Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 16.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Razer Naga Chroma Review

Nycrea 19 januari 2016, laatste update op 19 januari 2016, 423 views

Razer Naga Chroma

Een leuke muis voor de MMO liefhebber, echter zitten er toch voor mij een aantal minpunten aan deze muis. Aangeschaft op 16-01-2016 voor 99,-

Pluspunten

• Veel knoppen
  • Tilt scrollwiel
  • Instelbare kleur

Minpunten

• Geen on-board memory
  • Accuratie van sensor
  • Plaatsing duimknoppen
  • Verplicht Razer-Synapse
  • Vorm van muis
  • Duur

Vroeger had ik in de tijd dat ik spellen als WoW speelde al een Razer Naga, zo een die nu de 'Classic' wordt genoemd. De grote hoeveelheid knoppen en de positie hiervan spreekt mij nog steeds aan, vandaar de aanschaf van deze nieuwe versie van mijn oude vertrouwde muis.

De aanschaf was op 16-01-2016 en de prijs 99,-

De muis is netjes compact verpakt, er zit weinig poespas bij, alleen een standaard Razer boekje met handleiding en warranty info en voor de liefhebber zitten er ook twee 'Chroma' stickers bij.

Als je de muis aansluit werkt deze meteen, echter alleen met de standaard instellingen, die naar mijn mening vrij onhandig zijn. Zo is de 'tilt' van het scrollwiel niet ingesteld op verticaal scrollen, maar staat hier Razer functionaliteit op ingesteld. Om dit aan te passen moet de software gebruikt worden.

Hier zit ook een van de grote nadelen, de software moet altijd aan staan, anders gaat de muis zich opnieuw naar de fabrieksinstellingen gedragen, en hebben je settings geen effect. Nu ik een Logitech muis gewend ben, ging ik er van uit dat er wel on-board memory in de muis zat, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Opvallend voor een muis in deze prijsklasse.

De instel mogelijkheden in de software zijn echter wel uitstekend, je kan kleuren en macro's makkelijk instellen, maar deze worden dus door de computer onthouden, en niet door de muis zelf.

Na de muis enige tijd gebruikt te hebben viel mij op dat deze heel anders aanvoelt dan mijn oude Razer Naga, de pink-zijde van de muis loopt naar beneden breed toe, terwijl de oude Naga juist smaller werd aan de onderkant. Dit vond ik ook een groot nadeel, omdat ik gewend ben de muis te 'klemmen' tussen mijn pink en duim/rest van mijn hand. Dat kon door de breed toelopende pink-zijde echter niet op een fijne manier. Ook viel op dat de muis breder is dan het oude model, en lichter.

Na de muis toch enige tijd te gebruiken kwamen er een aantal irritaties naar boven. De sensor voelt onregelmatig. Ik heb in de software van Razer, en in windows zelf alle acceleratie uitgezet, maar het voelt toch alsof deze muis een soort van ingebakke acceleratie heeft. Hierdoor miste ik vaak mijn doel bij het klikken.

De duimknoppen zijn ook veranderd sinds de oude versie, ik had moeite met mijn duim bij de bovenste knoppen te komen zonder mijn hand te verplaatsen of perongeluk een andere knop in te drukken. De duimknoppen zijn meer recht boven elkaar geplaatst in plaats van enigszins schuin boven elkaar.

Dit alles bij elkaar zorgt er toch voor dat deze muis niet aan mijn verwachtingen voldoet en ik ben dan ook enigszins teleurgesteld. Dit zijn echter wel persoonlijke dingen, dus als je een muis zoekt voor MMO's met veel knoppen en je hebt geen moeite met het continu aan hebben staan van Razer Synapse, dan is dit misschien wel de muis voor jou.

Heb jij ook een Razer Naga Chroma?

Bedankt voor je review! Ik zoek ook een vervanger voor mijn naga epic uit 2011, deze heeft last van drifting... Maar een nieuwe razer is dus geen oplossing... g600 heeft een dubbel click probleem dus het word nog een hele zoektocht.