Sandisk Ultra Fit USB 3.0 128GB Zwart

Specificaties 128GB USB-stick - Bekijk alle specificaties

Sandisk Ultra Fit USB 3.0 128GB Zwart Review

Bluepenguin 23 januari 2016, laatste update op 23 januari 2016, 1.593 views

Sandisk Ultra Fit USB 3.0 128GB Zwart

Overall een uitstekende usb-stick. Geeft met intensief schrijven een heel behoorlijke snelheid; lezen gaat lekker snel. Bij intensief gebruik loopt de UltraFit enigszins warm. I.c.m. de licht beperkte schrijfsnelheid maakt dit net geen 5 sterren waardige stick. 4,5* van de 5*.

Pluspunten

• Prima verhouding prijs / opslag-capaciteit verhouding
  • Compact
  • Zeer stabiele lees- en schrijfsnelheden

Minpunten

• Wordt warm bij intensief gebruik

Deze review is een korte test van de Sandisk Ultra Fit, op het moment van schrijven (jan. 2016) voor ongeveer 40 euro te koop. Daarvoor krijg je één van de meer betaalbare usb-sticks van 128GB met usb 3.
Houd in gedachten dat deze usb-stick zéér compact is. Veel grote dan het gemiddelde beschermkapje is deze stick niet. Als je denkt daarmee de Ultra Fit snel te verliezen, is deze usb-stick waarschijnlijk niet je eerste keuze. Anders kun je het zeer compacte als voordeel zien (mijn mening).
De Fit steekt ongeveer 9mm uit de usb-poort, vergelijkbaar met veel van de 'micro' ontvangers voor draadloze muizen / toetsenborden.

Test opzet
Meestal wil je liefst bij een usb-stick dat vooral de dagelijkse bestanden makkelijk en snel mee kunnen worden genomen. De snelheid van lezen en schrijven dus.
Hieronder is als volgt getest: twee maal is er met HD Tune versie 2.55 getest, daarna één keer met Truecrypt (het aanmaken van een encrypted non-system volume) en tot slot het kopiëren van een groot iso-bestand.
De snelheid van schrijven en lezen voor langere tijd achter elkaar, weegt in deze review vrij zwaar mee. De grote opslag-capaciteit maakt deze usb-stick ook erg geschikt voor backuppen en andere data-intensievere toepassingen.
De prestaties zijn gehaald met alle testen op een usb 3.0 poort.

Prestaties
(zie ook de afbeeldingen onderaan de review) HD Tune geeft een zeer stabiele snelheid van afgerond 39 MB/sec. De test met Truecrypt en het kopiëren van een groot image-bestand geven ongeveer de helft daarvan voor schrijven: tussen de ca. 16 en ca. 17 MB/sec.

Verder
Bij de aanschaf van deze usb-stick kun je verder nog enkele zaken in de overweging mee nemen, afhankelijk van het gebruik en je voorkeuren:
• de usb-stick is zeer compact: de één zal de stick hierdoor wellicht snel verliezen, voor de ander kan dit weelicht makkelijk mee te nemen zijn.
• de Ultra Fit heeft, net zoals vrijwel alle SanDisk usb-sticks, de SecureAcces software aan voor het encrypten van bestanden.
• goede bouwkwaliteit; de usb-stick voelt stevig aan.

Overall is dit een uitstekende usb-stick. Met intensief schrijven haal je een heel behoorlijke snelheid; lezen gaat lekker snel.
Het warmlopen doet ietwat afbreuk aan een verder vrijwel vlekkeloos werkende stick. Samen met de licht beperkte schrijfsnelheid maakt dit voor nu de conclusie dat deze Ultra Fit voor mij eigenlijk net geen 5 sterren waard is. Jammer genoeg biedt t.net niet de optie om 4,5 ster toe te kennen als score.

P.S. Mocht je deze usb-stick serieus overwegen, dan is misschien de review van rub147 ook de moeite van het lezen. Hij haalt namelijk zeer veel hogere snelheden, zowel met lezen als schrijven.

Heb jij ook een Sandisk Ultra Fit USB 3.0 128GB Zwart?

Ik gebruik ook een 6 tal van deze Ultra Fit stickjes, variërend van 16, 32 en 64gb.
Inderdaad zeer snel en compact. Ik laat deze gewoon in de laptop zitten als de laptop in de hoes terug gaat.
Ideaal voor in de autoradio, steekt niet uit, waardoor je er niet per ongeluk tegenaan stoot etc. Frontje van de radio gaat met usb er nog in gewoon in de binnenzak.
Wordt inderdaad warm maar vindt dat geen probleem.
Wel ben je snel het beschermkapje kwijt, maar ja.....
Dank je voor het lezen van m'n review :) Het zijn inderdaad fijne usb-stickjes. Hopelijk houdt Sandisk ze lang in het assortiment.
Helemaal met Bazerk eens, prima stickies voor welk gebruik dan ook. Laat ze meestal ook lekker zitten.

In mijn oude macbook pro 13 (non-retina) werden de sticks ook erg warm. Of zeg maar beter heet, want je kon het op gegeven moment gewoon voelen via het toetsenbord. Echter gebruik ik nu een Macbook Pro 15 retina en daarin wordt de stick niet eens een beetje warm. Waar het dan precies aan kan liggen, geen idee. Maar warm of niet, de stickies zijn lekker, snel, compact en niet al te duur!
Goede review! Lijkt mij een chille stick om naast mijn sandisk extreme te gebruiken. De Extreme steekt namelijk wel uit en ik heb er al 2 verbogen.. kostbaar grapje :p
Dank je wel :) Hopelijk helpt het je in de beslissing om wel/niet een Fit aan te schaffen als opvolger voor de Extreme's die je nu hebt.
De Sandisk Extreme is zo te zien wel wat breder dan deze Ultra Fit. Dus ook bij twee usb-poorten die dicht bij elkaar zitten, heeft de Ultra Fit nog wel een extra voordeel. Twee Fit's naast elkaar is geen enkel probleem, waar dat bij een Extreme wellicht wel krap wordt.

Zo te lezen gebruik je de sticks erg veel. Enige wat ik me in jouw schoenen af zou vragen, bij intensief gebruik, is hoe duurzaam de Fit blijkt. Het ding heeft een klein uitstekend kunststof deel. Dat voelt nu na een paar maanden rustig gebruik prima aan, maar ik zou je niet durven zeggen hoe een paar jaar intensief werken er mee (bijv. laptop en dan met de laptop in een hoes, dag in dag uit. Of dagelijks mee in de broekzak) uit gaat pakken. Het blijft tenslotte een heel klein stukje kunststof dat alles moet opvangen.

[Reactie gewijzigd door Bluepenguin op 29 januari 2016 14:41]

Bedankt voor de review.
Graag gedaan :)
Als je op het punt staat deze usb-stick te kopen en nog een vraag hebt, laat maar weten. Misschien dat ik een antwoord voor je heb.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.