Ebode HDBT600 Review

michielvz 13 januari 2016, laatste update op 13 januari 2016, 439 views

Ebode HDBT600

De Ebode HDBT600 is een degelijk en compleet product. Dankzij gebruik van de HDBaseT standaard en de mogelijkheid om Ultra HD materiaal te streamen ben je voorbereid op de toekomst. Het vergt wel een eenmalige investering maar daar krijg je geen spijt van.

Pluspunten

• Ultra HD
  • HDBaseT
  • Singe cable
  • Bi-directionele ir
  • 5.1 - 7.1 - DTS HD ,etc
  • Eenvoudig in gebruik

Minpunten

• Nog prijzig
  • Overbodige stekkers meegeleverd

Geluidskwaliteit Score: 5

Een aantal jaar geleden ben ik overgestapt van een situatie waarin ik een high-end-pc in mijn werkkamer combineerde met een htpc in de woonkamer naar een situatie waarin ik een high-end-pc in de werkkamer via een hdmi kabel rechtstreeks verbind met mijn AV-set in de woonkamer. Dit scheelt mij een extra pc en ik kan hierdoor ook in de woonkamer gamen zonder dat daar een losse console voor nodig is. Ik weet dat er mogelijkheden zijn om games naar een htpc te streamen maar daarbij ervaarde ik een te hoge latency. Nu de high-end-pc een extra verdieping naar boven moest was het niet meer mogelijk om deze pc met een hdmi kabel aan mijn av-set te verbinden. Ik kwam al snel uit op een hdmi-extender.

Ik had een aantal technische eisen, de extender moet:

1. kunnen functioneren op 1 cat5e kabel.
Ik had nog een ongebruikte cat5e kabel van de huiskamer naar zolder liggen die ik hier eenvoudig voor kon gebruiken. Er zijn extenders die een goede werking alleen met een enkele cat6 kabel of twee cat5 kabels garanderen.

2. toekomstbestendig zijn.
Ik verwacht over enkele jaren wel te beschikken over een Ultra HD tv. Dan is het zonde om nu een goede extender te kopen die geen UHD materiaal kan doorsturen.

3. gebruik maken van de HDBaseT standaard.
Deze eis ligt in het verlengde van punt 2 (toekomstbestendigheid). Wat de HDBaseT standaard exact inhoud lees je hier. Het komt erop neer dat het een redelijk nieuwe industriestandaard is die inmiddels zijn weg heeft gevonden naar verschillende consumentenproducten. Door gebruik te maken van deze standaard kunnen verschillende soorten signalen (video, audio, usb, ir, stroom, etc.) tegelijkertijd door een enkele kabel verstuurd worden. Hier ligt het Single Cable principe aan ten grondslag. Je kan dan al je AV-apparatuur wegstoppen en je tv of beamer met een enkele kabel aan je AV-apparatuur verbinden. Bijkomend voordeel van deze standaard is dat de industrie verschillende producten die van deze standaard gebruik maken met elkaar kan laten communiceren.

4. verschillende Dolby formaten kunnen streamen.
Het eerste apparaat dat ik in huis had kon dit niet, dus die heb ik snel teruggestuurd. Ik ging er eigenlijk vanuit dat alle extenders dit zouden kunnen maar dat is dus niet het geval.

5. infrarood signalen kunnen doorsturen.
Hierdoor kan ik mijn pc met een Harmony One bedienen.

Na een flinke zoektocht naar de geschikte extender kwam ik uit op de Ebode HDBT600.

Specificaties

• Verlengt HDMI signalen over 100 Ohm CAT5e/6 kabel zonder signaalverlies.
  • Verlengt HDMI signalen over CAT6 kabel tot 60 meter.
  • Ondersteunt HDMI 1.4 met 3D-functie.
  • DVI-D computer video kan ook worden overgedragen met DVI-naar-HDMI-kabel.
  • Audio en video worden digitaal verzonden over CAT5e/6 kabel zonder signaalverlies.
  • Bereik: 60 meter met 1080p / 60 en 50 meter 4Kx2K resolutie.
  • Compatibel met HDMI 1.4, HDCP 2.0 en DVI 1.1-normen.
  • Ondersteunt digitale video formaten in 480i, 480p, 720p, 1080i, 1080p, 4K.
  • Single Link Bereik: 1080p / 60,1920x1200, 4Kx2K.
  • Ondersteunt PCM 2-kanaals audio, 5.1, 7.1, DTS-HD, Dolby audio-indeling.
  • Ondersteunt bi-directionele IR controle HDMI-apparaten en HDMI-scherm.

Unboxing

De HDBT600 is netjes (antistatisch) verpakt en wordt zeer compleet geleverd. Ik was positief verrast door het bijgeleverde bevestigingsmateriaal. Hiermee kan je de extender en het ir materiaal netjes bevestigen zonder gebruik te maken van pluggen/schroeven. Hoewel het voor sommige consumenten misschien handig kan zijn om drie soorten internationale stekkers meegeleverd te krijgen is het wat mij betreft overbodig en zonde.

In de doos zit het volgende:
  • HDBaseT Zender
  • HDBaseT Ontvanger
  • 5V/2a verwisselbare Voeding x2
  • 3 soorten stekkers (type C, G & I)
  • IR Emitter kabel x2
  • IR-ontvanger kabel x2
  • Bevestigingsmateriaal
  • Gebruikershandleiding

Setup

Hieronder zie je in een schema hoe ik de apparatuur heb aangesloten. Mijn computer is doormiddel van de hdmi extender via een cat5e kabel van 30 meter aangesloten op mijn versterker. De versterker splits het audio- (naar speakers) en videosignaal (naar tv) op. Daarnaast heb ik een extra cat5e kabel gelegd waar ik een usb extender op heb aangesloten. Op deze manier kan ik mijn computer vanuit de woonkamer bedienen. Ik maak ook gebruik van de infrarood functie van de hdmi extender zodat ik mijn computer met een Harmony one kan bedienen.

Gebruik

De installatie van de extender spreekt voor zich. Na installatie werkte alles direct! Geen gedoe met input/output instellingen. In de praktijk merk ik geen verschil met een gewone hdmi kabel. Zoals aangegeven in de specificaties wordt het signaal niet gecomprimeerd dus vindt er geen kwaliteitsverlies plaats. Mijn versterker pikt de DTS signalen ook uitstekend op.

Een belangrijke vraag voor mij was of deze setup gebruikt zou kunnen worden om te gamen. Hiervoor is het belangrijk dat er geen sprake is van input-lag. Als je erg kritisch bent zou je dit een heel klein beetje kunnen merken maar het gaat wat mij betreft om een verwaarloosbare vertraging. Als je het vergelijkt met gamestreaming services over het lokale netwerk zoals streamen via Steam dan is dit vele malen beter. Als ik niet zou weten dat het signaal verlengd wordt zou ik het misschien niet eens merken. In het volgende filmpje demonstreer ik dit aan de hand van een fragment van een potje FIFA 2016. Omdat dit ook aan de USB extender zou kunnen liggen heb ik de USB extender (met 30 meter cat5e kabel) ook op zolder getest met mijn pc beeldscherm. Op dat moment merkte ik de vertraging niet. De vertraging wordt dus veroorzaakt door de HDMI extender.

De HDBT600 maakt al mijn verwachtingen waar. De prijs is nog aan de hoge kant maar je krijgt er een uitstekend product voor terug. Het is een degelijk apparaat dat compleet en goed verpakt geleverd wordt. Alles werkt out-of-the box zonder installatiegedoe. De beeld- en audiokwaliteit is perfect. Daarnaast kan je hier ook uitstekend mee gamen! Helaas beschik ik nog niet over een UHD tv dus ik heb geen UHD materiaal kunnen testen. Gezien het feit dat de extender probleemloos HD materiaal over een cat5e kabel stuurt verwacht ik geen problemen met UHD materiaal over een cat6 kabel. Misschien lukt het met cat5e ook nog wel. Mocht iemand dat hebben geprobeerd dan hoor ik het graag.

Heb jij ook een Ebode HDBT600?

Bedankt voor deze review. Wat zijn je ervaringen ruim een jaar later? Ik kan maar weinig terugvinden over deze hdmi extender. Wellicht heb je hier ook nog tips? :)
ik gebruik hem nog steeds en het werkt perfect
Oké mooi. Ik denk dat ik m maar gewoon ga bestellen. Ziet er in ieder geval uit als de perfecte oplossing!