Specificaties 4,95" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

LG Nexus 5 16GB Zwart Review

GijsTerBeek 16 januari 2016, laatste update op 16 januari 2016, 319 views

LG Nexus 5 16GB Zwart

Dit is een goede smartphone, met vooralsnog altijd de nieuwste versie versie van Android erop. Performance is doorgaans prima en voor deze prijs koop je vrijwel nergens een telefoon met dezelfde specs. De hardware is helaas niet heel consistent in kwaliteit.

Pluspunten

• Up to date besturingssysteem
  • Geen skins
  • Goede kwaliteit/prijs verhouding

Minpunten

• Bouwkwaliteit niet fantastisch
  • Camera focust niet best
  • Wifi connectie niet zo betrouwbaar

De buitenkant
De telefoon is rondom van mat/zacht zwart plastic. De knopjes zitten wat los in hun jasje maar werken wel goed. Als je de telefoon schudt, hoor je de knopjes rammelen. De achterkant sluit niet heel goed aan op de rest van de telefoon waardoor er zandkorreltjes etc. soms tussen blijven steken. Het verzonken logo op de achterkant bevat metalige plakletters die na enkele maanden één voor een loslaten maar wel lijmsporen achterlaten. Beetje poetsen met alcohol lost een hoop op.

De hardware
De camera heeft vaak moeite met scherpstellen en is daar ook niet zo snel in. Het flitslicht blijft soms aan en kan niet meer uit of andersom. Alleen een reboot helpt dan. Bereik van de telefoon is prima op alle GSM en mobiele data banden. De telefoon heeft wel soms moeite om te switchen van data naar (bekende) Wifi-netwerken. Ook het gebruik van een EyeFi-SD card (een SD-card met Wifi) werkt soms niet helemaal lekker.
Het beeldscherm is prima. Het witpunt neigt een tikkeltje naar roze, maar dat is alleen merkbaar als je er een andere telefoon naast houdt. Het is jammer dat de telefoon niet is voorzien van een SD-cardslot.

De software
Altijd de nieuwste Android-versie en geen skins van de telefoonmaker is echt prettig en scheelt een hoop lelijkheid. Opstarttijd van Android 6.0 is wel lang (er is ook geen quickstart optie zoals bij bijvoorbeeld HTC), maar eenmaal aan is er niets aan te merken op de software.

De verpakking
De telefoon wordt geleverd met een datakabel én een stekker. Uit de doos is de accu halfvol dus kan gelijk worden gebruikt.

Gebruik
De telefoon is lekker stroef en warm in de hand. Dat is een voordeel ten opzichte van telefoons met metalen behuizingen. Het geluid is goed, ook vanuit de ingebouwde speaker, maar mist het laag dat je wel bij Nokia en iPhone hoort. De batterij gaat net geen dag mee als je twee keer per dag een uur in de trein zit en intensief gebruik maakt van de telefoon.

Heb jij ook een LG Nexus 5 16GB Zwart?

Als je knopjes schudden zou ik hem RMA sturen of laten vervangen want dit hoort niet het geval te zijn. De mijne zitten perfect en die is al zeker 2 jaar oud. Aangezien je zegt dat de niet goed aansluit denk ik dat je telefoon niet helemaal goed in elkaar gezet is, zou er even mee terug gaan naar de winkel (of opsturen).
Die van mij is ook al een paar maandjes oud en ook al een keer teruggeweest. Maar dat was omdat het touchscreen het niet meer deed. Ik denk dat ik nu niet zoveel kans meer maak.
mja je hebt zoiezo 2 jaar garantie, dus waarom zou dat niet kunnen.
Loszittende knopjes heb ik ook last van op mijn Nexus 5. Als ik die schudt hoor ik wel een zacht gerammel, maar volgens mij is dat van de lens (die expres een beetje los zit door de o.i.s.) en niet de knoppen.
Dat van die lens zou kunnen, maar dit zijn toch echt de knopjes. Als je er zacht met je vingers op tikt, maken ze hetzelfde geluid.