Microsoft Lumia 640 XL Dual Sim 4G Blauw Review

Dreamvoid 10 januari 2016, laatste update op 11 mei 2016, 453 views

Microsoft Lumia 640 XL Dual Sim 4G Blauw

Voor 209 euro op Amazon Frankrijk is dit inmiddels een uitstekende aanbieding ten opzichte van de Android concurrentie. Het soepele WP8.1/W10M weet de magere SoC en RAM aardig te verhullen, maar het is toch jammer dat er niet wat moderners onder de motorkap zit.

Pluspunten

• Dual Sim + 4G
  • Accuduur
  • Camera

Minpunten

• Geen Call Recording
  • Oude/trage SoC

Dit keer een kortere review dan normaal - dit is de vervanger voor mijn geliefde Asus Fonepad 7 die een val op nogal harde tegels niet heeft overleefd. Ik had 'm graag vervangen door een nieuwe, maar Asus is een jaar geleden gestopt met de Fonepad in Europa. De eisen voor de vervanger waren vrij eenvoudig:
- LTE (band 3,7,8,20), dual sim en SD kaart
- groot scherm >5"
- goede accuduur

Inmiddels is de 640XL aardig in prijs gezakt, en Amazon Frankrijk had de dualsim LTE-versie voor 209 euro in de aanbieding. Daar kan je weinig beters voor kopen in Android land, buiten de Motorola Moto G en de Asus Zenfone 2 Laser. Ik heb het inmiddels wel een beetje gehad met Android - de gebrekkige security, de RAM honger, de bloatware van alle OEMs en het onzekere update beleid. Windows Phone is ook niet alles, maar ik ben blij dat ik weer terug ben.

De hardware is op papier erg mager - een Snapdragon 400, 1 GB RAM en 8 GB opslag, dat zijn specs van een 150-euro telefoon van een jaar terug. Windows Phone 8.1 maskeert het goed en is verbazend vlot, maar ik ben wel een beetje bang hoe Windows 10 Mobile over een paar maanden presteert.

Qua functionaliteit mis ik eigenlijk maar twee dingen die ik op Android had: call recording, en muziek/video sync over WiFi. Het eerste moet ik mee leven, het tweede punt valt enigszins te omzeilen via Plex, al is media gesynced met die app enkel binnen Plex af te spelen.

Edit: inmiddels staat W10M erop, en de ervaring is eigenlijk bijzonder vlotjes. Wel hinderlijk is dat 1 van de weinige apps die ik gebruik (iTunes Remote) niet meer werkt op W10M - de app situatie was al niet super met WP8.1 maar de transitie naar W10M heeft het nog slechter gemaakt. Gelukkig is de basisfunctionaliteit van het OS prima, maar het is duidelijk dat dit een enorm probleem is voor Microsoft en hun klanten.

Heb jij ook een Microsoft Lumia 640 XL Dual Sim 4G Blauw?

Heb je toevallig ook last van dat t
Hij niet bij de randen de touchscreen niet pakt.
Als ik bijv. Op internet waar lees en wil mijn url veranderen naar bijv. Tweakers moet ik eerst de telefoon weer rechtop hangen voor ik het kan veranderen
Nee, maar ik heb wel hiervoor een Nokia gehad waar ook bij een smalle verticale strook van het scherm het touchscreen niet werkte. Kapot touchscreen dus ben ik bang - garantiegeval of het scherm (laten) vervangen.