Specificaties 25" @ 2560x1440 (AH-IPS, 6ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp UP2516D Zilver, Zwart Review

ToAoM 9 januari 2016, laatste update op 10 oktober 2016, 3.629 views

Dell Ultrasharp UP2516D Zilver, Zwart

Deze monitor is ronduit schitterend, de kleurweergave van het scherm en de zeer gelijkmatige helderheid maken dit scherm tot een genot om te gebruiken. Persoonlijk vind ik 25" prima, niet te groot en met de 3K-resolutie zijn alle teksten prima leesbaar zonder in Windows aan allerlei knoppen te hoeven draaien.

Pluspunten

• Zeer goed kleurbereik en voorgecalibreerd
  • Ingebouwde KVM switch voor 2 systemen
  • Bijpassende soundbar
  • Goede verhouding tussen pixels en formaat

Minpunten

• Alleen HDMI en DisplayPort
  • Kabelmanagement
  • Werkt niet met Lenovo OneLink Pro

Enig nadeel wat ik kan vinden is het gebrek van een enkele analoge ingang, voor gebuik met oudere laptops bijvoorbeeld, en het zeer matige kabelmanagement systeem (of eigenlijk het gebrek hieraan).

Met zoveel aansluitingen (2x USB In, 2x USB out, 2x DisplayPort, 2x HDMI, 1x power aan de achterzijde was het fijn geweest als er een klepje bij zat waarachter alle stekkers en einden kabel konden worden verstopt. En vervolgens een holle voet om de kabels ongezien naar de achterkant van het bureau te leiden. Naast de 2 USB 3 poorten aan de achterzijde bevinden zich ook nog 2 poorten aan de linker zijkant van het scherm.

Ik heb bij deze monitor de bijpassende sounbar gekocht die na het verwijderen van 2 stickers aan de onderzijde van de monitor op zijn plaats kan worden geklikt. Ik har stiekum verwacht dat deze soundbar gebruit zou maken van de audio link die door de HDMI of DisplayPort wordt geleverd, maar dat is niet het geval. De soundbar wordt via USB aangesloten en komt als extra audio device bij je al aanwezige devices te staan. Nu heb ik dus mijn Webcam, Headset, Display, Built-in mic/speakers en de headset poort van de docking station als mogelijke audio outputs. Dat is soms verwarrend als je een skype call wilt doen.

De ingebouwde usb-KVM switch is een nifty feature. Door een 2e PC aan te sluiten via de USB-in is het mogelijk om via het on-screen display te switchen tussen verschillende PC's. Je neemt bij het switchen alle USB devices mee van de ene PC naar de andere. Standaard is de optie om te switchen verstopt halverwege het OSD, maar je kan de switch optie toewijzen aan van de 3 quick-access-keys koppelen.

Let op dat je niet switcht tussen PC's als je een opslagdevice hebt aangesloten aan de monitor. Kopieeracties e.d. worden lastig als je flashdrive ineens van PC wisselt.

Op dit moment lukt het me niet het scherm aan de praat te krijgen met de Lenovo Onelink Pro docking station. Als ik de forums van lenovo er op nalees, dan ligt dit eerder aan Lenovo dan aan Dell. Volgende week komt de servicemonteur van Lenovo, zodra ik hier een update over heb zal ik dit toevoegen. Feedback van Lenovo: Had dan ook en Lenovo scherm gekocht. 3 firmware updates verder, geen verbetering.

Heb jij ook een Dell Ultrasharp UP2516D Zilver, Zwart?

Bij de voorganger van dit scherm, de Ultrasharp U2515H, spreekt men van een 'semi-glossy' afwerking. Dat wordt als goed ervaren t.o.v. het nogal groffe matte dat je voorheen zag op deze reeks van Dell en waaraan ik mezelf ook wel stoor.

Kan jij bevestigen dat deze monitor ongeveer dezelfde coating heeft meegekregen als z'n voorganger?

Alvast bedankt!

[Reactie gewijzigd door T0mS op 26 juli 2016 15:04]

Ik ken de voorganger niet, dus da's een beetje lastig voor mij om vast te stellen.
IK geloof niet dat de UP2616 echt als opvolger in de markt is gezet. UP staat voor Ulstrasharp Professional, wat staat voor wijder kleurbereik gericht op grafische toepassingen. 100%sRGB en 100%Adobe RGB, wat toch wel opmerkelijk goed is in deze prijsklasse.

Qua specs lijkt'ie verder nogal gelijk, dus verbaast me dat de UP2616 goedkoper is nu! Ik zou zeggen dat er geen rede is om nog de u2515h te overwegen, tenzij deze beter presteert bij games, maar daar weet ik weinig van.
Ik heb sinds gisteren ook een up2516d. Ik heb twee vragen voor je: Werk jij in Windows zonder schalen op 100% of vind je dat te klein en staat hij op 125? Tweede vraag. Ik kan vooralsnog niet wennen aan die aan uit knop. Is het nou Touch? Moet ik hard drukken of lichtjes aanraken? Als het scherm in standby staat (Knipper lampje) krijg ik het scherm met geen mogelijkheid uit. Herken je dit of heb ik een slecht exemplaar? Alvast bedankt!

[Reactie gewijzigd door vandenhende op 14 oktober 2016 18:08]

Ik heb Windows geschaald staan. Dat heb ik toch al omdat mijn laptop een 14" scherm met dezelfde resolutie heeft. De extra software (lenovo scaling utility) maakt wel dat de schaling 'mooier' is dan native Windows.

De aan/uit knop is Touch. Ik zet ''m niet uit in knipperende stand, ik vermoed dat je het scherm op auto select input hebt staan, probeer eens vast de input te selecteren. Werkt beter.

Er is ook een firmware upgrade voor het scherm beschikbaar via Dell. Wellicht helpt het
Dank voor je reactie! Afgelopen weekend heb ik hem toch maar omgeruild. Het nieuwe scherm werkt veel beter. Die vorige was toch wat mis mee. Grt