Specificaties 15,6" (1920x1080), 1,024TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus N551JB-CN083T Review

playon1955 23 januari 2016, laatste update op 30 juli 2016, 493 views

Asus N551JB-CN083T

Een notebook waar je veel plezier aan kunt beleven.Componenten waaruit de laptop is opgebouw zijn goed. Zo uit de doos enkel de gebruikelijke registratie en updates afwerken en gaan met dit snelheidsmonster. Asus heeft voor een stevig en mooi ontwerp gezorgd. Bovendien was ik verrast door de bijgeleverde externe subwoofer.

Pluspunten

• Robuust gebouwd
  • Fraai ontwerp.Brushed aluminium deksel
  • Geluid superieur
  • Snelle opstart

Minpunten

• Ventilator hoorbaar

In feite was ik op zoek naar een Ultrabook van Asus. In Nederland is er dan weinig keus als je voor Asus kiest. In huis hebben we al 2 ultrabooks en na rijp beraad hebben we met elkaar besloten een 15 inch laptop aan te schaffen in het hogere segment.
Verhoudingsgewijs veel goedkoper en completer en bovendien voor het kantoorwerk is een Ultrabook soms te klein. Een oudere laptop die voor het spreadsheet werk werd gebruikt gaf de geest en toen werd het makkelijker om de Zenbooks links te laten liggen. Prachtige lichtgewichten daar niet van. In een uitvoering met voldoende geheugen, een snelle processor en voldoende opslagruimte.betaal je gauw een paar honderd euro meer en blijft het af en toe behelpen.

Ontwerp.
Strak design. Prachtige brushed aluminium deksel. Speakers fraai weggewerkt. Geen punten waarbij ik het gevoel had, dat er niet goed over nagedacht was. Zelfs toetsenbord verrlichting indien gewenst. Een eye catcher als je de concurrentie bekijkt. Belangrijk is hoe het fijn het op de laptop werken is. Nou persoonlijk ben ik heel erg tevreden. Toetsherkenning en aanslag zijn boven gemiddeld.

Componenten.
Geheugen standaard 8GB in mijn geval ruim voldoende.
Hybride harddisk van 1024 GB waarvan 24 GB SSD meer dan voldoende. Een uitvoering met alleen een SSD schijf had de voorkeur, maar kwam ik niet in het programma tegen, belangrijk voor mij was dat hij snel zou opstarten.
De laptop beschikt over 2 HD's. Een 5400rpm I TB disk van Samsung en een SSD van 24GB van Kingston. Aanvankelijk was mij verteld dat een zgn. hybride disk betrof. De Kingston SSD wordt door Windows en het BIOS als Cache gebruikt. De schijf krijgt geen schijfletter en is door de gebruiker niet te benaderen. Alle software staat om de traditionele HD van Samsung en de snelheidswinst wordt behaald door de cache disk van 24 GB.

Niet zo snel als de kort geleden aangeschafte Microsoft Surface Pro 3, maar naar schatting kun je na 20 seconden al aan de slag,
Geluid van de speakers en subwoofer niet eerder van deze kwaliteit tegen gekomen.
Aansluitingen in voldoende mate aanwezig. Ontbreekt gewoon niets.
Dedicated Videokaart die misschien niet het allersnelst is, maar de prestaties stellen mij niet teleur. Nu moet ik bekennen dat ik geen gamer ben.
Het scherm is Full HD IPS mat en is heel duidelijk leesbaar. De kleuren zien er prachtig uit als je foto's of een film bekijkt.

Geluidsniveau.
Hij is nog nieuw en wordt niet stevig aan het werk gezet, maar dan hoor je toch het gezoem van de koeler. Niet vervelend maar bij de Surface Pro 3 of Macbook Air hoor ik werkelijk niks. De pas overleden Dell laptop vertoonde meer herrie.

Warmte niveau.
Niet eerder meegemaakt dat een laptop die uren achtereen aanstond zo koel bleef.
In die zin is dat wel heel prettig.

Prestaties.
Ja ik heb het gevoel dat de Surface Pro 3 wel een tikje sneller is voor normaal kantoor gebruik. Die kun je misschien niet zo zwaar belasten als deze laptop, maar voor kantoorwerk is een I7 wel overdreven hoor. Ik ga mijn fotobewerking en videomontage wat vaker oppakken denk ik wel. Dat was op de oude laptops echt geen doen. Multitasken met de Asus is werkelijk een feest. Zo kan hij met gemak via Wetransfer 8 gb in vier sessies van 2GB tegelijkertijd uploaden, terwijl je onderwijl bestanden naar je NAS server aan het dumpen bent en dan kun je ook nog redelijk normaal doorwerken. In het verleden geen systeem gehad die zo zwaar aan de tand gevoeld kon worden. Een of twee sessies via Wetransfer overblazen bracht met zich mee dat je tijdelijk met goed fatsoen niets anders kon doen.

Batterijduur.
Ja het apparaat is net nieuw en wordt nog niet stevig aan de tand gevoeld maar ruim 5 uur haalt hij wel. Dit had ik eerlijk gezegd niet verwacht.
Een hele dag doorhalen zoals met een Zenbook is er niet bij dus de oplader moet mee als je van huis af bent.

Resume.
Fijne laptop om mee te werken. Zit aan de bovenkant van de middenklasse. Fraai en ergonomisch ontwerp dat ook fijn voor multi media toepassingen gebruikt kan worden.

Heb jij ook een Asus N551JB-CN083T?

In aanvulling op mijn review wil ik nog de volgende kanttekeningen plaatsen.
Na gebruik van de laptop nu na 4 dagen tegen de volgende zaken aangelopen.

Toetsenbordverrlichting.
Voegt naar mijn mening niks toe. De lichtgrijze toetsen met zwarte cijfers en letters zijn zowel bij daglicht als 's avonds voldoende helder en duidelijk. Ik heb de verlichting nooit aanstaan. Dat komt dze laptop met dit toetsenbord namelijk helemaal niet ten goede. Nodeloze toevoeging naar mijn idee. De toetsenbordverlichting doet afbreuk aan de herkenbaarheid.

Bootmenu F2 - Veilige Modus F8 - Recovery F9 - Slaapstand

Slaapstand.
Wat een gesodemieter met de slaapstand. Laptop totaal uit zijn balans en evenwicht als de slaapstand wordt geactiveerd. Uitzetten want bij het ontwaken is deze laptop tergend langzaam en lange tijd niet bruikbaar. Nooit eerder mogen ervaren met een laptop.
Dit met de helpdesk van Asus gecommuniceerd en ik ontving binnen 24 uur een e-mail om de recovery modus (fabriekinstallingen te activeren) F9 herhaaldelijk intikken tegelijk met een starttoets indrukken.
Wat een verhaal. Nou die recovery modus kwam niet tot leven en op Internet ontdekte ik dat heel veel Asus laptops maar ook andere brands heel veel problemen met ontwaken uit de slaapstand hebben.
Opnieuw een e-mail ingeschoten bij de helpdesk van Asus met ook de opmerkingen dat F2 Bootmenu, F8 veilige modus en F9 Recovery niet aan de praat te krijgen waren. Hierop hetzelfde advies gekregen - waarschijnlijk standaard antwoord - maar er werd niet ingegaan hoe ik die recovery en andere functies aan de praat zou kunnen krijgen. Ik kon de laptop ook voor reparatie indienen als ik er niet uitkwam. Jeetje in welke eeuw leven we.
Dit antwoord ontving ik een paar uur geleden, maar gisteravond ben ik tot diep in de nacht verder blijven zoeken om de zaak aan de praat te krijgen.
In het engels las ik een artikel als reactie op een vraag van de gebruiker met hetzelfde probleem om Windows af te sluiten met de shift toets ingedrukt. Dan zou ik na de herstart met F2 (bootmenu) ingedrukt wel in het bootmenu terecht komen. Bij F8 veilige modus en F9 recovery werkte dit echter niet.
Verder gezocht en uren later las ik een workaround van Asus zelf met een verwijzing naar Windows 8.1 om het snelstarten van de Asus laptop uit te schakelen om dat Windows 8 en Windows 10 bij de modus snel opstarten tijdens het afsluiten van de laptop een compleet bestand achterlaten waarbij de laptop later snel kan worden opgestart. In feite blijft het system in de achtergrond nog actief. Dit is er de oorzaak van dat F2, F8 en F9 onbereikbaar worden. Lekker dan. Bij ernstige problemen moet de laptop terug naar de leverancier want je kunt de optie snel opstarten als deze is geactiveerd niet meer uitschakelen om een image of iets dergelijk op te starten.
In de krochten van het Internet en honderden onbeantwoorde vragen van gebruikers verder, stuit je dan op de kern van het probleem. De helpdesk in Nederland weet echter van niks en stuurde mij later het verhaal om een reovery terug te zetten. Dat lukt niet zonder aanvullende adviezen en ik garandeer iederen dat je uren verder met hetzelfde probleem blijft zitten.
Voor een zeer bekend A merk vind ik dit al met al een kwalijke zaak.
Jongen waar maak je dit nog mee en volgens mij is dit een standaar Windows 10 (Windows 8) probleem, of hebben andere fabrikanten dit in hun modellen standaard anders georganiseerd?

Ik ben pas sinds enkele weken een Windows 10 gebruiker en tot voor kort hield ik met alleen met WIndows 7 Professioneel bezig. Windows 8 vond ik helemaal niks en was sowieso geen optie.
Nu ben ik ruim anderhalfjaar terug ook lang aan het stoeien geweest om een Asus laptop vanaf USB te laten booten en dat is mij niet gelukt. Ook Internet stond vol met problemen van gebruikers die de dezelfde ervaring hadden.

Het uitzetten van het snel opstarten in het opstart menu betekent dat de laptop er zo'n 10 seconden langer over doet om te kunnen starten met je werk. Niet onoverkomelijk en ik kan er best mee leven. Plezier in de laptop is terug. Als de snelstart staat uitgeschakeld, sluit hij 3 keer zo snel af. Dat dan weer wel.

Advies.
Bij deze laptop en mogelijk veel andere Asus modellen, maar misschien ook wel exemplaren van andere leveranciers, de optie SNEL OPSTARTEN UITSCHAKELEN !!!!!!!!!!!