BTO U-Book 13CL21 Review

jeffrey4413 25 februari 2016, laatste update op 22 mei 2016, 153 views

BTO U-Book 13CL21

Bouw kwaliteit is goed en genoeg uitbreid mogelijkheden! ( RAMM, SSD, M2SSD(SATA) ) Alleen de accu is echt klein

Pluspunten

• Scherm ( FullHD)
  • Uitbreidbaar
  • Bouwkwaliteit
  • Toetsenbord

Minpunten

• Accu
  • Geen toetsenbord verlichting

Inleiding:
Ik was een half jaartje terug weer eens toe aan een nieuwe laptop.
Niet echt omdat het nodig was maar omdat ik toch graag iets draagbaarder wou.

Na lang zoeken met hele specifieke eisen heb ik toch maar gekozen voor deze BTO
De versie die ik koos was redelijk basis:
I5-5200U
8GB DDR3 ramm
500GB HDD

Mijn hoofdzakelijke punt met een laptop was toch: Uitbreidbaar.
Vooral omdat ik het dan zelf kan fixen als er iets kapot gaat.

Tot nu toe heeft deze laptop mij niet in de steek gelaten en ben ik er heel blij mee. Op de accu duur na dan...
Specs:
Het leuke van een BTO vind ik dat je zelf nog redelijk wat kan uitkiezen.
Ik heb gekozen voor een iets krachtigere CPU en iets beter wifi kaart.
Jammer genoeg kon ik niet een grotere batterij kiezen!

CPU:
I5-5200U

Ram:
8GB ( Uitgebreid naar 16 GB )

HDD/SSD:
500GB HDD ( uitgebreid naar 960GB SSD en 128 GB m2sata SSD)

Display:
FHD ( 1920x1080 )
Eerste gebruik:
De laptop kwam in een doos ( Natuurlijk ) in een doos. In een doos.... En ja je raadt het al: In een doos.
De verpakking zit wel goed met BTO ( netjes gedaan dus )
Wat zat er in:
- De laptop
- Wat handleidingen ( wat wij altijd lezen natuurlijk ;) )
- Drivers ( heel handig zonder CD/DVD Speler )
- Oplader

De reden waarom ik dus zo een simpele uitvoering heb gekozen is vooral om twee reden:
1) Ik hou van zelf uitbreiden
2) 8 GB ram en 500 GB HDD was in de aanbieding dus win win

Toen ik hem binnen kreeg was mijn eerste reactie: Wow... dat is dun en licht.
Toen natuurlijk eerste belangrijkste check, gaat die wel aan?!
Alles aangesloten en al kwam de test. En ja hoor hij deed het :)! Wat ik persoonlijk wel raar vond is dat ik koos voor geen besturingssysteem maar alsnog stond er Windows 10 op.
Upgraden:
nadat ik zeker was dat alles het goed deed was het tijd om hem open te maken.
Na eerst goed gekeken te hebben was het redelijk simpel. Schroef alle schroeven los en voorzichtig de plastic onderkant verwijderen.

Toen ik hem open had was ik verbaasd over hoe simpel dat ging. Gelukkig had ik van te voren al alles besteld en klaar liggen en dus was alles er zo ingezet.

Ik wou eigenlijk dat alles gewoon snel werkte en dus koos ik voor twee ssd's
een 960GB en een 128GB ssd.
Op mijn 128GB wou ik alleen Windows zetten en op de 960 kon ik dan al mijn Virtual Machines zetten zodat die genoeg ruimte hadden en ook snel genoeg zijn.
Zo gezegd zo gedaan en ik heb dus een laptop met genoeg SSD opslag en ook nog eens 16GB ram.
Windows of Linux?:
Nadat alles klaar was en was het tijd voor installeren van het OS.
Hele belangrijke keuze vind ik dan zelf en als basic wou ik als eerst Windows 10 proberen en kijken hoe de laptop het daarmee draaide.

Zo gezegd zo gedaan en Windows 10 Pro N was ge´nstalleerd ( Reden waarom N is omdat ik die nog had liggen van mijn tijd als student )
Alle drivers er op en gaan. Wat mij als eerst verbaasde was hoe lawaaierig de fan draaide. De temperatuur was nog geen eens zo hoog maar alsnog wou die alleen maar blazen.

Na 3 weken het geprobeerd te hebben om met Windows te werken op mijn laptop was ik het lawaai zat van de laptop en besloot ik Linux te installeren.
Toen kwam de dilemma van linux.... Welke is het handigste voor mij?

Zoals de meeste wel weten zijn er veel smaken van Linux. Voor mij zelf had ik enkele keuzes gemaakt qua distro's en uiteindelijk toch maar gekozen voor lekker simpel: Ubuntu.

Even een beetje knutselen met de partitie indeling en toen draaide de laptop heerlijk.
De fans blijven rustig en gaan echt alleen aan als het nodig is.
Ubuntu herkende alles perfect en netjes en alles doet het perfect.
Keyboard:
Het keyboard is echt geweldig,het is heel dun maar het geef alsnog genoeg feedback zodat je weet dat je een toets heb ingedrukt.
Deze hele review is ook geschreven met het toetsenbord van de laptop en het is gewoon fijn.

Alleen jammer dat er geen toetsenbord verlichting in zit maar ja je kan niet alles verwachten.
Display:
Ik heb gekozen voor de configuratie met de Full HD display.
De kijkhoeken zijn echt heel goed, en de display kan ook goed helder!

Het is een matte display en met de hele goede kijkhoeken is die ook goed te gebruiken met zonlicht er op.

Ik weet geen goede testen die ik kan doen voor de Display dus als iemand mij die kan aanbevelen ( Die voor Linux beschikbaar zijn ) zal ik het zeker uitproberen!
Accu:
De accu is wel echt het ergste puntje van de hele laptop.
Met normaal gebruik ongeveer hou ik het iets van max 3 uur vol.
Met zwaarder gebruik ( 3 Virtual machines aan en ondertussen spotify en 30 pagina's open in chromium ) dan is het maximaal 45 minuten a 1 uur en 15 minuten.

Als de accu wat groter was geweest dan zou het echt een geweldige laptop zijn geweest maar door dit ben je wel redelijk gedwongen om altijd in de buurt te zijn van een stopcontact.
Daardoor verliest het wel een beetje zijn nut als laptop vind ik.
Conclusie:
De BTO 13CL21 is een geweldige laptop die zeker nog een lange tijd mee kan dankzij het feit dat die uitbreidbaar is.
Alleen het is echt heel spijtig dat de laptop zijn accu zo klein is! Als de accu wat groter was en je kan er een halve dag mee doen ( als je zuinig ben ) dan zou dit een geweldig apparaat zijn.

Maar des ondanks is het een geweldige laptop die goed uitbreidbaar is en zeker heel snel!

PS: Dit is pas mijn tweede review. Als iemand enige vragen heeft of enige puntjes op wat ik kan verbeteren of iets dat hij/zij graag wil weten laat een reactie achter en ik zal zo snel mogelijk reageren!

Foto's zullen binnenkort worden geŘpload.

Heb jij ook een BTO U-Book 13CL21?