Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 5,7" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Microsoft Lumia 950 XL Zwart Review

AlexTestpanel 17 januari 2016, 332 views

Microsoft Lumia 950 XL Zwart (Testpanel)

De Lumia 950 XL is een snelle, goed gebouwde telefoon, welke de zakelijk gebruiker veel features geeft. Continuum is daarbij een welkome aanvulling voor een ieder wie geen laptop met zich mee wil slepen. Windows 10 lijkt helaas nog niet af waardoor de telefoon nog erg buggy en instabiel is.

Pluspunten

• Stevige, goed afgewerkte behuizing
  • Snel in gebruik
  • Batterijtijd na updates

Minpunten

• Instabiele software
  • Wisselvallige Wifi

Tweakers en Microsoft gaven mij de optie om de 950 XL te testen. Gezien dat ik prive een iPhone 6 heb en zakelijk met een Lumia 920 werk, moest ik een keuze maken. De Lumia 920 is de oudste en heeft wat batterij kuren, daarom vervang ik deze. Ik bekijk daardoor de telefoo,n in deze review, vanuit het zakelijk perspectief.

Uitpakken & Get Started

Wanneer je de Lumia 950 XL krijgt, zie je een grote doos met relatief weinig inhoud. Je vindt er natuurlijk de telefoon in, wat gebruikelijk papiertjes (‘get started’ & ‘product warranty’) en een de oplader met kabels. Opvallend is dat er dit keer geen oortjes zijn bijgevoegd. De ‘Get started’ guide lijdt je zonder problemen door het proces van open maken en sim plaatsen. Dit is niet zo intuitief als je mag verwachten, de Lumia heeft namelijk een gleufje onderin het toestel waarmee je de achterkant los pulkt. Dit gleufje vind je enkel als je weet waar je naar zoekt. Hierna als de telefoon open is, gaat het plaatsen zeer makkelijk.

Omdat ik vanaf een Windows Mobile 8 telefoon upgrade, gaat het allemaal vrij soepel. Je stelt je Microsoft-account in en daarna restore je een back-up uit de cloud. Na ongeveer 3 minuten ben je aan de gang. Zaken zoals contacten en foto’s worden in de tussentijd gedownload. Je krijgt hier geen melding van, waardoor je soms dingetjes mist die later 'uit het niets' verschijnen.

Prettig is dat de apps die je op de vorige telefoon had, ook netjes gedownload worden. Dit gaat niet bijzonder snel, maar zorgt er wel voor dat je niet zoveel hoeft te doen. Helaas moet je wel het hele Home-screen opnieuw instellen. Dit zorgt ervoor dat je toch wel even bezig bent om alles netjes te krijgen.

Het viel mij op tijdens deze eerste stapjes dat de telefoon zeer snel aanvoelt. Alle schermen verschijnen snel. Ik heb eigenlijk geen enkele keer hoeven wachten. Tevens viel het op dat de telefoon niet zo ‘slip bestendig’ is. Ik kan de gloednieuwe telefoon met 1 vinger over mijn bureau heen duwen. Een check aan de achterkant leert dat er niets beschadigd, maar dat het randje waarop de telefoon rust niet echt veel weerstand geeft als het apparaat op z'n rug ligt.

Windows 10

Het eerste uurtje merkte ik dat de telefoon erg druk was en batterijen vrat. Dit is duidelijk het gevolg van het synchroniseren en het downloaden van een enorme berg aan data. Na ongeveer 20 minuten werd mij gevraagd of ik al wilde upgraden naar de nieuwe versie van Windows 10. Dit kost ongeveer 20 minuten maar gaf direct een nog snellere telefoon. Helaas merkte ik wel dat mijn telefoon op dat moment erg veel batterij vrat. De volgende dag werd ik wederom gevraagd of ik wilde upgraden. Dit kostte wederom 20 minuten, maar zorgt voor een gigantische batterij tijd.

Omdat ik eigenlijk vind dat zo’n telefoon zelf wel kan bepalen wanneer hij upgrade, heb ik de automatische upgrade aangezet. Dit levert een enkele keer een probleem op, maar meestal gaat dit zeer goed. Helaas is het wel zo dat de nieuwe Windows upgrades een stukje instabieler lijken te zijn. De afgelopen weken heb ik meermaals een ongevraagde reboot van de telefoon gezien. Het apparaat boot gelukkig snel, maar dit maakt mij toch een beetje ongerust.

Een leuke feature van de Lumia is ‘Hello’. Een Irisscan reader welke je ‘snel’ de telefoon zou moeten laten unlocken. Ook hier merk je dat de Microsoft hier hard aan sleutelt. Het snel unlocken lijkt elke week beter te gaan, maar de afstand waarop je de telefoon dient te houden wordt ook elke week kleiner. Toch heeft deze nieuwe software ook zijn voordelen. O.a. de detectie in de schemer en het donker lijkt steeds beter te worden. Al met al is het een leuke feature, maar meestal unlock ik de telefoon met de code.

Het is mij duidelijk geworden dat Microsoft Windows 10 Mobile graag heel snel wilde releasen. Her en der zijn er duidelijk wat shortcuts genomen en werkt alles nog niet zo lekker. Maar elke nieuwe release wordt dit beter. Ik hoop dan ook dat ze in Redmond deze release frequentie aan blijven houden. De vele spontane reboots baren mij wel zorgen, maar hopelijk is ook dit tijdelijk.

Scherm, Batterij & Toestel bouw

Hardware-wise is deze telefoon een juweeltje. Het scherm voelt erg robuust en de randen zijn mooi afgewerkt. En ook de achterkant is stevig ondanks dat deze is gemaakt van plastic. De camera zit netjes zo weggewerkt dat je de lens niet direct krast en is tevens voorzien van een vrij flinke flits. Aan de zijkant vind je een aantal stevige buttons met een duidelijk reliëf. Dit zorgt ervoor dat je de buttons ook makkelijk in het donker van elkaar onderscheid.

Opvallend is de batterij tijd na de updates van Windows. Tijdens de cardio oefeningen bij de fitness kijk ik vaak streaming video op de hoogst beschikbare kwaliteit. Via 4G geeft de telefoon een mooie en stabiel beeld waarbij de batterij maximaal 10% in een uur achteruit gaat. Dit geld ook als je dit combineert met een bluetooth hardslagmeter.

Bij vrij heftig zakelijk gebruik – 2/3 uur bellen, mails beantwoorden en foto’s van white boards - gaat de telefoon meestal 2 dagen mee zonder dat de oplader geraadpleegd dient te worden. Zelfs de bluetooth connectie voor handsfree bellen gebruiken, lijkt de batterij weinig te deren.

Bellen, Skypen & Messaging

Qua bellen doet de Lumia 950 XL precies wat vroeger Nokia altijd goed deed: Een mooi duidelijk geluid zonder rare hiccups. Dezelfde feedback kreeg ik over de kwaliteit van microfoon in de speaker modus. Helaas is op dat moment de speaker nogal metaalachtig en daardoor de telefoon niet echt lekker bruikbaar is voor instant conference calls.

Zowel bellen als Skypen is eigenlijk hetzelfde voor de Lumia. De calls verschijnen in dezelfde lijstjes met recente gesprekken en je hebt overal de optie om telefoon of Skype te kiezen. Je ziet dezelfde diepe integratie ook in messaging. Hierbij heb je een centrale messaging app welke je zowel laat sms’en als Skypen. Dit alles geldt zowel voor Skype als Skype for Business, wat simpelweg betekent voor de business user dat hij kan overwegen om ook al z’n interne communicatie via de Lumia te laten verlopen.

NFC, Bluetooth & Connectiviteit

De Lumia lijkt alle foefjes aan boord te hebben voor goede communicatie. Het heeft een zeer stabiele 4G antenne waar ook geregeld 4G+ mee kan worden ontvangen. Documenten downloaden, Skype calls en streaming video is dan ook geen enkel probleem. Mocht je echter switchen naar Wifi, dan blijft de wifi-adapter vaak hangen op ‘3 streepjes’. Dit leek in het begin een software bug, maar na het doen van vele testjes, zie je zeker op de 2.4 Ghz band dat de snelheid erg fluctueert. Bij 5 Ghz lijkt de snelheid in mijn testen een stuk stabieler.

Als je gebruik maakt van NFC en Bluetooth zul je merken dat de telefoon erg ruim is uitgerust met zowel geheugen als CPU: Handshakes e.d. gaan heel erg snel. Maar ook de overdracht van bestanden gaat super vlot. Helaas merkte ik wel dat de Skype calls niet altijd doorkwamen via Bluetooth op mijn carkit. Dit lijkt een software probleempje, maar is toch wel en vrij cruciaal voor de veel eisende zakelijke gebruiker.

Continuum & Unified Windows Applications

Windows Continuum is het paradepaardje van deze telefoon. Met een USB-C-kabel verleng je jouw telefoon via een klein zwaar kastje(Dock) naar een beeldscherm. Vervolgens kun je veel van jouw applicaties op een groter scherm gebruiken. Het vereist wel dat de applicaties ‘UWP’ applicaties zijn, speciaal gemaakt om te schalen tussen verschillende scherm grotes en zelfs devices. Dit betekent in de basis dat je eigenlijk je telefoon transformeert in een portable desktop. Kracthig genoeg om te surfen, met Word te werken en zelfs PowerPoints te presenteren.

Tot dusverre is mijn ervaring hier mee zeer positief. De applicaties zijn snel, het docken verloopt vloeiend en zelfs het werken op de machine voelt eigenlijk als Windows 10 op de Desktop. Nog leuker wordt het als je de Wireless Display Adapter pakt en hiermee hetzelfde doet. Een wereld gaat voor je open! Het scherm verandert in een touchpad met eventueel toetsenbord optie. En mocht dat niet zo lekker werken…. Dan sluit je ‘gewoon’ een toetsenbord en muis aan via Bluetooth of op de Dock via USB.

Om het nog leuker te maken heb ik er zelfs een kleine app voor ontwikkeld. Microsoft heeft zeer uitgebreide tooling beschikbaar gesteld op als .NET developer heel makkelijk ook Windows Mobile te targetten. In Visual Studio 2015 zitten de juiste templates om de applicatie te maken en in te stellen. Tevens is de XAML-taal uitgebreid met wat simpele trucjes om auto-scaling toe te passen. Hierdoor kreeg ik het voor elkaar om in enkele uurtjes een applicatie te maken welke zowel in ‘rechtop’ als in ‘landscape’ modus werkt. Ook kan met via wat simpele code filmpjes afspelen op het gekoppelde tweede scherm.

De Lumia 950 XL is een prachtige telefoon voor iedereen die als in de Microsoft-wereld zit. Mocht je de stap willen maken van een eerder Lumia dan kan ik dat van harte aanraden. Het instellen gaat snel via de backup service en de telefoon is enorm vele sneller dan alle eerdere Windows phones. Ook is hij mooi en robuust gebouwd.

Heb je echter een iPhone of Android apparaat, dan zijn de nieuwe features erg beperkt om de overstap te wagen. Het wordt dan enkel interessant als je ook echt iets met de Continuum wilt gaan doen. In dat geval koop je een bijna volledige PC (Let op: als je van Office gebruikt wilt maken heb je wel een Office 365 abonnement nodig) en mobiele telefoon in een. Het aantal applicaties blijft nu nog iets achter, maar doordat de apps gedeeld kunnen worden tussen Windows 10 op de Desktop en op de telefoon, verwacht ik dat dit niet heel lang gaat duren.

Heb jij ook een Microsoft Lumia 950 XL Zwart?

Goede review, mis alleen wel wat plaatjes.
Een aantal applicaties blijft achter ??? Man man dat is een gat van hier tot Tokio, voor de zakelijke markt misschien prima, maar voor de "gewone" consument gewoon bagger. Facebook app die nog steeds verschrikkelijk slecht is, Instagram nog steeds in Beta en nog niet ok is. NU.nl is een drama, Snapchat is er niet, sommige banken apps worden niet eens meer geupdate. Het enige voordeel is dat er misschien een optie komt om IOS apps te draaien. Maar goed het woordje 'Soon" is een standaard woord waar ze bij MS echt niks mee doen.

Ik heb het twee keer geprobeerd, eerst nog met WP8.1 en nu laatst een week met WP10....ik heb het een week vol gehouden en als een kind zo blij dat ik weer terug ben bij een ander OS.

De telefoon op zich zal vast prima zijn maar voor de rest voor de "normale" consument is het OS een mislukking.
Kan het absoluut niét met je eens zijn. Er is zeker een verschil tussen iOS/Android en WP/WM, maar het is bij lange na niet zo erg als jij doet vermoeden. Vergeet ook niet dat 'de gemiddelde consument' lang niet altijd al die 'hippe' apps gebruikt. Zo ken ik persoonlijk maar 1 persoon die daadwerkelijk snapchat gebruikt, en verder nog welgeteld 1 die het af en toe gebruikt. Facebook heeft inmiddels een 'overhaul' gekregen, vrijwel alle banken apps zijn beschikbaar en voldoende functioneel. Voor de door Google bewust geblokkeerde Google apps zijn uitstekende alternatieven beschikbaar (MyTube) en voor een hoop populaire randzaken (Sonos, Hue) zijn eveneens uitstekende alternatieven beschikbaar.

Is het dan allemaal even goed als iOS/Android? Nee, niet per definitie. Maar tenzij je een ontzettende app verslaafde bent of echt heel erg verknocht aan je eco-systeem, is WM gewoon een uitstekend OS met dito appmarkt.

En nee, Project Islandwood betekent niet dat je binnen WM straks iOS apps kunt draaien. Het is een tool voor developers om hun bestaande, reeds ontwikkelde en ontworpen apps met vrijwel geen moeite te porten naar WM. De tool leest dus de code van de app in en vertaalt dat vrijwel direct naar die van WM, zodat deze gewoon native binnen WM draait. Zo kunnen developers van ALLE iOS apps met hooguit een paar dagen werk hun app naar WM 'bridgen'.

Herinner je je de begindagen van iOS/Android nog? Zeg maar de eerste drie/vier jaar? Android bleef lange tijd ook behoorlijk achter iOS aanhobbelen, op kwalitatief vlak en in de eeste jaren ook op kwantitatief vlak. En nu is Android opeens de 'holy grail'? Schei toch uit.

Jij hebt het in ieder geval nog geprobeerd (wat je van heul veul WP/WM critici niet kunt zeggen), maar je bekijkt het echt veel te veel door een iOS/Android bril. Jammer.
Welke Bluetooth hartslag meter gebruik je in combinatie met de 950?