Sitecom Greyhound Review

Greyh0undTestpanel 24 januari 2016, laatste update op 24 januari 2016, 233 views

Sitecom Greyhound (Testpanel)

Zeer goede router voor een helaas te grote prijs (300,-). Alleen aan te bevelen aan mensen die regelmatig veel data moeten verslepen en geen probleem hebben met de prijs.

Pluspunten

• Veel functionaliteit/opties in de Firmware
  • Snelle CPU
  • Draait op een OpenWRT variant, wat inhoud dat de software uitbreidbaar is
  • Dual Band mogelijkheid: 2,4 en 5,0 Ghz wifi verbindingen te combineren voor extra snelheid (als je andere devices dat ook ondersteunen)
  • Android/iOS app om router instellingen aan te passen

Minpunten

• Wifi bereik niet beter dan een (veel) goedkopere Asus RT-AC66U

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
Disclaimer: Ik krijg deze router kadeau voor het schrijven van deze review.
Dit is wat er allemaal in de doos zit (Van links boven naar rechts onder):
  • LAN kabeltje (~30 cm)
  • Stroom adapter
  • Zakje met muur plugs (voor als je de router perse wilt ophangen)
  • Sitecom boekje met legale nonsense die toch niemand leest
  • CD met driver voor de Sitecom USB Control Center om netwerk scanners en printers te kunnen configureren
  • De Greyhound router zelf
  • Network Login Details boekje met gebruikersnamen en wachtwoorden om te connecten met de SSIDs en in te kunnen loggen in de router zelf
  • Installation guide (vanzelfsprekend
  • Pootjes onder de router (deze zaten in een zakje)
Featureset
Zeer uitgebreid en uitbreidbaar! Je betaald er flink voor, maar je krijgt er ook flink wat voor: Een snelle CPU, uitbreidbare open source firmware, redelijk wifi bereik, mooi design (iig naar mijn mening :) ), etc

Voorkant van de doos

Ene zijkant

Andere zijkant
Prestaties
Deze router bevat een van de snelste CPUs beschikbaar voor routers, dus dat zit wel puik.
Draadloos bereik
De max ligt bij een meter of 20. Dan staat de router op hoofdhoogte (op een PC kast op een tafel) en zit er een raam en een houte schuurtje tussen. Boven (eerste verdieping) is de verbinding een stuk minder, maar dat komt door een betonnen muur en plafond. Dat zal altijd een hekelpunt blijven bij Wifi.
Betrouwbaarheid en stabiliteit
Kan ik niet veel van zeggen. Ik heb hem in 2 weken moeten testen, wat niet een tijdsbestek is waar waar je de router echt kan testen op hoe stabiel en betrouwbaar het is. In de korte tijd dat ik hem gebruikt heb, was het wel stabiel (geen gekke crashes oid), Neem dit dus maar met een klein korreltje zout.
Beheerbaarheid
Redelijk vlot van (instelling) scherm wisselen en de optie schermen zijn lekker duidelijk. Als je een afkorting ziet die je niet kent, is een antwoord een google van je vandaan.

Er is een basis scherm beschikbaar voor nieuwe gebruikers, maar ook een Advanced panel voor als je wat geavanceerdere opties wilt hebben.

Het begin scherm. Hieronder zie je alle standaard optieschermen.

En als laatste een enkele screenshot voor de geavanceerde opties:
Ondersteuning
De router is nog best nieuw en is er dus nog geen nieuwe firmware beschikbaar en ik maak persoonlijk nooit gebruik van een Tech Support service, dus ik kan hier niets over zeggen.
Veels te hoog voor het Wifi bereik en het aantal features die je er voor krijgt. Een veel goedkopere Asus RT-AC66U (de router die ik al had staan voordat ik deze Sitecom router kreeg) is verkrijgbaar voor de helft van de Greyhound prijs, heeft op een klein aantal features na dezelfde featureset en als je wil kan je de standaard firmware vervangen voor bijvoorbeeld een Tomato of DD-WRT. Even flexibel en toch goedkoper.
Moet ik hem nou kopen?
Kan ik deze router ter harte aanbevelen?
Voor de algemene gebruiker:
Nee, daar vind ik hem te duur voor. Een router van de helft van de prijs voldoet aan "snel genoeg" en "redelijk veel functionaliteit". Het is een kwestie van tijd voordat er een nieuwe Wifi standaard bijkomt en routers kan je niet upgraden, dus het is het naar mijn mening niet waard om zoveel geld uit te geven voor deze router om over een paar jaar deze te vervangen.
Voor de PowerUser (Media mensen, YouTubers, SysAdmins, etc)
Alleen als je perse de router wilt hebben met de snelste CPU momenteel beschikbaar (voor routers), regelmatig veel data versleept op je lokale netwerk en geen probleem hebt met de (IMO) veels te hoge prijs, zou ik zeggen: "Dit is de router voor jou!"

Als alternatief kan je misschien beter een eigen router bouwen en er een 10Gbit (of snellere) netwerkkaart in douwen (en in je andere machines natuurlijk ook) als je regematig veel data versleept. Dit is natuurlijk alleen handig als je SSDs hebt die de netwerk snelheden ook inderdaad kunnen voltrekken.
Extra-tje: Sitecom USB Control Center
Dit programma bevind zich op de CD en kan gebruikt worden om een netwerk printer en scanner aan te sluiten/in te stellen. Persoonlijk gebruik ik onze printer niet zo vaak (maar een paar keer per jaar), dus ik heb ook geen moeite genomen om deze te testen via de router.
Het is mij niet echt duidelijk voor wie deze router bedoelt is: Hij is te duur voor de normale gebruiker (voor de helft van de prijs kan je al een capabele router kopen) en power users kunnen beter een eigen router bouwen (en veel hogere snelheden behalen).

Heb jij ook een Sitecom Greyhound?