Specificaties Tower, 7 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Elite 331 Review

Meivogeltje 19 juni 2009, laatste update op 20 juni 2009, 3.643 views

Cooler Master Elite 331

Pluspunten

• Ziet er goed uit.
  • Makkelijk onderdelen in te installeren.
  • Power en reset knop aan de zijkant.
  • Frontpanel usb aansluitngen.
  • Zeer laag geprijsd.

Minpunten

• Jammer dat achter het honingraat geen compleet isolatiemateriaal gebruikt is ivm geluid.
  • ZIjwand mis ik een opzetstuk aan de binnenkant als je de luchtkoker niet kan gebruiken

Voor mij schoonvader zocht ik een simpel maar leuk uitziende kast. Uiteindelijk was mijn oog op de elite serie gevallen van Coolermaster. Betaalbaar en het zag er leuk uit. Een goede keuze?

Gisteren kwam de postbode aan de deur met deze behuizing. De behuizing zat in een sterke doos met uiteraard piepschuim eromheen. Eenmaal uitgepakt kon ik aan de slag:

Bouwkwaliteit en afwerking

Eenmaal uit de doos vond ik het een mooiere kast dan van de afbeeldingen op internet. Voorkant zag er modern uit met aan de zijkanten een lange powerbutton en een kleine resetbutton. Die reset knop blijft altijd handig en vind het ook een gemis als deze er niet opzit, wat nogal eens gebeurdt. Het is een erg lichte kast. Alles zag er netjes afgewerkt uit. Geen last van scherpe randen gehad tijdens het inbouwen.

Inbouw mogelijkheden

Ik was op zoek naar een niet al te grote tower. Deze is volgens de specificaties van Coolermaster
W)203 x (H)419 x (L)484mm. Naast de ene schijf die ik nodig had was er nog plaats voor 4 andere interne schijven. Ook is er plaats voor 4 externe drives(cd/dvd lezer/brander ed en 2 voor diskettestation, kaartlezer enz.

Koelings mogelijkheden

Standaard zit er een 12cm fan aan de achterkant(uiteraard van Coolermaster) Deze is verder niet verstelbaar ofzo met een regelaar, maar wat verwacht je voor een behuizing van rond de 30.
In de zijwand zit standaard een koker om de warmte uit te voeren van de CPU. Je zult wel een kleine koeler op je CPU moeten hebben om deze te kunnen gebruiken. Ik heb een Coolermaster hyper TX3 gebruikt en daar moest de koker er echt voor af. Wel jammer dat er geen andere plaat meegeleverd is voor als de koker eraf moet. Je hebt dan toch aan de zijkant 4 schroefgaten zitten in je wand waar je zo doorheen kijkt. Aan je frontpanel zit een honingraat afwerking, waar dus ook koeling naarbinnen kan komen.

Vormgeving

Deze kast was voor mij de keuze uit de elite serie met name omdat de powerknop netjes aan de zijkant verwerkt zit en geen lelijke ronde knop in het midden van de onderkant van je behuizing. Ook geen rare verlichting rondom de powerknop waar je je aan gaat storen. Alleen 2 leds voor power en harde schijf.
aan de onderkant van de frontpanel zitten 2 usb aansluitingen en een hoofdtelefoonaansluitng voor mic en geluid. Ideaal. Optioneel een firewire aansluiting. Zijkant kan altijd maar de vraag zijn welke kant je behuizing staat of dit in je voordeel of nadeel werkt. Geen poespas verder op de grijze arcering aan de buitenkant van je frontpanel na. Op de bovenkant van je frontpanel zit trouwens nog een plaat met Coolermaster erop geschreven. Vind het zelf niet zo mooi, maar het is niet storend. De bays voor je cd/dvd drives zijn aan de achterkant bedekt met zwarte schuim. Deze was bij mij niet de breedte van de bay zelf, waardoor je er doorheen kijkt op sommige punten. Staat een beetje slordig.

Installatiegemak

De kleppen aan de voorkant zijn makkelijk eraf te halen als de frontpanel eraf is gehaald. Alle benodigdheden zitten erbij om je moederbord te kunnen monteren. Ruimte zat en de klemmen voor je drives voelden ook degelijk aan en hielden alles goed vast, zoals een no screw behuizing zou moeten zijn.
Ik vond alleen het hendeltje aan de achterkant om je insteekkaarten vast te zetten een beetje onhandig. In plaats dat je deze verticaal beweeg, zoals het hendeltje je laat denken moet je een horizontale beweging maken zodat deze losklikt en omhoog kan. Het hendeltje heeft het gelukkig overleefd. Alles wat moeilijk ging met installeren had meer te maken met het onderdeel wat gebruikt werd(koeling) dan met de kast zelf.
Ik vond de handleiding die meegelverd was alleen wel erg kort.

Modbaarheid

Door de honingraat op de frontpanel zal het voor de modders een mooi effect geven als je er wat lampjes in doet. Heb er zelf ook nog even over getwijfeld, echter was dit naar mijn mening niet besteed voor de doelgroep, waar de computer voor gebouwd werd, bestemd :P

Ik heb deze behuizing voor iets meer dan 30 gekocht. Geen geld voor wat je krijgt!!

Overige info

Mocht er interesse zijn dan kan ik eventueel nog wat afbeeldingen uploaden. Dit was mijn eerste review, dus eventuele feedback is welkom :)

Heb jij ook een Cooler Master Elite 331?

Hallo Meivogeltje,

Ik had eigenlijk de volgende vragen aan jou:

- Hoeveel fans kan je in de kast monteren
- Kan je aub want foto's van binnen- en buitenkant maken en kan je de fans met een fancontroller wel regelen of?
Aan de zijwand kan lijkt mij 1 fan eventueel geplaatst worden ipv de luchtkoker die er standaard zit. Voor kan ook nog een fan geplaatst worden. Achter zit er al 1. Elke fan kun je met een fancontroller regelen, echter zit er bij sommige kasten al een regelaar bij voor 1 fan(meestal achter). Dat is bij deze behuizing dus niet het geval.Foto's komen asap.
Kun je toch zo opzoeken op de coolermaster site? en in feite is elke fan zo'n beetje te besturen met een fan controller, meeste fans hebben 3pin.
De fan die achter in de kast zit kan je wel via een 3-pins aansluiting op je moederbord aansluiten. Ook zit er een molex stekker bijgeleverd.
Oke, heel erg bedankt. Nog een (stomme) vraagje:

Van welke afmetingen mogen de fans zijn?...
12cm , zowel voor en achter.
"Die reset knop blijft altijd handig en vind het ook een gemis als deze er niet opzit, wat nogal eens gebeurdt."

Ooit wel eens geprobeerd de aan/uit knop ingedrukt te houden?

Verder nette review al mis ik eigenlijk wel de plaatjes bij het verhaal over de hendeltjes, de gebruikte koeler en het side panel met gaten vanwege weghalen koker
Als je de powerknop ingedrukt houdt(7 seconden) gaat deze uit. Is heel wat anders dan een reset :) . Ik hang altijd graag om mijn kastdeuren heen om op de vloer de powerknop ingedrukt te houden :X Verder ligt het aan je instellingen wat je powerknop wel/niet doet. Een reset knop die reset. 8-). De gebruikte cooler staat bij het kopje "Gebruikt in combinatie met" :+ . Foto's zal ik maken als de kast uit het kadopapier is.
Aantal afbeeldingen van internet bijgeplaatst.
Ik heb dezelfde kast gebruikt bij een computer voor een voetbalclub, en daar vinden ze het allemaal erg moeilijk om de power knop te vinden. Deze zit namelijk heel ongebruikelijk aan de zijkant. Ik weet dus niet of dit wel een positief punt is. De kans is uiteraard wel kleiner dat je hem per ongeluk aan de voorkant aantikt met je been of wat dan ook.
De bevestiging van de HD's en Optische Drives, hoe werkt dat precies? Ik neem aan dat het screwless, maar het systeem is mij totaal onbekend!
ik heb zelf ook een systeem in deze kast gebouwd, op de foto van de binnenkant van de kast zie je zwarte klemmen met een paarse draaiknop, om hem los te maken ( om de drive of hd erin te doen) draai je hem naar links , nu kun je de zwarte klem weghalen zodat je je drive/hd erin kunt doen. Dan zwarte klem er weer op (met de pinnetjes in de screw holes)en dan draai je de knop weer naar rechts en dan zit ie weer vast :)

[Reactie gewijzigd door Danielv op 17 augustus 2009 17:20]

De handleiding is inderdaad te summier. ik mis de hele sectie over de connectoren van de leds en de Power en reset knop. er staat alleen "please refer to the illustration on teh section of the USB 2.0 and Audio connector from the motherboard user manual." en dat is toch echt te summier aangezien de fabrikant van het mobo (in mijn geval) duidelijk een andere kleurcodering voor de connectoren gebruikt.