Specificaties 15,6" (3840x2160), 512GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Dell XPS 15 9550-3628 Review

atlaste 13 januari 2016, laatste update op 15 januari 2016, 2.245 views

Dell XPS 15 9550-3628

Goede, snelle 15" laptop met een mooi scherm. De laptop is stevig gebouwd, voelt goed aan en is behoorlijk snel. Dit is de 1 TB SSD variant hier met het 4K touch-scherm.

Pluspunten

• Extreem snel
  • Scherm is in alle opzichten fantastisch
  • Robuust gebouwd
  • Voelt goed aan bij de polsen
  • Spamware is er vrijwel niet

Minpunten

• Touchpad (muis) had beter gekund
  • Subtiele scherm flicker bij 0% brightness
  • Accuduur is erg overrated

Besteld op 9-12-2015; nu binnen op 13-1-2016. De levertijden zoals we die van DELL gewend zijn. Meteen uitgepakt, Windows verder opgezet en dan spelen.

Verpakking

Verpakking is gewoon keurig. Er is weinig plastic anders dan nodig is. Niets op aan te merken. Installatie bij eerste opstart verloopt ook netjes; enige toevoeging is een DELL wizard van slechts 3 stappen waarin je mag activeren en kiezen welke 'deals' je wilt hebben.

Bouw

De XPS 15 is zeker mooi gebouwd. Het voelt solide aan en ziet er robuust uit. Een leuk detail is dat ze de support codes hebben weggewerkt achter een magnetisch dekseltje aan de onderkant. De Intel sticker kan je er verder makkelijk afpulken zodat je een mooie machine overhoudt.

Bovenkant:

Onderkant:

Harddisk

Het eerste dat ik altijd doe op een kale laptop is ATTO disk benchmark even draaien. :) In dit geval zeker, omdat ik erg nieuwsgierig was naar de performance van de nieuwe Samsung PM951 nvme harddisk (e.g. Samsung 950 EVO, OEM versie). Dit viel zeker niet tegen:

- Snelheid op 0.5K chunks: 200 MB/s write, 200 MB/s read
- Snelheid op 1024K chunks: 900 MB/s write, 1800 MB/s read

De laptop start in ongeveer 10 seconden op, waarvan ruim de helft in de BIOS zit. De 16 GB geheugen, quad-core Intel i7 en de best goede NVidia 960M videokaart maken het af.

Spamware

Bijna alle nieuwe laptops installeer ik gewoon opnieuw om de spamware eraf te gooien. Dit is de uitzondering. De laptop is zo goed als kaal, behalve dan de dingen die we met elkaar hadden afgesproken. Nice.

Toetsenbord

Het toetsenbord had van mij groter gemogen; hiervoor was ik een full-width toetsenbord gewend op mijn Sony SE, wat erg prettig is. Helaas heeft DELL ervoor gekozen om hun 13" toetsenbord ook op hun 15" laptop te stoppen. Dat is vooral jammer omdat nu de 'home', 'end', 'pgdn' en 'pgup' onder de pijltjestoetsen verstopt zitten, terwijl dit m.i. eigenlijk niet nodig was geweest.

Ctrl-Esc is een truukje dat je even moet weten. Standaard zitten de functietoetsen hier onder de 'ctrl' toets in plaats van onder de 'fn' toets. Met Ctrl-esc zet je dat weer terug naar waar het hoort. :) Verder zitten er alle nuttige dingen op, zoals volume, schermhelderheid en keuze van beeldscherm.

Backlight op het toetsenbord is aanwezig (kan je evt. uitzetten) en de toetsen zelf zijn prima. Wat noemenswaardig is, is dat je polsen liggen op een carbon plaatje, wat een beetje rubberachtig aanvoelt. Daardoor voelt het wat warmer en fijner aan dan ik van andere laptops gewend ben.

Muis

De muis is "wennen". Ik heb het touch-screen gekozen, wat ik merk veel te gebruiken. Ik vraag me echter af of ik het veel gebruik vanwege het fijn zijn van het touch screen of omdat ik de muis niet fijn vind... ik denk het tweede.

Windows lijkt vaak een 'klik' niet te pakken (terwijl je 'm wel hoort). Gewoon met je vinger klikken op het touchpad werkt wel...

Accuduur

Rating van 17 uur?

Yeah right.

6-7 uur is realistischer als je gaat browsen, 2,5 uur als je zware toepassingen gaat draaien.

Aan de zijkant van de laptop zit een klein knopje met 5 piepkleine ledjes. Hiermee kan je zien hoeveel accu er nog in je laptop zit.

Beeldscherm

In 1 woord: awesome. Noem het "infinityedge"... die dunne randjes maken de laptop erg mooi. Bovendien is daardoor de laptop ook iets kleiner dan de meeste 15" laptops, waardoor je bij je mooie 15" laptop ook een mooie 15" laptoptas in de Apple store kan kopen :)

Het scherm zelf is haarscherp en -zodra je in de beelscherminstelling de gamuts herstelt- kloppen de kleuren met de werkelijkheid.

Het touch-screen zelf werkt goed en is heel erg nauwkeurig. Ook rechtermuisklikken werken daardoor gewoon prima.

De helderheid van het scherm is gewoon fantastisch. Zelfs op de laagste brightness setting is alles goed leesbaar. Aangezien het winter is heb ik het nog niet in de volle zon geprobeerd, maar ik vermoed dat dit gewoon gaat werken.

Het enige minpunt van het scherm is dat als je 'm op 0% brightness zet, hij heel subtiel gaat knipperen.

Adapter

De adapter is een nette adapter. In vergelijking met andere adapters die ik hier heb is hij vrij klein, maar uiteraard is nog kleiner altijd beter. De power kabel had wat langer van mij gemogen (gewoon een universeel ding), maar daar staat tegenover dat de stroomkabel naar de laptop lekker lang is. Er zit daarnaast een klein clipje op deze kabel, waarmee je de kabel kan vastzetten zonder 'm te beschadigen als gevolg van opvouwen (zo wordt hij ook afgeleverd).

VGA/HDMI/Ethernet/USB doosje

Als optionele feature heb ik de VGA/HDMI/Ethernet/USB optie gekozen. Daarvoor krijg je een klein, netjes doosje dat je aan de linkerkant kan aansluiten op je laptop. De kabel zit in de onderkant verwerkt, waardoor je niet zit te rommelen daarmee.

Zoals je kan zien op de foto is het ding lekker klein, waardoor je er verder geen omkijken meer naar hebt in je tas.

Andere dingen

Rechts is ruimte gelaten voor een SD card reader en een lock. Links is ruimte gelaten voor een koptelefoon, HDMI, USB 3 en een USB type C. De power button zit tot slot netjes verwerkt in het design.

Vwb. warmte lijkt het design te werken. Als je gewone dingen doet zoals wat windows updates, browsen, installeren, etc - dan blijft de ventilator gewoon uit. Ik heb het ding een paar uur op mijn schoot gehad, tot nu toe zonder enige problemen; de laptop blijft mooi koel.

Meer lezen

Uitgebreidere review en meer foto's zijn te vinden op: http://laptopmedia.com/re...very-designers-wet-dream/ .

Heb jij ook een Dell XPS 15 9550-3628?

6 tot 7 uur accuduur is bij browsen/tekstverwerken? Op zich is dat toch wel goed en te verwachten bij een 4k scherm met quadcore processor? 17 uur lijkt me wel erg overdreven veel, dat is misschien in idle op de laagste helderheid..

Leuke review met foto's trouwens!
Klopt. Is ook niet mijn idee, Dell pronkt met de 17 uur. Vraag me af hoe ze dat voor elkaar krijgen, zelfs in idle met een zwart scherm gaat dat m.i. niet lukken :?

--edit--

In de bios kan je wel e.e.a tunen zoals het aantal cores, welke features aan/uit (wifi, blauwe tanden, etc - maar ook dingen als intel VT etc). Ik vermoed dat als je alles uitzet, hij best wel langer mee zal gaan. Samen met een 1080p scherm moet je dan een heel eind kunnen komen denk ik.

That said, die laptop heb ik niet voor gekozen, dus dat heb ik niet allemaal getest.

[Reactie gewijzigd door atlaste op 14 januari 2016 21:36]

de 17 uur waar Dell het over heeft is idd van de 1080p versie, maar dan wel met met het grotere accu (wat in jou laptop zit). en uiteraard is de helderheid waarschijnlijk op bijna minimum enz.

Dank voor je review, en geniet ervan :)
Wat raar van dat toetsenbord. Meer da genoeg ruimte voor die extra toetsen zou je toch zeggen?
Inderdaad. Jammer want zonder numeriek toetsenbord gaat het hem niet orden
Inderdaad.

Let ook op de rare positie van de pageup/pagedown/home/end; die zitten achter een 'fn' verstopt. Inmiddels werk ik een paar weken op de laptop -- en dit is een punt waar ik echt niet aan kan wennen.
Dat knipperen op 0% brightness kan te maken hebben met (evetueel) aanwezige "auto-brightness".

Dit is bij Dell in de bios uit te zetten.

Ben benieuwd... ;)
Nee, zie ook de link die ik heb bijgevoegd voor meer detail-informatie over hoe dit zit (onderin de review). Je hebt het volgens mij over Intel Adaptive dinges; dat is een Intel Graphics 'feature' die je in de Intel videokaart-config in Windows kan uitzetten. In dit geval heeft het te maken met het panel zelf.

Ik heb ook al naar de Intel/NVidia instellingen gekeken overigens.

Vwb. BIOS, daar kan je in door F2 ingedrukt te houden. Heb ik net voor het eerst goed rondgeneusd en daar zitten wat nuttige features in (naast de standaard dingen):

- Als je maar 1 core wilt gebruiken ipv 4 is dat mogelijk. Is denk ik goed voor je batterijduur. Verder niet getest.
- Ze hebben zo te zien een goede manier gevonden om je hardware qua locatie te kunnen tracen. Wel met abonnement; moet hier nog even verder naar kijken.
- Battery care (!) Je kan hier best veel in instellen, zoals wanneer je snel/langzaam wilt laden, of je limieten eraan wilt stellen (beter voor je accu), etc. Als je laptop primair aan de AC hangt, is dit bijv. in te stellen.
Ik heb regelmatig mensen over de vloer met een "slome" Dell "zaken"-laptop en daar zit alleen , inderdaad, intel-video in.

Ze moeten er per slot van rekening op werken en niet gamen... ;)

Persoonlijk vindt ik de bios op de "delletjes" wel erg mooi overzichtelijk en uitgebreidt.

Niet te veel settings ineens omgooien, hè, anders weet je niet meer waar het "fout" ging, als het "fout" gaat...

Veel plezier met deze laptop!
Ik heb regelmatig mensen over de vloer met een "slome" Dell "zaken"-laptop en daar zit alleen, inderdaad, intel-video in.
Check. Op zich is daar niets mee mis (ik gebruik 'm ook zakelijk); als het aan mij ligt zou ik ook standaard de NVidia video kaart uitzetten; die kost alleen maar stroom. Dat lijkt alleen niet een optie te zijn. Kan me er ook wel iets bij voorstellen met deze resolutie.
Not my first rodeo. :)

Overigens kan je maar weinig stuk maken volgens mij, je kan wat performance features uitzetten zoals aantal cores, maar verder...

Enige vreemde dat me opviel is dat hij standaard gebruik lijkt te maken van Intel (lees: software) RAID, wat ik raar vind aangezien er maar 1 SSD in zit.
Is dat geen gecombineerde RAID/AHCI controller?

Bij HP laptops staat die vaak zo aangegeven. Of als alleen AHCI.

Even het chipsetje checken. ;)
Ja het is de Intel RST 'raid'. Ik begrijp alleen nooit zo goed wat nu de toegevoegde waarde daarvan is, aangezien je ook gewoon AHCI mode kan zetten.

Enige voordeel is de control panel (IASTOR in windows). Dan zie je dat het ding ook echt NVME is en op een PCIe x4 zit aangesloten.
Wat een mooi notebook is het. (en goede review!) Ik had hem eind november al besteld, maar kreeg hem ook pas gisteren binnen.

Hier hetzelfde probleem met knipperen bij 0% brightness. (Het is echt minimaal en zonder jouw opmerking had ik het nooit, of misschien pas over hele lange tijd ondekt denk ik. Voornamelijk omdat ik zelden met 0% brightness zal werken - maar als dat wel het geval is, lijkt het me wel hinderlijk. Ik neem aan dat zoiets met een update wel gefixt kan worden).

Volgens mij is het niet Control + Escape maar Fn + Escape. (Fn Lock)

[Reactie gewijzigd door 4Lph4Num3r1c op 14 januari 2016 14:37]

Verder super review, ik heb je meteen genomineerd voor review van de maand! Top!
In de BIOS is in te stellen of de functietoetsen 'standaard' of 'speciaal' zijn. Dan is het truckje met FN + ESC nog steeds mogelijk, maar is de instelling eerst 'gewoon' Windows gedrag.
Heb begin jan. de prachtige Dell xps15 gekregen. Echter na een paar dagen begon het scherm regelmatig uit te vallen. Momenteel blijft het scherm op zwart. De xps start wel op maar geen beeld.
Ook als ik probeer in de bios te komen blijft het scherm zwart. Jammer ik was er zo blij mee.
Maar goed Dell komt begin febr. een ander brengen hoop dat die het wel goed blijft doen. Al lees ik wel een hoop problemen op diversen site. We zullen zien.
Ziet het er netjes uit als je hem op 1080p zet? Dat kan heel wat accu schelen zou je denken.
Ziet het er netjes uit als je hem op 1080p zet?
Heb ik nog niet geprobeerd. Aangezien 2160p een veelvoud is van 1080p zou dat op zich goed moeten gaan.
Dat kan heel wat accu schelen zou je denken.
Dat vraag ik me af... iirc gaat een groot deel van de accu gaat zitten in de verlichting van het scherm en het touch gedeelte -- en dat blijft hetzelfde ongeacht of je 1080p of 2160p draait. That said, ik kan het weleens testen als ik een paar dagen zin en tijd heb... :)

Op zich is het overigens niet slecht; 6 uur is nog steeds best wel veel accu.
Bedankt voor je reactie, dat zou wel een leuke test zijn!

Ik zit er ook over te denken om een XPS aan te schaffen, zou je hem nog steeds aanraden? Er is behoorlijk veel te lezen over defecte XPS 15 laptops en er zijn toch wel wat nadelen die naar mijn mening niet op zo'n dure laptop thuishoren. En dan heb ik het voornamelijk over de speakers en het karige videogeheugen van 2GB. In hun Inspiron-laptops stoppen ze dan wel weer de 4GB variant van de 960M, heel vreemd. Ik twijfel nu dan ook tussen de XPS 15, de Inspiron 15 7000 van 1299 euro en de Asus Zenbook Pro UX501VW. Het mooie scherm en de bouwkwaliteit van de XPS 15 blijft me echter toch aantrekken.
Net even getest op 1080p, dat ziet er gewoon prima uit, doet echt niet onder voor een native 1080p scherm.

Hij zegt bij estimated battery life op 1080p nu op 88% nog 7 uur. Dat is het equivalent van 8 uur op 100%. Ik heb niet 'even 7 uur' om het echt te testen, maar als dit ongeveer klopt scheelt het volgens mij +/- 1 uur. Linksom of rechtsom is het eigenlijk gewoon genoeg; het wordt pas een probleem als je in het vliegtuig naar Australie reist...
De vraag is eigenlijk: zou ik 'm nog een keer voor mezelf aanraden? Ja en nee. Het scherm en de bouwkwaliteit zijn absoluut fantastisch. Zelfs met daglicht kan je prima nog alles lezen. Minpunt: het toetsenbord is heel, heel erg wennen. Punt is alleen dat ik als programmeur heel veel gebruik maak van mijn toetsenbord (en dan specifiek pgdn/pgup/home/end), dus alleen vanuit die gedachte zou ik "nee" zeggen -- op alle andere punten is het antwoord wmb. "ja, goed ding".

De Zenbook (stond ook op mijn shortlist) heeft overigens hetzelfde probleem (en voelt minder solide aan). De Inspiron heeft wel een volledig toetsenbord zo te zien en is volgens mij ook prima bouwkwaliteit. Een andere laptop waar ik naar keek was de Lenovo Yoga (maar die vind ik persoonlijk lelijk...).

De touch functionaliteit van mijn scherm gebruik ik tegenwoordig vaak, bijv. als ik iets aan het lezen of presenteren ben. Ongemerkt is dat in de praktijk best vaak een goede muisvervanger.
Speakers en videokaart interesseren me eerlijk gezegd niet zo veel... ik game niet op mijn laptop en film oid kunnen allemaal prima via hdmi naar een fatsoenlijk groot scherm. (Voor mij was een embedded Intel goed genoeg geweest...) Daarnaast luister ik mijn geluid altijd via een Bose koptelefoon of set... daar kan geen laptop tegenop. Kortom, daar heb ik geen mening over.