Specificaties Bridge met 2x E27 lampen (ZigBee) - Bekijk alle specificaties

Belkin WeMo LED-startpakket Review

Foritain 25 januari 2016, laatste update op 26 mei 2017, 2.948 views

Belkin WeMo LED-startpakket

WeMo toont potentie met eenvoudige installatie, eenvoudig gebruik, en flink wat mogelijkheden met behulp van IFTTT ondersteuning. De app toont wat ruwe kantjes, maar de voornaamste minpunt is het huidige (beperkte) aanbod van verschillende soorten lampen, waarbij het extra steekt dat in andere regio's wel een groter aanbod is.

Pluspunten

• Werkt goed. Vooralsnog geen problemen ondervonden binnen de featureset.
  • Installatie eenvoudig
  • (Basis) gebruik eenvoudig
  • Dankzij IFTTT kan je best veel met WeMo, dit vereist echter wel verdere tijdsinvestering
  • Lampen geven flink licht, en zijn dimbaar.
  • Werkt van binnen je eigen WiFi, en tevens buiten huis.
  • (Google) Nest Weave ondersteuning aangekondigd (al ontbreekt elke vorm van details)

Minpunten

• App toont wat ruwe kantjes, en zou nog iets sneller mogen
  • WeMo heeft uitbreiding assortiment van verschillende lampen (RGB, andere fittingen, strips) hard nodig om met Philips Hue te concurreren.
  • Mogelijkheden zonder gebruik IFTTT beperkt
  • Niet goedkoop.

Kwaliteit Score: 4
In deze review bespreek ik meerdere producten, de bovenstaande samenvatting is van toepassing op het in de prijsvergelijker gekoppelde product, Voor de samenvatting en het overzicht van de plus- en minpunten van de andere producten zie de reviews die daar aan zijn gekoppeld.

Review: Belkin WeMo

- Installatie
- In de praktijk
- Conclusie

Productpagina @ WeMo

De vraag naar een slimmer huishouden is sterk toegenomen de laatste jaren. Als gevolg daarvan, en het feit dat er nog altijd geen grote winnaars is op het gebied van domotica, proberen tal van bedrijven hun ‘piece of the pie’ te pakken. Belkin, voornamelijk bekend om hun netwerkapparatuur, doet dat met hun WeMo ecosysteem. Onder de WeMo vlag worden momenteel al tal van producten verkocht en er zijn even zo veel aankondigingen van nieuwe producten te vinden.

Vandaag gaan we de eerste stappen zetten in de wereld van WeMo om te kijken wat Belkin ons te bieden heeft. We gaan kijken naar de ‘slimme’ LED lampen, de switch, en de camera. Andere producten in de WeMo range heb ik simpelweg (nog) niet, dus hoewel ik de mogelijkheden van het WeMo ecosysteem aan ga halen kan ik daar uiteraard niet te diep op in gaan. Wellicht voer voor een vervolg in de toekomst. We gaan beginnen met de fysieke producten te bekijken, daarna gaan we kijken naar de installatie en het daadwerkelijke gebruik.

Mijn WeMo avontuur begon met de LED starter kit, een set bestaande uit een controller en twee lampen verkrijgbaar vanaf 69 euro. Nu heb ik deze set van iemand anders overgenomen, dus helaas kan ik niet showen hoe de verpakking er uit ziet of wat er exact in zit. Aan de andere kant gaf het een interessante uitdaging: WeMo zou simpel moeten zijn, dus dan kan ik toch zeker wel installeren zonder handleiding?

De Link vormt de basis en is een onmisbare schakel wanneer je meerdere WeMo lampen wilt gebruiken. De lampen zelf maken gebruik van het ZigBee protocol en zodoende heb je één Link nodig in je huis om de lampen te kunnen beheersen. Deze Link prik je ergens in het stopcontact, uiteraard binnen het wifi bereik van je netwerk, en daar doe je verder niets meer mee. De enige knop die we dan ook terugvinden is een reset knop. De Link bevat een LED die knippert tijdens installatie, opstarten, e.d. maar tijdens normaal gebruik geeft deze geen licht af. Het kastje is fysiek stevig en ziet er ook keurig uit. Heel onopvallend is hij met zijn diepte uiteraard niet. Je kan maximaal 50 lampen aan één Link koppelen, dus de kans dat je er meerdere nodig hebt is vermoedelijk niet heel groot.

De lampen zien er fysiek ook goed stevig uit, al mag dat ook wel voor de prijs. Losse lampen kosten ca 29 euro. Hoewel in Amerika tal van verschillende lampen beschikbaar zijn lijkt de keuze in Nederland vooralsnog wat beperkt, ik ben enkel E27 (standaard grote fitting) dimbare lampen tegen gekomen met wit licht (3.000K) afgeven. De vraag is uiteraard of en wanneer de andere kleurtonen die momenteel al bestaan ook naar Nederland gaan komen, want de ‘tunable white’ set die verschillende wittonen kunnen weergeven lijken best interessant. RGB lampen zijn overigens nog niet uitgebracht maar wel aangekondigd, RGB LED-strips zijn er wel in de States maar je raadt het al: Niet in Nederland.

Deze lampen hebben een 9,5W / 800 Lumen specificatie. Ter vergelijking, de Philips LED lamp met 3.000K / 800 lm heeft een 10,5W specificatie. Hiermee vervangen ze in feite de ouderwetse 60W lamp, dus je kan gerust stellen dat er aardig wat licht uit komt. Met een verwachte levensduur van 25.000 uur zal je normaliter ook wel even vooruit kunnen.

Het tweede product waar ik mee aan de slag ging was de WeMo switch met een prijskaartje van ca 49 euro. De switch komt in twee varianten, deze eenvoudige variant, en de ‘insight’ switch die voor een tientje meer een energiemeter ingebouwd heeft. Waar de lampen gebruik maken van ZigBee werkt de switch zelf direct op WiFi; een starter kit met lampen is dus niet noodzakelijk als je enkel voor een aantal switches wil gaan.

De switch is van plastic gemaakt, maar voelt wel heel solide aan. Geen kastje dat je zo even breekt. Veel valt er niet te doen met de switch en de enige knop die je normaliter zal gebruiken (als je dat al wilt) is de handmatige knop om de stroom er op te zetten of af te halen. Dezelfde knop die je uiteraard straks via je telefoon kan bedienen. Dat is meteen ook de enige feature van deze hele switch: op commando, of afhankelijk van ingestelde regeltjes de stroom van het aangesloten apparaat in of uitschakelen. Niet meer, niet minder.

De switch mag tot 3680W worden belast, niet echt een beperking. Net als de starter kit is de switch enkel voor gebruik binnen huis. Mocht je verwachten te verhuizen: de switches die in Nederland worden verkocht bieden (volgens de specificaties) geen ondersteuning voor bijvoorbeeld de 110V die ze in de states gebruiken.

Het derde product valt wat meer over te laten zien, en dit keer ook één die netjes nieuw uit de doos komt. De verpakking van de NetCam HD+ is best aardig. Overigens valt hier op dat dit product Belkin branded is, en niet WeMo. Toch neem ik hem mee in deze review, want de Belkin Netcams integreren namelijk goed in het WeMo systeem. Deze NetCam HD+ is de luxere versie met 720p kwaliteit en twee-weg audio, maar er is ook een eenvoudigere versie met 480p kwaliteit. Op dit moment biedt één shop deze camera aan voor 59 euro, de andere shops beginnen echter bij 130 euro, hou daar dus rekening mee.

De specificaties voor de goede orde:

We zien een redelijk bescheiden kijkhoek voor een IP camera, maar met 720p opnamekwaliteit, een max van 25 beelden per seconde, nachtzicht, een ingebouwde microfoon en een ingebouwde speaker is het wel een mooi compleet plaatje.

De NetCam HD+ is grotendeels van plastic. Hoogglans wit plastic oogt niet direct heel luxe, maar toch voelt het prima stevig aan. De voet bevalt wel wat staal waardoor de camera goed stevig staat, en dankzij de rubberen voetjes schuift hij ook zeker niet zo maar weg. Ik was positief verrast omdat de stock plaatjes mij een ‘plastic fantastic’ gevoel gaven, maar dat viel toch goed mee. Uiteraard is het niet je-van-het, en als ik weer naar de prijs kijk moet ik toch zeggen dat je voor dat geld nog wat meer zou mogen verwachten. Wel zien we dat er een speakertje en een microfoon aanwezig is voor twee-weg audio. Aan de achterkant zien we een aantal status lampjes en een schakelaar die je na installatie eigenlijk niet hoeft te gebruiken.

De camera wordt gevoed door een meegeleverde ac adapter. Hoewel de grofweg 3 meter kabel best flexibiliteit geeft vraag ik mij af of een USB aansluiting met losse stekker niet beter was geweest om de flexibiliteit te geven kortere of nog langere kabels te gebruiken.

De camera is aardig flexibel op de voet, maar de bewegingen zal je met de hand moeten maken; automatische beweging ontbreken. Onze lieve BB-8 daagde de NetCam HD+ uit. Lange tijd ging het gelijk op, maar uiteindelijk wist de NetCam HD+ te winnen door een 90 graden kanteling uit te voeren die BB-8 zijn hoofd kostte.

Installatie begint met de WeMo App welke beschikbaar is voor iOS en Android, ik gebruik de laatste. Nu begon ik mijn ervaring met twee producten zonder verpakking, dus eigenlijk geen idee hoe de installatie nu te werk zou gaan. De App maakt het echter eenvoudig en vraagt je simpelweg wel product je wilt installeren, en geeft je vervolgens aan welke stappen je moet doorlopen. Eigenlijk komt het bij elk product op hetzelfde neer: Prik het product in het stopcontact, maak op je telefoon verbinding met het wifi netwerk wat het product uitzendt (Je ziet WeMo.Productnaam. Nogwat in je lijstje met netwerken staan), en ga terug naar de App. Vervolgens wordt het product toegevoegd en op je lokale wifi ingesteld. Zolang de gebruiker maar weet hoe je verbinding maakt met een WiFi netwerk kan je dus productjes installeren, pluspunten voor installatiegemak.

De NetCam HD+ installeer je in eerste instantie via de NetCam app, dat komt omdat het eigenlijk geen WeMo product is, maar wel een WeMo compatible product. Installatie gaat op dezelfde manier: App installeren, camera aansluiten, verbinden met het WiFi netwerk wat de camera uitzendt, en de app starten. Vervolgens zien we de camera naast de andere inmiddels geinstalleerde WeMo apparatuur in de WeMo app terug. Ook hier is de installatie dus een eitje. Voor verbinding van buiten is een account nodig, welke je ook eenvoudig aanmaakt in de app.

Ik heb de WeMo apparatuur inmiddels enkele weken in huis, en vooralsnog werkt wat hoort te werken naar behoren. Ik heb geen storingen gezien, geen gekke issues, en als ik de apparaten na installatie uit het stopcontact trek en elders inplugt dan komt de apparatuur vanzelf weer terug (denk bijv aan een stroomuitval). Als je de eerste keer van buiten huis de verlichting aan en uit zet is dat best leuk om te zien, zeker als je je partner niet even waarschuwt en vanaf de andere kant van de straat (je kan tenslotte gewoon over 3g/4g je handeltje bedienen) de lampen laat knipperen. Het is allemaal lekker eenvoudig. Wel moet ik zeggen dat de applicatie echt nog wel wat vlotter mag, en dat deze op een aantal onderdelen er ook simpelweg niet af ziet. Het software development team van WeMo heeft nog wel wat werk te doen.

Dat alles kinderlijk eenvoudig installeert is fijn, en ook het gebruik is in de regel lekker simpel. Klik de camera op mee te kijken, klik vervolgens op de speaker om te luisteren of de mic om door de camera te spreken, klik de switch om ze in-/uit te schakelen, klik op je lamp en je kan hem schakelen, dimmen, of bij de versies met verschillende licht tinten (of de RGB strips) kan je de kleuren aanpassen. Maar zodra je verder snuffelt loop je al snel tegen beperkingen aan. Nu kan je van de WeMo Switch, die geen andere feature heeft anders dan stroom in-/uitschakelen, natuurlijk weinig verwachten, maar van een ‘slim’ systeem verwacht je toch dat je de camera kan vertellen waar hij bestanden op moet slaan, of complexe regels aan kan maken. Hoewel je in eerste instantie veel denkt te kunnen doen met de ‘rules’ pagina valt dat simpelweg tegen.

Twee voorbeelden van de opnamekwalteit. Het kan er net mee door.

Die rules zijn namelijk bijna bizar simplistisch. Het eerste wat ik wilde: “Als de camera beweging detecteert, zet dan de verlichting aan” kon prima. Maar “Als iemand het licht aan zet, maak dan een opname” kon niet. Sowieso kan je feitelijk niets met de camera anders dan handmatig meekijken en opnames maken. Je kan wel vanaf je telefoon mee kijken, gelijktijdig vanaf een computer mee kijken, gelijktijdig een vriend of vriendin laten meekijken, en dan overal lokaal afbeeldingen of opnames opslaan, maar daar houden de camera mogelijkheden direct op. Wil je dat de camera opnames maakt bij bewegingsdetectie, dus niet wanneer je zelf ‘manual’ mee kijkt? Dan zit je aan een cloud oplossing vast die Belkin heeft uitbesteed aan “Seedonk” en waar je voor video-opnames 100 euro per jaar af mag tikken. Een maandje gratis is leuk dat je het even kan proberen, maar het is een pijnlijk minpunt dat alternatieven ontbreken en geïntegreerde functionaliteit beperkt is. Je kan nog net instellen dat je een e-mailtje krijgt bij een bewegingsdetectie, maar dan zal je alsnog handmatig mee moeten kijken. Nu zullen de regels voor veel (eenvoudige) gebruikers voldoen, maar de echte artistieke vrijheid kan je dus vergeten.

Toch zit er een aardige ‘maar’ aan die laatste opmerking, en dat is dat WeMo IFTTT compatible is. Voor zij die “IF This, Then That” niet kennen: IFTTT is een website/bedrijf/applicatie die mensen in staat stelt om slimme regeltjes te bedenken en te delen met elkaar. Deze dienst is erg handig voor tal van doeleinden, zo kan je bijvoorbeeld instellen dat ‘IF’ ik iets op facebook post “then” zet het ook op Twitter. Simpel voorbeeld, maar zo zijn er vele duizenden te vinden. Door je WeMo apparatuur aan de IFTTT dienst (deze is overigens gratis) te koppelen open je wel de deur voor vele slimme features, voornamelijk omdat veel “IFs” niet aan de WeMo App of zelfs producten gekoppeld zitten, maar aan andere IFTTT compatible hard- en software. Je kan bijna de hele WeMo app negeren door alles in IFTTT te regelen, ook de eenvoudige taken als ‘zet de schakelaar handmatig uit’, maar de echte kracht zit in de vele regels die al kant en klaar beschikbaar zijn, en de mogelijkheid om ze zelf te maken. Met IFTTT kan je werkelijk he-le-maal los: “Zet de lampen aan wanneer de zon ondergaat” “zet alle bewegingsmeldingen in een tabel met tijdstip” “registreer alle aan-/uit schakelingen van een switch” “stuur mij mail als iemand het licht aan zet” “als ik bijna thuis ben zet de verlichting aan”, ga zo maar door. Het laatste voorbeeld vereist uiteraard wel dat je GPS gebruikt, of je zou het kunnen instellen dat hij aan gaat wanneer je binnen je WiFi netwerk bereik bent, dus wees voorzichtig en hou mij niet aansprakelijk voor de gevolgen wanneer je “als mijn vrouw bijna thuis is knipper de verlichting aan/uit” IFTTT regel niet goed wordt uitgevoerd. Met IFTTT kom je dus opeens een heel eind verder, en IFTTT is inmiddels zo ingeburgerd dat het leunen op deze 3rd party niet als nadeel mag gelden.

En dat is dus maar een kleine greep uit de IFTTT mogelijkheden.

Je merkt in die voorbeelden wel al dat sommigen enkel mogelijk zijn met specifieke WeMo producten. Veel regels zijn bijvoorbeeld gebaseerd rond de WeMo licht schakelaars (die de handmatige schakelaars in de muur vervangen) of de bewegingssensor, en die producten zijn vooralsnog niet in Nederland verkrijgbaar. Dat is een serieus punt van kritiek voor WeMo in ons kikkerlandje, want de producten zijn er wel maar worden simpelweg niet aangeboden waardoor het extra steekt. Kijken we naar Amerika, dan zien we daar zelfs WeMo enabled koffiezetters, heaters, en zelfs een Crockpot (briljant ding overigens, wij hebben er één, maar helaas zonder WeMo support). Die apparaten kan je dan zelfs geheel vanuit je App aansturen; hoe lang staat de Crockpot aan, zet hem een standje lager, etc. Wij moeten het hier doen met de lampen (maar dan enkel de witte, en enkel met de grote E27 fitting), de switch, de switch met verbruiksmeter, en de camera. De programmeerbare maker is wel beschikbaar, maar dan zal je zelf aardig aan de bak moeten om er wat moois van te maken. Ik heb hem zelf niet, maar wel gezien dat je bijvoorbeeld een druksensor kan koppelen aan de maker, en vervolgens aan de verlichting, oftewel “als ik op de deurmat stap, zet de lamp aan”. Hoe dan ook is het een beetje afwachten welke kant het op gaat met WeMo beschikbaarheid, maar vooralsnog laat het wel wat te wensen over.

Afwachten is ook het juiste woord als het op externe compatibility en de toekomst aan komt. Belkin wil uiteraard dat iemand alles van WeMo koopt, net als veel concurrenten willen dat je alles van één partij af gaat nemen. Met veel partijen met stuk voor stuk een beperkt aanbod is het niet bepaald een ideaal plaatje voor de consument, en het is altijd maar afwachten welke van de beloftes werkelijkheid gaan worden; ook WeMo heeft de laatste jaren aardig wat op CES laten zien, maar lang niet alles is uitgekomen, laat staan naar Nederland gekomen. Dankzij IFTTT ben je niet echt WeMo gebonden, maar ook lang niet alles is IFTTT compatible. WeMo is met een beetje handigheid wel aan Domoticz te koppelen, een systeem wat ik zelf overigens niet gebruik, maar combineer een bescheiden marktaandeel van WeMo met een kleine groep Domoticz gebruikers en vervolgens is er ook niet heel veel over te vinden. Interessanter lijkt de integratie met (Google) Nest Weave, als er één club is die de middelen en kennis heeft om een systeem tot een nieuwe standaard te brengen dan is dat Google wel. Met Weave willen zijn een (open) platform maken voor een slimmer huishouden, en Weave heeft zeker potentie en sterke kaarten. WeMo wordt, net als enkele noemenswaardige anderen, bij naam genoemd in het persbericht van Nest (van 1/10/2015) als zijnde één van de partijen die Weave gaat ondersteunen, maar verdere details ontbreken vooralsnog. Zo is onduidelijk of enkel nieuwe WeMo apparatuur het gaat ondersteunen, of dat alle WeMo apparatuur Weave compatible is, en op wat voor een termijn we echt iets concreets mogen verwachten. Oftewel: Voor nu moet je het doen met wat er beschikbaar is, voor de rest is het afwachten.

Bij elk ‘smart home’ systeem wat ik zie, of andere ervaringen over hoor, neemt het gevoel toe dat iedereen een beetje marktaandeel probeert de pikken in een nieuwe productcategorie waar nog wel wat ruimte in zit (lees: er valt wat te verdienen). Die strijd duurt inmiddels al enkele jaren, en vooralsnog lijkt hij ook nog niet gestreden. Gaat WeMo ‘het’ systeem worden de komende jaren? Daar lijken ze zelfs bij WeMo zelf toch serieus aan twijfelen getuige het (beperkt) aantal beschikbare producten op dit moment en de ogenschijnlijke ‘we doen het rustig aan’ aantal productlanceringen. Sowieso is het onwaarschijnlijk dat een gesloten systeem serieus kans maakt, dus samenwerken of in elk geval lief samen spelen met anderen is dan onvermijdelijk. Vandaar wellicht dat WeMo samenwerkingen ook niet schuwt: Zo werken ze met o.a. Osram voor het maken van de lampen, en scharen ze zich achter Nest Weave om feature beperkingen weg te nemen en te zorgen dat ze deel worden van een (veel) groter geheel met serieuze potentie voor een echt slimmer huis. Waarom Nest overigens de Google prefix haast geforceerd achterwege lijkt te houden begrijp ik overigens niet, want het is toch die naam die het platform bekendheid zal geven. Hier lopen we echter wel tegen een nadeel aan: Vooralsnog ontbreken noemenswaardige details met betrekking tot de ontwikkeling van Weave en in hoeverre de huidige WeMo apparatuur daar in mee kan gaan. Wat je in de toekomst kan doen met wat je nu koopt is dus even afwachten.

WeMo an sich, en dan specifiek wat hier op tafel ligt, heeft zowel mooie als minder mooie kanten laten zien. Zo is de initiële installatie van de verlichting, de camera en de switches echt kinderspel; het is eenvoudig genoeg dat mijn moeder het zelf kan doen, en dergelijke toegankelijkheid is cruciaal om dit product aan de man te brengen. Ook in gebruik is het geheel vervolgens lekker simpel, want als je door foto’s kan swipen kan je je switches schakelen, je verlichting dimmen, de camera bekijken, etcetera. De App mag af en toe wel wat vlotter werken, en toont ook op z’n tijd wat ruwe kantjes (vooral de camera app geeft soms de indruk dat een half wakkere engineer het wel prima omdat het functioneerde. Laat even iemand met een beetje oog voor user experience er even naar kijken aub). Het belangrijkste is echter dat het gewoon aardig werkt, zowel vanuit huis als buiten de deur, zonder dat ik de laatste weken gekke dingen heb gemerkt.

Het is eigenlijk bij de beperkte instelmogelijkheden dat het een beetje begint te steken, vooral de beperkte mogelijkheden van de camera bij een apparaat wat normaliter een eurotje of 130 moet kosten; voor echt zinnige functionaliteit moeten we afwachten, of mag je aan een prijzig cloud abonnement voor je opslag. –Of- ze moeten de featureset uitbreiden, of de prijs moet echt ruim onder de 100 euro duiken om een interessante toevoeging aan WeMo te worden of als stand-alone interessant te zijn. Twee-weg audio is een leuke feature, maar de rest van het plaatje is toch echt te karig. Voor de echte WeMo hardware, de lampen en de switch, worden de beperkingen binnen de App (die op zich prima oogt en werkt) zelf slim opgelost door IFTTT ondersteuning. Dankzij deze goed doorontwikkelde 3rd party is het alsnog mogelijk echt mooie, handige, of zelfs ronduit gekke regeltjes te implementeren. Daarbij geeft IFTTT ondersteuning mogelijkheden om WeMo met andere hardware en software samen te laten werken. Let op: IFTTT is niet complex, maar om het systeem echt te tweaken moet je natuurlijk wel even rustig gaan zitten. Het probleem voor WeMo is dat Philips Hue IFTTT support tegenwoordig ook heeft, en ook hun API is publiek waardoor tal van externe tools gebruik kunnen maken van die verlichting; iets wat WeMo met hun Nest Weave samenwerking vermoedelijk proberen te bereiken. Nu zou je denken dat een vergelijking met Hue niet echt eerlijk is: Hue heeft tenslotte geen camera’s, switches, slimme koffiezetapparaten, Crock-Pot’s of kacheltjes die je van te voren even via je telefoon kan laten voorverwarmen en richt zich enkel op verlichting. Echter zolang het gros van die WeMo producten in Nederland niet beschikbaar is lijkt ook WeMo het hier vooral van de verlichting te moeten hebben, en dan valt het aanbod (in Nederland) opeens toch tegen vergeleken met Philips: geen RGB lampen, geen fittingen anders dan E27 (standaard grote fitting), en geen LED strips of andere leuke oplossingen. Het prijsverschil tussen de vergelijkbare producten, of de mogelijkheid tot (ook vrij prijzige) switches toe te voegen, voelt dan toch wat dunnetjes als argument om WeMo te verkiezen. Toegegeven: De WeMo Maker is voor de knutselaar wellicht een leuke, maar dat vereist toch aardig serieuze knutselkennis. Gezien de eerder genoemde producten al wel bestaan en in de Verenigde Staten worden verkocht steekt het toch een beetje dat ‘wij’ ze niet hebben. Wemo: Breng die handel naar Nederland, voeg wat andere lampen toe en we hebben zowaar een echt interessant alternatief op gebied van verlichting. Zodra het assortiment lampen toeneemt zou ik ook zo een sterretje kunnen toevoegen aan de eindscore.

Maar de recap: Het werkt, het toont potentie, en de ontwikkelingen staan niet stil. Echter zolang de strijd om het slimmere huis nog in volle gang is, het huidige productaanbod aardig beperkt is, en het tevens onduidelijk is precies wat we van WeMo mogen verwachten de komende jaren kan ik meer dan een neutraal tot mild positieve houding niet aannemen. Zoek je op dit moment puur een oplossing om enkele (E27) lampen en enkele schakelaars ‘slim’ te beheren via je telefoon of eventueel met wat slimme IFTTT regeltjes, dan is WeMo uiteraard wel een prima overweging, al was het maar omdat zowel het installeren als het gebruik echt een eitje is.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Terug naar boven

Heb jij ook een Belkin WeMo LED-startpakket?

Snap dat het wat makkelijker te gebruiken is maar ik heb toch liever een kastje die ik in de contactdoos kan verstoppen. Is dit nou het gemak van de installatie waarom ze dit niet doen ?
Coole droid :)
Heb je het over de link of de switch? Op zich heb je maar één link nodig zelfs als je met tig lampen uitbreid, wel ergens met een beetje bereik natuurlijk. In een groot huis met een link ergens in een doosje verstopt in een muur lijkt mij dan niet heel handig.

Mbt de switch, waarom dat ding zo (bijna absurd) groot is zou ik je niet kunnen vertellen, mss ook iets met signaal, maar zelfs dan zou je verwachten dat hij half zou groot zou kunnen. Overigens lijkt de insight switch (zelfde idee maar dan met energiemeting) kleiner dan deze 'simpele'. Wel apart.

En mbt droid... <3 BB-8 :D

[Reactie gewijzigd door Foritain op 25 januari 2016 19:58]

Alletwee, ok je kan ze wel een beetje uit het zicht halen maar de meeste van deze apparaten lijken me gewoon weg te werken in de contactdoos. Ik pas tot ze een onzichtbare oplossing hebben.

Schaam me dat ik de film nog steeds niet heb gezien.
Leuke leerzame review!
Persoonlijk ben ik meer weg van hue aangezien die echt veel keuze heeft qua lampen en tevens geweldig werkt. Wel is een groot nadeel van hue dat je de bridge aan de router moet binden.
Dank je :)

Hue lijkt met het assortiment lampen wel een (te) stevige concurrent, al hebben zij andere hardware natuurlijk weer niet. Mbt de bridge, is die bij een Hue niet draadloos?
Nee helaas niet ik heb de bridge 1.0 en die moet ook met een kabel in de router helaas.
Ik weet niet precies hoe dat zit met de 2.0 volgens mij gewoon hetzelfde.
Ik heb mijn huis uitgerust met Hue en de bridge 2.0 is ook gewoon bedraad (alleen vierkant). Mooie review! Goed om te zien dat er ook goede concurrentie is op deze markt. Misschien kun je nog uitbreiden met domoticz om meer functionaliteit te krijgen.
Ik heb vooralsnog geen plannen om met domoticz aan de slag te gaan. Ben wel benieuwd of mensen die ervaring hebben!
Zelfs over een lamp weet je nog zo een goede review te schrijven. _O_

Wederom een dikke +3, hulde!
Ik heb de paperclip review uitdaging nog staan ergens :D

Dank je wel ;)
Een Belgische variant in Nederland?

Het "stekkerdoos" deel is Belgisch (geen randaarde, maar "aardpen"), bent volgens je profiel in de NL randstad.
Klopt, het is een Belgische/Franse switch. In Nederland koop je gewoon een stekker met randaarde, dus het maakt voor de review niet uit (al had ik het er wel even bij moeten vermelden om evt onduidelijkheid te voorkomen).
Leuke leerzame review!