.5 x 3.beetje met de rubberen plakkertjes.
Vraag me overigens af waarom hij hier zo slecht verkrijgbaar is. Bij de oosterburen is ie zo breed verkrijgbaar dat de prijs al tot 1k is gezakt :(

Contact met Zotac is ook waardeloos.

Weet je of deze in aanmerking komt voor zotac's extended warranty? (5 jaar totaal, en760 kwam er namelijk wel voor in aanmerking)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 19 februari 2016 10:45]