Synology DiskStation DS209 Review

Soepstengel 16 juni 2009, laatste update op 16 juni 2009, 10.618 views

Synology DiskStation DS209

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Functies
  • Installatie gemak
  • Onderhouds gemak
  • Gebruiksgemak
  • Peformance
  • RAID 0/1 en JBOD

Minpunten

• Luidruchtig
  • Peformance
  • Geen e-SATA

Na eerst een DS209j te hebben gehad heb ik deze terug gebracht om toch voor een stapje hoger te gaan, namelijk de DS209. De DS209 heeft betere specificaties dan de DS209j, namelijk een 1,2 Ghz processor en 256 MB geheugen. Deze NAS dient als webserver, file server en backup server. Belangrijke punten voor mij waren energie zuinigheid, mogelijkheid voor 2 harde schijven en een goede performance zodat mijn website goed en snel bereikbaar zouden zijn (ook tijdens het maken van een backup of het gebruik maken van de file server). De DS209j had veel moeite om 1 taak uit te voeren, laat staan het onderhouden van een webserver en het plaatsen van bestanden op de harde schijven die in RAID 1 staan. Eens kijken of de DS209 het beter doet.

Bouwkwaliteit en afwerking
De Synology 209 is van goede kwaliteit. De buitenkant is wel geheel van plastic en er zitten geen geluids afwerende materialen op. Dit zorgt ervoor dat het geheel erg licht is en dat het geen onnodige materialen gebruikt, dit laatste wordt tevens ook gebruikt als verkoop argument "Groen!". Dat alles van plastic is geeft (bij mij in ieder geval) niet het gevoel dat alles heel erg breekbaar is, dit heeft ook alles te maken met het formaat van de NAS aangezien deze erg klein is. Kortom, prima bouwkwaliteit!

Inbouw- mogelijkheden
In deze NAS kunnen 2 harde schijven geplaatst worden. Dit wordt op de website van Synology ook duidelijk aangegeven en het zit zelfs in de naam van dit product (Synology DS209), uitbouw mogelijkheden zijn er dus niet. Op deze NAS kunnen 2 interne harde schijven geplaatst worden en deze kunnen geconfigureerd worden met RAID 0/1 of JBOD. Eventueel kan men nog externe harde schijven aansluiten op de 3 USB poorten die aanwezig zijn op dit apparaat. Het enige minpunt is dat men geen e-SATA schijf aan kan sluiten.

De kabels kunnen netjes weg gewerkt worden en worden ook allemaal meegeleverd op de juiste grote.

Koeling en vormgeving
De koeling van deze NAS is goed geregeld met een 70mm fan. De fan in deze NAS blaast echter wel wat hard waardoor deze goed hoorbaar is. Dit kan een minpunt zijn voor mensen die de NAS naast hun bed hebben staan of in de woonkamer. Bij mij staat hij echter op een werkkamer waar ik er geen last van heb. Volgens de web interface van de Synology wordt de NAS zo'n 40 graden bij normaal gebruik, prima dus! Je zal eventueel de fan kunnen vervangen als je deze wat stiller wilt krijgen, hier heb ik echter geen ervaring mee.

De vormgeving van deze NAS is heerlijk simpel en ziet er strak uit. Op de voorkant van de NAS zitten 5 leds die de status van het apparaat aangeven. Voor alle 2 de harde schijven zijn 2 leds gereserveerd, daarnaast is er een netwerk led, status led en een power led. Het mooie aan de vormgeving vindt ik dat het niet vol zit met details, logo's en merknamen. Het enigste wat je kunt vinden is een logo van Synology op de zijkant die niet eens zo groot is.

Installatie- gemak
Ook het installeren van dit systeem ging weer net zo gemakkelijk als de DS209j. Je monteert de harde schijven in de behuizing, je sluit ze aan en schroeft de behuizing dicht en klaar is kees! Zodra je de NAS aan zet kun je met de meegeleverde CD het geheel makkelijk configureren. Alles wordt binnen 10 minuten ge´nstalleerd en is klaar voor gebruik. Indien je gebruik maakt van een RAID 1 configuratie kan het synchroniseren wel lang duren, bij de 209j duurde dit 8 uur echter hoefde ik dit niet meer te doen bij de 209 aangezien dit al gedaan was in de 209j. Ook hier scoort de Synology weer uitstekend!

Modbaarheid
Net zoals de 209j kan deze NAS amper gemod worden. Dit onderwerp wil ik daarom ook graag besteden aan de performance van deze NAS, hier is deze ook op beoordeeld.

Zoals ik al aangegeven had in mijn vorige review van de 209j was de performante daar niet geweldig aangezien de HTTP server bij een bezoek al bijna zijn gehele processor kracht verbruikte. Het werdt zelfs nog erger als men bestanden ging kopiŰren naar de NAS met als gevolg een onbereikbare webserver, zeer teleurstellend dus. De 209 heeft een sterkere processor en meer geheugen dus dat betekent ook meer performance, toch?

De performance is getest door middel van een SSH verbinding met de DS209 en door middel van het linux commando 'top'. Op de 209j en de 209 draaide een webserver met PHP en SQL support. Bij de 209j was een verbruik zo'n van 75% to 100 % aan CPU kracht, de 209 verbruikt tussen de 25 en 50% aan CPU kracht bij een bezoek. Een stuk beter dus!

Wanneer er gebruik wordt gemaakt van de samba server (file server) blijft het cpu verbruik steken op zo'n 50%. Het verbruik bij FTP is echter wel een stuk lager, zo'n 30%. Let echter wel op dat dit afhankelijk is van de netwerk snelheid (100mb of 1gb), hier wordt gebruik gemaakt van een 100mb netwerk met snelheden van zo'n 20 mbps bij gebruik van de samba en ftp server.

Het gevolg is dat men in ieder geval gebruik kan maken van de file server en de webserver, wanneer er een backup gemaakt wordt kan de website gewoon bereikt worden.

Prijs en conclusie
De prijs van de Synology 209 vindt ik wel erg hoog. Voor iets minder dan 300 euro krijg je een lege NAS waar nog 2 harde schijven in moeten en waarvan de hardware eigenlijk niets bijzonders is. De laatste BBG van tweakers waar een thuis server in staat geeft aan dat je voor iets meer iets veel beters kan maken met een veel betere performance. Waarom heb ik dan toch voor deze Synology gekozen? Omdat het makkelijk in gebruik is en weinig onderhoud nodig heeft. Echter heb ik (achteraf) wel mijn twijfels of dit opweegt tegen de nadelen.

Voor mijn doeleinden is deze Synology 209 voldoende. Het werkt, is makkelijk in onderhoud en het verbruikt erg weinig. Echter vindt ik de performance van deze NAS nog steeds een beetje ondermaats, zeker voor de prijs die je er voor moet betalen. Gelukkig heb ik, wegens een goede deal, veel minder betaalt waardoor het al met al goed te doen is. Voor 300 euro raad ik deze NAS niet aan, mocht je wat hoge eisen hebben en mocht je zelf zo handig zijn om een eigen NAS te maken aan de hand van de tweakers BBG. Wil je deze NAS echter gebruiken voor een kleine webserver voor je eigen kleine prive website en als backup server en mocht je de prijs niet zo erg vinden dan is dit een prima keuze!

• Hitachi Deskstar 7K1000.B 1TB Harddisk
  • Hitachi Deskstar 7K1000.B 1TB Harddisk

Heb jij ook een Synology DiskStation DS209?

Wij gebruiken dit apparaat ook, zeer fijne machine vooral tbv backup/file sharing prima in orde. als gadget een prima audiostation met playlists e.d.

ook de Itunes server geheel niet besproken in je review werkt zeer goed.

Newsgroup server werkt idem briljant, nzb file erin en hij haalt het netjes voor je binnen.
Gescheiden webserver voor meerdere sites kan eenvoudig ingesteld worden zonder enige ingewikkelde kennis van webservers, ook alweer top.

kortom, een berg functionaliteit die zeer gebruiksvriendelijk is.

kost wat maar dan heb je ook wat, gemiddelde thuisgebruiker zonder "tweakers" knowledge kan dit apparaat feiloos bedienen, er is niet veel beters te krijgen wat zo compleet is en zo gebruiksvriendelijk.

Performance is prima, we hebben throughput metingen gedaan op een Gbit netwerk layer3, en haalde ruim 280 tot 300 mbit via ftp en standaard NFS filesharing. dus geen gebrek aan performance.

[Reactie gewijzigd door itlee op 16 juni 2009 17:33]

Goed verhaal, duidelijke aanvulling.
Ik zie dit als perfecte oplossing voor backup doeleinden van virtual machines.
Overigens staan er grotere modellen (19 inch) op de synology website, voor grotere omgevingen. Ik hoop op een review van de grotere broer.

Tevens is de gaat het hopenlijk om eerlijk gevonden backup NZB newsgroep activiteiten ;)
Mocht je veel data met NZB bestanden binnen willen halen.. er is een pre-compiled sabnzbd ( http://www.mertymade.com/syno/ ) die nog een stuk beter werkt dan de bijgeleverde nzb client. (par/unrar support, etc etc)

goeie review trouwens.

[Reactie gewijzigd door Sentry23 op 27 oktober 2009 09:27]

Bedankt voor de aanvulling!

Zoals aangegeven heb ik een aantal doeleinden voor dit product. Deze staan aangegeven in het begin van de review en deze heb ik dan ook meegenomen in de review. Andere functies als de download server en de itunes server gebruik ik niet en kan ik daarom niet beoordelen Ik heb ook vooral de technische kant van deze NAS gereviewd om dat daar vrij weinig over te vinden was. Meningen over de software kun je erg veel vinden op het internet, maar peformance erg weinig.

Misschien een idee om zelf ook een review te schrijven? :)

[Reactie gewijzigd door Soepstengel op 16 juni 2009 18:47]

(...) en het verbruikt erg weinig.
Heb je toevallig ook gemeten hoeveel Watt de NAS gebruikt, waar is dit op gebaseerd?
Gebaseerd op gegevens die op de Synology website staan aangegeven. Jammer genoeg heb ik zelf geen precies aparaat om dit te meten, het enigste watt ik heb is een simpele watt meter die redelijk precies kan meten boven de 50 watt. Tevens beschikt deze NAS ook over power safe functies die de harde schijf bijvoorbeeld laten slapen bij geen gebruik.

[Reactie gewijzigd door Soepstengel op 17 juni 2009 08:59]

Mooie review!

Ik heb deze een tijdje geleden ook overwogen, omdat ik echter de prijs ook nogal aan de hoge kant vond en veel van de extra programma's niet nodig had toch maar een Netgear SC101 Turbo (over)gekocht. Als ik het zo zie is dat geen slechte keus geweest, want ik haal via gbit netwerk toch zeker vergelijkbare tot hogere snelheden (met momenteel pas 1 schijf erin).

Let wel, ik realiseer me dat dit waarschijnlijk toch voor een andere doelgroep bedoeld is, voor back-ups in de thuissituatie is het echter prima.

[Reactie gewijzigd door Masterlans op 16 juni 2009 18:04]

De informatie in mijn review is getest met een 100mb netwerk. Heb zojuist een 1gb netwerk ge´nstalleerd hier en snelheden liggen nu rond de 30 a 50 mbps met natuurlijk een hoger verbruik van CPU kracht.
Ahh, dat is erg netjes! Die snelheden haal ik met die SC101T ook, mara alleen als deze rechtstreeks via de router is aangesloten, ik heb nog eens getest met een gigabit switch ertussen en toen halveerde de snelheid toch wel zo'n beetje.
Velen vergeten in apparaatbeheer de setting Jumbopakket aan te passen voor een hogere snelheid.
Ik neem aan dat je doelt op Windows? Vaak staat deze setting toch op automatisch? Als het goed is moet Windows dat zelf opmerken en aanpassen.
Hallo Soepstengel :-) bedankt voor je reactie. Ik had er niet aan gedacht dat dit linux was en zat meer te denken in de rechten van bepaalde mappen.
Natuurlijk is het een probleem als je zo'n bestand naar de PC overhaalt maar daar zit wel een altijd up-to-date virusscanner op (die natuurlijk ook altijd wat achterloopt. Maar die tot nu toe altijd gelijk alarm slaat (voor zover je weet :-))
Ik wil juist wel emulen en zo dus dat niet doen is geen optie. Zat nog te denken maakt het uit als je een schijf zou gebruiken voor dat downloaden en de andere voor de data. Maar ik denk nu dat dit ook niets uitmaakt het is en blijft hetzelfde systeem..

Een apple is geen optie dan zit ik met andere problemen en ook daar (ook linux) schijnen al virussen voor te zijn.

Maar bedankt voor het meedenken. Zet me ook weer op andere sporen in mijn denken.
Henk
Hoe goed is te beveiligen als je b.v. emule of bittorent gebruikt van de DS dat wat je binnen haalt niet de rest kan beschadigen als er iets als een virus inzit?
Of dat ze door die verbinding ook op je schijf kunnen kijken enz.

Doe dat nu via een virtuele machine op een PC maar daar wil ik vanaf.

Ik ben een redelijke leek op dit gebied vandaar misschien deze domme vragen. Ik loop al een week te zoeken voor meer duidelijkheid maar kan dat niet vinden.

Al vast bedankt
Henk
De bestanden op je NAS server zullen niet snel beschadigd raken als je een virus op dezelfde NAS server binnen haalt denk ik. Het systeem is een Unix variant waar zeer weinig virussen voor zijn, dit omdat er veel meer slachtoffers te vinden zijn met Windows computers. Daar zal dan ook je beveiliging fout lopen; je NAS server zal zeer waarschijnlijk niet getroffen worden door een virus en dan is het ook niet nodig om een virus scanner op dat ding te zetten, die zijn er dan volgens mij ook niet. Zodra je een bestand gaat kopiŰren naar je computer en er zit een virus in, wat dan?

Wil je goede beveiliging? Maak geen gebruik van emule of bittorent. Of maak gebruik van een Apple computer. Ik denk ook dat je gewoon goed moet kijken op bittorent sites wat daar over bepaalde bestanden wordt gezegd.