Specificaties 4,5" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

BQ Aquaris A4.5 (2GB ram) Zwart Review

bas-r 16 januari 2016, laatste update op 21 februari 2016, 2.342 views

BQ Aquaris A4.5 (2GB ram) Zwart

Snelle Dual Sim 'Nexus', want Android One, die lekker klein is!

Pluspunten

• Updates door Google
  • Grootte
  • Snelheid
  • Dual SIm
  • 4G

Minpunten

• Resolutie
  • Geen NFC
  • Middelmatige Camera

[BQ M4.5 en A4.5] Ervaringen en Discussie

Het nadeel van Android vind ik dat updates door fabrikanten moeten worden uitgebracht, wat soms lang duurt en soms helemaal niet gebeurt. Deze telefoon uit de Android One familie heeft daar geen last van. Dit is een ideaal apparaatje met Nexus-like updates via Google.

Ik heb 'm direct in de webshop van de fabrikant BQ gekocht voor in totaal ¤210. Via UPS binnen twee dagen in huis.

De specs zijn niet wereldschokkend en passen meer bij 2012. De resolutie is wat schraal, geen NFC of fast charging of vingerafdrukscanner.
Wél dual sim 4G op al onze frequenties, plus een micro-sd kaart slot. Daarover zo meer.
Software
Deze telefoon is een Android One toestel: het initiatief van Google om goedkope telefoons te laten verkopen door fabrikanten waarbij Google voor de software zorgt. Eigenlijk is dit een 'poor mans Nexus'.
Google belooft de telefoon na verschijnen nog twee jaar van updates te voorzien. Voorlopig maken ze die belofte waar: ik kreeg direct bij het aandoen voor de eerste keer de melding te updaten naar Android 6.0 vanaf 5.1.1.

Het leuke van Marshmallow (Android 6) is dat ik de 16GB opslag kan vergroten door er een micro-SD kaart in te doen die dan ook helemaal bij de systeem partitie wordt gevoegd, zodat je niet klem komt te zitten als je heel veel apps wilt installeren.

De telefoon voelt en werkt als een Nexus: geen rare skin of toevoegingen van de fabrikant, op 1 appje na: BQ Plus waarmee je extra garantie kunt afnemen. Standaard geeft de fabrikant overigens 5 jaar garantie af!
Prestaties
Ik had wat bedenkingen bij de specs: een Mediatek MT6735M quad core processor op 1Ghz, 64-bit. Er is ook een versie met 1GB ram, maar dat durfde ik niet aan, dus ik heb er 2GB ram in zitten.
Ik ben prettig verrast door de vloeiendheid van alles! Geen lag in menuś of binnen apps!! Dat deed mijn Oneplus X wel anders. Het switchen tussen apps duurt soms wel wat langer, en ook bij het openen van een app kan het soms een seconde of 2 duren voor de app er is, maar dat is acceptabel.
De vloeiende ervaring komt vast ook door de beperkte resolutie van het scherm.

De Mediatek verslaat in benchmarks de Snapdragon 410, een andere veel gebruikte low-end SoC, zie bv. hier http://www.phonearena.com...n-benchmark-tests_id68455
Scherm
Ondanks de karige resolutie kan ik geen pixels van elkaar onderscheiden. Dat heeft waarschijnlijk te maken met mijn leeftijd. De kijkhoeken zijn prima voor LCD.
Grootte / Bouwkwaliteit
4,5" vind ik een ideale maat voor een telefoon. De telefoon ligt prima in de hand, ook omdat deze van lekker stroef kunststof is en licht is. Het voelt als een goed geconstrueerd product aan. Alles past goed, kraakt niet en is stevig.
Hier een vergelijking met wat courante toestellen (onderaan de review staan grotere vergelijkingsplaatjes): http://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AkJYi39X4mBRf5.jpeg
Connectiviteit
De telefoon ondersteunt al onze gebruikte 4G frequenties en heeft twee micro-simsloten. Dat was voor mij de reden om voor dit toestel te gaan, naast de belofte van Google om de software de komende tijd up to date te houden.
Camera
Er zit een camera met dual led flitser op (8mpx), waar je geen wonderen van moet verwachten. Zodra het licht afneemt komt er een hoop noise in de foto. Een selfie cam ontbreekt ook niet. Geen idee hoe goed of slecht die is.
Batterij
De batterij is niet verwisselbaar. De grootte is 2470mah. Mijn ervaring met het toestel is dat deze de dag prima doorkomt. 2 dagen zal ook wel haalbaar zijn, maar ik leg mijn telefoon uit gewoonte 's nachts altijd aan de lader, dus dat weet ik niet.
Als je behoefte hebt aan dual sim, geen groot toestel en er prijs op stelt dat de telefoon door Google up to date wordt gehouden, en je een concessie aan het scherm wilt doen, dan is dit een ideaal toestel!
Update 09-02-2016
Ik ben nog steeds erg tevreden met het toestel. De telefoon is niet traag in dagelijks gebruik. Ik merk weinig verschil met de OnePlus X die ik eerst gebruikte. Bellen op beide simkaarten werkt prima. Helaas maar 1 sim mogelijk in HD voice, aangezien er maar 1 sim tegelijk op 4g kan werken.
Met de batterijduur ben ik ook zeer tevreden: regelmatig aan het eind van de dag nog tussen 30% en 40% over met 4 uur SoT op de teller en verschillende telefoontjes.
Begin februari de beloofde update gekregen waardoor het security patch niveau nu op 1 februari staat.

Enige twee dingetjes die wat ik irritant vind zijn is:
Je MOET een preferred sim voor SMS instellen, en kan niet direct in de SMS app de ene of andere sim kiezen. Blijkbaar een Marshmallow ding. OPgelost in de gewone Messenger app! Zie comments
Daarnaast flikkert de notificatie led erg snel en dat is niet trager in te stellen. Een beetje neurotisch. Ledje is overigens wel multicolor.

Heb jij ook een BQ Aquaris A4.5 (2GB ram) Zwart?

Gister heb ik hem gekregen.
Ik had de outlet versie van de M4.5 16gb 2gb (wit) besteld voor een mooie prijs van 159,90 op de BQ site.
Gelijk de feb update van Android 6 van de A4.5 erop gezet. (doen alleen de extra knoppen onder het scherm het niet)
Draait heerlijk!

Wat een fijn toestel zeg! Ligt heerlijk in de hand, goede bouwkwaliteit, mooi scherm.
Ik heb totaal geen last van de 'mindere' resolutie, ik had hiervoor een 5 inch 720p toestel, maar vond die alleen maar veel te groot.
Hoe heb je die erop geďnstalleerd?

Ik begreep van mibqyyo dat dat inderdaad de knoppen niet gaan werken en je geen updates zult krijgen (dus die er handmatig moet opzetten).

Verder heb je wel een ontzettend goeie aanbieding zeg! Zo goedkoop en dan zulke top-software erop!
Het was heel simpel:
Ik heb de Drivers_Tools.zip en de nieuwste firmware van de A4.5 gedownload en uitgepakt.
Vervolgens alles volgens instructie naar C:\ gekopieerd en 'Drivers Hard Reset' geďnstalleerd.
Daarna flash_tool gebruikt met als scatter loading file die in het A4.5 mapje.
Klaar!

Updates moeten we even afwachten natuurlijk. Ik kan me niet voorstellen dat dat niet automatisch gaat, omdat hij bij de 1e boot ook automatisch controleerde op updates en nu in het update tooltje aangeeft wanneer ie het laatst gecontroleerd heeft.

[Reactie gewijzigd door birdibird op 12 februari 2016 16:34]

wil je er foto's bij zetten om de kwaliteit van de camera te laten zien?
Over de preferred sim voor sms: Het is me opgevallen dat als je een sms binnen krijgt via de andere sim (in mijn geval sim 2) hij automatisch staat op reply vanaf die sim. Prima oplossing, maar het zou handiger zijn natuurlijk om altijd de keus te hebben.
Ja dat klopt, maar toch vind ik het vreemd dat ik wel bij bellen kan kiezen, en bij SMS die optie er niet is?
Nou SMS ik bijna alleen met mijn werk-sim en met mijn privé-sim incidenteel, maar toch vind ik het een vreemde regressie in functionaliteit.
Aha, je kan wél kiezen bij sms-en!
Voordat je het bericht gaat typen kan je op het knopje rechts drukken waar het sim nummer in staat, en dan kan je 'm wisselen :)
Ha! Yup, ik zie het nu ook!
Dat kan niet bij mijn standaard SMS app (textra) die gaat er dus af en zal de review editen!
Ja inderdaad, bij mijn andere telefoon kon ik in de sms app op 2 verschillende knopjes drukken om met de verschillende sims te sms-en (ik zal eens kijken of ik die app kan kopieren)
Je kan trouwens makkelijk een sms app van de play store downloaden die het ondersteund, zoals zero sms.
(had je trouwens mijn post hier boven al gelezen dat ik de mijn outlet m4.5 versie ontvangen had?)
(edit: het lukt niet om de SMS app van de andere telefoon te gebruiken)

[Reactie gewijzigd door birdibird op 12 februari 2016 15:12]

En een kattenplaatje voor je toegevoegd.
En nog een toegift.
Ik heb ook mijn oog laten vallen op deze, alleen de M4.5 versie, omdat ie knopjes heeft onder het scherm en je de A4.5 firmware er ook op kan doen als je wilt.
Dank voor je review, het lijkt me een fijn toestel.
Jammer dat ie er niet in de 720 resolutie is, dat zou helemaal ideaal zijn!
Ik ben nog steeds erg tevreden er mee.
Gisteren netjes een update gekregen waarmee het beveiligingsniveau naar Februari 2016 is opgekrikt.

Ik wist niet dat de software uitwisselbaar is tussen de m4.5 en a4.5. Heb je daar een linkje van?
Ik geloof dat ik dat gelezen heb op het htcmania of mibqyyo spaanse forum waarbij bq reageerde.
Geen linkje meer :)
Heb hem ook mogen ontvangen...Wie heeft een idee waarom mijn telefoon er minuten over doet om op te starten? :(
Verder valt de wifi steeds weg...authenticatieprobleem...

[Reactie gewijzigd door RalphZ op 16 februari 2016 22:43]

Opstarten duurt altijd even maar geen minuten.
Ik heb geen wifi problemen. Ik behoud moeiteloos verbinding met wpa2 en 802.1x

Geef m eens een goeie reset naar fabrieksinstellingen.

[Reactie gewijzigd door bas-r op 17 februari 2016 08:05]

Hoi bas-r,

Het Wi-Fi probleem is opgelost (setting van de router aangepast).

Mijn nieuwe telefoon zet ook iedere keer een nieuwe android-update klaar...hoe vaak moest jij updaten in het begin? Heb in ieder geval even contact gezocht met BQ...

Ralph
Bij ontvangst heb ik maar 1 update hoeven installeren om op de laatste versie te zitten.
Na een paar weken weer eentje.

Wat draait er nu op?
Ik heb build nummer 2.2.0-20160201-1050
Hoi Bas,
Bedankt voor je snelle reactie.
Android 6.0
Build-nr 2.2.0-20160201-1050, zelfde dus!
Dan zal je klaar zijn met updaten. Ik vermoed dat je van 5.1.1 naar de eerste 6.0 bent geupdate en vervolgens de nieuwste 6.0 hebt gekregen.
Ja, maar dat zijn er dan 2, en ik ben al aan update 5...nou ja, ik zal nog een keer de fabrieksinstellingen proberen. Ik neem aan dat de BQ-support ook met die suggestie zal komen. (eerste keer de telefoon aanzetten ging ook heel vlot...)

Weer uit en aan gezet....nu blijft hij hangen in de opstart...Android wordt gestart.....echt zwaar teleurstellend. Is dit nu Android of BQ die dit veroorzaakt? Kan nu helemaal niks meer, accu loskoppelen gaat ook niet bij dit toestel.

edit: na een half uur is hij door de opstart heen.
Zet hem voorlopig maar even niet uit!

[Reactie gewijzigd door RalphZ op 17 februari 2016 14:31]

Fabrieksinstellingen nog een keer teruggezet. Opstarten nog steeds een drama. Bq mag nu met een definitieve oplossing komen, anders gaat hij terug. Zou jammer zijn, want het is verder een fijn en handzaam toestel.
Software herstellen, dus opnieuw installeren? Te vinden op de site van BQ. Anders lijkt me er wat hardwarematigs mee mis.
Hij vraagt in ieder geval niet meer om updates te installeren! Zie zo snel geen firmware van specifiek dit toestel op de website. Ik hoor morgen wel van ze. De helpdesk reageert wel vlot gelukkig, maar een concrete oplossing heb ik nog niet vernomen van ze helaas. Thanks Bas voor je support.