Wiko Pulp FAB 4G Zwart Review

kevin3ssen 12 januari 2016, laatste update op 20 januari 2016, 1.786 views

Wiko Pulp FAB 4G Zwart

Zalig toestel voor deze prijsklasse! Dusver erg tevreden over. Het formaat zit wel echt op of over de grens qua broekzak en maakt de 5 inch variant wellicht een logischere keuze.

Pluspunten

• Verhouding prijs-specs
  • Android Lollipop
  • Batterijduur (dusver, nog niet veel getest)
  • 'Simpel' design (geen fratsen)
  • Geen overkill aan onverwijderbare bloatware zoals ik van Samsung gewend ben

Minpunten

• Lengte (was prettiger en mooier geweest als onder- en bovenrand een stuk kleiner waren)
  • Minder diepe zwart waarden dan amoled
  • Geen Android Marshmallow (nog niet althans)

Na zo'n 4 jaar een Galaxy S2 in bezit te hebben, die ik nog een tijdje gangbaar heb getracht te houden door 't te rooten, vond ik het tijd worden om mijzelf eens te verwennen met wat nieuws.

Echt een heel veel beter toestel verlangde ik niet, want ik was nog vrij tevreden met de S2. Het liefst had ik een 'goedkoop' toestel dat toch aardige verbetering geeft. Mijn zoekcriteria was daarom gebaseerd op specificaties die beter zijn dan de S2. Wat ik zelf vooral belangrijk vind is dat het systeem Android versie 5 of hoger is.

Op tweakers zoekende met mijn criteria en dan met name zoekend naar een leuke verhouding tussen prijs en specificaties, liep ik tegen de toestellen van Wiko aan, een voor mij nog onbekend merk.

Opmerkgelijk specificaties
Andere toestellen in dezelfde prijsklasse (pak 'm beet 100-250) hebben vaak 1GB RAM, waar dit toestel van Wiko 2GB RAM heeft. Ook hebben andere toestellen vaak 8GB opslag, waar dit voor dit toestel 16GB is. Verder heeft de Wiko mogelijkheid voor twee simkaarten, wat niet uniek is, maar wel een pre ten opzichte van een hoop toestellen die dit niet hebben. Voor de andere specificaties geldt meestal dat deze hetzelfde zijn en ook daarbij lijkt Wiko nog vaak de overhand te hebben.

Wellicht als minpuntje te noemen is dat er geen NFC in zit. Met de hedendaagse ontwikkelingen zou NFC nog wel eens 'hot' kunnen worden en dan is het jammer als je toestel het niet heeft, wat het geval is bij deze Wiko.

Design, kwestie van smaak
De Galaxy S2 had ik niet als ik die spuuglelijk vond. Dit Wiko toestel lijkt wat op een grotere variant ervan, maar dan zonder fysieke knop in het midden. De achterkant van Wiko is rubberachtig, wat lekker in de hand ligt.

Of het toestel mooi of juist niet mooi te noemen is puur een kwestie van smaak, maar persoonlijk vind ik het mooi doordat er geen gekke design-fratsen op toegepast zijn en het toestel bovendien dun is (al is dat voor mij niets noodzakelijks)

De juiste resolutie
Als ik zoek op het nieuwste van het nieuwste en dan met name eens rond-tuur bij de high-end toestellen, dan valt mij op dat de resoluties erg hoog zijn: vaak meer dan HD. Ik vind die trend belachelijk, omdat het verspilling is van rekenkracht en de accu voor iets dat mijn ogen nauwelijks kunnen waarnemen. Het zou enkel leuk zijn wanneer je het toestel als VR-bril wil gebruiken, maar daarvoor is naar mijn mening geen enkele smartphone echt geschikt.

In de andere betekenis van mijn uitspraak, ben ik dus blij dat Wiko gekozen heeft voor een niet-belachelijke resolutie van 720p. Een voor mij perfect scherp beeld dat niet overdreven belastend is voor de rekenkracht en accu.

Zwartwaarden
Veel kennis van kleur- en beeldwaarden heb ik niet, maar de zwartwaarden hebben een zichtbaar verschil met de S2. Ik vermoed dat dit het verschil is tussen LCD en LED, waarbij geldt dat zwart bij LED ook echt inhoudt dat de pixels uit zijn, terwijl bij LCD er nog ietwat licht vanaf komt (al is dit minimaal). Zelf vind ik dit totaal niet hinderlijk en het zou mij ook niet opgevallen zijn als ik de S2 er niet naast had om mee te vergelijken.

Batterijduur
Ik gebruik mijn toestel niet intensief en deze is dan ook veel meer in mijn broekzak dan in mijn handen. Bij dit zeer beperkte gebruik was ik positief verrast dat het toestel met gemak 5 dagen zonder op te laden meeging en zelfs een volle week had volgehouden als ik de 5e dag niet een paar een lang een spelletje had gespeeld.

Uit berichten over Android heb ik begrepen dat de nieuwe Android zuiniger omgaat met de batterij. Of het dus vooral te danken is aan Android Lollipop of toch aan Wiko weet niet, maar het resultaat bij dit toestel bevalt mij.

De accuduur bij intensief gebruik is overigens een ander verhaal. Ik houd het zelf niet vol om een dag lang intensief een smartphone te gebruiken, maar het zien ernaar uit dat het toestel bij intensief gebruik wel binnen een dag leeg is. Tegen een tablet weegt het dan ook niet op.

Camera
Een belangrijk onderdeel voor de meeste smartphone-gebruikers is de camera. Ik heb deze echter nog minimaal gebruikt en kan er weinig oordeel over geven. Het is beslist geen spiegelreflex, maar lijkt betere resultaten neer te zetten dan de S2 (waar ik niet ontevreden over was).

Geen Samsung-meuk
Misschien dat dit sowieso al wel het geval is bij Android Lollipop, maar in ieder geval geldt voor dit toestel dat er relatief weinig bloatware op zit, veel minder dan ik gewend ben van de Galaxy S2. Ik vind dit een ware verademing.

Helemaal vrij van verplichte apps is dit toestel niet. Zo heeft Google altijd nog een aantal eigen apps in het systeem ingebakken. (en blijkbaar vind google het nog steeds noodzakelijk dat je zowel een mail-app als een gmail-app hebt *mopperdemopper*).

FAB - verkeerde keuze
Al sinds de eerste grote smartphones als de galaxy note uitkwamen, leek mij dit wel wat. Bij de eerste toestellen had ik mijn galaxy S2 nog niet zo lang en met het uitkomen van nieuwere modellen ben ik deze grote toestellen te duur gaan vinden.

Bij Wiko lag mijn keuze tussen de wiko Wiko Pulp en Wiko Pulp FAB, waarbij de FAB slechts 30 euro meer kost, waarmee ik de prijs nog steeds heel acceptabel vind en ik daarom gekozen heb voor deze variant.

Bij gebruik vind ik het grotere scherm absoluut prettiger dan ik gewend was van de S2, omdat ik sowieso altijd twee handen gebruik. Echter een combinatie van tablet en smartphone (wat 'FAB' moet impliceren) is het niet te noemen... het blijft minstens 2x te klein voor het tablet-gevoel. Daarmee heeft het grotere scherm niet veel toegevoegde waarde (ten opzichte van de 5-inch variant).

Wat betreft dragen in de broekzak heb ik dit formaat onderschat. Het 'past' wel, maar is onhandig: bij het hurken zit het toestel in de weg en ook moet ik het toestel regelmatig schuiven om comfortabel te kunnen zitten. Dit is voor mij een belangrijk minpunt en achteraf gezien een reden om toch voor de iets kleinere variant te kiezen.

Het te grote formaat had overigens niet gehoeven. Het toestel heeft zowel aan de bovenkant als onderkant een rand van meer dan een centimeter. Dit is jammer, omdat het toestel minder onhandig was als deze 1 tot 2cm minder lang was geweest. Bovendien was het toestel dan wat mooier en meer in betere verhouding geweest.

Mijn keuze is al gemaakt, maar voor wie enige twijfels heeft, is mijn advies om de kleinere variant (Wiko Pulp) te kiezen, welke nagenoeg dezelfde specificaties heeft (enkel verschil in accu en simkaarten.) Hoe dan ook: de keuze is aan jezelf.

Los van het iets te grote formaat, vind ik dit een erg goed toestel dat zeker waar voor z'n geld is.

Heb jij ook een Wiko Pulp FAB 4G Zwart?