Sandisk Cruzer Micro 16GB Zwart Review

-Niels- 18 juni 2009, laatste update op 18 juni 2009, 2.471 views

Sandisk Cruzer Micro 16GB Zwart

Pluspunten

• Uitschuifbare USB aansluiting
  • Goedkoop
  • U3

Minpunten

• Slechte schrijfprestaties

algemene indruk

De USB stick ziet er voldoende stevig uit. De usb aansluiting is uitschuifbaar wat het kwijtraken van het kapje voorkomt. Als je deze uitschuif zit er een klikmechanisme op wat voorkomt dat de aansluiting weer in de behuizing verdwijnt. Andersom zorgt hetzelfde mechanisme ervoor dat de stick niet vanzelf uitschuift. Ook het schuifmechanisme voelt solide aan.
Daarnaast zit er een klein ringetje aan waardoor je de stick aan een sleutelbos oid kunt hangen.

Prestatie's

Ik heb enkele afbeeldingen bijgevoegd van bechmarks. De leessnelheid is met ruim 25MB/s prima. De schrijfsnelheid vind ik met 5MB/s wat tegenvallen. Voor een 16GB stick houd dit in dat het ruim 50 minuten kost om hem vol te schrijven.

Stabiliteit & betrouwbaarheid

Valt door mij nog weinig over te zeggen, tot nu toe geen problemen.

U3

Dit is een tooltje op de USB stick waarmee het mogelijk is portable apps op de stick te installeren en op elke Windows PC te draaien zonder iets te installeren of sporen achter te laten. Er worden veel applicaties ondersteund zoals een speciale versie van MacAfee, Firefox, Thunderbird en OpenOffice. Als je de USB stick inplugt krijg je een popup scherm of je U3 wilt openen, vanuit U3 kun je met één klik de verschillende programma's openen.
Mocht je geen interesse hebben in U3 dan is het ook makkelijk volledig te verwijderen.
Overigens ben ik zelf niet van plan het te gebruiken, ik werk vaak toch via Remote Desktop en heb daardoor ook al mijn eigen programma's en instellingen tot mn beschikking.

De ondersteunde software is hier te vinden

Over de prijs kan ik kort zijn; zeer goed. Ik heb deze stick gekocht bij de Makro voor ¤20. De goedkoopste 16GB USB stick in de PW begint op moment van schrijven bij 24¤.

De stick bied een prima design en erg veel ruimte voor data voor een lage prijs. De schrijfprestaties vallen helaas wel wat tegen. Wil je een USB stick voor zaken als readyboost of HD vervanger dan kun je beter een duurder exemplaar zoeken. Wil je echter een een USB stick om muziek, films, documenten of andere data altijd bij je te hebben dan bied SanDisk met de Cruzer Micro een voorlopig ongeëvenaarde GB/¤ verhouding

Edit: review wat uitgebreid met U3 en Conclusies

Heb jij ook een Sandisk Cruzer Micro 16GB Zwart?

Zijn de slechte schrijfprestaties niet te wijten aan je "slechte produkt keuze? :/ Had dan de Cruzer Titanium genomen
Wat heeft de behuizing met de snelheid te maken?
gaat niet over de behuizing, Cruzer Titanium is gewoon een type naam. In de behuizing zal geen Titanium verwerkt zijn hoor :Y)
Sandisk Heeft op de site wel een overzichtje staan waarop de verschillende typen gesorteerd zijn op snelheid vs prijs. De Micro staat hierin volledig aan de prijs/GB kant en de Titanium is duurder maar ook sneller.

Overigens nog even als extra testresultaat, filecopy onder Vista 64 SP1. Muziek nummers met een gemiddelde grootte van 2.5MB gaat met een snelheid van 3,1MB/s. Ik vind dat ik zelfs voor een budget USB Stick nu toch wel enigzins op de schrijfprestaties af mag geven
Zeker niet. Als ik de Cruzer Titanium had gekocht zou de Cruzer Micro nogsteeds slechte schrijfprestaties hebben.

Uiteraard snap ik best dat de goedkoopste USB stick normaliter niet de snelste is, echter in een review is het wel nuttig te vermelden dat de USB stick slechte schrijfprestaties bied.
Ik beoordeel de USB stick nou eenmaal t.o.v. een gemiddelde USB stick. Als er morgen een stick uitkomt voor dezelfde prijs die echter met 20MB/s schrijft dan is het prettig dat er nog ruimte is om een hogere waardering voor prestaties te kunnen geven.

Deze USB stick bied nou eenmaal slechte schrijfprestatie's en daar staat tegenover dat hij erg goedkoop is. Bij de Titanium zal dat waarschijnlijk precies andersom zijn omdat deze dubbel zo duur maar waarschijnlijk ook sneller is.

[Reactie gewijzigd door -Niels- op 18 juni 2009 15:26]

U3 is eigendom van oa Sandisk.

Er is ook een alternatief zoals bijv http://portableapps.com/.

Dit is een open platform met alle voordelen van dien.
IDD, gebruik het al jaren. Je hoeft gewoon nooit meer software te kopen. En je hoeft bij een nieuwe Windows install nooit meer de applicaties opnieuw te schrijven.
Hmm € 20,- voor een 16GB USB-stick en als nadeel opgeven slechte schrijfprestaties.

T.o.v. de prijs is dit geen slechte prestatie maar een te verwachten prestatie, had het een stick van € 40,- of duurder geweest dan was het wel een punt geweest vind ik.

* PaddoSwam bedenkt zich iets over voor een duppie op de eerste rij?
Het is een review met een observatie.

gewoon duidelijk
Ik heb deze 16GB ook. Kost weinig en je krijgt veel. Okay, moet ik even een paar minuten meer wachten als ik veel date wil schrijven. Extra reden om nog eens lekker een nespresso te zetten. :9 Elk nadeel heeft zijn voordeel.