Garmin Colorado 300 Review

Grzzl 17 juni 2009, laatste update op 17 juni 2009, 1.127 views

Garmin Colorado 300

Pluspunten

• Twee kaarten tegelijk gebruiken! Top!
  • Goede bediening.
  • Goed leesbaar.
  • Mooi apparaat
  • Goede bevestiging aan je fiets, auto of broeksriem

Minpunten

• Ik heb nog geen krassen, maar delen zien er wat kwetsbaar uit.
  • Je kan sneller draaien aan het wieltje dan de software bij kan houden.

Design & bouwkwaliteit Score: 5
Instructies Score: 3
Kaartmateriaal Score: 4
Positiebepaling Score: 5
Features Score: 4
Ik ben een lange afstand fietser en maak soms tochtjes tot 300 Km op een dag. Sinds jaren gebruik ik een GPS om te navigeren, maar vooral de laatste tijd zijn deze apparaten krachtiger geworden. (en flink betaalbaarder)

Voor de Colorado bezat ik een GPSmap 60 CXs welke helaas vernield is door mijn lieve huisdiertjes en vervolgens een Oregen 200. Vanwege het feit dat de Oregon geen piepsignalen gaf bij afslagen (daar wen je overigens aan) maar vooral omdat ik het scherm slecht afleesbaar is besloot ik om de Colordado aan te schaffen en de Oregon door te schuiven naar mijn lieve vriendin. Ik zal de Colorado ook vergelijken met de Oregon.

Gebruiksgemak
De Colorado werkt itt de Oregon met een draaiwieltje (lijkt wel wat op de iPod). Over het algemeen is de bediening net zo handig als het touchscherm van de Oregon. Alleen het verschuiven van kaarten is op de deze laatste veel handiger. Ik doe dit regelmatig, maar het is niet zo erg dat het mij stoort. Het voordeel van een veel beter zichtbaar scherm is een waar genot. Ook ondanks dat het contrast op sommige kaarten laag is (Topo en OnRoute) kan ik meestal wel zien hoe ik moet gaan. Het moeilijkst zichtbaar is hij wanneer de zon voor je staat. Overigens rijd ik op een ligfiets, misschien dat het op een klassieke fiets minder een probleem is.

De draaiknop heeft ook een kantelmechanisme en een centrale "accepteer" knop. Deze zijn voldoende onderscheiden van elkaar. Ik heb niet zoals bij een mini-joystick bediening dat ik bij het indrukken per ongeluk ook opzij druk (Nikon, let je op?)

Geluid
Zoals gezegd maakt de Colorado geluid bij een aankomende manoeuvre. Dit is erg zacht en kan niet ingesteld worden. Iets wat bij de GPSMap wl het geval was. Desondanks hoor ik hem op de fiets wel, tijdens een proefrit in een Alleweder A6 niet... Toch een klein minpuntje. Garmin, kijk eens naar de GPSMap...

Manoeuvres
Bij een aankondiging van een afslag gaf de GPSMap 60 een nieuw schermpje waarop ingezoomd de situatie goed duidelijk was. Noch de Colorado als de Oregon doen dit. Dit vind ik erg jammer. Het zou me wat waard zijn als dit weer ingebouwd kon worden. Nu loop ik zelf de hele tijd te zoomen. De autozoom functie bied overigens enige soelaas.

Software
De software van de Oregon en de Colorado zijn behoorlijk identiek. Je kan wel merken dat de Oregon een nieuwer model is (Scheelt een paar maanden). Daar zitten een paar handigheidjes in die de Colorado ontbreken (op n punt resetten van je trackgegevens).

De personificatie van de GPSMap steekt met kop, schouders en navel boven de twee modernere modellen uit. Wat instellen geluid betreft ook een praktisch gemis, maar ook door het instellen van de kleuren kun je het display beter aflezen bij ongelukkig licht.

Daarentegen:
Op de Colorado kan je twee kaarten tegelijk gebruiken. Zo laat ik hem routeren m.b.v. OnRoute software, maar staat de Topo kaart op mijn scherm voor de extra details. Dit heb ik op de andere twee niet voor elkaar kunnen krijgen.

Ingave tekst
De tekstingave gaat zondermeer handiger op het virtuele toetsenbordje van de Oregon. Toch went de Colorado snel en zo vaak hoef je het niet te doen. Bij snel draaien aan het draaiwieltje blijft de software iets achter, vooral in het begin is dit lastig en het zou zo simpel opgelost kunnen worden.

Belangrijke verschillen in de modellen
GPSMap: Tragere processor, lagere resolutie. Maar toch nog steeds een prima aanschaf. Gebruik wat moeilijker te leren, maar grenzeloos in zijn instellingen. Tegenwoordig goedkoop.
Oregon: Krasvaster dan de Colorado: Modernere software. Helaas inhoud scherm soms niet te zien. Geen software bijgeleverd (bij de 200)
Colorado: Grijs kan makkelijk beschadigd worden. Wordt geleverd met een musketonhaak en waypoint manager software.

Batterijverbruik
De GPSMap ging oneindig mee met de batterijen. De Colorado en Oregon duidelijk minder. Toch doe ik er ongeveer 12 uur mee, met goede 2700MHa batterijen en regelmatig gebruik van de achtergrondverlichting. (Die ik op altijd aan heb staan in het donker)

Satelietfix
Binnen enkele minuten. Erg goed.

Behalve de paar kleine minpuntjes ben ik enorm tevreden met de Colorado. Het is echt een genot om door het land te fietsen met het dinky. Vooral 's nachts zou ik niet weten wat ik zonder moest. Ik heb geen spijt van de omruil Oregon en Colorado. De leesbaarheid is echt veel beter, daar heb ik die paar kleine ongemakjes graag voor over.
Dat gezegd hebbende, zowel de Oregon en de GPSMap zijn ook prima apparaten met ieder hun eigen voordelen en nadelen.

• Onroute tracking kaart
  • Mapsource TOPO Stafkaart

Heb jij ook een Garmin Colorado 300?

Bedankt voor advies, blijft wel moeilijk om een "ding" te kopen die van alles wat thuis heeft,
de GPSMAP 60CSx is ook een hele leuke, maar ook weer geen spraak.
Hij is wel te monteren op een MTB, kan in wandeltochten gebruik worden, maar heb ik geen idee hoe ie te gebruiken in de auto is.
Ook de Edge 705 Bundel lijkt me niet verkeerd, maar ik heb al hele goeie hartslag/cadans meter op mijn polar.. dus weer te veel van goeie. Maar ook weer geen spraakfunctie.
Garmin Vuvi en zumo lijken mij geen optie om mee te gaan fietsen of wandelen.
Geen dank

Op de fiets is alleen een piepje prima, je hebt geen spraak nodig. Door dit apparaat heb ik mijn Tomtom zachter gezet zodat ik op het scherm kijk als ik iets hoor.

Helaas is het wel zo dat ik het sterke vermoeden heb, dat je hem in de auto niet hoort.
Ik ben ook van plan oom een GARMIN te gaan kopen, maar ik weet nog niet welke moet ik echt kiezen... moet en voor in de auto, fiets en wandeltochten gebruikt kunnen worden.
12 uur batterijduur vind ik netjes, je kan met gemiddelde van 25/uur die 300km net redden ;)
Jammer dat het geluid niet echt hoorbaar is in de auto,
op de fiets in bos met heel veel paden zou het ook wel handig zijn om geluid te horen in plaats alleen op zo'n scherm kijken en opletten.
Maar wel een goede review, zo kom ik iets meer aan de weet door een gebruiker en geen verkoper.
Je hebt anders niet veel keus hoor, wat hjij nodig hebt is een Garmin Nuvi 510/550 of beter zumo 500/550/660.
Je kan de door mij genoemde modellen zowel in de auto als op de fiets e.d. gebruiken. Toch heb ik al een een aparte Tomtom gekocht omdat dat toch wat handiger is. Een mogelijkheid is een auto Garmin te kopen die ook als handheld te gebruiken is.

Alleen...

Deze zijn niet handig met stroomverbruik. Dus hij doet het maar 2 uur of zo, en kan je de batterijen niet verwisselen.