Specificaties 2.0-set met een totaal vermogen van 120 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Edifier R2000DB Review

victor1701 12 januari 2016, 2.828 views

Edifier R2000DB

Hele goede speakers. Mooie afwerking. mooi vol geluid, mooie bas, Uitgebreid setje kabels wordt erbij meegeleverd. Geinige kleine elegante afstandbedieing. 2x RCA aansluitingen aan de achterkant en ook een optische ingang.

Pluspunten

• Mooi vol geluid
  • Hele goede bas weergave
  • Mooie afwerking
  • elegante afstandbediening met aan en uitschakelaar
  • Optische aansluiting
  • Alle benodigde kabels worden meegeleverd

Minpunten

• Is wel een beetje prijzig
  • Het zou iets mooier en beter zijn als de bass reflex aan de voorkant zou zijn

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 5

Ik was al enige tijd aan het rond kijken om mijn kleine Bose Companion III pc speakertjes te vervangen voor speakers met een groter volume, en een betere bass weergave. Vooral ik nu mijn muziek via plex media server naar de wifi google chrome cast laat lopen. En nu mijn digitale muziek collectie steeds meer bestaat uit Flac bestanden in plaats van de wat mindere mp3. Wilde ik meer optimaal genieten van mijn muziek. Daarbij zijn ze ook uitermate geschikt om te gebruiken voor de online radio, en bij films etc.

Voor de personen die niet weten wat Flac is. Dat zijn net als mp3 gecomprimeerde geluids bestanden maar bij flac gaat de kwaliteit niet achteruit wanneer een liedje naar flac wordt omgezet. De flac bestanden zijn wel een stuk groter dan de gemiddelde mp3 bestand (tussen 20 a 40 MB). Maar dat maakt niet zoveel uit met de gemiddelde grootte van een harde schijf van tegenwoordig.

De zoektocht

Ik begon te kijken naar andere Merken zoals Audioengine. De Audioengine A5+ en de A2+. Maar deze waren ver boven mijn budget. Alhoewel de A2+ wel zou kunnen maar deze heeft naar mijn mening veels te weinig vermogen 15 watt. Tevens hebben beide geen bas reflex Ik kwam al gauw uit bij Edifier.

Op zich vond ik de R1280T http://tweakers.net/price...0t-(bruin)/specificaties/ wel mooi. Maar te weinig geluid vermogen hebben. En door het kleiner formaat was ik niet zeker van een volle bas weergave. Desondanks de houten zijkanten vond ik wel mooi uitzien. De R1700BT http://tweakers.net/price...h-speakers/specificaties/ heeft meer vermogen en de kast is wat groter. Alleen vind ik deze houten afwerking aan de zijkant lelijk. Uiteindelijk las ik een nieuwsbericht dat Edifier met een zwarte variant gaat komen van de R1700BT met een tikkeltje meer vermogen. Alleen deze is nog tijdens het schrijven van deze review nog niet te verkrijgen. Alle bovenstaande modellen hebben 2 keer RCA aansluitingen aan de achterkant maar geen optische aansluiting. Jammer genoeg kan ik meegeleverde optische aansluiting niet gebruiken op mijn chromecast audio. De chromecast audio vereist een een ander meer ronde aansluiting. Dat moet ik nog even uit zoeken. Maar momenteel heb ik m aangesloten via de mooi goud vergulde RCa aansluiting. En luister ik met veel plezier naar de nieuwe cd van Adele.

Oh ja waar ik ook mee zat is de lengte van de DIN kabel Bij Pc speakers is de 2e speaker via een kabel verbonden met de eerste speaker. Ik kon nergens vinden hoe lang die zou zijn. Ik was bang dat ik de speakers niet ver genoeg van elkaar kon zetten. Maar dat valt gelukkig mee. De kabel is 3 meter lang.

Bas reflex

Ik ben geen speaker en of geluids specialist. Ik heb op het internet gekeken over alles betreft wat nou beter is een speaker met of zonder bas reflex. bas reflex aan de voorkant of achterkant. Ik kwam er niet helemaal uit. Maar uiteindelijk heb ik gekozen voor speakers met. Dan kwam er nog de keuze voor bas reflex aan de voorkant of achterkant. Dat was tevens mijn laatste keuze perikel tussen dit model of wachten op het uitkomen van de edifier R1800BT. Ik las uit veel verhalen dat bas reflex aan de voorkant iets meer voordeel zou hebben. Geluids critici en specialisten zouden het verschil wel kunnen horen Maar ik heb de gok genomen en ben uiterst tevreden met het resultaat.

Volume en power knoppen aan de achterkant

Het is geen enkel punt dat bij dit model de knoppen aan de achterkant zitten. Ik dacht eerst dat dit tevens een klein ongemak zou worden. Maar je kunt de speakers via de bijgeleverde afstandbediening aan en uit schakelen. Tevens kun je via de afstandbediening van RCA, optisch of bluetooth kanaal wisselenen en uiteraard het volume bedienen.

Bluetooth aansluiting

Een aantal van Edifier modellen hebben bluetooth ingebouwd. Dat zit tevens in dit model. Maar sinds ik google chromecast audio heb en deze achter de speaker aansluit en hierdoor via wifi je geluid naar de speakers kan sturen zal ik daar geen gebruik van maken. Bluetooth heeft immers een veel korter bereik dan wifi. Maar de mogelijkheid is aanwezig.

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1Aj03s2MH58pLXw.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1Aj03se8E7cQl5k.jpeg

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1Aj03s1yJUQAhxb.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1Aj03s1LHrtwqZr.jpeg

Specificaties

Total Power Output : 24Wx2 + 36Wx2 (DRC On)
Signal to Noise Ratio : ≥85dB
Frequency Response : 50Hz ~ 20 KHz (@+/-3db)
Distortion : ≤0.5%
Channel Separation : ≥45dB
Input Sensitivity : LINE 1: 90050 mV
LINE 2: 70050 mV
Optical : 50050mFFs
Audio Input : RCA, Optical, Bluetooth
Speaker Unit : Tweeter: 25mm Silk Dome Tweeter, Bass: 5 inch (132mm)
Dimension : Active Speaker: 174x289x252 (mm) Passive Speaker : 174x289x238 (mm)
Weight (Net/Gross) : Net 9.72Kg

Meegeleverde accesoires

1x kabel mini jacket naar RCA
1x Kabel RCA naar RCA
1x Optische kabel

Heb jij ook een Edifier R2000DB?

Ik heb zelf de Edifier R1280T die je linkte. Ben er erg tevreden van. Klinken prima, voor zover dat met mijn gehoor te beoordelen valt. Speakers komen alleszins geen power te kort imo. :)
Dat is goed om te weten. Ik ben waarschijnlijk wel een beetje doorgeschoten met de aanschaf van de r2000db ik zal nooit het volledige volume open kunnen gooien Anders denderen mijn boven en onder buren in mijn flat hun bed uit. Ik moet zeggen de houten zijpanelen van de r1280t vind ik erg mooi om te zien.
Duidelijk verhaal, mij lijkt het echter logischer om de specificatie's meer in het begin van de review te plaatsen. (puur persoonlijk)
Prima review !
Tip: met deze optische kabel (3.5 mm - toslink) sluit je de chromecast audio aan op je edifier speakers: