Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 1.800dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Razer Salmosa Review

Sneeuwbaard 17 juni 2009, laatste update op 17 juni 2009, 990 views

Razer Salmosa

Pluspunten

• Design
  • Specificaties
  • Precisie
  • Comfortabel

Minpunten

• Geen extra knoppen
  • Vuil goed zichtbaar

Review Razer Salmosa.
Laat ik hierbij gelijk even aangeven dat de muis die ik hiervoor gebruikte uit het jaar 0 komt, en ik ben dus niet in staat om de Salmosa met andere (gamers) muizen te vergelijken.

Verpakking:

Verpakking is in mijn ogen perfect.
De doos is ruim genoeg, en heeft een opening/deurtje waardoor je de muis kan bekijken en (enigzins) vastpakken, waardoor je dus kan kijken of hij aan jou eisen voldoet.
Daarnaast staat op diezelfde doos al een grote hoeveelheid informatie over de eigenschappen, mogelijkheden en extra's. Daarnaast is er ook een vergelijking tussen de Razer Salmosa en de 'standard mouse' gemaakt, waaruit (natuurlijk) blijkt dat de Razer een high-tech super muis is.

Bijgeleverd zijn:
- De Salmosa zelf
- Drivers
- Certificaat van Echtheid
- Stickers
- Boekje met hulp voor bij het installeren en gebruik etc.
- Boekje met andere producten van Razer.

Specificaties:
- 1800 DPI 3G Infrared Sensor, kan ook naar 800 DPI worden omgeschakeld dmv een schakelaar aan de onderkant
- 1000hz Ultrapolling met 1ms response
- 3 programmeerbare 'Non-slip Hyperespone' knoppen/buttons.
- Light weight
- 'Zero-Acoustic Ultraslick' Teflon feet
- Always-on mode
- 16-bit Ultra-wide data path
- 'On-the-fly sensivity adjustment
- 'Ambidextrous' design
- 115mm (lengte) x 63mm (breed) x 37mm (hoog)

Zoals te zien heeft deze muis geen extra knoppen of LED's, wat voor mij juist de rede was om de Salmosa te kiezen.

De Salmosa zelf:

De muis is van goede kwaliteit, en maakt geen vreemde geluiden als je er op drukt.
De scroller maakt nauwelijks een geluid, dat in tegenstelling tot de 2 hoofdknoppen, die in vergelijken met mijn oude muis wat meer geluid produceren, maar dat wordt natuurlijk minder wanneer hij wat langer gebruikt is.
De anti-slip buttons doen hun werk goed. (Ondanks ik eigenlijk nooit problemen gehad heb met 'slipping fingers') Daarnaast is het eigenlijk best comfortabel vergeleken met het standaard plastic.
Het enige minpuntje is dat stof en afdrukken van zweetvingers goed zichtbaar zijn, wat betekend dat degene die een schone muis een must vinden, dagelijks met een doekje eroverheen moeten gaan om dat zo te houden.
De zijkanten van de Salmosa zijn van stevig, glanzend zwart plastic, die goed in de hand liggen.
De 'Zero-Acoustic Ultraslick' Teflon feet werken zoals verwacht; Zo weinig mogelijk geluid maken wanneer de muis beweegt. Ook deze lijken van goede kwaliteit, gezien ze nauwelijks slijt-sporen te zien zijn na een week gebruik.
Tussen de 2 hoofdknoppen is een ruimte opengelaten waar je je vingers kan laten rusten. Hierdoor kan je ook verder naar boven/'voren' scrollen dan bij gewone muizen.

De ergonomie is in mijn ogen perfect.
Ik ben zelf een combinatie tussen een 'Claw-grip' en 'Fingertip'-user, wat betekend dat deze muis perfect bij mij zou passen. (Meer informatie, zie deze link)
De muis heeft de perfecte afmetingen; lekker klein, wat perfect is voor mensen met kleine handen. (Ik dus)
De 2 hoofdknoppen hebben een bepaalde vorm waardoor je vingers in het midden van deze knoppen liggen, wat in mijn ogen zeer comfortabel is.
Ook de achterkant van de muis loopt perfect met mijn hand mee, wat beter voelt dan de standaard 'bollere uiteindes'.

Gebruik:
Al gelijk bij het aansluiten kon je het verschil in precisie zien in vergelijking tot mijn oude Logitech.
1000Hz en 1800 DPI zijn echt de 2 eigenschappen die deze muis perfect maken, gezien hij hierdoor zo precies en gecontroleerd is. Vooral in FPS-games is dit een plus-punt.
Ook de 1ms response tijd is een plus punt, gezien je merkt dat je daardoor veel sneller reageerd. (Moet in het begin wel even wennen als je gewend bent aan de standaard 8 ms, maar daarna is het die 2 dagen waard)
Het enige minpuntje aan 1800 DPI is dat wanneer je de muis optilt tijdens het gamen (doe ik zelf regelmatig), je een schok-moment krijgt wanneer je hem weer op je muispad legt.
Gelukkig kan je gemakkelijk van 1800 naar 800 DPI switchen, waardoor je daar geen last meer van hebt.

De Software:
Normaal gesproken zou ik dit overgeslagen hebben, maar de bijgeleverde drivers hebben voor de Die-Hard Gamer wat extra opties.
(Programmering toetsen etc.)

For the record: De drivers werken alleen optimaal als er geen andere muis drivers geinstalleerd zijn. Ik kon die van mij niet vinden, en onstonden er dus problemen na het installeren van de razer drivers.
Hierdoor gaat de muis op sommige momenten ineens schokkend en happerend bewegen, wat uiteindelijk is opgelost door de razer drivers niet te gebruiken.
Dit ligt niet aan de razer drivers, maar hoogst waarschijnlijk aan het feit dat mijn oude drivers nog ergens verstopt zijn.

Heb dus niet veel met de driver gedaan, maar daar heb ik ook niet zoveel interesse in gezien de voor mij belangrijke dingen hun werk zonder de drivers goed doen.
Hierbij nog wel wat screenshots van de opties:

De Prijs:
Als je erover nadenkt is 40 Euro (Mediamarkt prijs) voor een muis een flink bedrag, maar de meeste muizen zitten tegenwoordig in deze prijsklasse, en zeker de muizen speciaal gemaakt voor Gamers.
Ik ben dan ook tevreden met het product voor die 40 euro, en als je hem voor 25 euro weet te kopen (Goedkoopste prijs op tweakers) is de prijs zr goed te noemen.
Je koopt voor ddat bedrag toch een high-tech gaming muis, die zeker voor de FPS-gamers een pluspunt tijdens het gamen zal zijn.

Heb jij ook een Razer Salmosa?

Goede review. Heb je al onder programs gekeken in je config scherm? Daar kun je ook drivers laten weergeven en kun je misschien toch je oude drivers eraf halen. Ik heb zelf ook een Razer en ben ook niet heeeel tevreden over de speciale driver opties, maar aan de andere kant, hoe vaak ga je nou functies van de linkermuisknop wisselen?
Heb overal al gekeken, maar ik heb eigenlijk het idee dat ik voor m'n oude logitech nooit drivers geinstalleerd heb.
Toch raar dat ik, zonder van de Razer drivers gebruikt te maken, geen last meer van de happering/storingen heb, maar wellicht dat dat er nog aankomt, aangezien het probleem pas na een drietal dagen probleemloos gebruik begon voor te doen.

Als dat zo is ligt het waarschijnlijk aan een defecte sensor, maar tot nu toe denk ik dat het een software-matig probleem is.
Klote muis. Het enige fijne aan deze muis is de vorm. Ligt erg fijn in de hand. Voor de is het een en al bagger. Ik heb vier razers gehad (lachesis, salmosa, diamondback, deathadder). Daarvan was alleen diamondback goed. Gebruikt ook dezelde sensor als de mx 518. De rest van de razer-muizen heeft een flinke afwijking. Op www.esreality.com kun je de mousescore 2007 vinden. Daar zijn een heleboel muizen getest. Ik blijf bij mijn microsoft wheel mouse @ 1000hz usb polling rate :)
De salmosa is pas in 2008 op de markt verschenen, en is dus niet in die vergelijking meegenomen.
Wel is op diezelfde site een review te vinden waarin gezegd wordt:
' The Razer Salmosa receives a score of 9/10 for easily being the best Razer mouse in years.'

In vergelijking met zijn voorganger de Razer Krait, heeft de Salmosa ook een aangepaste (/verbeterde) 3G sensor gekregen.
Het enige minpuntje is een geluid wat sommige productienummers blijken te maken als je buttons inklikt, maar daar heb ik geen last van.

Ook over een afwijkingen heb ik nog niets gehoord, en zelf ook geen last van.
(Merk ook weinig verschil tussen de Salmosa en de MX 518 die ik bij een vriend soms gebruik.)