Huawei Watch Classic (leren band) Zilver (Beige, Zwart) Review

JJ93 13 januari 2016, laatste update op 13 januari 2016, 4.534 views

Huawei Watch Classic (leren band) Zilver (Beige, Zwart)

Op dit moment het mooiste Android Wear horloge met de beste specificaties. Een volledig rond AMOLED scherm met een resolutie van 400*400, een hartslagmeter, gyroscoop, accelerometer en nog meer. Ondanks de specificaties gaat hij alsnog met gemak een dag mee op de accu.

Pluspunten

• Volledig rond scherm
  • Hoge resolutie
  • Hartslagmeter
  • Prima accuduur

Minpunten

• Lichtsensor ontbreekt
  • NFC ontbreekt
  • Oplaadpinnen en oplader niet handig

Introductie

Al sinds de release van Android Wear op 18 maart 2014 leek het mij leuk om ook zo'n horloge aan te schaffen. De specificaties waren echter niet speciaal, Android Wear bood nog niet veel mogelijkheden, er waren nog niet veel apps en qua design kon er ook nog een hoop verbeterd worden.

Ongeveer een jaar later, op 1 maart 2015, werd de Huawei Watch gepresenteerd op het Mobile World Congress. Geen 'flat tire' zoals de Moto 360 maar een volledig rond scherm en dunne bezels. Dit horloge leek me wel wat!

Een half jaar later, op 2 september 2015, kwam de Huawei Watch beschikbaar in de VS. Op 6 september volgde de Nederlandse webshops, waarna ik direct een pre-order heb geplaatst. Na iets meer dan 3 weken wachten werd mijn Huawei Watch bezorgd, op 29 september 2015.

Inmiddels gebruik ik hem dus zo'n 100 dagen: een mooi moment om een review te schrijven.

Unboxing

Uit het pakketje

De doos

De doos uit de doos

Het horloge met kussentje

Alle objecten

Opladers onderin de doos

Onderkant van horloge: hartslagmeter & oplaadpinnen

Voorkant van horloge: scherm & knop

Het opladen

Opstarten!

Specificaties

Afmetingen
Lengte: 42mm
Hoogte: 42mm
Dikte: 12mm
Gewicht: 61 gram (leren bandje)

Scherm
1.4" AMOLED scherm
400*400 resolutie (286 ppi)
Saffierglas

Connectiviteit
Bluetooth 4.1 Low Energy
WiFi

Sensoren
6 Axis motion sensor (Gyroscoop + Accelerometer)
Hartslagmeter (PPG)
Barometer
Vibratie motor

Geluid
Microfoon
Speaker (uitgeschakeld)

Behuizing
Gemaakt van 316L Stainless Steel.
De accu heeft een capaciteit van 300mAh.

Ervaring

Allereerst complimenten aan Huawei voor de manier hoe het horloge aan je gepresenteerd wordt in het doosje. De afgelopen jaren heb ik geen horloge gedragen, dus het was even wennen om weer een horloge te dragen. Het gewicht valt met 61 gram echter erg mee.
Dagelijks gebruik
Het blijft een horloge en het vaakst gebruik ik de Huawei Watch dan ook om te kijken hoe laat het is. Toch handig om niet telkens je telefoon uit je zak te hoeven halen. Een nadeel is echter dat er vaak een notificatie onderin klaar staat: afleiding.

Het is handig dat notificaties op je horloge komen. Vooral BuienAlarm is erg handig, al een aantal keer een bui door ontlopen. Je kunt irritante apps ook uitzetten, alleen WhatsApp kan alsnog vervelend zijn.. Zelf zit ik in een aantal groepen waar erg veel berichten worden verstuurd.

Eigenlijk wil ik deze berichten helemaal niet op mijn horloge hebben: de enige oplossing (voor zo ver ik weet) is om het gesprek te dempen op je telefoon. Maar dan krijg je op je telefoon ook geen notificaties meer.

Een andere app die ik dagelijks gebruik is Google Fit: inzicht in je activiteit op een dag. Elke dag haal ik het uur eigenlijk wel omdat ik veel heen en weer fiets. Ik meet mijn hartslag ook af en toe. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal: maar ik zit eigenlijk altijd tussen de 55-80. Volgens mij klopt dat wel.

Google Maps is ook handig wanneer ik ergens voor de eerste keer naar toe fiets. Geen telefoon in de hand maar gewoon op m'n horloge kijken. Alleen niet handig in combinatie met handschoenen..

De notificaties van tekstberichten zijn ook handig. Ik zit zelf bij ING, dus de TAN codes ontvang ik per sms. Ik hoef mijn telefoon niet meer te pakken, gewoon de notificatie uitklappen en ik kan direct de TAN-code aflezen en invoeren.
Apps
De apps die hierboven beschreven zijn gebruik ik vrijwel dagelijks. Apps die ik af en toe gebruik:
KLM: inchecken vanaf je horloge (1x gedaan)
Kenteken Check: deze app heb ik zelf gemaakt. Spreek een kenteken in en de gegevens worden getoond!
Wear Audio Recorder: geluid opnemen met je horloge.
Watch faces
Het leukste is eigenlijk nog wel de mogelijkheid om elke dag een 'ander' horloge te dragen. Er zijn duizenden horlogeplaten beschikbaar op de Playstore. Ik wissel zelf ook om de paar dagen van Watchface.

Een aantal leuke watchfaces:
Facer: maak zelf een watch face en deel hem met de rest van de wereld
InstaWeather: weet altijd wat het weer is
Skymaster: een zogenaamde piloten horlogeplaat
LED Watch Face: een klassieke LED horlogeplaat
De Huawei Watch komt standaard met 40 watch faces, waarvan je een aantal ook zelf kan aanpassen.
Audio feedback
Na een teardown werd het duidelijk dat de Huawei Watch stiekem ook een speaker heeft ingebouwd.
Deze speaker zal geactiveerd worden met de update naar Android Wear 1.4 (Marshmallow)
Op 31 december 2015 dook al een filmpje op: https://www.youtube.com/watch?v=aVIiRFEOe8E

Wat is er mogelijk met een speaker? Onder andere audio feedback: https://support.google.com/androidwear/answer/6321348?hl=en
Al je notificaties kunnen dus voorgelezen worden. Maar je kunt ook muziek luisteren en apps kunnen audio feedback geven (bijvoorbeeld Google Maps).

Een Android Wear horloge is leuk om te hebben, en soms best nuttig. Het blijft echter een verlengstuk van je telefoon. De Huawei Watch gaat met gemak een dag mee op de accu. Je kan hem ook snel opladen: maar let op dat je de accupinnen goed op het oplaadstation legt. Dit gaat helaas regelmatig mis..

Op dit moment is de Huawei Watch vanaf 350 euro te verkrijgen via Amazon. Zelf heb ik er bij de release 400 euro voor betaald. Meer dan mijn huidige telefoon (Motorola Moto X 2014). Was het het geld waard? Ja, voor mij wel omdat ik zelf ook apps ontwikkel.

Al met al is het een leuke apparaatje en ik ben benieuwd naar de toekomst van wearables!

Heb jij ook een Huawei Watch Classic (leren band) Zilver (Beige, Zwart)?

Mooie review!

Nu in het bezit van een Pebble en twijfel of ik me gaan irriteren aan het elke dag opladen. Daarnaast de manier van opladen. Daarom kan ik niet kiezen tussen de Samsung Gear S2 en de Huawei watch. Samsung minder applicaties (Pebble heeft deze ook al niet) maar wel 2-3 dagen op een accu en draadloos laden. De Huawei is daar en tegen wel weer het mooiste Android Wear horloge maar 400,-
Lastig... 8)7

Jij nog getwijfeld tussen deze en?
Thx!

Het dagelijks opladen vind ik persoonlijk niet storend, de manier waarop helaas wel. Het kost altijd even moeite om de oplaadpinnetjes precies goed te positioneren op de oplader. De Samsung Gear S2 is wel draadloos op te laden. Alleen maar even op de oplader leggen en klaar.

Op Amazon.de kan je de Huawei Watch nu kopen voor 340 euro: http://www.amazon.de/dp/B012U0A8BS
Voor de Gear S2 betaal je 330 euro voor de normale editie in Nederland, maar op Amazon.de is hij ook 30 euro goedkoper.

Ik heb zelf gekozen voor de Huawei Watch i.v.m. Android Wear en ik vind het design mooier. Waarom Android Wear i.p.v. Tizen? Grotere doelgroep voor zelfgemaakte apps en er zijn ook meer apps beschikbaar.
Dank voor de uitgebreide review. Ik wil deze binnenkort gaan aanschaffen. Het dagelijks opladen van het horloge zou ik niet storend vinden, ik leg mijn horloges altijd af 's-nachts. De prijs wordt nu ook steeds interessanter. Ik ben alleen nog benieuwd of er misschien binnenkort een nieuwer model aan zit te komen waardoor de prijs nog verder zakt wellicht.
Over een nieuw model heb ik niet veel geruchten gehoord. Met de Android Wear 1.4 update kan de speaker straks ook gebruikt worden. De Huawei Watch Active is nu in de aanbieding voor 299 euro bij Coolblue, scheelt toch een kwart!

De Moto 360 sport is 269 euro bij Bol.com GPS is wel een leuke toevoeging, maar de zwarte balk blijft jammer. De Moto 360 II is nu trouwens ook 229 euro bij Bol.com.

Al die aanbiedingen doen toch wel denken aan een nieuwe generatie smartwatches binnenkort.
Die active is eigenlijk gewoon dezelfde maar dan zwart
Ik vind dat eigenlijk wel mooi.
1.4 is trouwens al te installeren als je smartwatch geroot is. Op XDA gelezen toevallig vandaag.

[Reactie gewijzigd door Thieuke op 2 maart 2016 16:28]

Ik ben zooo blij om te horen dat er wel een speaker in zit. De funtionaliteit en het nut ervan was voor mij zo verminderd zonder een speaker erin. Nu gaan er toch wat deuren open. Hij is nu nog in de sale bij amazon voor 200 dollar (excl 50 dollar shipping+import) maar alsnog een goede deal vind ik!
De speaker is inmiddels enkele maanden te gebruiken. Ik maak er niet heel veel gebruik van, maar wel bij Google Maps. Het horloge wordt gezien als een bluetooth speaker. Zijn best een aantal leuke toepassingen te bedacht en nog te bedenken. En inderdaad, de prijs is inmiddels flink gedaald! In 2017 komt ook Android Wear 2.0 er aan.
Het wordt mijn eerste smartwatch, dus of ik er veel gebruik van zou maken dat staat nog niet vast. Maar ik zou het wel fijn vinden dat als ik een telefoontje krijg te zien op de watch, dat ik hem dan niet alleen kan accepteren en alsnog mijn telefoon moet pakken.
Of dat als je een alarm zet dat hij niet alleen kan vibreren ofzo.
Bijv dat je het weer kan vragen en dat de watch het je verteld, dat zou ik cool vinden!
Android wear 2.0 zou een heel grote overhaul moeten worden, ben benieuwd wat ze ervan maken.