Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 1,024TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Asus N551JB-CN083T Review

playon1955 23 januari 2016, laatste update op 27 september 2017, 505 views

Asus N551JB-CN083T (Product gekocht)

Veel moeten hobbyen met deze Asus laptop niet echt stabiel. Echt Asus nukken die op geen enkele wijze door Asus opgelost of geupdate worden.

Pluspunten

• Robuust gebouwd
  • Fraai ontwerp.Brushed aluminium deksel
  • Geluid superieur

Minpunten

• Asus firmware
  • Asus drivers
  • Update beleid Asus
  • Ondersteuning Asus

In 2016 aangeschaft en kort na de aanschaf redelijk tevreden over deze laptop.
De ellende kwam later pas aan het licht.
Zonder dat dit ooit door Asus is opgelost of toegelicht of verklaard gaat een slaapstand o.i.d. op deze laptop nooit lukken. Na de eerste updates begon ik me al snel te ergeren dat het opstarten wel heel veel trager ging dan kort na de aanschaf.

Uit zelfervaring en een hoop andere klachten van veel Asus gebruikers kwam ik er achter dat de kleine SSD cache schijf, gewoon stond uitgeschakeld. Met de ondersteuning van Asus en vernieuwing van de software niet blijvend aan de praat te krijgen. Uiteindelijk is het gelukt en hierover een kort artikeltje gepubliceerd. Desalniettemin ik heb nooit het gevoel meer gekregen als in de winkel dat ik op een fijne snelle laptop aan het werk was. De Surface Book Pro 3 van mijn partner was een veel fijnere laptop om mee te werken.

Inmiddels handig geworden om wat oudere laptops van een SSD schijf te voorzien, kwam ik er achter dat dit wel eens het verscil zou kunnen maken voor deze laptop. En achteraf is dat ook zo. Ik heb er een 500 GB SSD schijf ingezet en nu draait deze laptop voor het eerst een beetje naar mijn zin.

Helemaal geen geluid meer hoorbaar en extra energie zuinig.
Het klonen van de oude HDD is niet echt gelukt. I kwam er achter dat de laptop met de gekloonde schijf allerlei niet meer te herstellen kuren geen vertonen. Uiteindelijk een schone installatie gedaan.

Asus mij heel erg bekend van de zelfbouw desktops van vroeger is voor mij door het ijs gezakt. Ik denk als ze de evaluatie los gaan trekken van ellende die ik met deze laptop heb mogen ondervinden en hoe ze een gebruiker dan aan zijn lot overlaten geeft wel te denken. Nu blijk ik gewoon niet de enige te zijn die dit zo ervaart, maar als je een probleem van jouw model voor legt, krijg je een advies van Asus alsof hun product dit zou ondersteunen wat gek genoeg juist niet het geval is en waarom je contact met ze zoekt. Dat wordt het standaard een recovery terugzetten als advies.
Jammer.

Heb jij ook een Asus N551JB-CN083T?

In aanvulling op mijn review wil ik nog de volgende kanttekeningen plaatsen.
Na gebruik van de laptop nu na 4 dagen tegen de volgende zaken aangelopen.

Toetsenbordverrlichting.
Voegt naar mijn mening niks toe. De lichtgrijze toetsen met zwarte cijfers en letters zijn zowel bij daglicht als 's avonds voldoende helder en duidelijk. Ik heb de verlichting nooit aanstaan. Dat komt dze laptop met dit toetsenbord namelijk helemaal niet ten goede. Nodeloze toevoeging naar mijn idee. De toetsenbordverlichting doet afbreuk aan de herkenbaarheid.

Bootmenu F2 - Veilige Modus F8 - Recovery F9 - Slaapstand

Slaapstand.
Wat een gesodemieter met de slaapstand. Laptop totaal uit zijn balans en evenwicht als de slaapstand wordt geactiveerd. Uitzetten want bij het ontwaken is deze laptop tergend langzaam en lange tijd niet bruikbaar. Nooit eerder mogen ervaren met een laptop.
Dit met de helpdesk van Asus gecommuniceerd en ik ontving binnen 24 uur een e-mail om de recovery modus (fabriekinstallingen te activeren) F9 herhaaldelijk intikken tegelijk met een starttoets indrukken.
Wat een verhaal. Nou die recovery modus kwam niet tot leven en op Internet ontdekte ik dat heel veel Asus laptops maar ook andere brands heel veel problemen met ontwaken uit de slaapstand hebben.
Opnieuw een e-mail ingeschoten bij de helpdesk van Asus met ook de opmerkingen dat F2 Bootmenu, F8 veilige modus en F9 Recovery niet aan de praat te krijgen waren. Hierop hetzelfde advies gekregen - waarschijnlijk standaard antwoord - maar er werd niet ingegaan hoe ik die recovery en andere functies aan de praat zou kunnen krijgen. Ik kon de laptop ook voor reparatie indienen als ik er niet uitkwam. Jeetje in welke eeuw leven we.
Dit antwoord ontving ik een paar uur geleden, maar gisteravond ben ik tot diep in de nacht verder blijven zoeken om de zaak aan de praat te krijgen.
In het engels las ik een artikel als reactie op een vraag van de gebruiker met hetzelfde probleem om Windows af te sluiten met de shift toets ingedrukt. Dan zou ik na de herstart met F2 (bootmenu) ingedrukt wel in het bootmenu terecht komen. Bij F8 veilige modus en F9 recovery werkte dit echter niet.
Verder gezocht en uren later las ik een workaround van Asus zelf met een verwijzing naar Windows 8.1 om het snelstarten van de Asus laptop uit te schakelen om dat Windows 8 en Windows 10 bij de modus snel opstarten tijdens het afsluiten van de laptop een compleet bestand achterlaten waarbij de laptop later snel kan worden opgestart. In feite blijft het system in de achtergrond nog actief. Dit is er de oorzaak van dat F2, F8 en F9 onbereikbaar worden. Lekker dan. Bij ernstige problemen moet de laptop terug naar de leverancier want je kunt de optie snel opstarten als deze is geactiveerd niet meer uitschakelen om een image of iets dergelijk op te starten.
In de krochten van het Internet en honderden onbeantwoorde vragen van gebruikers verder, stuit je dan op de kern van het probleem. De helpdesk in Nederland weet echter van niks en stuurde mij later het verhaal om een reovery terug te zetten. Dat lukt niet zonder aanvullende adviezen en ik garandeer iederen dat je uren verder met hetzelfde probleem blijft zitten.
Voor een zeer bekend A merk vind ik dit al met al een kwalijke zaak.
Jongen waar maak je dit nog mee en volgens mij is dit een standaar Windows 10 (Windows 8) probleem, of hebben andere fabrikanten dit in hun modellen standaard anders georganiseerd?

Ik ben pas sinds enkele weken een Windows 10 gebruiker en tot voor kort hield ik met alleen met WIndows 7 Professioneel bezig. Windows 8 vond ik helemaal niks en was sowieso geen optie.
Nu ben ik ruim anderhalfjaar terug ook lang aan het stoeien geweest om een Asus laptop vanaf USB te laten booten en dat is mij niet gelukt. Ook Internet stond vol met problemen van gebruikers die de dezelfde ervaring hadden.

Het uitzetten van het snel opstarten in het opstart menu betekent dat de laptop er zo'n 10 seconden langer over doet om te kunnen starten met je werk. Niet onoverkomelijk en ik kan er best mee leven. Plezier in de laptop is terug. Als de snelstart staat uitgeschakeld, sluit hij 3 keer zo snel af. Dat dan weer wel.

Advies.
Bij deze laptop en mogelijk veel andere Asus modellen, maar misschien ook wel exemplaren van andere leveranciers, de optie SNEL OPSTARTEN UITSCHAKELEN !!!!!!!!!!!