Specificaties 13,3" (1920x1080 IPS), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

HP Spectre x360 13-4110nd Review

Jeroen041972 11 januari 2016, 517 views

HP Spectre x360 13-4110nd

Pluspunten

• Afwerking
  • Toetsenbord
  • Touchpad
  • Scherm

Minpunten

Allereerst een disclaimer: Ik werk bij HPe waar tot de afsplitsing afgelopen november ook de laptops van HP onder vielen. En ik heb de laptop gekocht met personeelskorting.

Ik zocht een laptop ter vervanging van onze oude trouwe Toshiba die met zijn 17 inch scherm en versleten accu niet meer voldeed als laptop. We wilden graag een kleinere laptop met een full HD resolutie, IPS scherm, stevig en met een goed toetsenbord.

Mijn eerste gedachte was een Chromebook zoals de Dell Chromebook 13 of the Toshiba CB2 omdat onze Chromebox zo goed is bevallen. Helaas was er een dealbreaker, mijn vriendin gebruikt dagelijks Skype wat (nog) niet native werkt op een Chromebook. Daarnaast leek het mij wel handig om via de laptop's HDMI poort films te kunnen afspelen op de TV. Dit omdat de ingebouwde speler in de TV regelmatig het geluid van films vertraagd afspeeld.

Dat samen met de al genoemde personeels korting en de erg goede reviews van de HP Spectre o.a. op deze site deden ons besluiten om voor de HP laptop te kiezen. De laptop is ook beschikbaar met een Quad HD resolutie maar daar zijn weinig reviews over en het gaat ook tenkoste van de batterijduur en helderheid. Daarom hebben we uiteindelijk voor het goedkoopste model gekozen.

Goedkoop is in dit geval relatief, maar ik kan alvast verklappen dat ik dit de laptop meer dan waard vind. Al bij het uitpakken van de doos begint het premium gevoel met een luxe zwarte doos met Spectre logo. James Bond iemand?

Naast de laptop zit er ook een zwarte bewaartas in de doos. Handig tegen krassen, maar geen enkele bescherming tegen stoten, vallen etc. Daarom hebben we er ook de bijpassende leren HP tas bijgekocht.

De laptop is beoordeeld op de volgende punten:

1. Prestaties
2. Stevigheid
3. Toetsenbord
4. Muispad
5. Scherm
6. Accuduur
7. Geluid

1. Prestaties
Ik heb geen benchmarks oid gedraaid maar de prestaties van de laptop zijn prima. Hij start niet zo snel op als een Chromebox maar nog steeds erg snel. En ook tijdens gebruik zijn we nooit tegen haperingen aan gelopen.

2. Stevigheid
De laptop voelt heel degelijk aan. Het is gemaakt van een stuk aluminium ala Apple MacBook Pro en bij het oppakken voelt hij net zo stevig. Ook het scharnier, heel belangrijk omdat je hem om kan klappen, voelt degelijk aan. We hebben hem nu dik een maand in gebruik en er zit (nog) geen enkele speling op. De toetsen wiebelen ook niet. Er staan wel veel meldingen op internet over krasjes in het metaal. Zeker bij gebruik in de tablet stand. Die gebruiken we eigenlijk nooit, en kleine krasjes vallen ons niet op.

3. Toetsenbord
Het toetsenbord is voor een laptop erg goed. Weinig travel, maar het typt toch erg fijn. Wel is het toetsenbord uiteraard niet zo groot want de latop zelf is erg klein. Je armen staan dan ook iets naar binnen tijdens het typen wat niet heel comfortabel is na een half uur stevig rammelen.

4. Muispad
De muispad is wederom erg goed. Snelle reacties en 99x van de 100 keer gaan de bijzondere veeg bewegingen ook goed. In het begin zoomden we nog al eens ongewenst in of uit maar het went kennelijk want we hebben er nu nauwelijks nog last van.

5. Scherm
Het IPS scherm is met FullHD scherp genoeg voor een 13 inch laptop. Meer is altijd fijn, maar dat gaat ten koste van de helderheid en batterijduur. Dus daarom, en vanwege de lagere prijs, gekozen voor het fullhd model.

6. Accuduur
Bij het scherm al even opgemerkt, we gebruiken de laptop voor films kijken vanaf een NAS, streamen, browsen, Skype, omzetten van films via handbrake en luisteren met Foobar. Sterk wisselende belasting dus, maar 10 uur is makkelijk haalbaar op een lading.

7. Geluid
Als laatste, maar zeker niet onbelangrijk. Het ventilatorgeluid van de laptop is erg zacht, eigenlijk nauwelijks hoorbaar bij normaal gebruik. Alleen bij het omzetten van grote series film bestanden hoor je de fan. Maar bij gewoon browsen, films afspelen e.d. hoor je er in een stille woonkamer niets van. Een fysieke harde schijf zit er niet in en verder hoor je ook niets piepen, kraken en dergelijke.

Conclusie:
We zijn zeer blij met de HP Spectre. Het scherm is erg fraai, toetsenbord en touchpad werken erg fijn. Het geheel voelt degelijk aan en ziet er mooi uit. Had een goedkopere laptop ook aan de eisen kunnen voldoen? Qua prestaties vast wel, maar niet in zo'n fraaie verpakking wat ook nog eens stevig en stil is.

Als er nog vragen zijn dan hoor ik het graag,

Heb jij ook een HP Spectre x360 13-4110nd?

Alleer eerst, bedankt voor deze uitgebreide review. Ik zit zelf erg te twijfelen tussen deze laptop of de toshiba satellite 12 p20w c 10k. Alleen vind ik van de stellite geen reviews en van de hp wel. Nu vroeg ik me af of de oplader van hp spectre klein/groot en licht/zwaar is. Ik wil graag een lichte laptop om mee te nemen. Ik weet dat de ho iets zwaarder is dan de toshiba, maar hoe is de oplader? Ik las ook dat u bij hp werkt, hoe is de kwaliteit van hp laptops en service?
Alvast bedankt.
De kwaliteit is uiteraard top haha. Zonder gekheid. Er zit natuurlijk verschil tussen een goedkope streamlaptop van 300 euro en de lijn van laptops voor zakelijk gebruik (de ProBook). Maar deze zit in de toplijn van HP (consumenten) laptops en hij voelt ook heel degelijk aan. Ze hebben ze in elk geval bij de grotere Media Markts op display gehad zodat je zelf kunt voelen.

De afmetingen van de adaptor zijn kleiner dan van de ProBooks die we hier gebruiken. Ik zal de exacte maten thuis wel even opmeten. Iets van 10x2,5x2,5 zonder kabels uiteraard. Het doel is natuurlijk dat je er wel een werk / schooldag tegenaankan zonder dat je de lader nodig hebt.

Update: De exacte maten zijn 9*4.5*3 centimeter

[Reactie gewijzigd door Jeroen041972 op 19 januari 2016 15:56]