Specificaties 650W (80 Plus Gold), volledig modulair - Bekijk alle specificaties

Corsair RM650i Review

benedictuz 17 januari 2016, laatste update op 19 januari 2016, 525 views

Corsair RM650i

Goede stille voeding

Pluspunten

• 80 plus gold
  • geheel modulair
  • zero RPM
  • 7 jaar garantie
  • corsair link
  • stil

Minpunten

• de software leest de sensors van hdd en ssd niet uit
  • in fixed mode kan de fan niet lager dan 40% van het totaal aantal RPM
  • bug in de software voor wat betreft logging

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Mijn oude trouwe PC begon kuren te vertonen en kwam soms wel en soms niet uit slaapstand. Erg irritant aangezien ik die functie zeer veel gebruik. Het probleem was niet te reproduceren en leek volkomen willekeurig op te treden.

Ik vermoedde dat het probleem gerelateerd was aan de zeven of acht jaar oude voeding (enermax liberty 400 watt). Dus op Amazon.de een nieuwe besteld en wel de Corsair RM650i.

De voeding is zeer stil door de zero rpm aanpak. In mijn bescheiden PC slaat de fan nooit aan (ook niet tijdens stresstests en benchmarks) en als ik de fan zelf aanzet d.m.v. de bijgeleverde software (corsair link) dan is deze nog bepaald geen herriemaker.

De voeding is verder volkomen modulair. Alle kabels zijn uitgevoerd in zwart plastic. Tevens is de voeding voorzien van een knopje aan de achterkant waarmee je kunt testen of de fan het Łberhaupt wel doet.

De corsair link software leest keurig uit hoeveel watt er uit het stopcontact wordt getrokken en hoeveel er uiteindelijk aan de componenten van de PC wordt geleverd. Ook wordt aangegeven wat de efficiŽntie is bij een bepaald vermogen. Via de software kun je ook de multi-rail modus aan en uit schakelen.

Persoonlijk vind ik de software een waardevolle toevoeging. Het maakt de werking en de mogelijkheden van de voeding erg inzichtelijk.

Idle system:

De diverse waarden worden uitgelezen via een usb kabel die loopt van de achterkant van de voeding naar een usb header op mijn moederbord. De software valt verder naar smaak te personaliseren met een foto van je eigen systeem.

Op dit moment is de voeding enigzins overkill maar op termijn wil ik moederbord, processor en videokaart upgraden dus ik heb plenty speelruimte wat dat betreft.
Het voordeel momenteel is dat de voeding niet boven de 300 watt uitkomt qua geleverd vermogen en de fan dus ook nooit aan gaat. Heerlijk stil dus :)

Zo ziet eea er uit op maximale belasting na een half uurtje met Heaven Benchmark (casefans op 5 volt):

Het geluidsniveau van het systeem (tien cm voor de kast, een fractal design define R5):

Je kunt de output van de diverse sensors ook bijhouden middels logging.

Die output ziet er vervolgens zo uit:

Het valt hierbij op dat ik alleen maar de waarden van de videokaart kan uitlezen en niet de andere aangevinkte sensoren. De software werkt wat dit betreft (nog) niet zo als het zou moeten.

Voor wat betreft de fan van de voeding: Je kunt er ook voor kiezen om de fan altijd op een minimum niveau te laten draaien. Apart hierbij is dat het aantal RPM in dat geval niet lager kan worden ingesteld dan 40% van de maximum RPM. Hierbij moet ik wel vermelden dat het verschil tussen 0 RPM en 40% RPM qua geluidsniveau nauwelijks verschilt van elkaar.

Voor wat het waard is: Corsair heeft besloten om naar aanleiding van allerlei forumdiscussies ook deze lijn van voedingen te voorzien van condensators van japanse makelij. Dit in tegenstelling tot de RM voedingen welke chinese condensators aan boord hebben. Er zit zeven jaar garantie op de voeding, twee jaar meer dan de voedingen uit de RM lijn.

Al met al zeer tevreden over dit product.

Systeem: amd phenomII 965BE (geen overklok), amd radeon R9 270, 12 GB mem, 2 TB seagate harddrive, samsung 850 EVO, asus xonar DGX geluidskaart, vier casefans, dvd writer.

Heb jij ook een Corsair RM650i?

Ging het vlot om de software goed in werking te krijgen en alles uit te lezen? Ik ben al hier en daar tegengekomen dat het niet altijd even vlot gaat. Misschien dat dit een probleem van het eerste uur was :)
Software werkte meteen goed (windows10). Hoefde niet te klooien.
Alleen de sensors van de hdd en ssd worden niet uitgelezen. Met speccy gewoon wel.
En de logging werkt matig...

[Reactie gewijzigd door benedictuz op 19 januari 2016 05:37]