Eminent hdMedia EM7071 Review

tyberium 16 juni 2009, laatste update op 30 juni 2009, 2.550 views

Eminent hdMedia EM7071

Pluspunten

• Breed scala aan ondersteunde audio en videoformaten.
  • MKV ondersteuning.
  • FullHD 1080p / HDMI 1.3.
  • Optical audio out.
  • Internet video.
  • Inbouw HD mogelijk (tot 1 TB).
  • 5 Jaar garantie, pickup & return.
  • Actieve koeling.

Minpunten

• Geen coax audio out.
  • Design (kwestie van smaak).
  • Sobere menu's
  • Lange opstart tijd.

Geluidskwaliteit Score: 4
Na een gebrekkige Conceptronic CFullHDMAi onder RMA te hebben teruggebracht (oververhitting/uitvallen/slechte MKV ondersteuning van de speler) heb ik met de credit een Eminent 7071 gekocht.

Ik moet zeggen dat ik tot nu toe tevreden ben over het nieuwe apparaatje. Het bestaat uit een klein vierkant kastje met twee groene ledjes aan de voorzijde om o.a. lanactiviteit te tonen. Het design vind ik wat tegenvallen en de keuze voor groene ledjes oogt wat vreemd. (ik zal wel te veel rode lampjes hebben gezien). Er is ruimte in het apparaat om zelf een SATA hardeschijf in te bouwen tot 1 terabyte groote. Het apparaatje heeft een actieve koeling door een koelfan aan de rechterzijde van het apparaat. Iets wat ontbrak bij mijn vorige mediaspeler en waarschijnlijk tot al die narigheid leidde.

Het kastje is snel geinstalleerd. Er word een mooi scala aan benodigde kabels megeleverd (zelfs een optisch kabeltje). Er wordt een zilverkleurige afstandbediening bijgeleverd incl. batterijen. Het kastje heeft even de tijd nodig om op te starten. Na het opstarten kan het apparaat ook in het Nederlands ingesteld worden. Ik heb 'm verder ingesteld op 1080p. Het beeld oogt strak, maar doet een beetje kil aan (het is volledig in blauwtinten). Er bevind zicht een optie in het menu om de firware te update via het internet.

Aan functionaliteit geen gebrek: alle populaire video en audioformaten worden ondersteund. Zelfs de MKV container decodering is inbegrepen. Onder het motto 'eerst zien dan geloven' heb ik dan ook een MKVtje gestreamd en waarempel, het werkt vlekkeloos. Aangespoord door deze kleine overwinning heb ik ook een 1080p film afgespeeld en ook deze komt klansrijk, zonder gestotter door de test. Verder kun je veel ondersteunde internet videosites direct op je Eminent toveren. Youtube en CNET spelen perfect af op het apparaat. Dit geld ook voor audio streams als internet radio.

Ik heb er nu een avondje mee gepield en ben nog geen teleurstellingen tegenkomen.

Heb jij ook een Eminent hdMedia EM7071?

Reviews door de redactie

Ik heb mijn CFULLHDMAi ook terug gebracht voor deze 7071, omdat het HDMI 1.3 ondersteunt, maar ik kan alsnog geen MKV video's met DTS audio afspelen. De nieuwste firmware stond er trouwens al op.

Ook speelde de 7071 een video niet af, welke bij de CFULLHDMAi geen probleem was.

Toen ik de doos open deed, was de behuizing niet vast geschroefd en zat de fan los. Batterijen waren ook gewoon los naast de afstandsbediening. Heb jij het ook zo gekregen?
Dan issie al gebruikt geweest, bij mij was alles gesealed.
Ja dit klopt. Ze gaan er van uit dat je wellicht nog een HD in wilt bouwen. Met de bijgeleverde schroeven kun je 'm alsnog afsluiten. De fan zat bij mij wel vast.
Bij mij stond de nieuwste firmware er trouwens ook op.

Ik heb een MKV sample van de film Defiance afgespeeld en deze had DTS geluid. Wellicht moet je nog wat instellen?

Welke video kon je niet afspelen? Wellicht dat de codec niet ondersteund wordt?
Transformers 1080p werkte dus wel met de CFULLHDMAi. American Gangster met DTS audio doet het bij geen van beide. Wat is er ingesteld bij jouw audio-instellingen?

Is trouwens alleen de HDMI kabel voldoende om deze geluiden af te spelen?

[Reactie gewijzigd door P0L4T op 16 juni 2009 14:27]

Hmm.. Ik heb de TV op de HDMI en de surround via optisch cabel op een receiver.

Meeste receiver zijn geloof ik HDMI pass-trough. Weet niet precies wat dat betekend, maar het beste schijnt om de optische uitgang van het apparaat te gebruiken voor Dolby, niet de HDMI (correct me if i'm wrong).
Kan dat DTS geluid niet vanuit de TV speakers komen, zonder een surround set? Moet ik daarvoor dan andere kabels extra gebruiken?
Ik denk haast dat het dan met HDMI gewoon als PCM tot stereo wordt op je TV. Voor de DTS zul je toch een soort decoder moeten hebben zoals een surround setje lijkt mij.
Hallo, heb me ook zo`n ding aangeschaft. Op zich prima apparaat, DTS werkt via glas naar surroundset. Dit heeft te maken met de licentie die benodigd is voor DTS. Die zit niet in de eminent en zal dus door bijvoorbeeld de versterker gedecodeerd moeten worden.

Een 1,5TB disk inbouwen kan, maar wel ff eerst formatteren in ext3 formaat.
Dit lukt slechts vanuit een linux omgeving. Na format in ext3 wordt ie herkend en kan de nmt software worden gedownloaded en geinstalleerd. ;)

Dan krijg je de opties voor de verschillende servers. Ook de NZBGet. Deze heb ik aan de gang, maar helaas download het ding erug traaaag. ik kom niet boven de 1450KB/sec uit, terwijl mijn aansluiting eentje is van 35MBit op basis van glasvezel. Da`s jammer. Mijn PC haalt een full hd film met een uurtje binnen terwijl de eminent er toch een nachtje over doet. ;(

Iedereen succes en veel plezier van dit apparaatje! 8-)
doet na firmware upgrade nu ook DTS downmixing