Tweakers zegt: 7,5

Specificaties 13,3" (1920x1080), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

HP Envy 13-d010nd Review

MisterKubrick 14 januari 2016, 1.105 views

HP Envy 13-d010nd

Een prima ultrabook. In tegenstelling tot veel andere reviews en berichten over de Envy 13-d010nd is mijn ervaring zeer positief te noemen. Nauwelijks backlight bleeding, staat stabiel en goede bouwkwaliteit. Hieronder volgt geen in depth review, maar meer de eerste indrukken. Eventuele latere (negatieve) ervaringen zal ik t.z.t. erbij vermelden.

Pluspunten

• Licht gewicht
  • Prima bouwkwaliteit
  • Snel ondanks minimale specs

Minpunten

• Grote bezel
  • Redelijk veel bloatware

Dag tweakers en nieuwsgierigen,

Eergisteren, 12 januari 2016, rond vijf uur ´s middags besteld en sinds gisteren in het bezit van de Envy d-010nd. Goede en snelle service van HP en DHL, dat moet worden gezegd. Via studentenkorting en cashback ben ik uiteindelijk zo´n 690 euro voor het 4gb RAM en 128 ssd modelletje kwijt. Een prima prijs voor het apparaatje meen ik.

Een lichte spanning rees via mijn rug omhoog naar mijn nek toen ik de doos van de laptop vast hield. Dat kwam door twee dingen: wat was het pakketje licht - "zit hij er wel in?", dacht ik even - en wat zal de conditie van de Envy zijn.

Voordat ik tot kopen overging had ik aandachtig dit forum ( HP ENVY 13-dXXXnd (Skylake) ) en reviews her en der op internet gelezen. Hier kwamen meerdere euvels na voren waarvan backlight bleeding, slechte balans/instabiliteit wanneer laptop open is geklapt en slechte afwerking van de toetsen de grootste waren. Ik moet zeggen: ik heb een prima modelletje mogen ontvangen - meer dan prima zelfs.

Alle toetsen zitten goed op hun plek. Precies gesitueerd middenin het uit het aluminium gesneden vierkantje en rechthoekje. Toen ik de doos net had geopend en de laptop eruit had gehaald, was het eerste wat ik deed het beestje uitklappen, op de tafel zetten en kijken of hij stabiel stond - en dat stond hij. Zo niet, dan had ik hem gelijk retour afzender kunnen sturen en daar had ik logischerwijs weinig zin in.

Nadat ik de toetsjes en de stabiliteit had gecheckt was het de beurt aan de backlight bleeding. Het meest voorkomende issue op alle fora was het lekkende licht aan de bovenkant van het scherm. Met samen geknepen billetjes toetste ik YouTube in en zocht ik een backlight bleeding test filmpje op. Ik had ergens gelezen dat zoiets bestond, dus dat leek mij handig. Niet wetende dat zo'n filmpje gewoon een zwart scherm is 8)7 .

Het filmpje begon te spelen: ik zag niks wat op lekkend licht kon lijken. Helderheid van het scherm omhoog: nog niks. Een slecht verlichte ruimde opgezocht: aha, een ieniemienie stukje groenachtig schijnsel op vijf centimeter van de linkerhoek schijnt een paar millimeter naar beneden het scherm op. Minimaal dus. Vervolgens speurde ik de rest van het scherm af en zag dat onderaan het meeste sprake is van bleeding. Op een aantal punten, een stuk of vier, allemaal vergelijkbare groenachtige schijnsels. Ook allemaal heel minimaal en totaal niet storend.

Als een tevreden man constateerde ik dat ik een Envy in handen heb die keurig in elkaar is gezet. Een top laptop. Vanaf vandaag ga ik echt aan het werk met het apparaat dus als ik ergens tegenaan mocht lopen dan post ik het hier en op het forum.

Kubrick

Heb jij ook een HP Envy 13-d010nd?

Vraagje. Gebruik je toevallig Lightroom CC op deze laptop? Zeer benieuwd of hij daarvoor geschikt -lees snel genoeg- is.