Specificaties 13,3" (3200x1800 IPS), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Dell XPS 13 9350 (CNX9305) Review

KoningSlakkie 18 januari 2016, laatste update op 1 augustus 2017, 860 views

Dell XPS 13 9350 (CNX9305) (Product gekocht)

Zeer mooie 13,3 inch laptop in een 11 inch (Macbook Air) formaat. Redelijk snelle laptop voor het formaat. Prettig om mee te nemen, mee te werken en om er naar te kijken. Het nadeel is dat RAM niet vervangbaar is en er is geen i7 versie beschikbaar zonder glossy touchscreen.

Pluspunten

• 5 mm scherm bezel
  • Carbonfiber composiet palmsteun
  • Look en een Solide feel
  • Licht Gewicht
  • Snel

Minpunten

• Prijs (je betaald voor de dunne bezel)
  • USB-C vervangt de HDMI poort. (eind 2015 nog geen gemeengoed en relatief duur)
  • Geen i7 inclusief mat QHD+ zonder glossy touchscreen beschikbaar
  • Geen upgradebaar RAM
  • Plaatsing webcam
  • Kwaliteitscontrole van Dell, er verschijnen witte horizontale strepen en ruis in het scherm (wordt vervolgd)
  • Wifi en Bluetooth Module

Dit is mijn eerste review. Aangezien ik altijd word afgerekend op mijn Nederlandse rapportage, ga ik maar eens oefenen met wat schrijven over dingen die ik leuk vind: Tech! Alvast excuses voor mijn half Nederlands half Engelse taalgebruik.

Mijn achtergrond

Ik ben een student Chemische Technologie die gewend is om thuis op een i3-530 medion pc te werken. Verder werk ik op school zelf op een school-pc. Naast deze slome pc's was het vinden van een werkplek misschien wel de grootste ergernis. Ik was hierdoor van plan een laptop te kopen. Ik heb verder niet veel vergelijkings materiaal omdat ik hiervoor niet veel op een laptop heb gewerkt. Het belangrijkste wat ik doe en wat ik wil met een nieuwe laptop is soepel gebruik maken van Office zoals word, excel, powerpoint, visio. Veel tabladen openhouden in de webbrowser inclusief filmpjes op youtube bekijken. Hier en daar een spelletje zoals Maple Story. Ik wil ook 5 jaar comfortabel kunnen werken met deze laptop, waarbij de accu-duur en snelheid in de loop van deze tijd nog steeds acceptabel is.
Mijn keuze opties
Ik was altijd fan van de Sony Vaio's. Nu Vaio niet meer op de Nederlandse markt te verkrijgen is, stond de ASUS Zenbook daarna lang op mijn verlanglijstje. Nu ik stage loop kon ik met mijn stagevergoeding een high-end laptop veroorloven. Ik had twee laptops in het oog: Een Macbook Pro 13 en de Dell XPS 13. Zoals je al mischien kan raden wou ik een prachtige en een vlotte handzame laptop. In vergelijking vind ik technisch gezien de Macbook Air de concurrent van de Dell XPS 13. Maar als moest kiezen tussen de Macbook air en de Dell XPS 13 ging mijn keuze naar de XPS 13. De echte twijfel was tussen de Macbook Pro 13 en de Dell XPS 13. Ik heb nooit echt gewerkt met Mac OS, hoewel Apple zeer mooie producten maakt wou ik het toch nog niet wagen om mijn ziel verkopen aan Apple.

Mijn keuze ging uiteindelijk naar de Dell XPS 13 vanwege de dunne 5 mm bezel wat de laptop extra ultra-portable maakt, door de kleine bezel heeft de laptop nu een mooie look en een formfactor heeft van een 11 inch laptop.

Bestelling

30-10-2015 heb ik de XPS 13 i7, 8gb, 256 gb ssd besteld inclusief een usb-c naar HDMI adapter en een Dell Premier Sleeve
03-11-2015 Is mijn order bevestigd, hier uit bleek dat de verwachtte leverdatum voor 07-12-2015 was.
Na veel slapeloze nachten heb ik deze beauty kunnen ontvangen op 16-11-2015 :*) .

Eerste impressies

Na het openen van de verschillende verpakkingen kwam ik bij de laptop zelf aan. Een mooie grijze scherm met een zwarte glossy Dell logo. De eerste impressie was dat de laptop goed solide aanvoelde en kleiner was dan ik dacht. Aan de achterkant bevindt zich een mooi XPS klepje die het service stickertje verbergt, leuk bedacht en mooi uitgevoerd. Ook is er een rij met ventilatie openingen en twee lange ruberen voeten. Aan de linker kant is er een DC-ingang voor de oplader. De oplader zelf is lekker klein. Bij de nieuwe Skylake generatie XPS 13 is de HDMI aansluiting is vervangen door een USB-C aansluiting. Mijn eerste keer ooit dat ik een USB-C aansluiting zag. Ik had ook gelijk een 40 euro dure USB-C naar HDMI adapter gekocht van Dell. Ik heb deze gelijk beide kanten geprobeerd in te steken voor de lol, dit is hoe een aansluiting hoort te zijn! Aan de zelfde linkerkant zit er een normale USB-A (SuperSpeed) aansluiting, 3,5 mm audio-jack en tenslotte een 5 lampige battery-life indicator. Om deze indicator af te kunnen lezen moet je er praktisch loodrecht op kijken omdat de gaten relatief small en diep zijn en niet zichtbaar is vanaf een andere hoek. Aan de andere kant bevindt zich een opening voor een anti-theft slot, nog een USB-A (SS) aansluiting en een SD-cardreader. Aan de voorkant onder het touchpad zit er een led indicator voor de status van de batterij en de oplader. Het gloeit wit wanner de batterij wordt opgeladen.. Mijn versie van het lampje is helaas niet egaal wit, aan de linkerkant is het donkerder dan aan de rechterkant. Het lampje kleurt oranje wanneer de batterij niveau laag is.

Ik was een snapchat video aan het maken tijdens het openen van de laptop voor de eerste keer. Grappig genoeg verprutste ik het omdat je twee handen nodig hebt om deze laptop te openen. In normaal gebruik heb ik daar alleen last van wanneer ik bijvoorbeeld een kopje koffie vast heb. Nu zal ik het kopje neer moeten leggen, het is iets kleins maar niet ontzettend storend. Het scherm wiebelt vrij weinig bij trillingen.wanneer opengeklapt.

Na de laptop geopend te hebben, viel mij de mooie carbonfiber palm steun op. De palmsteun is een rubberachtige composiet van een onbekende (deels) doorzichtige rubberachtige polymeer met daaronder de zichtbare geweven carbonfiber. Het is zacht aangenaam en voelt solide aan. In vergelijking tot een metalen palmsteun zoals bij Macbook voelt deze niet koud en hard aan. Het nadeel wat ik wel direct merkte is dat dit wel heel snel zichtbaar vettig wordt.

Het scherm

Na het inschakelen bij de initialisatie kreeg ik gelijk een grote WOW!-factor. Ik heb talloze foto's, filmpjes en reviews gezien maar ik was nog steeds onder de indruk van de 5 mm dunne bezel. Ik lette goed op de bezel en hierdoor viel mij een zeer subtiele backlight bleeding op aan de zijkant. Dit is alleen lichtjes zichtbaar bij een solide achtergrond, ik moet er wel goed naar zoeken dus het is niet storend. Ook heeft het scherm een zeer hoge resolutie 3800 x 1800. Een UHD-achtergrond spat van het scherm af! Ook past er veel tekst op en is de tekst ook ontzettend scherp. Het nadeel hiervan is dat bepaalde applicaties niet mee schalen, VLC-player was de eerste waarbij ik het opmerkte dat de knoppen ontzettend klein waren. De kleuren, kijkhoek en het contrast bevallen mij zeer goed. Ik kan niks zeggen over de kleuren echtheid ik doe niks met grafisch ontwerp dus voor mij is het prima. De specificaties van het kleuren spectrum zijn in andere reviews te vinden. Wel is het glossy scherm af en toe lastig leesbaar bijvoorbeeld in de trein in de zon. Ook is het scherm lastig leesbaar wanneer ik werk in het goed belichte laboratorium met een felle witte labjas. Graag had ik deze laptop met deze hoge resolutie zonder een glossy dure touchscreen gewild.

Webcam in het scherm is links onderin geplaatst met als nadeel dat het een raar beeld oplevert vanwege de hoek. Wanneer je typt zijn je vingers volop aanwezig in het beeld. De kwaliteit van de webcam is verder prima. Ik heb de webcam nog niet hoeven te gebruiken. Ik ben ook niet iemand die regelmatig aan beeldbellen doet dus dit is voor mij geen enkel probleem.
Problemen met het scherm
Sinds het begin ben ik achtergekomen dat er ruis en willekeurige witte strepen door het beeld verschijnen. Ik hoopte dat het een driver probleem was. Ik kan ook niet precies zeggen wanneer dit optreed, soms lijkt het alsof het optreed bij zwaar gebruik of wanneer de laptop warm wordt. Ik ga contact leggen met dell om te kijken of het opgelost kan worden. Dit wordt vervolgd... Ondertussen is het probleem verholpen door het vervangen van het scherm vanwege een kapotte connector.

Toetsenbord

De meningen zijn verdeeld als ik een aantal reviews af struin op het internet. Een kritiek puntje van een aantal reviewers zeggen dat er te weinig key-travel is.Ik zelf heb dit niet als storend ervaren, Ik heb hier snel aan kunnen wennen. Het toetsenbord klikt lekker en typt ook accuraat, Ook is het een Backlit keyboard met 3 backlight niveau's. Het felst, minder fel en de uit-stand. Backlight rondom de toetsen zijn jammer genoeg niet egaal. De laptop heeft geen numeriek toetsenbord en er zijn wel een aantal sneltoetsen in de Function keys. Deze gebruik je door Fn toets ingedrukt te houden of Fn te locken zodat die altijd aanstaat. Dit is hetzelfde als bij de meeste laptops tegenwoordig. Je kunt hiermee dempen, volume zachter, volume harder, vorige, play/pauze, volgende, schakelen tussen scherm projectie opties, zoek knop, schakelen tussen backlight niveaus, scherm helderheid omlaag, scherm helderheid omhoog en tenslotte vliegtuig-stand. De page up, down, home en end zitten in de pijltjes toetsen.

Touchpad

Zoals ik veel ervaringen van mensen lees op fora heb ik een redelijk goed werkende touchpad. De zwarte touchpad is lekker glad met een zacht Ik heb ook niks te klagen over de palm-rejection. De touchpad is op heel het oppervlakte indrukbaar als klik-button. Onder het touchpad is er een klein streepje om de rechter- en de linkermuisknop te scheiden. In de bios werken alleen deze twee knoppen, ergens anders op het touchpad drukken werkt dan weer niet. Ik heb wel een klein minpuntje ontdekt. De laptop verwart soms het scrollen met pinch-to-zoom, dit kan natuurlijk ook aan mij liggen.

Snelheid

De laptop is lekker vlot, voornamelijk omdat ik nog niet veel heb gewerkt met een SSD. De laptop is ontzettend stil. Volgens SpeedFan 4.51 is de CPU tussen de 32 en de 41 graden Celsius tijdens het typen van deze review en tijdens laag gebruik. De fan kickt in bij ongeveer bij 65 graden celcius als ik bijvoorbeeld filmpjes bekijk op youtube. De laptop kon tot mijn grote verbazing youtube in 4K resolutie net niet aan in Chrome 64-bit, het filmpje inclusief de audio stottert af en toe met een CPU gebruik van 100%. Paar weken later ben ik achtergekomen dat Edge van Microsoft dit goed aan kan met een gebruik van tussen de 14% en de 25% CPU gebruik. Op het moment heb ik nog geen tijd gehad om mee te gamen.Word en Excel start in 2 tellen snel op.
De laptop kan op mijn schoot onaangenaam warm, dit gebeurt ook op bed, bank of op mijn Dell leather laptop sleeve. Ik vermoed dat dit te maken heeft met het feit dat de ventilatie wordt gehinderd. Wanneer ik de laptop op een tafel gebruik is er geen enkel probleem met de koeling.

Wifi kan ik niet goed vergelijken, het heeft in ieder geval beter bereik dan mijn HTC one (m7) en HTC One Mini 2. Update:Wifi-bereik is best wel slecht, vergeleken met laptops van medestudenten. Waar mijn medestudenten wel een goed bereik hebben heb ik zelf geen bereik. Ik hoop dat als ik dit vervang met een Intel-chip dat het dan beter zal werken.

Batterij

Helaas kan ik niet veel kwijt over de batterijduur omdat ik de laptop praktisch altijd heb aangesloten aan een adapter. Van de sommige keren dat ik op de accu heb gewerkt vanaf 100% capaciteit ging het ongeveer tussen de 4 en de 6,5 uur mee.
Ik heb verder op mijn XPS13 met opdrachtprompt als administrator uitgevoerd en daarna ''powercfg -energy'' ingevoerd om de batterij informatie te checken.

Hieruit blijkt: ontwerpcapaciteit: 57532, ik denk dat dit slaat op de geadverteerde 56Wh inclusief een marge.
laatst volledig opgeladen = 53816

Dus dell heeft mijn laptop geleverd met een health van
(53816/57532) * 100% = 93,5% health. Of wel 6,5% degradatie wat ik best wel veel vind voor een nieuwe laptop.
Levensduur verlengen van de batterij
De batterij capaciteit van alle (gaming) laptops van mijn vrienden dalen ontzettend snel binnen het eerste anderhalf jaar. Het probleem simpel uitgelegd is dat een Lithium-polymeer accu degradeert afhankelijk van de diepte van de ontladingen (bijv. 100% naar 0%), hoge voltage's (4,2V bij 100% opgeladen), lage voltage's (bij 0% opgeladen) en hoge temperaturen. Oftewel hele tijd aan een oplader hangen en de batterij op 100% houden is niet goed. Snelopladen van 0% naar 100% is niet goed o.a. vanwege de verhoogde stress en temperatuur. Het is beter om je accu even op te laden van bijvoorbeeld 60% naar 70% en dan gebruiken van 70% naar 60%. Dit kan natuurlijk alleen als je een stopcontact in de buurt hebt. Ik snap dat het voor veel mensen dit geen optie is.Voor meer technische informatie klik hier
Dell Command Power Manager
Ik heb echter vaak een stopcontact tot mijn beschikking ook is deze oplader klein en licht genoeg om overal mee te nemen. Omdat ik graag het vervangen van mijn accu zo lang mogelijk wil uitstellen ging ik een kijkje nemen in de BIOS voor de batterij instellingen. Ik kwam hier een paar uitgebreide opties tegen. Omdat ik niet hele tijd naar de bios wil gaan heb ik een applicatie kunnen vinden van Dell zelf genaamd ''Dell Command: Power Manager''. Dit staat niet standaard geinstalleerd op de laptop. Ik kan op deze manier elk moment tijdens het gebruik vanuit Windows de instellingen veranderen.
  • Expresscharge: 80% opladen in 1 uur, 100% in 2 uur.
  • Voornamelijk geavanceerd opladen: De batterij wordt voldoende opgeladen voor een ingestelde tijdsduur (je kan dus de begin tijd en de eind tijd van de dag instellen) waarbij je de laptop alleen op batterij zal gebruiken. De batterij wordt dan opgeladen voor de ingestelde tijd van het begin van de dag.
  • Piekbelasting: Een extra optie als aanvulling op de modus '' Ingestelde Tijdsduur'' kan je bijvoorbeeld je batterij alleen opladen tijdens daluren van je energie abbonnement, de tijden van je daluren kan je dan instellen. De laptop werkt tijdens piekuren alleen op de batterij zelfs wanneer de oplader is aangesloten. Je kunt wel de minimale batterij percentage instellen waarbij die niet lager mag worden. De batterij wordt weer opgeladen zodra de piekbelasting-periode over is.
  • Adaptief: De computer leert zelf over een periode wanneer de laptop opgeladen dient te worden afhankelijk van de duur van het batterijgebruik en adaptergebruik per dag. Dit is om de batterij nooit helemaal 100% op te laden zonder dat je zelf veel moet instellen.
  • Handmatige optie: die ik zelf gebruik is waarbij je alleen de minimale en de maximale percentage toegestane capaciteit kunt aangeven. Wanneer de batterijcapaciteit onder de minimale ingestelde capaciteit daalt wordt de laptop opgeladen totdat de maximale ingestelde capaciteit is bereikt. Ik gebruik de laptop tot nu toe bijna alleen op adapter omdat er praktisch altijd een stopcontact in de buurt is. Ik schakel deze optie uit wanneer ik weet dat ik de volle capaciteit nodig zal hebben.
Bij temperatuur beheer kan je kiezen tussen:
  • Geoptimaliseerd: balans van prestatie, geluid en temperatuur
  • Koel: Zo laag mogelijke temperatuur ten koste van prestatie en geluid
  • Stil: Zo stil mogelijk ten koste van prestatie en temperatuur
  • Ultraprestatie: Zo hoog mogelijke prestatie ten koste van geluid en temperatuur.
Ikzelf gebruik de optie ''Koel'' omdat de laptop vlot en stil genoeg is voor wat ik doe met de laptop.

Geluidskwaliteit

De speakers staan gericht naar de zijkanten, dit vindt ik niet heel storend maar ik had liever gewild dat ze naar mijn oren waren gericht. Ze klinken redelijk goed voor het formaat van de laptop. Ik ben ook tevreden over de meegeleverde Dell software: Dell Audio. Het variŰren van de instellingen zorgt niet voor bijzonder veel veranderingen van het geluid via de speakers.
Dell Audio
In combinatie met een koptelefoon is de applicatie Dell Audio wel heerlijk. De EQ en Bassboost werkt goed in combinatie met mijn V-moda LP1 en Sennheiser CX 3.00. Ik kan voor beide hoofdtelefoons een profiel aanmaken. Ook heb ik geen last meer van gezoem/ruis zoals bij mijn voorgaande PC's, alhoewel verwacht ik dat het met de tijd zal toenemen. Ook is het geluidskwaliteit beter dan mijn voorgaande PC's inclusief mijn HTC One (M7) en HTC One Mini 2.

Windows 10

Dit heeft eigenlijk niet veel te maken met de laptop zelf maar ik wil het toch vermelden. Ik vindt het besturingssysteem lekker werken en het ziet er prachtig uit. Echter heb ik wel 3 verbeterpuntjes betreft het gebruik met deze laptop.
  • Zodra het inlogscherm verschijnt en ik de pincode direct intypt registreert deze af en toe de eerste toets niet, hierdoor moet ik de pincode voor de tweede keer intoetsen.
  • Vanwege de grote resolutie (3200 x 1800), zijn er een aantal programmas waarbij tekst en knoppen ontzetten klein zijn. Pixeldichtheid schaling werkt niet overal zoals bijvoorbeeld bij VLC-player
  • De side-bar aan de rechterkant kan je met het touchscreen openen door te slepen van rechts naar links, dit niet realtime slepen maar een gesture, niet ideaal maar werkt redelijk intu´tief zoals het hoort. Het verbergen van de sidebar daarin tegen moet ook gedaan worden door te slepen van rechts naar links. Dit voelt heel raar en het zou van links naar rechts moeten zijn omdat de sidebar van links naar rechts verdwijnt.

Randapparatuur en Accesoires

Bij een mooie laptop als deze vind ik het jammer om een usb receiver te gebruiken voor een draadloze muis. Ik gebruik daarom een bluetooth muis van Logitech: MX Anywhere 2.
Om af en toe mijn laptop aan een TV te verbinden, gebruik ik ookk een USB-C naar HDMi adapter van Dell.
Op het werkplek op stage gebruik ik een HP EliteDisplay S321d. Dit beeld wordt enkel met een USB aangesloten met het scherm. Aan het scherm zit een toetsenbord en muis aangesloten (ik gebruik mijn eigen muis).
Zoals ik eerder heb vernoemd gebruik ik een koptelefoon van V-moda: Crossfade LP1. En een sennheiser CX 3.00 in de trein.

Wat wil ik nog hebben?

Op mijn verlanglijstje staat nu nog 2 dingen. Op de lange termijn is het vergroten van de SSD, dit zal ik doen zodra mijn SSD vol raakt, ik gok over een jaar.
Wat ik nu zo snel mogelijk wil hebben is een USB-C dock. Ik wil een dock waarmee ik een hdmi verbinding kan hebben met mijn TV, een ethernet verbinding en tegelijkertijd de laptop opladen met 1 USB-C kabel. Ik ben aan het kijken naar de volgende Docks:
OCW USB-C dock
Hydradock
Dell USB-C dock

Conclusie:

Bij elk product vraag ik me na een paar maanden of ik dit product weer zou kopen als ik weer terug de tijd in kon. Het antwoord is JA! In de toekomst hoop ik wel dat er meer fabrikanten <5mm bezel laptops zullen produceren zodat er meer concurentie is. Dell heeft nu een laptop afgeleverd met wat problemen met het scherm zoals ruis, ik zal hierop terug komen zodra dit is opgelost. Het mag wel duidelijk zijn dat er een premius prijskaartje aan vast hangt vanwege de dunne bezel en de hoge resolutie voor op een 13,3 inch scherm.. Als je dit niet nodig vindt zou ik verder kijken naar een andere goedkopere laptop.

Heb jij ook een Dell XPS 13 9350 (CNX9305)?

Leuke review. Maar er is een i7 zonder touch. Weliswaar FHD Zie hier.

Gebruik je het touchscreen vaak?
Hoi en dankje wel. Dat klopt inderdaad, het puntje over de resolutie wat ik was vergeten bij te zetten. Ik had graag een i7 met een matte 3200x1800 scherm gewild en zonder glossy touchscreen. Het wordt namelijk ook snel vettig wat ik jammer vindt bij een laptopscherm.

Ik gebruik het touchscreen nauwelijks. Eerlijk gezegd weet niet of ik het gebruik omdat het handig is of omdat het kan. Ik scroll bijvoorbeeld in een drukke trein wanneer de laptop op mijn schoot ligt en mijn handen dichtbij het scherm zit. Verder gebruik ik het om ermee te pronken :P

Het handigste wat ik wel doe met het touchscreen is af en toe gebruik maken van een scientific calculator app, als mijn grafische rekenmachine bijvoorbeeld nog in mijn tas ligt. Het touchscreen zou ik makkelijk kunnen missen in ruil voor een goedkopere prijs.