Microsoft Surface Pro 3 Ci3, 4GB, 64GB, Win 8.1 Pro Zilver Review

Jovano 21 januari 2016, laatste update op 21 januari 2016, 304 views

Microsoft Surface Pro 3 Ci3, 4GB, 64GB, Win 8.1 Pro Zilver

Toen ik vorig jaar besloot verder te gaan studeren, vond ik het tijd voor een nieuwe laptop. Mijn oog was gevallen op de Surface pro 3. Aangezien ik heb een mooi apparaat vind, en er eindelijk een 'tablet' pc was met Windows, besloot ik de goedkoopste variant te kopen.

Pluspunten

• Geweldig scherm
  • Type cover typt heerlijk
  • Makkelijk mee te nemen
  • Met office top voor studenten
  • Accu houdt het de hele dag uit

Minpunten

• Volume en power knop 'los'
  • WiFi chipset waardeloos
  • Prijs zeer hoog

Omdat ik student ben kon ik rond juli deze met korting aanschaffen in de Microsoft store. Gelukkig maar, want het was een behoorlijke prijs. Uiteindelijk heb ik de type cover er ook nog bij gekocht en samen was ik 920 euro kwijt.

De levertijd was veel sneller dan op de site aangegeven. Schijnbaar ligt het DC van Microsoft in Nederland, want ik had mijn surface binnen 3 werkdagen al.

Thuis waren de eerste ervaringen goed. Op de surface pro zit Windows 8.1 pro voorge´nstalleerd en als je de surface voor het eerst aan doet wordt er geleken naar updates en stel je alles in. Dit wordt in simpele stappen gegeven en je bent binnen no time klaar om bezig te gaan.

Het heeft een prachtig scherm, en de surface ziet er luxe uit. Wel lijkt de volume en power knop wat losser te zitten terwijl dit niet zo is. Films spelen er prima op af, en lichte simpele games zijn speelbaar. Je kan prima 2 films kijken voordat de accu leeg is, mits je niets op de achtergrond hebt aan staan.

Na de zomer begon school en kwam ik op meerdere plekken waar ik internet nodig had. Hierbij merkte ik dat de WiFi niet naar 'eduroam' (universiteits netwerk) wou verbinden. Als deze wel verbond, kreeg ik een DNS error. Ik was langs de ICT gegaan en die konden mijn probleem niet oplossen. Ik heb erna de Microsoft support gebelt en die wisten niet wat het probleem kon zijn. Na een tijd wat gegoogled te hebben kwam ik op een forum waar iemand vertelde dat je de WiFi chip van 'automatic' (2,4 en 5 GHz) op '2,4 GHz only' moest zetten. Vanaf dit moment had ik overal internet. Ik vind het erg dat er in zo'n duur product een WiFi chip zit die je niet volledig kan benutten. Ik heb er geen werk van gemaakt omdat ik de surface niet kan missen. Ook na de upgrade naar Windows 10 is dit probleem nog aanwezig.

Verder: geweldig apparaat. Zeer makkelijk mee te nemen, de ultieme office ervaring. De accu gaat de hele dag mee (mits je alleen met school bezig bent).
Het office pakket via school gekregen en in combinatie met Onedrive ben je echt niet meer dan 64 gb nodig. De stylus werkt goed en gebruik ik vaak met chemie. Echter in office 2016 crasht word als je te vaak op de wis knop drukt. Dit is echter zeer irritant.

De type cover werkt heerlijk en als je het niet nodig bent leg je het zo even ergens anders neer. Naar mijn ervaring het beste toetsenbord wat ik voor een laptop heb gehad (Al mocht dit ook wel voor Ą150).

Zou ik dit product nog steeds aanraden? Voor studenten? Misschien, hou rekening met de WiFi chip problemen.
Voor thuisgebruik? Geen enkel probleem.

Nu de Surface Pro 4 uit is zou ik die kopen. Ik hoop dat de WiFi chipset vervangen is voor iets wat beter werkt.

Heb jij ook een Microsoft Surface Pro 3 Ci3, 4GB, 64GB, Win 8.1 Pro Zilver?