Brother MFC-J6920DW Review

breakers 18 januari 2016, 1.618 views

Brother MFC-J6920DW

Verreweg de meest uitgebreide printer die ik kon vinden voor maximaal 200 à 300 euro. Print- en scankwaliteit zijn bovengemiddeld maar de meerwaarde zit vooral in de opties zoals dubbelzijdig A3 scannen, dubbelzijdig printen, draadloos netwerk of USB of ethernet (één optie tegelijkertijd beschikbaar) etc.

Pluspunten

• Dubbelzijdig A3 scannen en printen
  • Tweede papierlade voor A3 of ander formaat
  • Draadloos printen optie
  • Goedkope imitatie-inkt volop verkrijgbaar online

Minpunten

• Buitenste 3 mm van het origineel vallen altijd weg, ook bij tot de rand printen
  • Printen in zwart gebruikt ook altijd (een beetje) kleureninkt
  • Klantenservice is waardeloos

Scansnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 5
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 4
Inktverbruik Score: 4
Voor ¤ 300 (inclusief BTW, april 2014) ben ik nog geen completere printer tegengekomen (januari 2016). Wat betreft afdrukkwaliteit op gewoon papier verschillen de verschillende inkjet printers op de markt onderling niet zo veel, maar wel wat betreft de opties. Full duplex (dus beide zijden tegelijkertijd) A4 of A3 scannen terwijl je print. Dubbelzijdig printen, ook op A3. Twee flinke papierladen. De scanfeeder die behoorlijk goed werkt, etc.

A3 papier kan ook handmatig worden ingevoerd aan de achterkant als het te dik is om de bocht binnenin te maken, maar dan moet je het er wel precies recht in steken.

'Originele' inkt is zoals bij alle merken duur, maar gelukkig werkt hij ook prima met 'white label' inkt volop te krijgen voor een fractie van de prijs.

Enige echte nadeel is dat de buitenste 3 mm rondom van de originele pagina altijd afgesneden worden, ook bij borderless printen en zelfs bij verkleind afdrukken. Dus in plaats van op 100% te printen, wordt dan op ongeveer 102% afgedrukt. Dat zou nu onderhand wel eens mogelijk worden opgelost met een firmware of driver update.

De klantenservice is waardeloos, weet minder dan in de handleiding staat, stelt domme vragen en komt met oplossingen die niet werken, maar dat is bij andere merken helaas niet beter.

Naast de scanfeeder kun je ook gewoon via 'de glasplaat' scannen. Een dubbele A4-pagina uit een boek is op die manier in één keer naar A3 te scannen of kopiëren.

Wat betreft de kritiek van de andere reviewer: Je hoeft alleen een driver te installeren op je Mac als het OS wat je gebruikt ouder is dan de printer, of als je de drivers handmatig hebt weggelaten bij het installeren van je Mac..

De printer print in de default stand juist zeer snel. Het gaat bijvoorbeeld ook aanzienlijk sneller als je alleen tekst of lijnwerk print. Printen is best stil. Wel is het oppakken van papier rumoerig.

De printer is dankzij WiFi ook te gebruiken vanaf iOS, dus iPhone of iPad. Erg handig. Je kan dan alleen niet tussendoor via ethernet of USB printen. Wel kun zou je via WiFi naar een router of computer moeten kunnen printen, die aan de printer hangt, maar dat heb ik niet zelf getest.

Heb jij ook een Brother MFC-J6920DW?

Ik heb om min of meer dezelfde redenen gekozen voor de MFC-J6520DW. Die kost letterlijk de helft van deze en kan éénzijdig scannen en dubbelzijdig printen. En dat éénzijdig scannen wel als een stapeltje (max. 35 vel A4) of als A3 met de hand. Met behulp van een PDF lijm programma kan je makkelijk alsnog dubbelzijdige scans maken. net wat meer werk, maar wel veel sneller aangezien er niks omgedraaid hoeft te worden. En voor 130 euro minder wil ik wel even draaien ... Met Autoit heb ik dat proces ook nog eens volledig geautomatiseerd.

Volgens de specs kan je papier tot 220g/m2 gebruiken, maar boven de 130 gram loopt het bij mij vlot vast. Ik heb hem overigens voor het scannen gekocht wat hij op A3 en A4 geweldig doet. En printen is ook prima te doen, alhoewel mijn Canon het vele malen beter doet. Ook ik ben van mening: Prima multifunctional die in mijn netwerk staat en het prima doet voor deze prijs,

[Reactie gewijzigd door Houtenklaas op 18 januari 2016 18:58]

Het grams-gewicht zegt niet alles over de stijfheid, misschien dat het materiaal te stug is? 130 grams papier is doorgaans veel soepeler dan 130 grams karton bijvoorbeeld.

Ik had hiervoor de MFC-J4510DW. Een wat eenvoudigere uitvoering, die geen A3 scanner heeft, geen dubbelzijdige scanner feeder, geen dubbele papierla en een stuk minder geheugen. Die deed het ook prima maar (omdat er minder geheugen in zat?) liep hij na ±23 A4-tjes door de feeder vast. Hij werkt nog steeds en staat bij m'n ouders. M'n broer heeft er ook één.

Omdat ik een paar vuistdikke oude handleidingen wilde 'backuppen op papier' omdat ze uit elkaar vielen en gelijk ook maar digitaliseren, met een flink aantal A3(+) bijlagen, vond ik het de investering wel waard. Daarbij heb ik in inderdaad ook een of ander scriptje of appje gebruikt om de volgorde van de .pdf pagina's weer snel op orde te krijgen.

Ik print er nu vooral A4-tjes mee voor de boekhouding. Handig dat hij dubbelzijdig kan printen, dat scheelt weer papier. Niet dat dat zo duur is maar het is handiger als een heel jaar in één ordner blijft passen.

[Reactie gewijzigd door breakers op 18 januari 2016 21:22]