AMD Phenom II X3 720 Black Edition Black Edition Review

DutchMuffin90 17 juni 2009, laatste update op 17 juni 2009, 1.442 views

AMD Phenom II X3 720 Black Edition Black Edition

Pluspunten

• Overclockbaarheid
  • Prestaties

Minpunten

• Godzijdank nog niet tegengekomen

Reden van aankoop
Ik heb deze processor gekocht omdat mijn ouwe Phenom 9500 het, mede door mijn toedoen, had begeven. om een lang verhaald kort te maken een paar pinnen verbogen omdat de koelpasta in superlijm was verandert en dus alleen met (iets te) grof geweld uit krijgen wat om die koeler een keer goed te onstoffen.
Maar goed, processor begaf het en mijn geflashde AM2 moederbord (de K9N Neo V2) werden de nieuwe Phenom II's niet ondersteund en het was te lastig om een 95W op de kop te tikken voor een normale prijs, dus heb ik er voor de goede orde ook een nieuw moederbord bij gekocht (de K9A2 Neo)

Prestaties
Ondanks dat het een gecastreerde quadcore is moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met de processor, bij games houd hij intels E8600 heel goed bij terwijl hij nog een stuk goedkoper is ook. Bij het spel Supreme Commander gaat hij wel over zijn nek. Maar er zijn niet veel processors die het wel goed aankunnen en met andere games zoals TF2, UT3 en Tiberium Wars doet de processor gewoon zijn werk en ik game er met plezier mee.
Ook op het normale internet en msn gebruik gaat hij lekker op de Cool N Quiet mode en met 3x 800Mhz heef thij nog steeds bijster weinig te doen.

Featureset
Over de feature set kan je heel kort zijn, met AMD Overdrive kan je lekker spelen. Cool N Quiet doet zijn ding zoals hij hoort te doen en daarmee zijn we klaar met dit punt. hij staat hier nu al 48 uur achter een stuk onder full load te snorren (Ik heb F@H draaien), dus daarmee zit het ook wel snor.

Stabiliteit
Iik heb hem nog niet zo bijster lang, maar ik heb op de stock settings nog geen enkele BSOD of andere rarigheden mee gehad dus ik vind hem stabiel.

Overclockbaarheid
Pk, nu zijn we bij het leuke deel aanbeland, het overclocken.
Ten eerst gaat het heel handig, AMD Overdrive geeft alle opties overzichtelijk weer en je kan kiezen tussen de Novice mode en Advanced, en een beetje tweaker gaat al gelijk naar advanced toe:D. Ik heb er nog de boxed koeler opzitten en ik zit nog te twijfelen of ik er een aftermarket koeler zoals een Scythe Mugen 2 erop ga zetten dus verwacht nog geen spectaculaire overclock getallen.
Voor de duidelijkheid even een lijstje met getallen:

Core: 3.4 Ghz (stock 2.8)
FSB: 213 (stock 200)
Volt: 1.4 (stock 1.325)

Zoals je dus ziet heb ik er al lekker mee lopen rotzooien in het AMD overdrive programma, maar ik ben nog een beetje huiverig om het echt ver te pushen, maar 3.4 vind ik al zeer netjes zonder dramatische aanpassingen aan het voltage.

Warmte Productie
Ja, er is niet zoveel speciaals aan de warmte productie, ik heb er de stock koeler opzitten met een overclock naar 3.4 Ghz blijft hij een keurige 52 graden onder full load en daar is niks speciaal in de goede en kwade zin aan.

De prijs is bij AMD altijd al een gunstige geweest voor studenten zoals ik. Deze Phenom kan, met wat overclocken heel behoorlijke prestaties neerzetten en daar doen we het voor, dus de prijs beoordeel ik als goed.

3d Mark '06 score
Ik heb de '06 variant gepakt omdat die nog wel het meest representatief is (Vantage wordt naam mijn idee niet vaak gebruikt) En bij deze dan de score:

3DMark Score: 12112 3DMarks
SM 2.0 Score: 4746
SM 3.0 Score: 5243
CPU Score: 4142

De test is gedaan met de gratis versie dus een screenshot zit er helaas niet in..

Bij deze dan mijn review en ik heb nog 1 kleine opmerking:
De processor staat als Unknown aangegeven in AMD Overdrive, maar dat komt omdat ik niet geheel de juist bios heb, maar de cpu doet het goed dus ik ga niet mijn mobo flashen, teveel kans dat er iets mis gaat (don't fix it if it ain't broke)

Heb jij ook een AMD Phenom II X3 720 Black Edition Black Edition?

Om eerlijk te zijn zou ik je aanraden de Bios alsnog te flashen.
Ik heb precies zo'n proc, alleen mijn moederbord moest nog geflashed worden voor hij goed zou werken: Heb dus eerst geflashed (wat heel makkelijk ging) en toen hij van onbekend naar AMD Phenom II X3 720 ging, liep alles nog vele malen soepeler.

Nette review, zou graag nog wat plaatjes zien van je kast, lijkt me wel interessant.
Heb hem zelf onder een GeminII zitten, raakt ie iets warmer onder, maar een stuk stiller :)

Nog niet in alle games heb ik hem getest, maar de meeste games willen best lekker draaien en als hij op 3.6 GHz loopt, komt hij erg dichtbij de performance van een Core i7 920 (heb ik gelezen n zelf getest)

Nette review van een nette processor.

Succes ermee!
Goede review, alleen een puntje qua taalgebruik: in vier van de 7 hoofdstukken begin je met 'ja'. Dat viel me gewoon op, doe ermee wat je wilt. Qua inhoud keurige review
Inderdaad, nu je het zegt gebruik ik het vaak maar dat is ook mijn normale doen van schrijven, maar ik heb het eventjes aangepast ;)

En wat betrefd het Bios flashen. ik heb al een keer een moederbord kapot geflitst dus ik doe het echt niet tenzij het echt moet..

[Reactie gewijzigd door DutchMuffin90 op 17 juni 2009 00:12]

Oke, ik heb een 3d mark 06 score geupload en nog een fototje van mijn pc erbij gedaan, die gemaakt is met mijn C902 telefoon, dus wees niet verbaasd over (het gebrek aan) kwalitieit
Inhoudelijk goede review, maar op vlak van taal valt er nog wat te verbeteren:

"Bij het spel Supreme Commander gaat hij wel over zijn, maar er zijn niet veel processors die het wel goed aankunnen en met andere games zoals TF2, UT3 en Tiberium Wars doet de processor gewoon zijn werk en ik game er met plezier mee."

Lees die zin nog eens na, daar klopt iets niet ;) ... Verder maak je nogal gebruik van lange zinnen die je mijn inziens beter in twee kan trekken.
klopt, die zin heb ik aangepast en bedankt voor je scherpe oog ;)
Kan iemand mij vertellen waarom er bij Package: AM2+ 940 staat ??

is de 720 geen AM3 ?? .. ja toch ?
@ Millie. Ja de Phenom II X3 720 is een AM3 processor, maar mijn moederbord is AM2+, waar die processor ook mee overweg kan. Daarom staat er AM2+ 940 ;)
1ste Post hier :D

Ik heb ook deze processor in combinatie met Asus Crosshair III Moederbord, maar CPU-z geeft bij mij ook aan AM2+ (940) terwijl ik mijn bios nog heb geflasht naar de nieuwste versie gisteren.. raar? wel n beetje vind ik maar hij presteert buitegewoon goed vind ik. ben er erg tevreden mee..

Naise Revieuw BTW!
Ik denk trouwens dat je processor niet over ze nek gaat maar je andere hardware! ;)
Mooie review niet te kort, niet te lang.

[Reactie gewijzigd door bennieboyy op 16 juli 2009 17:42]