Huawei Nexus 6P 32GB Zwart Review

Therach 20 januari 2016, 4.453 views

Huawei Nexus 6P 32GB Zwart

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Camera
  • AMOLED scherm
  • Snelle updates

Minpunten

• Problemen met Doze
  • Geluid zachter uit bovenste speaker

Introductie

Elk jaar kiest Google n of meerdere fabrikanten uit die samen met hen het volgende Nexus toestel mogen maken. Deze keer was het onder andere Huawei, een sterk opkomende speler in de smartphone markt maar al veel langer prominent aanwezig in markt van netwerk apparatuur. Uit de samenwerking met Google kwam De Huawei Nexus 6P voort, die ik nu zo’n 8 weken in gebruik heb gehad. Ik heb gekozen voor de zwarte (graphite) 32GB variant in combinatie met een KPN abonnement. Ook heb ik ervoor gekozen om er een “Dbrand”-laag op te plakken om het uiterlijk helemaal naar mijn zin te maken en de zwarte buitenkant te beschermen. Aangezien ik pas foto’s van het toestel ben gaan maken na het plaatsen van deze skin, zal deze ook op de afbeeldingen in de review te zien zijn.

Look & Feel

De Nexus 6P is een compleet aluminium telefoon van 5,7 inch. Hoewel de telefoon wat groot aan kan voelen, vooral als je kleinere handen hebt, merk je dit niet aan het gewicht vanwege zijn 178 gram. Het toestel voelt wat glad aan, wat een beetje riskant is wanneer je hem met n hand gebruikt. Een hoesje er omheen voor wat meer grip is dus geen slecht idee. De drie fysieke knoppen die het toestel heeft (power, volume-up, volume-down) zitten halverwege het toestel aan de linkerkant en geven voldoende feedback bij het drukken. Een opvallend aspect qua uiterlijk is dat de achterkant van het toestel een soort bult bovenaan het toestel heeft, waar de camera, flitser en verschillend sensoren in verstopt zitten. De horizontale bult is compleet van glas en oogt zwart, waardoor het extra opvalt bij een licht gekleurd toestel. Of je het mooi vind, is echter een kwestie van smaakt. Verder vind je aan de achterkant ook een vingerafdrukscanner waar ik later in de review verder op in zal gaan.

Scherm

Het scherm van 5,7 inch heeft een WQHD scherm wat voor een resolutie van 25601440 staat. Het type scherm is AMOLED (vaak terug te vinden in Samsung toestellen) dat bekend staat om zijn diepe zwartwaarden en felle kleuren. Een andere voordeel hiervan is dat het stroom kan besparen omdat het scherm individuele pixels uit kan zetten wanneer het zwart beeld moet weergeven. Verschil tussen een 1080p scherm of dit 1440p scherm is met het blote oog erg moeilijk te zien, zelfs op een scherm van dit formaat. Je zit wel verschil bij het kijken van YouTube video’s omdat een 1440p video een hogere bitrate heeft en dus meer detail laat zien dan bij 1080p. Het grote scherm is uitermate geschikt om langdurig video’s op te kijken of om op te lezen wanneer je een app gebruikt met een zwarte achtergrond zodat je in mindere mate naar licht zit te kijken.

Camera

De camera van het toestel beschikt over een 12 megapixel resolutie aan de achterkant en een 8 megapixel resolutie aan de voorkant. Qua filmen heeft het de optie om in 4K te filmen en kan het slow motion op 240 frames per seconde schieten. Nexus toestellen stonden nooit bekend om een goede camera, maar dat is met de Nexus 6P wel degelijk veranderd. De meeste foto’s die ik tot nu toe geschoten heb zijn rijk aan detail, en zelfs in een omgeving met weinig licht presteert de camera goed. De standaard camera app van Google is niet erg uitgebreid, maar voldoet om prachtige foto’s te kunnen maken zonder dat het aanpassen van instellingen nodig is. Helaas beschikt de camera niet over OIS (Optical Image Stabilization) wat er normaliter voor zorgt dat je altijd scherpe foto’s hebt, zelf wanneer je het toestel beweegt. Er is geprobeerd hiervoor te compenseren met Digitale Stabilisatie, echter werkt dit in de praktijk minder goed dan OIS.

Geluid

De Nexus 6P beschikt over 2 front speakers aan de voorkant van het toestel. Dit zorgt voor stereo geluid wat erg leuk is als je het toestel horizontaal voor je hebt. Het geluid is erg helder en het volume kan vrij hoog zonder dat het geluid gaat vervormen. Een nadeel van de speakers is echter dat het volume van het geluid bij de bovenste speaker zachter lijkt te zijn, wat voor een oneven weergave zorgt. Dit lijkt een probleem te zijn bij de meeste Nexus 6P toestellen, en wordt door Huawei beschreven als “feature” terwijl het mij meer een “design-flaw” lijkt te zijn. Over het geluid via de koptelefoon ingang valt echter niks te klagen, en biedt goede kwaliteit. Waar wel op gelet moet worden is dat sommige aansluitingen te lang lijken voor de Nexus 6P waardoor de koptelefoon er wat makkelijker uit kan schieten.

Android 6.0

In Oktober 2015 kwam Android 6.0 (Marshmallow) uit, en was de Nexus 6P samen met de Nexus 5X het eerste toestel dat over deze software beschikte. Hoewel er visueel niet erg veel veranderingen te zien zijn, is er onder de motorkap wel wat veranderd. Zo is het permissie systeem voor het installeren van gebruiken van apps op de schop gegaan, waardoor een app pas om toestemmingen vraagt wanneer het ze ook daadwerkelijk nodig gaat hebben. Ook is Doze een interessante nieuwe functie die ervoor moet zorgen dat alle apps in slaapstand gaan wanneer het toestel wat langer stil op tafel ligt. Toch kunnen er in de Doze-status wel mail en berichten binnen komen en kun je bepaalde apps uitzonderingen geven in de instellingen. Verder bracht deze Android versie ook ondersteuning voor Nexus Imprint, de vingerafdrukscanner software van Google. Voor een complete lijst met veranderingen in Android 6.0, kun je hier kijken.

Vingerafdrukscanner

De vingerafdrukscanner van de Nexus 6P bevindt zicht achter op het toestel, in tegenstelling tot iPhones en iPads waar hij aan de voorkant onder de home-knop zit. Een vingerafdrukscanner klinkt misschien een beetje als een “bonus-feature” die je niet van plan bent om te gebruiken. Althans, dat was mijn gedachte vrdat ik de telefoon in gebruik nam. Echter mis ik hem na 8 weken al wanneer ik een ander toestel in mijn handen heb die deze optie niet heeft. Dit komt omdat Nexus Imprint zo snel werkt en het 9 van de 10 keer gewoon zonder problemen werkt. Je toestel is beveiligd en toch kun je hem ontgrendelen door simpelweg je vinger op de achterkant van het toestel te leggen, iets wat ik automatisch doe wanneer ik hem uit mijn broekzak haal. Dit is wat minder handig wanneer ik het toestel op tafel heb liggen, maar dat is bij mij persoonlijk niet vaak het geval. Tot nu toe is de vingerafdrukscanner ook te gebruiken in de Play Store en komt verdere ondersteuning in apps hopelijk in de toekomst.

USB-C

Naast de vingerafdrukscanner biedt de Nexus 6P nog een nieuwigheid, namelijk de USB-C poort aan de onderkant van het toestel. USB-C is een nieuw type USB aansluiting welke geen afwijkende bovenkant en onderkant meer heeft zodat je de kabel er niet verkeerd om in kunt steken. Ook bied deze poort in combinatie met de oplader de mogelijkheid om snel op te laden, waarmee het toestel met 10 minuten oplader 7 uur batterijduur erbij kan krijgen. Het nadeel hiervan, is dat je je oude micro-usb kabels niet meer kunt gebruiken voor dit toestel en je al je huidige kabels/opladers moet gaan vervangen.

Batterijduur

De batterijduur van de Nexus 6P is erg goed te noemen, maar dit hangt per persoon natuurlijk af van de manier waarop je het toestel gebruikt door de dag heen. Per dag reis ik 2 uur met de trein en ben ik ook op met werk regelmatig met mijn telefoon in de weer. Ik kijk regelmatig YouTube video’s, afleveringen van series, browse via Chrome en kijk op Reddit als ik aan het reizen ben. Dit zorgt ervoor dat het scherm vaak lange tijden aanstaat en dat mijn 4G verbinding vaak actief is. Toch hou ik aan het eind van de dag vaak nog zo’n 30% batterij over met vaak een Screen On Time van gemiddeld 4 uur. In het weekend hou ik vaak 50% van mijn batterij over en zou ik in theorie 2 dagen op een batterij lading moeten kunnen doen. De Doze functie waar ik het eerder over had doet helaas niet altijd zijn werk, waardoor er nog steeds een lichte energieverbruik is wanneer mijn toestel langere tijd stil ligt op mijn bureau.

Normaal doe ik niet langer dan anderhalf jaar met een toestel, maar door de geweldige software/hardware combinatie en nieuwe functies als Nexus Imprint en USB-C verwacht ik dat daar verandering in gaat komen. Ook foto's maken is echt een genot met dit toestel vanwege de geweldige camera. Deze telefoon zal ik waarschijnlijk nog een lange tijd blijven gebruiken!

Heb jij ook een Huawei Nexus 6P 32GB Zwart?

Meer advertenties

Leuke review, leest goed weg en kan mij in veel van je punten vinden!
Zelf geen problemen met Doze, wel dat bluetooth af en toe verbinding verliest en dan met name in de auto (audi maar ook in Honda van vriendin).

[Reactie gewijzigd door GroeneThee op 20 januari 2016 15:45]

Bedankt!
Ik denk dat er een of meerdere apps zijn op mijn telefoon die hem continu wakker houden. Goed punt van de bluetooth verbinding, ik ervaar dit af en toe ook in combinatie met mijn Moto 360. Ik kan het echter nog niet koppelen aan een bepaalde gebeurtenis.
Mooie review! Ben onder de indruk van de camera zelf. Maar mijn L90 is ook amper een camera te noemen. Denk dat de telefoon voor mij nog altijd wat te groot zou zijn. Maar dat is persoonlijke voorkeur, het geeft iig ruimte voor een goede accu zo te lezen!

Het zet mij iig weer terug op het upgrade pad om misschien toch voor de 6P te gaan...
Bedankt! Over de accu inderdaad niks te klagen, en in noodgevallen gaat het opladen ook erg snel.
Zelf ben ik verschillende toestellen met vergelijkbare grootte gaan testen in de media markt, zoals de iPhone 6s, om er achter te komen of het te bedienen valt valt met 1 hand en hoe snel je moet herpakken. Dus dat zou ik zeker gaan proberen om een goed oordeel over de grootte te kunnen geven :)
Mooie review. Persoonlijk vind ik toestel te groot.
Bedankt! Voor mij was de grootte van het toestel ook even wennen, en gebruik hem nu dan ook wat vaker met 2 handen.
De Nexus 5X heb ik ook kort in gebruik gehad, en ik moet zeggen dat dat een zeer goede 2de optie zou kunnen zijn als de 6P te groot is!
Goede review, helder van opzet!

Zelf was ik iets minder te spreken over de 6p en heb na enige tijd weer terug gebracht en een s6e+ voor terug heb genomen. Hoewel de 6p echt wel een serieuze telefoon is kan hij imho echt niet tippen aan de s6e+

- het scherm is superieur tov van de 6p. De helderheid is hoger, kleuren zijn beter en geen irritante roze gloed.
- accu is veel beter, ik haal nu met gemak +5 sot bij de 6p met gelijk gebruik amper 2,5/3 sot(op zich voor mij net voldoende)
- snelheid van de s6e+ is (ondanks gek genoeg de tw schil) echt merkbaar hoger. Scrollen door een drukke site gaat lagloos terwijl de 6p hier nog wel eens moeite mee heeft. Ook de connectiviteit werkt op mijn s6e+ stukken beter.
- Samsung heeft zijn camera heel goed op orde, zeker in low light en ois zijn zeker een dikke plus
- look en feel; dit is ook heel persoonlijk maar de s6e+ straalt en voelt als een echte premium phone, de 6p heeft als een nexus phone stappen gemaakt maar kan zich nog niet meten aan zijn directe concurrenten. Daarnaast is de s6e+ slanker en beter vast te houden in n hand.

Kortom voor mij heeft de switch absoluut voordelen opgeleverd. Zijn er dan geen nadelen? Jawel, ik had juist de 6p gekozen voor zijn eenvoud en de kale Android ervaring maar dit is niet voldoende zo blijkt. Ik vind het jammer op zich want op papier lijkt de 6p een geduchte concurrent maar in de praktijk is hij nog een of twee stapjes achter de concurrentie.
Herken niet veel van jouw ervaring in die van mij met de 6P. Ik haal me gemak 4-5 uur SoT, lag is non-exisitent tot nu toe en wat je ervaart als premium is inderdaad echt persoonlijk.
OIS zou de camera net dat beetje extra geven inderdaad maar (als bijbeunende fotograaf) kan ik met de 6P echt uitstekende plaatjes schieten.
is de S6e+ een veel beter toestel voor het extra geld (a 160 euro bij 64GB ), mwah. wel iets beter maar niet veel. Of je het er voor over hebt... dat is aan een ieder.
Als ik het topic lees van de 6p zie ik dan toch echt andere dingen. Maar nogmaals het zijn mijn bevindingen op basis van een nagenoeg side by side vergelijking en niet geheel onbelangrijk gelijk gebruik van alle toepassingen. Ik vond het jammer want initieel was ik best enthousiast op basis van de specs, maar in de praktijk is het zoals gezegd het mindere toestel van de twee.
Bedankt voor je reactie!

Om even op je argumenten van de s6e+ in te gaan; Voor mij vallen veel van deze punten in het niet vanwege de Touchwiz skin die over android heen zit. Bijna elke generatie probeer ik weer eens een Samsung toestel uit (al is het in de media markt of via een kennis), maar telkens merk ik dat het veel te rommelig en onoverzichtelijk is voor mijn smaak. Mocht er nou een officiele stock android rom uit komen voor de s6e+, dan zou het voor mij al een stuk serieuzere concurrent van de 6P zijn. :)
Ik ben het daar ook mee eens (zie namelijk mijn conclusie) en was voor mij een reden om de 6p te proberen. Ik moet zeggen dat ik nog niet in de verleiding ben geweest om mijn toestel te rooten en een custom rom er op te zetten wat ik met al mijn andere samsung toestellen wel heb gedaan (S, S2, S3, S5). De TW skin is aanzienlijk afgeslankt en erg responsive en icm themes kom je een heel eind toch een stock ervaring aan. Daarnaast gebruik ik al sinds jaar en dag nova launcher met een glass skin. Dit maakt het geheel redelijk rustig en eenvoudig.

Zonder root kom je ook al een heel eind om een meer "stock" ervaring te creren. https://www.youtube.com/watch?v=pptfj9kt5Qg