AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo Boxed Review

fstieger99 27 oktober 2005, laatste update op 27 oktober 2005, 4.059 views

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo Boxed

Pluspunten

• Prestaties in processor afhankelijke programmas
  • Warmte ontwikkeling
  • Snel, erg snel
  • voor een overclock leek toch wat leuks uit weten te halen.

Minpunten

• prijs

Aanschaf en installatie:

De reden voor aanschaf van deze Toledo waren dat ik mijn oude AMD64 3000+ kon inruilen en met 300e bijbetaling kon ik die Toledo meenemen, vandaar de 4400+ keuze. Werken in pc shop is soms nog wel leuk. De installatie verliep probleemloos, iedereen die zon losse processor aanschaft weet neem ik aan hoe je hem eropzet, de handleiding is beknopt en duidelijk.
De standaardkoeler heb ik niet eens gebruikt, ik heb hem gebruikt icm mijn Zalman 7000b.

Prestaties in applicaties en games:

De prestaties zijn erg goed te noemen in vergelijking met mijn "oude" proc. Ik merk vooral veel verschil in Cooledit pro, Photoshop CS2 enzo,programmas waar ik veel mee werk. Vooral het omzetten naar verschillende formaten verloopt een stuk sneller. In photoshop kun je bijvoorbeeld rustig een gradient tool gebruiken en tegelijk layer bewerkingen doen zonder dat het programma lang moet wachten. Wat ik verder ook merk is dat als cooledit een zware bewerking uitvoert, ik rustig even mijn email kan checken, terwijl ik ook even een liedje download. Het is niet precies te zeggen hoeveel procent het nu werkelijk verschil maakt, omdat ik ook denk dat dat voor iedereen verschillend is icm harde schijven en memory, maar je merkt het verschil duidelijk in multitasking.Verder werkt het programma ook erg goed icm DVD shrink wat ik gebruik om een thuiskopie te maken van mijn collectie :) Bij mijn oude 3000+ ging het ook rap. maar je moest er niet een spel naast doen zoals bijvoorbeeld F.E.A.R dat gaat hier een heel stuk beter.
Het is niet zo dat je een verdubbeling van de prestaties moet verwachten ik denk bij mij dat het verschil 30 tot 40% is. en dan ligt de winst vooral in multitasking. Speel je alleen games, zou ik mijn pijl en boog niet op een dual core gooien aangezien alle huidige games ontworpen zijn voor single core. Het klinkt wel leuk, maar vergeet niet dat wanneer je die dual core niet nodig hebt je beter voor een hogere Athlon64 kan gaan wellicht icm b.v een physics kaartje als dat volgend jaar uitkomt.

Games:

Wat spellen betreft, ik speel maar 1 spel en dat is Falcon 4.Een hardcore F16 simulator. Dit spel heeft als kenmerken dat het vooral de combinatie proc-geheugen laat zweten. Ik kan beamen dat het wel enig verschil maakt, maar aangezien Falcon 4 al redelijk oud is is het verschil niet denderend te noemen.
In de nieuwe versie, Allied force is het verschil weer goed merkbaar. Ik ben er met deze processor zon 30 frames p/sec op vooruit gegaan in de 2d cockpit. Vooral als je in de wolken vliegt op hoge resoluties, 1600x1200 is het verschil erg goed te merken. Falcon 4 is dan ook een spel dat niet van je graka afhangt.
Verder installeer ik wel altijd even nieuwe spellen, maar ik speel ze niet lang genoeg om er een eerlijk oordeel over te geven.
F.E.A.R heb ik er nu even opstaan, en dat is een redelijk heavy duty guy.

Overklokken:

Qua overklokken kan ik geen mening geven ik heb dat bij deze processor niet gedaan omdat hij al zo hard loopt. Verder heb ik gezien mijn huidige applicaties nou niet echt die overklokbaarheid nodig.
'Update"

Uiteraard gaan na een maandje je handen jeuken om de proc eens aan de tand te voelen. Ik heb de standaard instellingen zo gelaten en alleen de HT met 1 verlaagt en de FSB met stapjes van 5 omhoog tot 233. Met standaard voltages en instellingen draai ik stabiel in spellen en applicaties. Geheugen loopt 1:1 mee want die Tracers hebben best wat performance, 2-2-2-7 op 2,6vlt.
Ik ben echter geen die hard overklokker, dus je zal ergens anders moeten wezen wil je het fijne weten, maar deze 33fsb winst zorgt al voor een leuke en vooral gratis performance increase.

Warmteontwikkkeling en koeling:

De 7000b koeler houdt mijn processor op een keurige 44 graden stressed. Het verschil is wel dat ik via een ingenieus systeem de warme lucht direcht boven mijn koeler laat afzuigen 120mm fan van papst.Dit is dus geen standaardbeeld denk ik. Dat systeem klinkt toffer dan het in werkelijkheid is hoor ;) Ik heb een soort afvoerbuis recht bovenop mijn koeler geplaatst die de warme lucht meteen naar buiten afzuigt. In de buis zit nog een ventilator om het proces enigzins te versnellen. Ik wil eigenlijk wel een waterkoelingsset,Een Asetek Waterchill maar mijn studiefinanciering laat dat niet toe. Ik pleit dan ook voor een tweaker toeslag in 2006. icm de zorgtoeslag. ;)
Stroomverbruik van AMD tov Intel kan ik geen conclusies neerzetten, simpel omdat ik nog nooit een Pentium processor aangeraakt hebt buiten mijn bijbaan om dan.

Eindconclusie:

zoals ik in het begin al aangaf was de prijs erg aantrekkelijk voor me, zou ik de 540 moeten betalen die er nu in de pw staat had ik het denk ik niet gedaan. Dan zou ik denk ik voor de 3800+ zijn gegaan dual core en die hebben proberen over te klokken.
Mijn survey is ge-updated na een maand en zoals je wellicht boven leest ben ik zeer tevreden met de aanschaf. Gamers laat je niet gek maken door de dual core marketing hype, maar kijk vooral wat je nodig hebt kwa eigen behoefte, ik bedoel, ook niet iedereen gaat een 3d wildlabs kaart in zijn pc zetten. die waren er een jaar geleden ook al met 512 en 768 mb geheugen, maar totaal niet voor games. Mensen krijgen de drang niet omdat er geen reclame voor gemaakt word. Bedenk dat dat vooral marketing mensen zijn die je een "need" aanpraten. Owke, genoeg college!

Survey Update:

Ik heb deze processor nu een ruime 2 maanden in gebruik en verschillende zaken aangepast.

Heb jij ook een AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo Boxed?

Wat was de temp van je oude 3000+ ?
Is je nieuwe X2 warmer / koeler dan je oude cpu?
Heeft er iemand ervaring met een AMD dual core processor samen met moderne spellen zoals battlefield 2 en Half Life 2?
Heeft deze processor een grote (positieve) invloed op de prestatie of hou ik het beter bij een 4000+ san diego?:?

Edit:Hiermee bedoel ik ook of het beter is een dual core te nemen naar de toekomst toe?
mijn oude proc werd ongeveer zo rond de 50 graden, maar was wel overgeklokt, FSB 285 en Vcore = 1,55 + 10%
Ik krijg de cpu vandaag binnen. Deze week zal ik wel even posten hoe de ervaringen zijn tijdens half life 2, doom3, demo van fear en nog een aantal andere games.
Ben wel benieuwd naar het ingenieuze systeem dat de warme lucht direcht boven de prockoeler weghaalt.
Ik neem aan dat je niet een 12 cm fan direct boven je processor hebt gezet omdat deze en de processor fan tegen elkaar inwerken.
De stockkoeler houdt de CPU (bij mij) op 41 graden stressed (niet overklokt). Ik heb wel een goede airflow in mijn kast. (2 intake en 4 outtake fans)
En de stockkoeler is behoorlijk stil.
ja ik heb maar 1 fan in mijn pc, de papst. Ik heb aan de papst een soort tuit gemaakt, die de warmte onderaan de socket wegblaast. Hierdoor heb ik maar 1 fan nodig om alles lekker stabiel te laten lopen.
En zo te zien verschilt mijn temps niet zo heel veel met die andere, met een stuk minder fans.
Ja ik had even wat geluk. Maar ik had ook al de kans hem uit te testen om te zien wat voor winst het zou boeken. Anders had ik nog die 300 euro niet bijbetaald.
Maar als ik zo eens terug kijk, is dit de investering wel echt waard geweest.
Nette review!

Wel fijn dat je je oude Proc. kon inruilen.

In welke kast heb je je hardware gepropt?

en probeer eens voor de lol de x64 versie van Windows.
hej, mag ik vragen waar je die oude CPU hebt ingeruild met bijbetaling voor de Toledo? Lijkt mij ook wel wat! :7
Werken in pc shop is soms nog wel leuk.