Specificaties Rad. HD4770 (750MHz), 512MB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

XFX Radeon HD 4770 HD-477A-YDFC Review

QinX 21 juni 2009, laatste update op 24 juni 2009, 5.420 views

XFX Radeon HD 4770 HD-477A-YDFC

Pluspunten

• prijs
  • Overclockbaarheid
  • zuinigheid

Minpunten

• warmte
  • geluid

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Door eigen ontevredenheid over mijn 9800GT van PoV had ik besloten om maar eens te upgraden. Door al het goede nieuws over de HD4770 en omdat ik zelf nogal graag het onderste uit de kan van onderdelen wil halen heb ik deze 2x bestelt bij Dunnet.nl

Alle Benchmarks, OC resultaten en temperaturen zijn onderaan de review in tabellen te vinden.

Samenvatting van alle scores:
Featureset: Voldoende, alles zit erbij wat je nodig hebt en zeker niet teveel, leuke extra is de deurhanger
Prestaties:goed, hoewel op stock snelheden niet de meest bijzondere kaart, door het hoge Overclock potentieel kan deze zeer snel zijn voor de prijs.
Overklokbaarheid: Zeer hoog, op Stock snelheden en met een betere BIOS kan deze 810/1045 aan.
Beeldkwaliteit: Goed, Door DX10.1 kun je in een aantal spellen mooier beelden krijgen of meer fps.
Modbaarheid: Geen mening totdat ik een poging heb gedaan mijn Scythe Musashi's te installeren
Warmte- en geluidproductie: draait idle best warm, hierdoor moet de fan in games vaak redelijk snel draaien wat goed hoorbaar is. Door het Overclocken is de load temperatuur nog hoger.
Prijs: Zeer goed, voor deze prijs zo'n goed overclockbare videokaart kom je niet snel meer tegen.

Behold de eerste 40nM Videokaart in al zijn 40 nanometerigheid.
title
Zie ik nu dubbel?
Ja dat doe je zeker ik heb deze kaart twee keer gehaald omdat deze in Crossfire tot wel 20% sneller kunnen zijn als ÚÚn HD4890.

Featureset
De doos is behalve de mooie opdruk redelijk kaal wat betreft extra's. Je krijgt op preciezer te zijn:
• XFX HD4770 met Dualslot koeler
• Crossfire Bridge
• 2xMolex -> 6Pin PCIe
• Quick Install Guide
• Install Guide
• Deurhanger (Awesome :D)

En niet te vergeten de specs van de HD 4770 zelf:
XFX HD4770 Specs

De kaart verbruikt volgens ATI zelf maximaal 79 Watt, wat dus 4 Watt boven het maximum van een PCIe 2.0 slot is. Hierdoor is dus een extra 6 pin PCIe stekker nodig. Deze geeft de kaart de overige 4 Watt met een overschot tot 75 Watt. Overclock overschot that is >:)

Overclocken:
De kaarten heb ik snel uit hun jasjes gehaald in hun nieuwe thuis geplaatst. Windows boot zonder problemen door en na het installeren van de Catalyst 9.5 Drivers en een nodige restart kon ik aan de slag. Meteen even wat spellen getest om een feeling te krijgen en daarna meteen begonnen met Overclocken. Zonder al te veel poespas meteen de CCC Overdrive op maximaal gezet en Furmark gedraaid, 100% stabiel.

Catalyst instellingen met alles op Stock en Post-Flash
Catalyst settings

Maar veeleisend als ik ben was 100% stabiel de eerste keer natuurlijk niet genoeg. Na wat pogingen met Rivatuner die mislukte(Kon niets aanpassen ook al had ik die config aangepast) ben ik gaan rond kijken of ik iets extra's kon vinden. Dat bleek niet zo moeilijk want al snel had ik de ASUS EAH4770 TOP BIOS gevonden.
Na wat rond zoeken de nodig programma's gevonden voor een BIOS flash van de kaartjes en deze uitgevoerd. Ik moest even de drivers de´nstalleren en weer opnieuw installeren en daarna werkte alles weer feilloos. Met als bonus:
het CCC Overdrive maximum ging van 830/850 naar 1000/1200, meer dan genoeg ruimte om het limiet op te zoeken.

Catalyst instellingen met OC en Post-Flash
Catalyst settings

Deze keer ben ik via wat trail en error op een maximale snelheid uitgekomen van 810 voor de Core en 1045 voor het geheugen. Hoger is mogelijk maar Asus Smartdoctor werkt niet mee en de koeling ook niet. Hoewel ik nu voor de koeling 2x Scythe Musashi heb besteld is het de vraag of ze passen. Maar mocht ze dat doen dan zal de temperatuur zeer zeker in orde zijn.

Update:
Na het vervangen van de Stock koelers door de Musashi's heb ik een maximale overclock van 850/1100, hierna krijg ik artifacts, helaas kunnen de voltage regulators van deze kaart maar met 0,05V worden verhoogd waardoor ik niet veel verder kon komen.

Modbaarheid:
Zoals net te lezen ga ik de stock koeling vervangen door 2x Scythe Musashi, dat is dus als deze passen. Volgens een topic dat ik op het forum had geopend zijn de gaten op dezelfde afstand en plek als de oude X1650/x1600 kaarten en volgens scythe-usa.com past de koeler op die twee kaarten. Hoewel volgens de japans/chinese site staat dat de HD4770 niet zou passen. Dus dat zien we in de loop van de week wel. Stay tuned!

Omdat de temperaturen nog zullen verbeteren door te modden, fan vervangen, zet ik hier alvast een grafiek met temperaturen neer, deze wordt aangevuld met de Scythe Musashi zodra deze binnen is en als ze passen.

Update:
Het installeren van de Scythe Musashi koelers is geslaagd, het enige wat ik heb moeten doen is 4 van die spijlertjes die het 2e slot "afsluiten" weg halen zodat de heatpipe eindes er niet tegen aan komen, hierdoor staat de koeler perfect recht op de kaart. Hierdoor heb ik ook nieuwe gegevens wat betreft temperaturen.
de koeler is niet bevestigt met de meegeleverde koelpasta maar met Arctic Ceramique.

Temperaturen

Benchmarks:
Ik heb verschillende benchmarks gedraaid waaronder.
Synthetische:
Furmark.
Organische Oo:
Left 4 Dead, Supreme Commander Forged Alliance

Deze benchmarks worden gedraaid met een Intel Core 2 Quad @ 4GHz.
Let op, ik heb geprobeerd te test met een E5200 op 4GHz, deze was niet snel genoeg. Er kan dus gezegd worden dat als je deze kaart 2x heb een triple- of quadcore vereist is.
De HD4770 zal op de volgende manieren worden getest:
Stock, enkel en in Crossfire.
810/1045 in Crossfire.
Resolutie: 1280x1024, 1680x1050 en 1920x1200.
Instellingen staan altijd op het hoogste, met uitzondering van AA en AF, deze zet ik waar mogelijk helemaal uit en 1 keer helemaal aan.

Left 4 Dead Benchmarks:
Left 4 Dead is gebenchmarked door het gebruik van een demo van mjizelf. Het gebruikte level was the Woods van de campain Blood Harvest. Ik heb het aantal fps gemeten met Fraps. doordat ik ietsje na het starten van de demo begon met het opnemen van gegevens via Fraps, is hier een betrouwbaar minimum aantal fps uitgekomen.

Left 4 Dead 0xAA/0xAF Minimum FPS

Left 4 Dead 0xAA/0xAF Gemiddelde FPS

Left 4 Dead 8xAA/16xAF Minimum FPS

Left 4 Dead 8xAA/16xAF Gemiddelde FPS

Zoals is te zien, kun je Left 4 Dead op de maximale settings perfect spellen, hoewel bij een enkele HD4770 op 2650x1600 niet echt speelbaar meer is bij. Omdat Left 4 Dead gebaseerd is op de Source engine kan ik ook met enige zekerheid zeggen dat alle spellen gebaseerd op deze engine goed zullen lopen.

Supreme Commander: Forged Alliance Benchmarks:
Bij Supreme Commander: Forged Alliance heb ik gebruik gemaakt van de beschikbare benchmark in het spel zelf, deze kun je activeren door /perf in een snelkoppeling toe te voegen. Tijdens de benchmark houdt het programma zelf bij hoeveel FPS er wordt gehaald, doordat deze meteen aan het begin van de benchmark begint, ligt het minimum aantal fps laag, daardoor heb ik deze dan ook toegevoegd als grafiek, bij hoge interesse voeg ik deze alsnog toe.

Supreme Commander: Forged Alliance 0XAA Gemiddelde FPS

Supreme Commander: Forged Alliance 8XAA Gemiddelde FPS

Zoals hier te zien is is Supreme Commander op elke resolutie goed speelbaar, hoewel je met 1x HD4770 misschien wel erg weinig FPS zult halen als er een groot gevecht plaats vindt.

Furmark Benchmark:
Furmark is een synthetische benchmark en is meer bedoelt om de kaart te stressen dan een indicatie te geven voor de echte performance. Het geeft wel een maatstaaf voor andere grafische kaart waardoor je kunt inschatten hoeveel betere of slechter deze kaart presteert tegenover andere kaarten. Ook deze benchmark heeft zijn eigen meet systeem waardoor het minimum aantal FPS onbetrouwbaar is.

Furmark 0XAA Gemiddelde FPS

Furmark 8XAA Gemiddelde FPS

Aan deze test is weinig toe te voegen.

Conclusie:
Zoals uit de gegevens is op te maken, krijg je met deze kaart zeer goede prestaties gezien de prijs. Hoewel spellen die een grote hoeveelheid videogeheugen nodig hebben waarschijnlijk niet al te best zullen draaien op hogere resoluties is er door XFX een 1GB versie aangekondigd die dus wel goed kan presteren. Door deze kaart 1 of 2 keer te plaatsen in je systeem is het goed uit te houden tot de volgende generatie DX11 kaarten van ATI en Nvidia.
Al met al, een kaart die het echt waard is.

Ik krijg graag feedback van iedereen.

Heb jij ook een XFX Radeon HD 4770 HD-477A-YDFC?

Als er inderdaad sprake is van incompatibileit met o.a. de Musahi's is dat eerder te wijten aan de plaatsing van de GPU dan aan de afstand tussen de gaatjes.
De GPU zit namelijk zo'n 1,5cm dichterbij de backplate dan bij de 4830/4850/4870/4890 reference modellen.
Als je bijv. de Accelero S1 rev.2 monteert op de 4770 zal de radiator ong. 1cm buiten de backplate uitsteken. Dat valt nog wel te trimmen omdat de heatpipe nog voor de backplate blijft, maar omdat bij de Musashi de heatpipes over de lengte gaan, zal dat niet zo gauw te verhelpen zijn...

Just my $ 0,02
We shall see, ik ga er sowieso foto's van maken.
Ah! Duidelijk. Zeker als je nu toch nog een tijd gaat wachten met een upgrade. Heb je misschien een link voor me naar die reviews? Ben zelf ook aan het twijfelen over welke gpu voor mij de beste oplossing zou zijn.
Natuurlijk,
ATI HD 4770 Crossfire vs HD 4890 in Four Games Compared
en
Radeon HD4770 Crossfire VS. HD4890

Beide geven een soortgelijk resultaat, maar zoals ik al zei, zet daar nog een OC tegen over en het verschil wordt groter, want volgens mij kan de HD4770 verder OCen als de HD4890
Thanks!

Heb je trouwens nog een verbetering gezien na het installeren van Catalyst 9.6? Die driver zou weer een extra crossfire optimalisatie hebben...
Ik heb 9.5 draaien nu en ga 9.6 nog niet draaien. Heb geen problemen met deze driver dus.
Was het niet zo dat de 4980 juist heel hard over te clocken was (1GHZ+)

maar iig een mooie review
Daar heb je gelijk in, maar volgens mij was de HD4770 nog beter te overclocken. Dus dan kom je toch weer bovenop te staan :)
We hebben tegenwoordig ook al twee HD4870's voor elk 110 euro.
En die draaien echt rondjes om een HD4890 en de prijs is helemaal niet hoog imo. :)
Alles vanaf een HD4770 en hoger in Crossfire draait rondjes op een HD4890.
De enige reden waarom ik een HD4890 zou nemen is als ik geen Crossfire mogelijkheid heb, maar dan nog zou ik misschien kiezen voor een HD4870X2 of de HD4850X2
volgens mij klopt dit niet het ligt me erg sterk dat een overgeclocked gpu lagere prestaties levert als een stock of ligt dat nou aan mij??
dat is een keer en daar (bij left4 dead op lage resolutie) zijn de framerates zo hoog dat de cpu de bottleneck is lijkt me. Overigens een mooie review, maar je temps zijn echt absurd hoog zoals de rest ook al meld, als je die straalkachel/peltier element uit je pc trekt moet je toch wel makkelijk 50idle/70load kunnen halen (en misschien nog een wat hogere overklok:))
overigens lijk hij overclockt koeler te blijven dan stock, lijkt me zeer apart, foutje in de legenda misschien?
Ik denk zelf overigens dat betere koeling minder belangrijk is als je die straalkachel/peltier element uit je pc trekt, beter investeren in een goede cpu-koeler dan betere gpu-koelers.
(bij grid wordt mijn graka iets van 65 graden met alles op max, alleen met furload krijg ik 'm op 72 graden na lange tijd op 100% draaien(en toen was het goed heet op mijn kamer)).

[Reactie gewijzigd door Bastard op 17 juni 2009 12:30]

legenda van de temperaturen klopt toch?
61 idle en 80 load bij OC. en als je leest zie je ook welke voorzorgen ik ga nemen voor de koeling voor betere temperaturen en overclock potentieel
legenda van de temperaturen geeft aan stock/stock en oc/stock, nu ik met een iets minder duf hoofd er naar kijk neem ik aan dat je daar blauw oc neemt. overigens zou de kleuren bij de temperaturen omwisselen, zodat je overal rood stock hebt en blauw oc makkelijker kijken ;)

[Reactie gewijzigd door Bastard op 18 juni 2009 10:01]

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, maar wss is ook mijn legenda niet perfect, dit komt omdat ik in excel al de andere erbij heb gezegd, Stock/Stock staat van stock snelheden met stock fan.
Vandaag of morgen komt daar ook nog Stock/Musashi bij.
Vraagje, heb jij 1 of 2 Crossfire bridges gebruikt?
Volgens mij kun je er maar 1 effectief gebruiken, de 2e is voor Triple en Quad, zodat je kunt door lussen.
Ja, maar heb JIJ er 1 of 2 gebruikt? bij mij wilt het namelijk niet werken met 1 bridge :P
ik gebruiker maar 1, misschien maakt hij uit waar je hem hebt, ik heb deze namelijk op de connectors die het dichtste bij de display uitgangen zijn.
Mooie review! 5 sterren van mij, gisteren ook 2x HD4770 van XFX besteld met zwarte PCB @ Azerty.nl. Kan niet wachten :D

Kan je wat meer vertellen over het veranderen van de BIOS? Welke programma's heb je er voor gebruikt en waar haal je die TOP BIOS van ASUS vandaan? Ik wil het ook heel erg graag proberen aangezien de kaarten een tussenstap zijn richting DX11. Zodra er DX11 kaarten zijn, gaan de twee HD4770's weer verkocht worden. Dan riskeer ik er wel wat meer te mee willen spelen :P

[Reactie gewijzigd door GijsW op 22 juni 2009 09:15]

Met een beetje goed google kun je die bios zo vinden, mocht die echt niet lukken dan hoor ik het wel.

Om te flashen kun je atiflash gebruiken, dit is een dos programma, dus zorg dat je een bootable usb of iets dergelijks hebt.

Ook zul je hier veel aan hebben.
Via die site heb ik toen ook mijn 3870 geflashed voor een betere fanprofile.

[Reactie gewijzigd door Mark de Vaal op 23 juni 2009 22:21]

Je zou ook via techpowerup.com een bios van XFX kunnen downen en deze aanpassen via het programma RBE.
Hier is genoeg over te vinden op internet.
Wel vreemd dat die van jou zo warm wordt. Ik heb een stock-koeler er op zitten en die heeft iets van 40░C idle en 60░C onder load. Lijkt mij dat deze koeler het juist beter zou moeten doen.

[Reactie gewijzigd door peter123 op 17 juni 2009 15:22]

Valt wel mee, ik heb een Coolit Freezone Elite, dus dat peltier element straalt als een kachel, en gezien mijn airflow niet geweldig is is de temperatuur dus hoger. Wat trouwens niet in de review staat is dat ik een Cosmos 1000 heb besteld, dus ook deze zal gaan bijdragen aan een betere temperatuur.
Dit wordt echt een hele goede review denk ik. Paar foto's van je install voor en na de koeler-mod zouden ook leuk zijn.

Wat ik me alleen afvraag, je hebt nu een hd4890 voor +/- 180 euro. Twee keer deze kaart is +/- 200. Waarom heb je dan toch deze gekocht? Met 1 HD4890 hou je nog ruimte over voor mogelijke crossfire in de toekomst. Of mis ik iets? :) Het is nog vroeg.
Tegen de tijd dat ik wil upgrade komt er sowieso een HD5xxx serie, maar ik betaalde hiervoor 180 euro en dan is deze in Crossfire volgens andere reviews tot wel 20% sneller in sommige games, en dit is zonder overclock
Ik had het probleem met 2x 4850 1gb dat er maar weinig 3rd party coolers pasten(ook de musashi) vanwege de hoogte omdat ik met een DFI lanparty JR maar 1 slot tussen de 2 PCI-e x16 sloten vrij had en de kaarten elkaar aan gaan raken. Ben nu dus voor 2 Zalman Z-machine VF1000 coolers gegaan die maar 30mm hoog waren en ook prima presteren.

Mooie review trouwens!
Hoogte is bij mij geen probleen, er zit nog een PCI slot tussen de beide PCI-e sloten.
De HD4850 was toch ook een Single slot koeler?
Vraagje,

Als je kijkt naar de current values op de afbeelding, dan staat hij nog op 250mhz? bij mij ook. Het geheugen gaat wel verder..

Trouwens, bij mij is hij idle tussen de 52 en 55 graden als ik de casefans uitzet. 48 als ik de airflow op gang breng. Stressed komt hij niet boven de 65 uit.

edit: zodra hij wat te doen heeft schiet hij bij mij wel naar de 830Mhz.

[Reactie gewijzigd door Lord_Wodan op 18 juni 2009 21:11]

Ja dat is het ATI powerplay(als ik het goed zeg) dit is een soort Cool 'n Quiet voor videokaarten.
Ik heb nu de kaarten uit gerust met een Scythe Musashi(review volgt nog) en ze zitten nu in een Cosmos 1000 waardoor alle temps beter zijn. een update van de review zelf volgt nog.
Hoe verhouden 2 van deze kaarten tegen een HD4890 1Ghz? Heb de HD4890BE besteld maar deze kaarten zijn ook heel erg interessant.

De 20% winst is over een stock gclockte HD4890?
de 20% is dus stock vs. stock.

Zie iets hoger in de reactie boom bij Negakinu voor 2 links.