Microsoft Surface 3 WiFi 4GB ram, 64GB opslag, Win 8.1 Aluminium Review

-Arcane- 19 januari 2016, laatste update op 19 januari 2016, 200 views

Microsoft Surface 3 WiFi 4GB ram, 64GB opslag, Win 8.1 Aluminium

een uitstekende device voor op het werk, maar ook goed thuis te gebruiken.

Pluspunten

• Windows 10
  • normale usb-aansluiting
  • prima omschakeling van desktop naar tablet modus
  • micro-usb-aansluiting om op te laden
  • ingebouwde standaard (2 standen)

Minpunten

• helaas maar 1 usb-aansluiting
  • micro hdmi aansluiting
  • prijzig
  • ook accessoires zijn prijzig

Via mijn werk kon ik voordelig een Surface RT aanschaffen. Kort erna verscheen de surface 2. Vandaar dat de prijs voor de RT verlaagd was. Destijds was het een prima tablet. Ik gebruikte het ding nagenoeg elke dag, vooral voor het werk (Docent op een ROC). Echter liep ik wel steeds tegen de beperkingen aan van de RT. Zo kon je alleen Internet Explorer gebruiken, welke nou niet heel stabiel was naar mijn mening. Bovendien was internet Explorer heel traag, vooral als je terug wilt naar de vorige pagina. Oké, er is een mogelijkheid om een of andere vage Chinese browser te installeren, maar of je dat echt wilt.... En natuurlijk Windows RT. Het aantal echt bruikbare apps was voor mij niet echt groot, en zelf programma's installeren zat er niet in.
De afgelopen weken regelmatig gekeken naar een opvolger. Surface 3 of Surface pro 3? Ik was van beiden zeer gecharmeerd. Maar er was uiteraard wel een flink prijs verschil.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor de surface 3. Met 4gig ram en 64 gig opslagruimte, Type cover en de pen.

Wat een verademing ten opzichte van de RT. Het beeldscherm is prettiger. De 3:2 verhouding is echt heel erg fijn. Maar wat vooral fijn is is Windows 10. Dit werkt uitstekend. Zowel in desktop modus alsook in tablet modus. De omschakeling ervan gaat prima. Zodra ik het toetsenbord verwijder schakelt de tablet automatisch over in de tablet modus.
Ik werk nu 1 1/2 week met deze surface 3 en ben er echt heel blij mee. Vooral ook omdat ik gekozen heb voor de surface 3 en niet voor de pro versie. Oké, de pro heeft natuurlijk wel een groter scherm, en verder ook veel betere specs. Maar ik heb het ding niet aangeschaft als desktopvervanger. Ik moet gewoon kunnen internetten, Office kunnen gebruiken en af en toe een leuk simpel spelletje spelen. de rest doe ik thuis wel op de desktop pc. bovendien is het belangrijk dat ik hem heel makkelijk kan meenemen in mijn tas. Dus is voor mij dit formaat prettiger dan de pro 3.
De type cover is ook een stuk prettiger dan die van de RT, vooral om dat het nu niet plat ligt maar een hoek maakt. Bovendien zijn de toetsen verlicht (in trappen in te stellen). Dus werkt het ook fijn als je werkt met weinig licht.

Ook de pen heeft voor mij een meerwaarde. Nakijken van ingeleverde opdrachten door mijn leerlingen gaat nu een stuk sneller, want ik kan nu heel snel dingen markeren, sneller dan met een muis of toetsenbord. Ook werkt het uitstekend in OneNote.

De accu voldoet prima. Na een werkdag kan ik 's avonds ook nog een flinke tijd browsen of een spelletje spelen. 's Nachts gaat de Surface aan de oplader en de volgende dag is hij weer inzetbaar. Het is bij mij nog niet voorgekomen dat ik met een lege accu zat.

Eerder gebruikte ik naast de Surface RT nog een android tablet, die was voor thuisgebruik gewoon prettiger. Maar die heb ik nu aan mijn moeder gegeven. Sinds ik de surface 3 heb heb ik die android tablet niet meer aangeraakt. De surface 3 is dus voor mij in de luie stoel prima te gebruiken. Veel beter dan de RT, die was gewoon te traag.

Wat ik als erg prettig ervaar is de normale usb-aansluiting. Ik werk regelmatig met usb-sticks, en dan is geklooi met een verloopstekker niet echt prettig. Wat dan wel weer jammer is, is het feit dat er maar 1 usb-aansluiting is. Dus usb-stick en muis samen kan alleen met een hub. Dat probleem heb ik opgelost door de Arc Surface mouse aan te schaffen. een uitstekende muis die geen usb nodig heeft, maar direct via bluetooth verbinding maakt met de Surface. Ook weer een prijzig ding, maar het werkt prima, en ziet er ook nog eens fantastisch uit. Bovendien ook erg praktisch, want in mijn tas neemt hij weining ruimte in. Als je hem niet gebruikt is deze namelijk vrij plat.

Heb jij ook een Microsoft Surface 3 WiFi 4GB ram, 64GB opslag, Win 8.1 Aluminium?