Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 5,7" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Microsoft Lumia 950 XL Zwart Review

Eagle CreekTestpanel 19 januari 2016, laatste update op 19 januari 2016, 1.090 views

Microsoft Lumia 950 XL Zwart (Testpanel)

In de tijd dat ik de Lumia 950XL heb gebruikt heb ik een haat-liefdeverhouding opgebouwd. Het toestel voldoet, ondanks enorme pluspunten, op dit moment niet aan al mijn verwachtingen. Als trouwe Windows Phone- gebruiker wil dat iets zeggen. Daarom als voorlopig eindcijfer 7 met ruimte om te groeien.

Pluspunten

• Zeer mooi scherm
  • Goede camera
  • Fast charging
  • SD-kaartslot
  • Continuum
  • Windows Hello

Minpunten

• Bugs in OS
  • Bugs in apps
  • Accuduur

Beste lezer. Tijdens het plaatsen van de review zijn er een paar kleine fouten ingeslopen. Ik zal deze in de loop van vandaag herstellen!https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AljaY5tB3696VF.png

Medio december ontving ik bericht van Tweakers dat ik samen met vier anderen was uitgekozen was om de Lumia 950XL te mogen reviewen. De Lumia 950 is een toestel dat ik al enige tijd voor ogen had als opvolger voor mijn Lumia 920 en de uitnodiging kwam dus meer als geroepen! Hieronder vind je mijn mening over het toestel na het een maand in gebruik te hebben gehad.

_/-\o_ A priori wil ik Tweakers en Microsoft uitdrukkelijk bedanken voor deze mogelijkheid! _/-\o_

“Een toestel met twee gezichten. (Voorlopig) eindcijfer: 7”

In de maand tijd dat ik de Nokia Lumia 950XL heb mogen gebruiken heb ik er een haat-liefdeverhouding mee opgebouwd. Aan de ene kant heb je een prachtig apparaat in handen, dat snel reageert, een zeer mooi scherm heeft, voorzien is van een erg goede camera en beschikt over moderne features zoals een irisscanner en QI-charging. Daarnaast heeft het op dit moment als enige toestel op de markt het exclusieve Windows Continuum. Aan de andere kant bevat de software nog dusdanig veel bugs dat dit je doet afvragen of het toestel niet drie maanden te vroeg op de markt is gekomen. Daarnaast valt de accuduur tijdens het gebruik nogal tegen maar winnen de combinatie van usb 3.0 fast charging (van 10 tot 50% in 30 minuten) en de usb 3 type c-connector terrein terug.

Hoewel aan de accuduur waarschijnlijk niet veel veranderd zal kunnen worden, zal de software, hierbij doelende op zowel het OS als de standaard apps, nog een grote sprong in kwaliteit kunnen maken.

Als persoonlijke noot wil ik hieraan toevoegen dat het toestel op dit moment nog niet aan al mijn verwachtingen voldoet, zoals ik die heb afgelopen maanden na de diverse aankondigingen heb opgebouwd. En als trouwe Windows Phone- / Windows Mobile- gebruiker wil dat wel iets zeggen.

Daarom een voorlopig eindcijfer 7 dat potentie heeft om te stijgen. Dit is namelijk wel een toestel dat ik het gun om een topper te worden: de ingrediënten zijn in huis en wanneer alles werkt zoals het hoort, is het toestel zeer fijn om mee te werken.

Over de review

Totstandkoming
Naar mijn mening bestaan er twee soorten reviews: technische reviews en ervaringsreviews. De eerste soort behandelt in diepte elke hertz, pixel, byte, milliampère en ander technisch detail dat een apparaat rijk is. De tweede review kijkt er subjectiever na en beschrijft het apparaat vanuit het perspectief van de gebruiker. Ik heb er bewust voor gekozen omdat te kiezen voor een review van de laatste soort omdat ik van mening ben dat technisch reviewen een vak apart is. Het uitvoeren van benchmarks mag hier bijvoorbeeld niet in ontbreken, waarbij het maken van een objectieve vergelijking met referentiemateriaal een must is.

Mocht je twijfelen over de aanschaf van dit toestel, raad ik je aan om meerdere reviews en reviews van beide soorten door te lezen, waaronder de review die is vrijgegeven door Tweakers.net zelf.
Reviewperiode
Aanvankelijk hadden de prijswinnaars twee weken de tijd gekregen van Tweakers en Microsoft om de telefoon te beoordelen en de review te schrijven. Door omstandigheden is deze periode verlengd en heb ik deze review geschreven na het toestel een volle maand in gebruik gehad te hebben. Een voorwaarde vanuit Tweakers was dat ik mijn eigen toestel (de Lumia 920) moest inleveren gedurende de testperiode, zodat jullie - de lezers- verzekerd zijn van een legitieme gebruiksperiode. Dit is dan ook gebeurd.

Over de reviewer

Om mijn review op waarde te schatten acht ik het zinvol dat je wat weet over de persoon die hem heeft uitgevoerd en gepubliceerd. Hoewel ik de review zo objectief mogelijk zal verwoorden, is de beoordeling altijd afgezet tegen mijn eigen achtergrond, kennis en ervaring met andere toestellen en techniek in zijn algemeenheid. Door hiervan op de hoogte te zijn hoop ik dat je mijn review op waarde kunt schatten en een goede indruk krijgt van hoe het toestel zal zijn in jouw eigen handen en toepassingsgebied.

Ik heb een baan in de IT. Privé ben ik al vanaf jongs af aan bezig met computers en mijn ervaring strekt zich uit over diverse platformen en besturingssystemen, hoewel mijn specialisatie en hoofdmoot van ervaring liggen bij systemen uit de keuken van Microsoft.

Ik ben een onafgebroken mobiele Windows-gebruiker sinds Windows Mobile 6 en de HTC TyTn II was mijn eerste telefoon met Windows erop. Deze werd opgevolgd door een WP 7.5-toestel; de Nokia Lumia 800. Na twee jaar maakte deze plaats voor de Nokia Lumia 920. Daarnaast heb ik ervaring met andere types uit de Windows Phone-serie. Vanuit de bedenkers uit Redmond maak ik - naast een reguliere desktop-pc - ook gebruik van de Surface, Surface 2 en Surface Pro 3. Daarnaast ben ik al ruim twee jaar in het bezig van een iPhone 5 en een iPad Mini. Daarnaast heb ik met enige regelmaat de iPhone 6s plus in mijn handen. De Galaxy Tab 2 is inmiddels verkocht maar er is nog steeds een Motorola Moto E (2e Gen.) op mijn bureau te vinden.

Ik probeer dus feeling te houden met de courante platformen maar heb hierin wel een voorkeur.

Alvorens ik door Twekers en Microsoft werd uitgenodigd om de Lumia 950XL te mogen reviewen had ik zelf reeds de Lumia 950 besteld. Ik was dus reeds voornemers om het toestel aan te schaffen en volgde het nieuws omtrent de specificaties en introductie al enige tijd.

Een eerste indruk

The great unboxing & de accessoires
De Lumia 950XL komt in een bescheiden verpakking, die over de productserie heen overigens gelijkwaardig is.

{foto volgt}

Naast een aantal dunne boekjes met de bekende informatie ontvang je een Microsoft AC-100E Fast Charge oplader (met usb-c-aansluiting) en een losse usb 3.0-kabel met eveneens usb-c-aansluiting. Dat je twee kabels krijgt is handig, daar usb-c nog bij weinig huishoudens ingeburgerd zal zijn. Je hebt hiermee een mooie “starterkit”.

Persoonlijk vind ik het jammer dat de stekker op de lader niet verwisselbaar is. Dit maakt dat je deze adapter uitsluitend kunt gebruiken i.c.m. met apparatuur met een usb-c-aansluiting en er dus geen micro-usbkabel of lightning-kabel op aan kunt sluiten. Desalniettemin kun je wel een bestaande lader gebruiken met de meegeleverde usb-kabel. Opvallend is de dikte van de kabels vergeleken met de kabels van mijn oude Lumia. Hoewel dit niet toe te schrijven is aan Microsoft is deze extra stugheid wellicht iets om rekening mee te houden.

Wat mij direct opviel was het ontbreken van een set oordopjes. De Lumia 950XL beschikt wel degelijk over een 3.5 mm jack-aansluiting maar tenzij je nog dopjes hebt liggen kun je deze niet direct gebruiken.

Hoewel de Lumia 950 XL beschikt over de mogelijkheid om middels de QI-standaard draadloos te worden opgeladen, worden hier standaard geen accessoires voor meegeleverd. Voor deze review heb ik wel gebruik kunnen maken van de Nokia Portable Wireless Charging Plate en de Easy One Touch Wireless 2 Charging Car Mount.

Design: uiterlijk en indeling

{afbeelding voorkant, bovenkant, onderkant, zijkant, achterkant volgt}
Over smaak valt niet te twisten, dat weet iedereen. Het eerste dat opvalt wanneer je het toestel onder ogen krijgt is de grootte en het strakke uiterlijk. De voorkant is volledig van Gorilla Glass 3 en ook de bezels zijn onder het glas verwerkt. Zichtbaar zijn, naast het logo, een inkeping voor de microfoon en voor de speaker en daarnaast de positie van de camera’s. In tegenstelling tot veel eerdere Lumia’s bevat het toestel op de voorkant geen hardwarematige knoppen voor Terug, Start en Zoeken. Deze worden nu door het OS on-screen getoond wanneer vanuit de onderkant van het scherm naar boven wordt geveegd.

Wanneer je het toestel oppakt merk je dat de zij- en achterkant gemaakt zijn van kunststof. Hoewel dit voor de stevigheid geen bezwaar is, doet het een kleine afbreuk aan het premium-gevoel van het toestel. Het kunststof materiaal is stevig genoeg voor dagelijks gebruik maar heeft tot mijn grote spijt al wel beschadiging opgelopen toen mijn Lumia 950XL te maken kreeg met zwaartekracht. De zij- en achterkant zijn gemaakt uit één stuk en is verwisselbaar.

Dat de cover verwisselbaar is, is in mijn ogen een noemenswaardig pluspunt. Omdat ik tijdens de review niet zeker was of dat ik het toestel wilde blijven gebruiken heb ik er geen cover voor aangeschaft. Echter maakt dit wel dat je met behulp van andere fabrikanten het toestel een eigen smaak kunt geven. Zo zijn er covers beschikbaar die het toestel voorzien van een lederen achterkant en metalen zijkanten. Doordat dit door de eigenaar zelf is te bepalen, kun je ervoor kiezen om het toestel een andere uitstraling te geven. De mogelijkheid tot draadloos laden kan hierbij behouden blijven.

[afbeelding http://images.mobilefun.com/graphics/productgalleries/55686/e.jpg] [afbeelding http://images.mobilefun.com/graphics/450pixelp/55686.jpg][afbeelding https://www.gsmpunt.nl/uploads/product/hoesjes/groot/mozo-book-cover-microsoft-lumia-950-bruin_1.jpg]

Bovenop het toestel is een opening te vinden voor een 3,5 MM-koptelefoonaansluiting. Aan de onderkant bevindt zich de usb-c-poort. Alle knoppen van het toestel bevinden zich aan de rechterzijde, in de volgorde volume hoog, aan-uit, volume laag. De aan-uitknop is hierbij de grootste en eenvoudig te bedienen met duim of wijsvinger. De volgorde van de knoppen is enigszins opvallend omdat het kleinere broertje, de Lumia 950, een andere volgorde hanteert. In de praktijk werkt dit voldoende handig, hoewel de grootte van het toestel en de positie van je hand hierin leidend is. Zo viel he mij op dat ik tijdens het bellen de volumeknoppen kan bedienen met respectievelijk de bovenkant en onderkant van mijn duim, zonder het toestel ongewild in- of uit te schakelen.

Op de achterkant tref je de, enigszins verhoogde, camera aan tezamen met een tri-led flitser. Daarnaast enkele perforaties voor de aanwezige extra microfoons en een speaker. Het feit dat de lens enigszins uitsteekt is in de praktijk geen enkel bezwaar. Het verschil in grootte is minimaal en het plastic is een fractie hoger dan de lenseenheid, wat maakt dat de lens zelf niet snel zal krassen door bv. vuil op de tafel.
Formaat
Een speciale vermelding is weggelegd voor het formaat van het toestel. Het toestel heet de 950XL en heeft deze toevoeging terecht meegekregen. Het is Microsofts antwoord op de vraag van gebruikers om schermen groter te maken. Persoonlijk vind ik dat het toestel niet prettig met één hand te bedienen is, hoewel uitsluitend vasthouden (bv om te telefoneren) wel goed mogelijk is.

Daar staat tegenover dat een groter scherm prettiger is om content te consumeren en in veel gevallen ook om te genereren. De resolutie is gelijk aan die van de Lumia 950 dus content zal, t.o.v. van dat toestel, groter verschijnen. Bij het bekijken van video’s of het lezen van wat grotere documenten bemerkte ik dat ik de schermgrootte wel kon waarderen. Niet alle applicaties zijn al geschikt voor de betreffende schermgrootte en resolutie. Dit maakte dat sommige content er overdreven groot uitziet; zoals bv. bij WhatsApp het geval is. De DPI is door de gebruiker niet per applicatie aan te passen. Het is dus zaak dat app-ontwikkelaars hun apps bijwerken om de nieuwe technieken te ondersteunen.

[screenshots 1 / 2]

In het begin merkte ik op dat het grotere toetsenbord bij mij voor extra typefouten zorgde. Microsoft heeft het in Windows 10 Mobile mogelijk gemaakt om de grootte van het toetsenbord in te stellen. Mocht je wat bredere vingers hebben kies je voor de grootste instelling, typ je wat sneller kies je voor een kleinere instelling. Dit maakt dat de schermgrootte in combinatie met de software prettig bruikbaar kan zijn.

Of je uiteindelijk wilt gaan voor een 5,2” of een kleiner toestel, is echt persoonlijk. Ik ga na het plaatsen van deze review over op de gewone Lumia 950, die vergelijkbaar is met mijn Lumia 920. Wanneer je niet de luxe hebt om beide toestellen te gebruiken, ga dan zeker in de winkel of bij kennissen langs om te zien of je de mogelijkheid hebt om een groter toestel te testen.

Het scherm

Mijn eerste indruk van het scherm was er een van positieve verrassing. De grootte, scherpte, helderheid en kleuren zijn indrukwekkend en in mijn ervaring de beste op een Lumia tot nu toe. Vergeleken met andere toestellen dit op dit moment op de markt zijn, kan het zich zonder enige twijfel meten met de toppers van andere merken.

We hebben te maken met een 5,2” AMOLED scherm met een resolutie van 2560 bij 1440 pixels. Het AMOLED-scherm zorgt ervoor dat de kleuren van het scherm springen en zwarte weergaven mooi diepzwart zijn. Mocht je toch nog niet tevreden zijn met de kleurweergave, levert Microsoft de instelling Kleurprofiel mee waardoor je nog aanpassingen kunt aanbrengen aan het fabrieksprofiel.

De helderheid is instelbaar in vier niveaus en kun je ook automatisch door het toestel laten regelen. Daarnaast kun je expliciet de optie “Leesbaarheid in zonlicht” inschakelen, wat het scherm extra fel maakt op een zonnige dag. Hoewel ik het toestel alleen in december en januari heb kunnen testen heeft er zich nooit een situatie voorgedaan waarin in het scherm niet heb kunnen aflezen. Daarnaast kun je de helderheid ook extra laten verlagen wanneer de Batterijbesparing is ingeschakeld. Hoewel dit natuurlijk ten koste gaat van de helderheid zorgt het er wel voor dat je langer doet met de laatste 20% batterijlading.

Ongetwijfeld het enige minpunt dat ik heb ontdekken wat het scherm betreft, is dat de automatische helderheid nogal gereserveerd is. Ik het donker heb ik deze nooit onder de 50% zien gaan, terwijl 25% wel een mogelijkheid is. Dit zorgt ervoor dat ik in een volledig verduisterde omgeving het scherm wat aan de felle kant vind. Daar staat tegenover dat het via het Actiecentrum middels een veeg en enkele taps eenvoudig is om over te schakelen naar de 25%-instelling.
Glimp (Glance)
Glimp is een functie die speciale aandacht verdient. Het zorgt ervoor dat het scherm informatie toont, terwijl het (vrijwel geheel) is uitgeschakeld. De functie verbruikt een absoluut minimum aan stroom terwijl het de gebruiker voorziet in allerhande informatie, zoals tijd en datum, notificaties en bijvoorbeeld agenda-afspraken. Welke informatie getoond wordt, is door de gebruiker instelbaar. Daarnaast kun je zelfs afbeeldingen weergeven in de Glimp-modus, hoewel je hier wel een lage resolutie bemerkt.

[afbeelding]

Daarnaast kent Glimp een nachtmodus, die het glimpscherm tussen bepaalde tijden dimt en met een kleur weergeeft waardoor het bijvoorbeeld op een nachtkastje naast het bed absoluut niet storend is. Standaard schakelt ook glimp na 15 minuten uit maar zodra het toestel merkt dat je in de buurt bent, schakelt het weer in. Deze functie is niet alleen gaaf om te zien maar ook nog eens heel handig.
Dubbeltikken om te schakelen
Een andere functie die bekend is van Lumia-telefoons is het dubbeltikken op het uitgeschakelde scherm om het toestel in te schakelen, als alternatief voor het gebruiken van de aan-uitknop. Deze functie is echter niet aanwezig bij dit toestel en het is nog niet bekend of deze wordt geïntroduceerd. Het scherm uitschakelen door dubbel te tikken op de navigatiebalk is daarentegen wel mogelijk.

Usb-3.0 en usb type c

De Lumia 950XL beschikt over de usb 3.0-standaard met een type-c-aansluiting. Usb 3.0 maakt onder andere dat de overdracht van “lekker snel” gaat. Met name voor gebruikers die niet streamen maar regelmatig content overzetten naar hun telefoon (te denken aan geluids- en beeldmateriaal) is dit een groot pluspunt.

Daarnaast is er baat bij het overdragen van foto’s vanaf het toestel naar een computer. Aangezien een enkele foto gemaakt door de Lumia 950XL meer dan 10 MB kan zijn, spreken we bij actief gebruik al snel over enkele gigabytes.

Eveneens maakt usb 3.0- het mogelijk dat het toestel supersnel wordt opgeladen. Microsoft adverteert deze techniek als “fast charging”. Effectief betekent dit dat je een batterij van bijnaleegstaat naar 50% kunt brengen in een halfuur tijd. Dit voegt weinig toe wanneer je de telefoon alleen maar elke nacht oplaadt maar is zeer welkom wanneer je “voor het de deur uitgaan” de telefoon nog even aan de stroom kunt leggen. Wanneer het 50%-niveau is bereikt zal de telefoon doorgaan met laden op reguliere snelheid.

De type-c-aansluiting is de platte, omkeerbare, aansluiting die een einde heeft gemaakt aan de inplugfrustratie. Het maakt hierbij niet uit op welke manier de kabel in het toestel gestoken wordt. Er zijn geen extra vergrendelingen waardoor het in- en uitpluggen moeiteloos gedaan kan worden. Apple-gebruikers herkennen dit omdat het vergelijkbaar is met de Lightning-aansluiting.

Het feit dat de Lumia 950XL met deze moderne aansluiting is uitgerust kun je op dit moment zowel zien als een voor- en als een nadeel. Het nadeel is dat de techniek op dit moment nog weinig gebruikt wordt, waardoor het lenen van een kabel in de directe omgeving lastiger is. Daar staat tegenover dat we te maken hebben met een nieuwe standaard en een kip-eiprobleem altijd een keer moet worden doorbroken. Microsoft levert twee usb 3.0-kabels met usb type-c-aansluiting bij het toestel en losse kabels zijn uiteraard op diverse plekken te koop.

Tot slot maakt deze aansluiting het mogelijk randapparatuur op het toestel aan te sluiten, zoals een toetsenbord en muis of een externe harde schijf. In de praktijk zul je hiervoor gebruik willen maken van het Display Dock maar Microsoft heeft alle functies in één poort gecombineerd dat maakt dat het toestel plat en “opgeruimd” blijft.

Een vreemde bug die ik hier heb ontdekt is dat het toestel begint met laden zodra de usb-c-stekker in het apparaat wordt gestoken, terwijl de stroomstekker nog niet in het stopcontact zit. Het toestel schakelt dan een keer of vijf tussen wel en niet laden terwijl er van echt laden natuurlijk geen sprake kan zijn.

Accu

De Lumia 950XL beschikt over één vervangbare accu met een capaciteit van 3000 mAh. In de praktijk bleek dit genoeg om de dag door te komen maar ook niet meer dan dat. Ik kan mij gebruiksscenario’s voorstellen waarbij tussentijds bijladen noodzakelijk is.

Accuduur is altijd volledig afhankelijk van het gebruik van het toestel en de condities waarbinnen dat gebruik plaatsvindt. Zo belast roaming de batterij zwaarder, evenals het spelen van spelletjes of het maken van beeldopnamen in het donker waarbij de flits gebruikt wordt.
Ik beschouw mijzelf als een “gemiddeld zware” gebruiker. Dat wil zeggen dat ik het toestel meermaals per dag gebruik voor:
  • Communicatie, zoals telefonie en e-mail.
  • Social media, zoals Facebook en WhatsApp
Sporadisch gebruik ik mijn telefoon voor muziek of navigatie, waarbij laatstgenoemde functionaliteit bekend staat om een hoog batterijverbruik i.v.m. een constant ingeschakeld scherm en gebruik van diverse sensoren, waaronder GPS.

Windows 10 Mobile voorziet de gebruiker uitgebreid in informatie omtrent het batterijgebruik. In het Batterijmenu is de geschatte resterende levensduur te zien, gebaseerd op de huidige acculading. Daarnaast is een historisch overzicht op te vragen van het batterijverbruik, gemeten over 24 of 48 uur of éen week. Ook toont Windows middels een detailoverzicht of dat de meeste stroom verbruikt werd tijdens het gebruik van de app of door achtergrondactiviteit en of dat Wi-Fi of de mobiele dataverbinding de grootverbruikers zijn geweest. Dit gedetailleerde inzicht maakt dat goed te achterhalen valt waar de milliampères blijven op een dag. Daar bovenop is per app in te stellen of deze op de achtergrond mag worden uitgevoerd en of dit ook het geval is wanneer de batterijbesparing is ingeschakeld.

Ik volg al enige tijd mijn batterijgebruik met behulp van deze tool en ben tot de volgende conclusie gekomen. Gemiddeld gaat mijn stroom op aan:
  • 90% gebruik
  • 10% achtergrond
Dit is verder onder te verdelen in:
  • 70% scherm
  • 20% systeem (apps)
  • 7% wifi
Hoewel het toestel er een keurige energiehuishouding op nahoudt, lijkt het te lijden onder zijn eigen kracht. Het scherm is in elke situatie grootverbruiker en dat maakt dat zodra je het toestel gaat gebruiken je erop kunt rekenen dat het batterijverbruik fors toeneemt. Het toestel profiteert van het feit dat de zwarte Windows-interface een gunstige invloed heeft op het batterijgebruik bij een AMOLED-scherm (LINK http://www.greenbot.com/a...e-on-amoled-displays.html). Echter zullen webpagina’s in veel gevallen vrijwel volledig wit zijn en ook de ingebouwde e-mailapp heeft een hoofdzakelijk witte interface.

Objectief bekeken moet je de specificaties van het toestel afzetten tegen de gebruiksduur die je ermee weet te halen. In dat licht doet de Lumia 950 het redelijk naar mijn mening. Het is vandaag de dag bij vele smartphones niet ongebruikelijk dat er ’s avonds een stroomoase in de moderne woestijn moet worden opgezocht maar van een toestel in deze prijsklasse lag mijn verwachting hoger. Gelukkig wordt deze teleurstelling enigszins gecompenseerd door de fast charge-mogelijkheid, waardoor ik nog nooit met een geheel lege batterij heb gezeten.

Wanneer je het toestel minder gebruikt en vooral in de stand-bystand bij je houdt, is de door Microsoft geadverteerde batterijduur van 12 dagen waarschijnlijk wel haalbaar. In de praktijk zullen er weinig mensen zijn die hun smartphone op die manier gebruiken.

Warmte

Tijdens zwaar gebruik wordt het toestel warm maar niet oncomfortabel om in de handen te houden. Reviews over dat het toestel de broek uit zou branden kan ik zelf niet beamen.

Camera & Fotografie

{Iets mis gegaan met copy & paste - paragraaf volgt eind van de dag}

Prestaties en techniek

De telefoon beschikt over een octa-core (8-kerns) processor met een kloksnelheid van 2.0 Ghz; de Snapdragon 810 processor om precies te zijn. Daarnaast is er 3 GB RAM-geheugen aanwezig en een interne opslagcapaciteit van 32 GB. Dit maakt dat het toestel in het Windows Mobile-segment op dit moment de snelste is in zijn klasse en in het dagelijks gebruikt voelt hij als “de bliksem”.

Toch zijn er af en toe vertragingen op te merken. Bij het starten van WhatsApp blijft soms erg lang “laden” in beeld staan, bij het bekijken van pasgemaakte foto’s kost de verwerking door “rich capture” enkele seconden. Hoewel dit in principe toe te rekenen is aan de individuele apps en de mogelijkheid bestaat dat dit verbetert wanneer nieuwe app-versies worden uitgebracht, doet dit afbreuk aan de kracht van het toestel. Toch hoef je in de praktijk zelden echt lang te wachten op respons. Zelfs wanneer het zwaar wordt belast, zoals tijdens het schakelen van zware apps, merk je dat de aanwezige rekenkracht het toestel goed op de been houdt. Misschien dat je een soms een drop in framerate van de animaties weet op te merken maar echt storend is dat niet. Wanneer het toestel niet tegen de limieten wordt belast, is de mate van vloeiende beweging zelfs zeer prettig, bijvoorbeeld tijdens het typen in Office, Outlook of in sms. Vreemd genoeg is deze vloeiende beweging niet merkbaar in alle apps van derden, zoals WhatsApp.

De grote hoeveelheid RAM-geheugen zorgt er bovendien voor dat applicaties niet overdreven snel naar de achtergrond worden gedwongen, waardoor het wisselen tussen applicaties in de meeste gevallen erg soepel verloopt.

Een van de nadelen die ik ervoer op mijn oude Lumia 920 was de beperkte hoeveelheid opslaggeheugen. Het toestel beschikt over 16GB niet-uitbreidbaar geheugen. Dat heeft Microsoft bij de Lumia 950 XL beter aangepakt: hier is sprake van maar liefst 32 GB intern geheugen dat, middels een micro-sd-kaart, uit te breiden is tot maximaal 232 GB. Deze uitbreidbaarheid blijkt ook nodig daar de Lumia standaard foto’s kan opslaan van meer dan 10 MB per stuk. Hoewel dit voor de foto-kwaliteit erg gunstig is, betekent dit wel dat de vrije opslagcapaciteit rap minder wordt.

Continuum

Continuum is de functie die die de gebruiker in staat stelt zijn telefoon aan te sluiten op randapparatuur, zoals een muis, toetsenbord en monitor en een “pc-achtige” ervaring te geven. Let wel: pc-achtig is hier het kernwoord daar het geen volledige vervanging is van je desktopinstallatie met Windows 10.
Continuum kan draadloos functioneren, bijvorbeeld i.c.m. de Microsoft Wireless Display Adapter, of met een speciaal dockingstation. Het dockingstation is de aanbevolen methode. Afgezien van de stabielere verbinding met het beeldscherm stelt het je in staat extra apparatuur op je telefoon aan te sluiten, zoals een toetsenbord en muis en opslagapparaten.

Tijdens de ontvangst van de Lumia 950XL kregen wij geen Display Dock mee. Deze konden wij, net als elke andere bezitter tijdens de actieperiode, gratis bestellen via een speciale “Lumia Offers”-app. Helaas was de levertijd dusdanig dat ik tijdens mijn testperiode niet over de dock heb kunnen beschikken. Ik raad je aan om deze bestelling sowieso te plaatsen daar je een accessoire t.w.v. ¤100 ontvangt met een functionaliteit die op dit moment uniek te noemen is.
Continuum bedraad
Continuum komt het beste tot zijn recht wanneer gebruik wordt gemaakt van de, op dit moment gratis bestelbare, Display Dock. De Display Dock is een stevige en compacte hub die alle aansluitmogelijkheden bevat die nodig zijn. De Display Dock voelt vrij zwaar aan maar dit zorgt er tijdens het gebruik voor dat hij zeer stevig op de tafel ligt en niet alle kanten op schuift. Het gewicht is maar een fractie van een laptop op tablet en het formaat maakt dat hij eenvoudig is om mee te nemen. Wanneer je gebruikmaakt van een (opvouwbaar) toetsenbord met touchpad is het een zeer portable stukje techniek.

Het Display Dock maakt het mogelijk een scherm aan te sluiten via HDMI of DisplayPort, waarbij in mijn ervaring het gebruik via DisplayPort wat stabieler leek. Echter kon dit ook aan de gebruikte kabel of monitor liggen en heb ik beperkt de tijd gehad om diverse combinaties te proberen.

Ook zijn er drie usb 2.0 type-poorten te vinden voor het aansluiten van apparaten waaronder, maar niet beperkt tot, randapparatuur, usb-sticks en hard drives. Een van deze poorten heeft een hoger voltage waardoor je deze kunt gebruiken voor het opladen van andere apparaten. Ik ben onder de indruk van dit stukje vernuft.

Tot slot beschikt het Display Dock over twee usb type-c-aansluitingen. Eén is bestemd voor de externe voeding en één voor het aansluiten van de telefoon. Het nadeel is dat de dock niet zonder deze voeding kan werken, het voordeel is dat de telefoon tijdens het gebruik van stroom wordt voorzien.

[Afbeelding http://www.microsoft.com/en-us/mobile/accessory/hd-500/ ]

Zelf heb ik de Surface getest in combinatie met de Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop. Deze set werkt niet via Bluetooth maar via een kleine usb-ontvanger die in één van de drie usb-poorten van de display dock kan worden gestoken. Het gebruik van Bluetooth-apparatuur vereenvoudigt het aansluiten maar beperkt de hoeveelheid beschikbare randapparatuur waaruit je kunt kiezen.

Hier komt wel een nadeel naar voren: om de gehele set-up werkend te krijgen is enige voorbereiding nodig. Wanneer je op je werkplek alleen beschikt over VGA-aansluitingen, ontkom je niet aan een verloopstukje. En zonder los toetsenbord is het typen minder prettig. Zonder muis werken is nog mogelijk, daar de telefoon dan het gehele scherm reserveert als een touchpad, waarbij zelfs scrollen mogelijk is.

Echter is het niet ondenkbaar dat een gebruiker of bedrijf ervoor kiest om de werkplekken in te richten met apparatuur die het aansluiten vergemakkelijkt. De vraag is wel of veel bedrijven of zelfs particulieren hiertoe zullen besluiten. Wanneer Microsoft besluit deze functionaliteiten de komende jaren door te zetten in meerdere producten, heeft dit wel een kans van slagen.
Continuum draadloos
Zelf heb ik Continuum gebruikt in combinatie met de Microsoft Wireless Display Adapter, welke wordt ingeplugd in een vrije HDMI-poort van televisie of monitor.

De verbinding was zeer stabiel en in staat een full HD film zonder haperingen op het scherm te tonen. Ook 1080P-content die via Youtube in de browser werd getoond zag er vloeiend uit. Het grootste nadeel dat ik heb ervaren is dat je monitor of tv voorzien moet zijn van een mogelijkheid om een draadloos signaal te ontvangen, iets dat in de praktijk nog geen gemeengoed is. Daarnaast ontbreekt de mogelijkheid om je telefoon tijdens het gebruik op te laden of het aansluiten van randapparatuur wanneer deze niet draadloos met de telefoon kan communiceren.

Echter is deze manier van aansluiten uitermate geschikt voor het tonen van informatie, zoals het afspelen van video’s of een PowerPoint-presentatie.
Continuum in de praktijk
De ervaring van Continuum is er een van “wow”. Het merendeel van deze review is getypt gebruikmakende van Continuum en ik voorzie zeker dat ik het vaker ga gebruiken in de toekomst!

Vooropgesteld dient te worden dat Continuum geen vervanging is van een volwaardige desktop pc. Windows 10 Mobile is niet in staat x86-applicaties te draaien en dat maakt dat applicaties speciaal voor Windows 10 Mobile moeten worden gemaakt. Daarnaast zijn ook niet alle voor Windows Mobile / Windows Phone ontworpen apps automatisch geschikt om Continuum te functioneren.

Hier komt ook meteen het grootste pijnpunt van dit moment naar voren: het aantal apps dat functioneert met Continuum is op dit moment beperkt. Het zijn voornamelijk Microsofts eigen apps, zoals Telefoon, Personen, Berichten, Outlook mail en Outlook Kalender, Edge, Kaarten, etc. die volledig functioneren. Dat wil niet zeggen dat deze apps er niet goed uitzien. Integendeel. De look en feel van de apps is gelijk aan de 5,2”-form factor op de telefoon maar met toegevoegde functionaliteiten. Deze functionaliteiten zijn weer herkenbaar voor degenen die dezelfde apps gebruiken op de Windows 10-desktop of tablet. Het is duidelijk dat Microsoft eenheid probeert te creëren tussen alle apparaten en naar mijn mening slagen ze hier goed in. Hoewel er zeker nog werk te verzetten is, zal een gebruiker van het Windows 10-ecosysteem meermaals een feest van herkenning ervaren.

Naast de browser Edge is een van de belangrijkste applicaties de Office suite. Deze review is vrijwel geheel getikt in de Word Mobile versie vanaf de Lumia 950 XL, aangesloten op een Full HD monitor met toetsenbord en muis. Tegelijkertijd heb ik research gedaan op internet en mijn e-mail en notities in de gaten gehouden met de andere Office-applicaties. Al deze applicaties werken vloeiend en ik hen bijzonder weinig bugs geconstateerd. Veel bekende sneltoetsen, waaronder alt+d, ctrl+w, ctrl+x, c, v en alt+tab zijn beschikbaar. Dat ik met deze telefoon beschik over deze mogelijkheid vind ik een zeer bijzondere functionaliteit.

Wel valt op dat Microsoft niet erg conservatief omgaat met het in slaapstand zetten van apps die niet de focus hebben. Zodra je wisselt van de ene app naar de ander, zal de eerste app “slapen”. Het is niet mogelijk om twee apps tegelijk te openen of apps bijvoorbeeld te snappen (de functionaliteit die in Windows 8 werd geïntroduceerd om twee apps naast elkaar te plaatsen). Zodra je echter teruggaat naar een andere app wordt deze in de praktijk razendsnel hersteld en zal audio- en videocontent vrijwel direct hervatten met spelen. Het afspelen van een Youtube-video tijdens het typen in Word is dus niet mogelijk. Wanneer je gebruikmaakt van Microsoft Groove, de ingebouwde muziekspeler van Microsoft, is dit gelukkig wel mogelijk.

Omdat Windows 10 Mobile niet beschikt over een applicatie zoals Taakbeheer heb ik niet kunnen achterhalen of dat het beschikbare geheugen echt tegen de limiet aan dreigde te lopen of dat Microsoft hier overdreven voorzichtig mee omgaat. Wel denk ik dat hier met toekomstige updates de nodige finetunings aan plaats zullen gaan vinden.

Een van de mogelijkheden waar ik zelf enorm naar uitkeek was om de Dock te gebruiken in combinatie met de virtuele desktop die men op mijn werk aanbiedt. Helaas is de Citrix Receiver op dit moment nog niet beschikbaar als Universal App, wat betekent dat deze niet in Continuum kan draaien. De app start wel maar wordt daarna uitgevoerd op het 5,2” scherm van de telefoon. Microsofts eigen RDP-app wordt evenmin ondersteund op Continuum. Teamviewer, dat an sich wel wil starten en te bedienen is, blijkt te onstabiel om te gebruiken. Ik hen proberen te verbinden naar een een Windows Server 2012-machine, Windows 10 desktop en een Macbook Pro met Mac OS 10.11. Het bleek in geen van de gevallen mogelijk een goede remote desktop-ervaring op te zetten. In sommige gevallen crashte de app zelfs. Zodra dit wel mogelijk is zal ik mijn telefoon en Display Dock uitvoering gaan testen om deze mogelijkheid van remote werken goed te reviewen.

Wat opvalt bij gebruik van de Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop is dat niet alle functies van de desktopset worden ondersteund. Zo bevat de muis knoppen voor Start en Vorige die niet door Continuum worden opgepikt, evenals de functietoetsen op het toetsenbord voor de regeling van volume, delen van content, etc. Opvallend, daar alle producten van Microsoft zijn. Desalniettemin zijn dit functies die het bedrijf later nog eenvoudig toe zou kunnen voegen.
De toekomst
Omdat Continuum alleen werkt met speciaal geschreven apps (Universal Apps), heeft het enigszins een Windows RT-gehalte. Hoewel Microsoft er alles aan heeft gedaan om programmeurs van gemakken te voorzien om een desktop app eenvoudig om te zetten naar een Windows Phone -app, blijven het aparte apps [[link http://www.windowscentral.com/what-is-a-universal-app-win10])]. Dit maakt dat een bedrijf altijd tijd - en dus geld - zal moeten investeren in het aanbieden van een app die zal functioneren met Continuum. Het zal dus sterk afhankelijk zijn van de marktpenetratie van Windows Mobile-toestellen die de functie ondersteunen, of ontwikkelaars hier brood in zien. De functie loopt hiermee het risico slachtoffer te worden van het kip-eiprobleem waar Microsoft met diens telefoonserie al geruime tijd tegenaan loopt.

Continuum is op dit moment zeker bruikbaar en heeft potentie om uit te groeien tot een volwaardig functioneel hebbeding. Alles valt of staat echter met de marktadoptie en de hoeveelheid mogelijkheden die de gebruiker tot zijn beschikking heeft.
Wanneer Continuum gebruikt wordt in combinatie met een VDI c.q. remote desktop-achtige ervaring wordt de meerwaarde snel duidelijk, mits de omgeving erop is ingericht.

Windows 10

Apps
Geen operating system zonder applicaties, geen mobiel operating system zonder apps. Vanzelfsprekend valt het ver buiten deze review om elke mogelijk installeerbare app te reviewen. Echter komt Windows 10 Mobile met een flink aantal apps meegeleverd en een aantal zal ik hieronder wel inhoudelijk behandelen.
Telefoon
Een van de belangrijkste apps van een telefoon: de telefoonapp!

Natuurlijk is een smartphone meer dan telefoon alleen maar naar mijn mening blijft dit een van de primaire functies van het stukje technologie. De geluidskwaliteit is mij goed bevallen. Deze doet zeker niet onder voor de kwaliteit op mijn Lumia 920 of iPhone 5. Van HD Voice heb ik, ondanks gebruik i.c.m. Vodafone, niet merkbaar gebruik kunnen maken. Of dit betekent dat geen van mijn gesprekspartners dit ondersteunen of dat het een combinatie is van netwerk en/of toestel heb ik binnen de testperiode niet weten te achterhalen. Het bereik is goed: ik heb bij het toestel geen “death grip” meegemaakt noch tijdens gesprekken vaak meegemaakt dat de verbinding wegviel.

Opvallend tijdens gesprekken vond ik dat achtergrondgeluid voor de tegenpartij in de meeste gevallen weggefilterd lijkt te worden. Men leek dikwijls niet door te hebben dat ik mij tijdens het bellen in een auto bevond. Over auto’s gesproken…
Ik heb het toestel gebruikt i.c.m. de ingebouwde carkit van mijn Volkswagen (2015-model) en hier ben ik helaas minder over te spreken. Ik ga ervan uit dat dat het een serie bugs betreft maar met regelmaat (1 op de 3 keren) was de geluidskwaliteit ver onder de maat en was de andere partij nauwelijks verstaanbaar. Na het opnieuw opstarten van het toestel was dit verholpen. Ook het verbinden met de auto bleek onstabiel, zo’n 1 op de 8 keren verschenen er foutmeldingen op het display en moest er opnieuw een verbindingspoging worden ondernomen. Opnieuw opstarten verhielp ook elke maal het probleem. Daarnaast heb ik enkele malen meegemaakt dat het toestel tijdens het gesprek ten dele vast lijkt te lopen. Via de bediening in de auto kan ik nog wel een gesprek opstarten maar ik hoor de andere kant niet en het scherm blijft hetzelfde beeld tonen. De regelmaat waarmee al dit gedrag voorkomt vind ik onbehoorlijk voor een op de markt beschikbaar toestel in deze prijsklasse.

Wanneer ik de bugs even buiten beschouwing laat, werkt de connectiviteit goed. Het geluid is helder en de verbinding met de auto wordt zeer snel opgezet. Het overbrengen van contacten (+/- 100 stuks) gaat voldoende snel om gehaast te kunnen bellen, mocht dat nodig zijn. “Your mileage may vary” omdat dit natuurlijk ook sterk afhangt van de gebruikte carkit.

Tijdens het rijden maak ik gebruik van de automodus. Dit houdt in dat alle notificaties automatisch onderdrukt worden. Wanneer iemand een sms stuurt ontvangt hij/zij een reactie die aangeeft dat je in de auto zit en niet op kunt nemen. Je kunt er zelfs voor kiezen om inkomende oproepen te weigeren, hoewel dat in combinatie met een carkit misschien niet vaak gebruikt zal worden.

Een mooie toevoeging die nieuw is bij de telefoon-app van Windows 10 Mobile, is de mogelijkheid om gesprekken op te nemen. Wanneer je deze functie gebruikt waarschuwt Microsoft je dat je jezelf bewust dient te zijn van eventuele juridische beperkingen en gevolgen en de andere partij op de hoogte moet stellen van de opnamen. Desgewenst kun je deze melding verbergen voor toekomstige opnames. Het volledige gebruikers, d.w.z alle gesprekspartners, worden opgenomen en de opname wordt lokaal op de telefoon opgeslagen. Onder het tabblad “Geschiedenis” zijn de opgenomen gesprekken terug te vinden, waarbij je als gebruiker doorgeleid wordt naar de “Opnamen”-app. De kwaliteit is gelijk aan die van het oorspronkelijke gesprek.

Vanuit de opname-app kun je gesprekken desgewenst bewerken of delen en direct het contactpersoon opzoeken aan wie het gesprek gerelateerd is.

Beveiliging en privacy

Instellingen
Windows Hello
Een functionaliteit die natuurlijk niet in de review mag ontbreken is Windows Hello. Windows Hello is een verzamelnaam van techieken die biometrie ondersteunen, welke beschikbaar is op o.a. de Surface Pro 4, Surface Book, en de meeste pc’s met vingerafdrukscanners. Uiteraard ga ik hier in op de implementatie zoals we die vinden in de Lumia 950 XL. En dat is die van: irisherkenning!

Windows Hello zorgt ervoor dat je het apparaat kunt ontgrendelen zonder het invoeren van je pincode. De eerste keer dat je dit configureert wordt er een aantal scans van je ogen gemaakt en als je wilt kun je de “leermodus” vaker uitvoeren om de accuratesse te verbeteren.

Het is nog een bèta-product maar ik ben zeer te spreken over de kwaliteit.

Het eerste dat mij opviel was de snelheid en accuraatheid waarmee de telefoon in staat is mij te herkennen. Het is een kleine leercurve als gebruiker maar je hebt al vrij snel door hoe je naar het toestel moet kijken om snelle ontgrendeling mogelijk te maken. Zelfs door een zonnebril heen weet het toestel de scan te maken.

Er wordt veel gediscussieerd of dat irisherkenning beter of slechter zou zijn dan vingerafdrukherkenning. Mijn ervaring en vergelijking met de iPhone 6s plus zijn de volgende:
Vingerafdruk:
  • Werkt niet altijd goed als je uit douche of bad komt;
  • Werkt ook als de telefoon voor je ligt – ontgrendelen tijdens pakken;
  • Werkt tijdens in de hand houden niet altijd ideaal – vinger altijd op de sensor houden;
  • Werkt op elke afstand van het lichaam – zolang er maar contact is.
  • Voor de paranoia: in de slaap iemands vinger ongemerkt gebruiken ontgrendelt het toestel.
Irisscanner:
  • Iris wordt zelden aangetast door externe omstandigheden;
  • Moet enigszins recht voor de lens zitten; liggend op tafel geen optie;
  • Ontgrendelt bij uit de broekzak halen en naar het toestel kijken – bv tijdens lezen van een notificatie;
  • Werkt niet fijn ’s ochtends vroeg wanneer je ogen dicht zitten;
  • Heeft beperkte scan-afstand tot de ogen, hoewel het bereik voldoende ruim is.
  • Voor de paranoia: in de slaap iemands iris ongemerkt gebruiken ontgrendelt de gebruiker uit zijn droom :-).
In mijn ervaring is de ontgrendelsnelheid vrijwel identiek. De ene keer wint de iPhone, de andere keer wint de Lumia. Qua gemak ligt het aan de situatie welke manier van ontgrendelen je voorkeur heeft.

Een van de meeste prettige eigenschappen van deze functie vind ik het feit dat je in gezelschap niet langer je code hoeft in te toetsen. Dit maakt het afkijken van de code een stuk lastiger en is effectief een betere bescherming voor je telefoon.

Een aantal kritiekpunten heb ik wel:
  • Zodra een notificatie getoond wordt, stopt de irisherkenning. Bij een aantal notificaties achter elkaar kan dit hinderlijk zijn omdat het ontgrendelen dan wordt belemmerd.
  • Wanneer de telefoon besluit dat je niet wordt herkend kun je niet opnieuw een herkenningposging laten uitvoeren. Snel de aan-uitknop indrukken is hierbij de oplossing maar het zou prettig zijn als er een soort “probeer opnieuw” touch-knop zou verschijnen.
  • Sinds de laatste update lijkt Hello het sneller op te geven dan voorheen en wordt de boodschap “u wordt niet herkend” vaker getoond. Wellicht dat opnieuw kalibreren hier de oplossing voor brengt.
Al met al zinvolle toevoeging die alleen nog maar beter kan worden.

Heb jij ook een Microsoft Lumia 950 XL Zwart?

In de conclusie moet in de 3e paragraaf waarschijnlijk verwachtingen staan ipv volmachtigen :D
Verder een mooie review.

[Reactie gewijzigd door buzzbuzz68 op 19 januari 2016 09:55]

Dank voor de correctie en compliment!
Nette en uitgebreide review, dank! :)

Paar puntjes:
- De tekst onder de subparagraaf "Camera & Fotografie" ontbreekt;
- Een aantal afbeeldingen ontbreken door de review heen.
Rednas, dank voor je reactie! Ik zie inderdaad dat er bij het plaatsen iets niet helemaal goed is gegaan met het kopiëren plakken en plaatsen. Ik merk nu op dat ook een aantal links nog niet goed is weggewerkt.

Ik zal hier vermelding van maken en dit z.s.m. (vanavond) in orde maken!

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 19 januari 2016 10:33]

Mooie review! +3 van mij als de foto's erbij staan!