Specificaties Android, iOS compatibel en 8g - Bekijk alle specificaties

Withings Pulse Oₓ Smart Activity tracker Zwart Zwart Review

vampke 16 januari 2016, laatste update op 18 januari 2016, 1.305 views

Withings Pulse Oₓ Smart Activity tracker Zwart Zwart

Mooi design, helemaal niet duur, maar de meetwaardes zijn dusdanig verkeerd dat het toestel gewoon waardeloos is.

Pluspunten

• prijs
  • design

Minpunten

• accuraatheid
  • gebruiksgemak

Ik had hoge verwachtingen van dit product: het is een mooi toestelletje en helemaal niet duur voor iets met een saturatiemeter in.
Heaas, mijn enthousiasme was van erg korte duur: na uitpakken probeerde ik meteen het toestel aan mijn smartphone te koppelen. Dit lukte niet, het toestel werd niet gevonden door de bijhorende app. Na een tiental minuten proberen heb ik het maar opgegeven en geprobeerd te koppelen met mijn nexus 9.
Dit scheen eerst te lukken, maar toen de app het apparaat had geflashed lukte de connectie niet meer. Ik kreeg telkens een verbindingsicoontje op het scherm van de pulse ox terwijl de app probeerde het toestel in te stellen, maar de app gaf telkens de melding dat het niet was gelukt. Uiteindelijk lukte het plots toch (na meer dan 10 minuten) en kon ik eindelijk beginnen met meten.
Ik heb nog een andere stappenteller waarvan ik weet dat hij redelijk accuraat is, de resultaten van de pulse ox wijken meer dan 10% af (ze zijn telkens hoger) dan deze stappenteller. Dat kan duidelijk beter.
De grootste en onvergeeflijke fout is echter de saturatiemeter. Om een of andere reden werkt het tappen op het scherm om de functie te activeren slechts sporadisch. Uiteindelijk lukt het wel om toch het hart-icoon te activeren maar de meting is werkelijk waardeloos! Om te beginnen lukt het maar 1 op 3 keren om een resultaat te bekomen, de overige keren krijgt men een kruisje. Bovendien heb ik ernstige vragen bij de correctheid van het resultaat: ik kreeg waardes die varieerden tussen 95 en 100% Een waarde van 100% heb ik in mijn leven nog nooit gezien op een professionnele spo2 meter, de meesten gaan overigens maar tot 99%. Een verschil van 5 procentpunten is gewoon onaanvaardbaar. Withings lijkt zich bewust te zijn van de tekortkomingen van het toestel want ze schrijven in de handleiding (die overigens niet in het nederlands is) dat het geen medisch toestel is en niet kan gebruikt worden voor de diagnose of behandeling van eender welke medische aandoening. Ik kan me met de beste wil van de wereld geen enkele reden indenken waarom men dan wel een saturatiemeter zou willen gebruiken!
De slaapmonitoring heb ik 1 keer geprobeerd: ik was volgens het toestel 1 keer wakker geworden, dat klopt niet, ik was die nacht zeker 3 keer wakker geworden. Ik vraag me af hoe een toestel rond de pols de slaap kan meten, volgens mij is dat fysiologisch niet mogelijk met enkel een gyroscoop/activity tracker. De periodes van diepe en ondiepe slaap lijken mij dan ook nattevingerwerk.

Conclusie: het toestel is gewoon waardeloos. Het is gruwelijk inaccuraat, heeft geen enkel praktisch nut en nog veel erger: het belooft dingen te doen die gewoon niet kunnen.
Er zijn veel betere betaalbare saturatiemeters en stappentellers op de markt, weliswaar niet in hetzelfde toestel.

Heb jij ook een Withings Pulse Oₓ Smart Activity tracker Zwart Zwart?