Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 5,7" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Microsoft Lumia 950 XL Zwart Review

Erik2.0 17 januari 2016, laatste update op 17 januari 2016, 287 views

Microsoft Lumia 950 XL Zwart

beta toestel - bevat veel bug en matige bouw De 950XL heeft een matige bouw die niet beter is dan 640. In dagelijks zakelijk gebruik loop je contstant tegen software bugs aan die gewoon niet mogen voor een toestel van 700 euro.

Pluspunten

• goede specs
  • Iris scan feature

Minpunten

• Veel bugs
  • Bouwkwaliteit

beta toestel - bevat nog te veel bugs en matige bouw

Ik gebruik de telefoon prive en zakelijk en heb al enkele jaren een lumnia telefoon, mijn voorgangers zijn de 640 en 900. De 640 is ongeveer 1 derde van de 950XL prijs. De 950XL heb ik zelf als dual sim variant uit Frankrijk besteld.

De 950XL heeft een matige bouw - de behuizing piept in de hoekjes en heeft erg veel speling. Dit is veel erger dan mijn 640. Het komt erg goedkoop over.

In het dagelijks gebruik loop je contstant tegen software bugs aan die gewoon niet mogen voor een toestel van 700 euro.

Het begon als zovelen al met het niet kunnen bestellen van een display dock door een foutmelding (dat de software op de telefoon niet geschikt is) Dat is gewoon heel slordig mede omdat dit een van de key verkoopargumenten is. Ik heb voor dit probleem behoorlijk lang moeten googlen om uiteindelijk op website van vodafone het antwoord te vinden. Zeker omdat mijn toestel uit Frankrijk kwam werd ik een beetje ongerust hierdoor.

Een paar van de problemen:
  • Ik kan geen gebruik maken van de headset via bluetooth. Ik gebruik een standaard sabre headset en krijg wel verbinding maar ik kan niemand horen.
  • Automatisch ophangen tijdens langere gespreken...denk even hoe dit zakelijk overkomt. Geen oplossing voor gevonden.
  • Navigatie via google maps. Deze liep vast toen ik vanuit Nederland naar mijn adres in Duitsland reed. Er was na de grens geen internet meer en de route werd niet meer weergegeven. In mijn 640 met HERE DRIVE, heb ik dit probleem nooit gehad.
  • Wifi - ik kan even verbinding krijgen met mijn wifi en dan moet deze weer gereboot worden. Oorzaak is dat ik een router heb met meerder frequenties De oplossing is om mijn netwerk aan te passen, maar dan verlies ik de snelheid van mijn netwerk. Er wordt dus steeds gebruik gemaakt van mobiele data. Ik ben al door mijn bundel heen..
Ik kan zo nog wel een doorgaan met een lijst van allemaal rare bugs die je niet verwacht - bijv als je muziek luisterd via de koptelefoon gaat de telefoon gewoon heel hard af via de luidspreker..ook leuk in de stilte coupe. Het browsen met edge houdt ook in vaak vast lopen van paginas en als laatste het super cool inloggen met je iris, lukt ongeveer in de helft van de gevallen.

Dus ik heb 700 euro betaald, voor een telefoon met allemaal super specs, maar in de praktijk minder functioneel is dan mijn 640. Als ik nog 3 maanden moet wachten tot deze goed werkt, kan ik beter dan de telefoon kopen. Zeker omdat je nu de prijzen in de US als sterk ziet dalen.

Het komt mij over alsof het idee bij microsoft het idee leeft dat early adapters wel alles accepteren. Ik ben ook zeer teleurgesteld in Microsoft (mede omdat eigenlijk al mijn lumnia telefoons binnen een jaar hardware problemen hadden). Opvallend is daarbij dat de bovenstaande review niet op de website van microsoft gepubliceerd wordt, maar is afgewezen omdat het niet aan de richtlijnen voldoet.

Dus de pluspunten van de telefoon die voornamelijk in theorie bestaan worden in de praktijk teniet gedaan. Ik stuur voor het eerst een product terug.

Heb jij ook een Microsoft Lumia 950 XL Zwart?

Ik snap wel waarom je review op de website van Microsoft is afgewezen. Om te beginnen staat deze review vol met taal- en spellingsfouten! Daarnaast onderbouw je de problemen die je ervaart niet. Je vermeld ook niet wat je hebt ondernomen om te pogen het probleem op te lossen, etc.

Welke software versie gebruik je? Zit je wellicht in de Slowring of Fastring? Het is bekend dat dit betasoftware is en dat ze nog bugs kan bevatten. En zo kan ik nog legio vragen bedenken die deze review onderuit zal halen.

Kortom, in mijn optiek is deze review niets anders dan een klaagzang in slecht Nederlands geschreven.
Dankje voor je reactie. De taal en spelfouten; Ik zou het fijn vinden als je de correcties doorgeeft dan kan ik het aanpassen. Zelf zie ik het niet. Ik heb me best gedaan en als het alleen om de vorm gaat denk ik dat we er maar beter mee kunnen stoppen. Volgens mij is de definitie van een review ook dat je daar de problemen aangeeft als je dit ervaart en andere gerbuikers een idee geeft waar ze aan beginnen. Ik gebruik nl de reviews altijd bij productselectie.

Mijn hele punt is: als zakelijke gebruiker heb je de tijd gewoon niet de tijd om te debuggen en voor een product van 700 euro hoef je dit niet te verwachten. Mijn 460 van nl 200 euro doet het beter.
Normaliter ben ik ook niet de eerste die gaat mierenn***n als het om taal aankomt. Maar in combinatie met het niet onderbouwen van je problemen ervaar ik het als een extra detractor.

Mijn advies is: onderbouw je problemen. Geef aan welke software versie je gebruikt. In welke situatie deed zich welk probleem voor, wat heb je toen gedaan etc.

Voor wat betreft het punt dat je wilt maken. Als je als zakelijk gebruiker geen risico's wilt lopen met bugs etc. dan snap ik dat volkomen! Je dient echter in dat geval dus nooit, maar dan ook nooit, het nieuwste product van wat dan ook bij lancering aan te schaffen. Bij nieuwe producten is de kans dat deze fouten/ bugjes bevat nou eenmaal groter dan bij een beproeft product van een jaar oud.
Wil je dit risico niet lopen? Koop dan dus niet de nieuwste Lumia, iPhone, Android phone, of wat dan ook....maar altijd het voorgaande vlaggenschip. Dan zit je qua stabiliteit prima (en het scheelt ook nog eens geld :)).
Bedankt voor het verduidelijken van je reactie - ik heb een paar punten in de review geudpate. Ik heb mijn problemen ed meer onderbouwd omdat het een review is en niet een topic op het forum.

Wat betreft de keus voor de telefoon. Ik wil graag een snelle dual sim met grootbeeld en windows, dit is zo ongeveer de enige keus die ik heb.

Ik weet niet of ik me helemaal kan vinden in je argument om niet een nieuwe telefoon te kopen omdat ik moet accepteren dat deze te veel problemen bevat. Ik heb ook mijn 640 gekocht toen deze net uitwas, ik was hiervan erg onder de indruk en deze kwam niet met allemaal problemen.

Jazeker eerste releases hebben soms wat meer problemen, maar ook daar zit een grens aan. En ik geef aan dat deze grens overschreden is voor mij. De hoofdreden is dat ik in dagelijks gebruik steeds tegen problemen aanloop die tot de basis functionaliteit behoren naar mijn idee en dant mijn toestel van onder de 200 euro van dezelfde fabrikant hier geen last van heeft. Dit is juist wanneer je feedback moet geven naar een fabrikant en als consument moet je dit niet accepteren. Om de problemen ed op te lossen zit ik in dit premium segment niet te wachten, dat is meer voor merken als Xiomi ed.

Wat ik verder aangeef is dat er waarschijnlijk wat meer aan de hand is met deze telefoon. Als een van je speerpunten zijn dat je een externe docking kan gebruiken en je app is dan niet in staat om dit te bestellen door een foutmelding is dat inprincipe niet een super groot probleem, maar het geeft wel aan hoe het marketing verhaal wordt weergegeven versus hoever het product echt is. Ik vertaal dit dan ook door naar de andere problemen met de telefoon. Dit geld ook voor het niet verbinding maken met wifi. Ik heb gewoon de eerste de beste snelle router gekocht van netgear. Allemaal heel gangbaar, maar dit is schijnbaar niet meegenomen in het testen.

Wat daarbij lastig is, is het niet zeker weten of je bugs ook opgelost worden en het dus onduidelijk is of je te maken hebt met een tijdelijk probleem of structureel wordt.