MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G Review

Sende115 16 januari 2016, laatste update op 16 januari 2016, 2.720 views

MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G

Deze videokaart presteert boven verwachting, en heeft een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. In het begin had ik wat last van "Coil Whine", maar dat was na een paar uur gamen voorbij.

Pluspunten

• Goede prestaties
  • Stil
  • voldoende aansluitmogelijkheden
  • goed uiterlijk

Minpunten

• In het begin coil whine

Drivers en compatibiliteit Score: 3

Ik heb deze grafische kaart in juli 2015 gekocht ter vervanging van mijn (eveneens MSI) GeForce GTX 570. De oude kaart begon tegen problemen aan te lopen in nieuwere games, waarbij het spel soms onspeelbaar werd.
Ik heb voor de MSI GTX 970 Gaming 4GB gekozen omdat deze kaart goed uit reviews kwam, en voor mijn idee goed geprijsd was.
Ik heb de grafische kaart in gebruik op mijn systeem dat ik dagelijks gebruik.

In het begin had ik soms last van het feit dat er zogenaamde "Coil Whine" te horen was, wat een bekend probleem is van de gehele GTX970 reeks. De coil whine was echter na een paar uur gamen verdwenen, en is tot nu toe niet teruggekeerd.

Dit is mijn eerste review met betrekking tot een grafische kaart, Eventuele op of aanmerkingen en tips zijn welkom!

Wat zit er in de doos?
Omdat ik deze grafische kaart al een aantal maanden in gebruik heb, heb ik geen foto's van het unboxen. Om deze reden zal ik benoemen wat er in de doos te vinden is.
  • MSI GTX970 Gaming 4G grafische kaart
  • DVI naar VGA verloopstekker
  • 6 naar 8-pin PEG verloopkabel
  • Driver en Utilities CD
  • Beknopte gebruikershandleiding
  • MSI Gaming brochure
Uiterlijk
Onder het motto "Het oog wil ook wat" heeft MSI zeker aandacht besteed om van de grafische kaart een eye-catcher te maken.
Dit is onder andere te zien aan diverse rode elementen en stickers op de ventilatoren om de Gaming-lijn van MSI te benadrukken.
Subtiele details rondom het gedeelte van de aansluitingen zijn hier een ook een voorbeeld van, alsmede een verlicht MSI logo, dat middels de MSI Gaming App ook nog in diverse modes kan worden gezet.

Connectiviteit
Omdat er verschillen zijn tussen varianten van de GTX970 wil ik bij deze kort de aansluitingen op deze kaart van MSI behandelen.

Om een monitor aan te sluiten zijn er de volgende mogelijkheden :
  • 2x Dual-Link DVI (1x DL-DVI-D en 1x DL-DVI-I (mogelijkheid tot het aansturen van een scherm via VGA-verloopstekker)
  • 1x HDMI 2.0
  • 1x DisplayPort versie 1.2

Om de grafische kaart van genoeg stroom te voorzien, beschikt de kaart over een PEG8 en PEG6 stekker.

Prestaties
Op het gebied van prestaties heeft Nvidia met de GTX970 een kaart neergezet die bekend staat om een goede verhouding tussen prijs en prestaties, Dit is mede de reden geweest voor de keuze van deze grafische kaart.
Voor mij kan de grafische kaart goed meekomen met de games die ik voornamelijk speel, zoals Heroes of the Storm, Call of Duty en War Thunder.

Om de prestaties van deze kaart te testen heb ik een viertal benchmarks gebruikt, welke hieronder zijn opgesomd, de score is achter de naam van de benchmark te vinden.
  • Unigine Heaven : 1380
  • Unigine Valley : 2408
  • 3DMark
  • Tomb Raider : 87.9FPS
Voor gedetailleerde resultaten van de gebruikte benchmarks, zie de foto's onderaan deze review.

Beeldkwaliteit
Over de beeldkwaliteit kan ik vrij kort zijn, Deze is in combinatie met een EIZO Flexscan EV2333w-BK goed te noemen, waar ik niets op kan aanmerken.

Geluidsproductie
Over de geluidsproductie van deze kaart ben ik zeer tevreden, Dit komt mede door de "Zero Frozer" technologie van MSI, waardoor de ventilatoren op de kaart bij intensief gebruik pas rond 62 graden gaan draaien.
Met de ventilatoren op 50% (hoogste wat ik gezien heb) zijn deze zacht te horen, maar zijn ze alles behalve storend te noemen. Ook als ik de kaart flink aan het werk zet, blijft deze fluisterstil te noemen.
Tevens heeft MSI gebruik gemaakt van zogenaamde "Torx Fans" wat de productie van zowel geluid als warmte moet verminderen. Dit is op de ventilatoren zichtbaar aan het glimmende plastic.

Warmteproductie
De warmteproductie van deze grafische kaart wordt door de "Twin Frozr V" koeler van MSI goed binnen de perken gehouden. Tijdens een run van Unigine Heaven bleef de kaart steken op een temperatuur van gemiddeld 65 graden, terwijl de ventilator met een toerental van 1142rpm op halve kracht draaide.
Tijdens het benchmarken kon ik een lichte vorm van throttling waarnemen, omdat de Graphics clock van 1304MHz terugzakte naar 1291MHz. Naar mijn idee is dit echter geen enkel probleem.
Afsluiting
Als eerste bedankt voor het lezen van deze review!
Voor mij is het de eerste keer dat ik een review schrijf over een grafische kaart, en ben daardoor erg benieuwd naar eventuele feedback.

Meer foto's zijn te vinden onderaan deze pagina.

Heb jij ook een MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G?

Meer advertenties

Leuke review hoor zeker voor een eerste poging!

FF een tip: verhoog je GPU Power Limit naar 120% in je bios dan throttled de kaart niet meer en boost hij (bij mij dan) naar 1367MHz.
In de bios? Hoe gaat dit precies in zijn werk?
Ik weet wel dat het via MSI Afterburner kan.
Dat kun je doen door met GPUz de bios van de kaart te halen, dan met MaxwellBiosTweaker de bios van de kaart aan te passen en dan met Nvflash de aangepaste bios naar de kaart te flashen.

Uitlegvideo:

De software is hier te downloaden:

[Reactie gewijzigd door calsonic op 18 januari 2016 15:14]

Lijkt mij dat de garantie dan wel verdwijnt?
Nee hoor zou niet weten waarom.
En mocht er onverwachts tzt iets met de kaart zijn flash je gewoon de originele bios weer terug ;)
Voor zover ik weet ben je je garantie kwijt op het moment dat je gaat flashen. Of je het daarna terug kunt flashen en dat het dan niet te zien is geen idee. Net zoals dat sommige fabrikanten ook de garantie laten vervallen als je gaat overclocken. Raar maar waar, het gebeurt. :P
Officieel wel ja maar zelf nog nooit problemen mee gehad in de afgelopen 30+ jaar ;)
Top. Ik vond het in ieder geval handig om even te vermelden. Beetje sneu om hem of een ieder die het leest, zonder dat hij/zij het zelf doorheeft (wellicht) de garantie te laten verlopen. :)
ik heb deze kaar nu ook een tijdje in mijn bezit niks op aan te merken deze kaart doet het prima ik las veel over de coil whine maar in het begin hier heb ik zelf geen problemen mee gehad vanaf het begin af aan al zo stil als een muis ik heb zelfs een paar keer in mijn kast gekeken of hij het wel echt dee maar hij doet het A OK

Greetz Syo
De fans draaien niet onder de 60 graden Celsius dus dat kan wel kloppen. :P
Niemand hier hang/ freeze in Windows met deze kaart ???
Ik heb er zelf totaal geen problemen mee, Al geprobeerd drivers e.d. te updaten?
moet wel zeggen dat ik een "verse" install van Windows 7 gebruik, wat wellicht kan helpen aangezien er geen oude drivers op staan van eventuele vorige videokaart(en).