Specificaties 24" @ 1920x1080 (A-MVA, 4ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart Review

kilian kl. h. 13 januari 2016, laatste update op 31 mei 2016, 279 views

Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart

Flikkervrij (PWM-free) scherm, lage beeldhelderheid is mogelijk, goede kijkhoeken, lekker mat, usb-hubje incluus. Verwacht geen wonderen in de praktijk voor wat betreft het contrast, blackcrush is zeker aanwezig, knoppen zijn irritant gepositioneerd, bouwkwaliteit is matig star.

Pluspunten

• Flikkervrij (PWM-free) geen koppijn
  • Lage beeldhelderheid mogelijk
  • Goede kijkhoeken
  • Geen glibberig glimmend ding
  • usb hubje

Minpunten

• Contrast in praktijk niets bijzonders
  • Blackcrush
  • Knoppen irritant gepositioneerd
  • Vesa matig star
  • Ghosting bij oa scrollen tekst

Lcd schermen zijn massaal overstapt op led achtergrondverlichting.
In principe goed, minder milieu vervuilende grondstoffen, langere levensduur en minder energie verbruik.
Bij intensief gebruik krijg ik echter vaak koppijn van dat soort schermen (laptops, tv, pc schermen etc) en dat blijkt niet zo gek!

Een zeer fel scherm is niet fijn voor je ogen, dus in huis, en zeker als het donker wordt, zet ik de helderheid omlaag, de meeste schermen kunnen overigens voor mijn smaak nog niet laag genoeg. Als klap op de vuurpijl, blijkt een lage beeldhelderheid de problematiek nog erger te maken!

Met een casio camera van het eea 1000fps opnames gemaakt, en wat blijkt:
Tegenwoordig zit je 9 van de 10 keer letterlijk in een stroboscoop te staren!
klik hier om even in de mood te komen ;)
Niet gezond, en dat blijkt.

Na diverse schermen los te hebben gehaald en gemodificeerd te hebben, (elco na serieweerstand parallel an leds) ben ik er wel achter dat de meeste fabrikanten gewoon de oude backlight driver gebruiken (hebben ze natuurlijk nog bergen van liggen) met een klein modificatie printje (constant current) erop geprikt voor de ledbar, hoppa klaar! Die gaat dus op de zelfde pwm frequentie als de vroegere ccfl techniek.
Led's ijlen echter in tegenstelling tot ccfl's nauwelijks na, wat resulteerd in dat het scherm aan en uit staat te knipperen op de blokgolf, die meestal onder 200hz staat, veel te laag voor leds!

Het kan wel zijn dat je volgas aan, uit, volgas aan, uit, als halve helderheid ervaart, maar beter EN simpeler is het om gewoon de stroom te variŽren, voor een constante helderheid.
Dat vergt echter wel een modificatie van de hoofdprint, die fabrikanten zo lang mogelijk uitstellen, blijkt. :'(

Dit scherm van jama heeft daar echter WEL aan gewerkt, stuurt de backlight aan zoals het hoort: middels het varieren van de stroomsterkte. Dat scheelt mij weer geklooi.
1000fps opnames van het scherm blijken ijzig stil, ook op de laagste helderheid, die overigens ook nog fatsoenlijk laag kan.
Al met al is dit scherm een rust voor het oog! :)

Ik heb het scherm voor 90 euro gekocht omdat de voet mistte, die ik toch niet nodig had, want hangt aan vesa boven mijn bed.

De kijkhoeken zijn goed, verwacht echter geen wonderen voor wat betreft het contrast voor het dagelijks gebruik, heb nog steeds last van dat donkere details worden opgevreten, meer zelfs dan bij mijn oude TN, doordat blackcrush zeker aanwezig is. Daarnaast zijn de knoppen irritant gepositioneerd, en is de bouwkwaliteit matig star. Maar het ding kost dan ook geen fortuin, en is in essentie goed.

Heb jij ook een Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart?

En toch heb ik het idee dat de helderheid en contrast setting weinig veranderen. Heb er een PC en Ps4 aan hangen, maar in de bekende brightness schermen van games blijf ik toch altijd alles zien, of ik het scherm nou op 0 of op 100 heb.

Verder wel een mooi scherm met goede kleuren en weinig input lag voor AMVA!
De helderheidsinstelling regelt de backlight.
Bij het verstellen van het contrast snoeit dit scherm aan de top van het bereik (wit wordt donkerder), niet zoals zo vaak aan de onderkant (zwart wordt lichter).

Zet ik zowel de helderheid als het contrast op de laagste stand, zie ik haast niets meer! :)

Vanaf het moment dat je contrast niet meer op de hoogste stand staat, gaat dit echter wel ten koste van je rendement, omdat het scherm gewoon licht tegen gaat houden. Wel heel prettig, mocht het een keer nodig zijn, dat dit kan! ;)
Doorgaans staat bij mij de helderheid op 0 en het contrast tussen 30 en 80!

De input lag is wellicht prima, maar de ghosting is opvallend aanwezig bij het scrollen van tekst!

[Reactie gewijzigd door kilian kl. h. op 31 mei 2016 23:47]