Sitecom Greyhound Review

wjvdsTestpanel 26 januari 2016, laatste update op 26 januari 2016, 553 views

Sitecom Greyhound (Testpanel)

De Sitecom Greyhound is een high-end router met goede prestaties voor dagelijkse taken en een zeer uitgebreide featureset. De vraag is natuurlijk wat al deze features toevoegen en voor wie dit de hoge kostprijs waard is.

Pluspunten

• Snelle en duidelijke interface
  • Snel Wi-Fi netwerk met goed bereik
  • Veel multimediafeatures

Minpunten

• Geen documentatie/handleiding
  • OpenWRT lijkt dichtgetimmerd
  • Lage WAN-snelheid
  • Softwarebugs?
  • Muurbevestiging onhandig
  • Duur

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 5

Enkele weken geleden werd ik door Tweakers uitgekozen om de Sitecom Greyhound te reviewen. Nadat ik de router had ontvangen ben ik aan de slag gegaan om alle aspecten van deze zeer veelzijdige router te bekijken.

OpenWRT

Sitecom prijst deze router aan als de eerste router die standaard geleverd wordt met OpenWRT. Dit biedt veel voordelen op het gebied van extra packages die door de community gemaakt worden, maar omdat ik geen functionaliteiten heb gemist heb ik hier geen gebruik van gemaakt.

Wel heb ik geprobeerd te ontdekken in hoeverre het nu echt gewoon een bruikbare Linux-machine is, maar dit viel tegen. De router is niet toegankelijk via SSH of telnet en in de GUI is geen functionaliteit te vinden om dit aan te zetten. Ook zijn hier geen packages voor te vinden. Op de website is de broncode van de firmware te vinden (hiertoe zijn ze verplicht vanwege de GPL van OpenWRT), maar er wordt geen documentatie meegeleverd over hoe je deze kunt compileren en uploaden naar de router en ik heb niet genoeg kennis van OpenWRT om dit zelf uit te zoeken.
Verder is de GUI (Luci) zo aangepast ten opzichte van stock OpenWRT dat de documentatie van OpenWRT bijna niet bruikbaar is bij het aanpassen van instellingen.
In de praktijk heb je dus niet erg veel aan het feit dat de router op OpenWRT draait, want écht customizen is erg lastig en er is geen documentatie over wat er wel te customizen is.

Featureset

De Greyhound wordt door Sitecom neergezet als een zeer veelzijdige router. De router heeft twee USB 3.0 poorten en een SD-kaartslot waarmee direct audio, video en foto's gedeeld kunnen worden met het netwerk via DLNA en bestanden gedownload kunnen worden via torrents. Ook is er een optische en analoge audio-ingang waarmee audio direct kan worden afgespeeld over het netwerk.

Ik heb een USB poort getest door er een USB-stick in te steken. De data hierop was makkelijk via SMB en FTP te bekijken. Films en muziek afspelen via DLNA ging ook direct goed.

In de dagelijkse praktijk heb ik echter nooit de behoefte gehad deze USB- en audio-poorten echt te gebruiken. Misschien ben ik te ouderwets, maar voor mij is een router een apparaat puur voor mijn netwerk, en niet voor wat ik met dat netwerk wil doen (zoals media streamen of torrents downloaden).

Prestaties

Het meten van prestaties van een router kan op verschillende manieren gedaan worden. Als je alleen snelheden van een router in één omgeving (combinatie van testsoftware, testhardware en Wi-Fi-afstanden) hebt, kan je geen zinnige vergelijking maken met die van een andere router in een andere omgeving. Om toch een goede indruk te geven van de snelheden ten opzichte van een andere high-end router heb ik de testen zowel met de Greyhound als met mijn Netgear R7500 gedaan.

Alle testen zijn gedaan met het programma iperf3. Het voordeel van het doen van alle tests met dit programma ten opzichte van bijvoorbeeld Speedtest.net is dat je niet afhankelijk bent van fluctuaties in de snelheid van je internetverbinding omdat alle snelheden gemeten worden tussen twee computers die je zelf beheert. Ten opzichte van het simpelweg kopieren van een bestand is het voordeel dat je niet gelimiteerd wordt door de snelheid van je harde schijf - er wordt uitsluitend data uit het RAM verstuurd. Ik heb overal de standaardinstellingen gebruikt, dus ik heb niet gerommeld met TCP-opties. De weergegeven snelheden zijn de gemiddelden na het weghalen van de 3 traagste en 3 snelste seconden van de tests van 10 seconden.
Snelheid bedraad
Om een baseline neer te zetten van de maximale snelheid die ik ging halen, heb ik eerst de snelheid tussen mijn PC (Asus P8Z68-V PRO moederbord) en mijn laptop (HP Elitebook 8570W) zonder routers of switches ertussen gemeten. Daarna heb ik op LAN <-> LAN de snelheid gemeten en daarna op LAN <-> WAN, waarbij de PC in de WAN-poort zat en de laptop in de LAN-poort. In alle gevallen zaten er geen andere switches tussen.
Hierbij kwam ik op de volgende snelheden.
TestSnelheid (Mbps)
Rechtstreeks Desktop <-> Laptop930
Greyhound LAN <-> LAN930
Greyhound LAN <-> WAN180
Netgear LAN <-> LAN910
Netgear LAN <-> WAN800

Wat hier natuurlijk direct opvalt is dat de Greyhound hard door de mand valt bij de LAN <-> WAN test. Deze snelheid is te verklaren door het feit dat bij LAN <-> LAN alleen switch-functionaliteit gemeten wordt terwijl hier echt de router aan de slag moet. Aangezien bijna niemand een verbinding van meer dan 200Mbps heeft valt deze snelheid niet op in een simpele speedtest.net test, maar gezien het feit dat verschillende aanbieders al 500Mbps aanbieden en internetsnelheden in de toekomst alleen maar zullen toenemen is dit toch een zwaar minpunt. Omdat de hardware van de router verder niet traag is, lijkt me dit wel te verhelpen met een firmware-update maar hier kan je natuurlijk niet vanuit gaan. Volgens hardware.info ligt dit aan OpenWRT en is dit lastig op te lossen maar ik kan dit niet bevestigen.

De LAN <-> LAN snelheid is natuurlijk prima.
Snelheid en bereik draadloos
De snelheid van het draadloze netwerk neemt af als de afstand en hoeveelheid obstakels tussen de router en het mobiele apparaat toeneemt. Daarom heb ik op verschillende punten in het huis de snelheden van het Wi-Fi-netwerk getest, alweer met de Greyhound en de Netgear. Alle tests heb ik gedaan vanaf mijn mobiele telefoon (HTC One M8) naar mijn desktop PC (bedraad aangesloten).

Ik heb het 2.4GHz- en het 5GHz-netwerk apart getest.
2.4GHz
Toen ik deze test voor het eerst wilde doen, kwamen er hele rare resultaten uit. De Greyhound kwam in het hele huis op snelheden van rond de 1Mbps, alsof er in de router iets niet goed ging. De signaalsterkte was wel door het hele huis goed, maar in de router werd de snelheid ergens geblokkeerd. Een harde reset die ik later nodig had voor een ander probleem bleek dit probleem te verhelpen, maar dit is natuurlijk niet fraai. Het lijkt hier dus om een software-probleem te zijn gegaan maar ik heb niet uit kunnen vinden waar hem dit in zat.

De 2.4Ghz-test resulteerde in de volgende resultaten.
TestSnelheid Greyhound (Mbps)Snelheid Netgear (Mbps)
Hal6040
Woonkamer4026
Keuken3325
Slaapkamer4525
Kelder74
Zolder912

Deze resultaten zijn zeer vergelijkbaar, maar de Greyhound is toch duidelijk de winnaar. Alleen op de zolder was het bereik iets minder, maar dit kan gelegen hebben aan de orientatie van de antennes.

In veel andere reviews zul je een stuk hogere snelheden tegenkomen. Het feit dat deze snelheden zoveel lager liggen zal liggen aan mijn testomstandigheden. Dit is ook de reden dat ik ze vergelijk met een andere router.
5GHz
Een probleem bij het testen is dat 802.11AC (5GHz Wi-Fi) niet goed werkt in ons huis vanwege de dikte van muren, deuren en vloeren. Als de router in de meterkast staat heb je eigenlijk nergens bereik met het 5GHz netwerk. Daarom heb ik voor het 5GHz netwerk alleen een test vanaf een paar meter afstand met line-of-sight gedaan om de maximale snelheid te krijgen.

TestSnelheid (Mbps)
Greyhound120
Netgear70

Hierin is de Greyhound dus weer beduidend sneller.

Betrouwbaarheid en stabiliteit

Ik heb ruim een week lang de stabiliteit van het Wi-Fi netwerk (toen het netwerk erg traag was, zie test 2.4GHz) getest. Aan het eind van deze week kwam ik met geen mogelijkheid meer in de webinterface - de router deed zijn ding nog wel, maar poort 80 was niet meer open, alsof de webserver in de router gecrasht was. Ik weet niet of dit iets met het probleem van de Wi-Fi-snelheid te maken had, maar het vereiste een reset om de router weer aan de gang te krijgen.

Beheerbaarheid

Ik heb van letterlijk alle functionaliteit zelf moeten uitvinden hoe het werkt, omdat er geen handleiding beschikbaar is (wordt niet meegeleverd en is niet op de website te vinden). Gelukkig is de interface erg snel en logisch, dus kon ik makkelijk zoeken. Alledaagse taken zoals Wi-Fi instellingen wijzigen of poorten forwarden gaan snel. Instellingen voor de diverse linux-filesystems op de router zijn ook in te zien en aan te passen, maar aangezien je hier niets kan wijzigen zonder SSH-toegang vraag ik me af wat de toegevoegde waarde hiervan is. Hetzelfde geldt voor het inzien en aanpassen van processen die op de router draaien: zonder documentatie of mogelijkheden om zelf linux-software te kunnen installeren heb je hier niet zoveel aan.

Sitecom levert ook de MyWifi app, waarmee je de router eenvoudig vanaf je telefoon kan bedienen. Deze werkt prima, hoewel het natuurlijk wel een beetje tricky is om Wi-Fi instellingen aan te passen vanaf een Wi-Fi netwerk.

Ondersteuning

Uiteraard is het gebrek aan documentatie erg spijtig, waardoor ik de support nodig had. Toen ik niet meer in de webinterface kon komen en ik de router wilde resetten ging dit niet vanzelf (blijkbaar moest je de reset-knop niet indrukken tot het lampje uitging maar totdat het lampje weer begon te knipperen, wat enkele seconden langer duurde), was er een Nederlandse medewerker online die mij vlot heeft geholpen.

Uiterlijk

De router heeft een strak uiterlijk en is duidelijk bedoeld om in het zicht neer te zetten. Hiervoor zijn wel concessies gedaan met betrekking tot het gemak waarmee je hem aan de muur kan vastmaken. Omdat de netwerkpoorten aan de achterkant zitten, kun je hem niet zomaar tegen de muur bevestigen, maar moet je de pootjes waarmee je hem ook op de grond neer kunt zetten als een soort afstandsbusjes gebruiken. Hierdoor hangt hij niet zo stabiel tegen de muur, wat toch wel jammer is. Dat ziet er zo uit.

Conclusie: prijs waard?

Deze router is een van de duurste consumentenrouters die sinds 2015 in de pricewatch zijn verschenen. Daarvoor krijg je dan ook een snelle, innovatieve router met functionaliteiten die ik niet eerder in routers heb gezien, zoals audio-ingangen. Ook de bediening is zeer prettig. Zeker als de kinderziektes verholpen worden en er documentatie beschikbaar voor komt (of een goede community support) is dit misschien wel de beste router ooit. Maar routers van 200 euro of minder bieden ook vaak bijna dezelfde snelheden, en eerlijk gezegd zie ik mezelf de bijzondere features van deze router nooit in de praktijk gebruiken. Ook OpenWRT is prima zelf te installeren op andere routers, en dat scheelt toch wel een hoop geld.

Heb jij ook een Sitecom Greyhound?