Specificaties met USB-aansluiting - Bekijk alle specificaties

Steelseries Siberia 800 Review

JasonVT 9 januari 2016, laatste update op 2 februari 2017, 1.628 views

Steelseries Siberia 800

Prima product, goede bouwkwaliteit! echter is de prijs wat aan de hoge kant. Bij mij zit die erg comfortabel op mijn hoofd (redelijk slanke hoofd) en drukt niet heel erg op mijn oren (best wel grote oren die net iets uitsteken). Zit heel zacht en klemt goed aan mijn hoofd.

Pluspunten

• Kwaliteit
  • Zachte kussens rondom
  • Microphone uitschuifbaar
  • Goede geluidskwaliteit
  • Twee batterijen
  • Docking station met oplaad mogelijkheid
  • Zit prima met bril
  • Kabels aanwezig zie review

Minpunten

• Bijgeleverde kabeltjes zijn aan de korte kant
  • geen koptelefoon standaard meegeleverd
  • Word ook verkocht als Steelseries Wireless H

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 3
Bouwkwaliteit deel 1
Zoals eerder aangegeven, het product bevat een prima bouwkwaliteit. Je hebt niet echt het gevoel alsof je hem elk moment kan breken wat ik wel heb met concurrerende headsets. (in handen gehad bij winkels)
Brildragers
Voor de brildragers onder ons, bij mij zit die gegoten met een bril op heb totaal geen last van druk die op de bril rust door de headset. Je hoort best vaak dat dit een issue is onder de brildragers.
Geluidskwaliteit deel 1
De geluidskwaliteit vind ik echt super! Helaas kan ik niet zeggen of deze beter of slechter is dan een concurrent. Deze headset heeft de plek overgenomen van een Razer Barracuda die volgens Tweakers pricewatch al geen bekende laagste prijs heeft sinds november 2011.
Draadloze functie
Voor mij was het een must dat er een draadloos headset tot mijn beschikking zou komen, dit in verband met het irriteren aan de kabels die of in de weg lagen of onder de wieltjes van mijn bureaustoel terecht kwam.

De draadloze functie van deze headset vind ik persoonlijk bizar goed, ik zelf zit meestal in een zolderkamer (3de verdieping). Als ik wil kan ik met deze headset naar de 2de verdieping toe met geen enkele moeite blijft hij het geluid doorvoeren naar deze headset. Echter als ik naar de eerste verdieping gaat heeft hij zo nu en dan wat moeite om dit te verwezenlijken. Echter is dit ook niet zo heel vreemd maar juist knap dat hij zo nu en dan alsnog signaal pakt.
Microphone en bouwkwaliteit 2
De microphone zit als het ware in de linker oorschelp van de headset, deze kan je eruit halen door middel van het trekken aan de uiteinde van de microphone. Hierdoor trek je een stevige kabel met plastic coating eruit van ongeveer 10CM.
De kabel is erg goed buigzaam en voelt niet aan alsof je hem elk moment kapot kan maken. De kwaliteit wat uit de microphone komt vind ik persoonlijk voldoende, echter kan ik mij voorstellen dat sommige mensen hem niet al te goed vinden voor de prijs voor wat je ervoor betaald. Mijn gebruik is vooral bij Teamspeak en ingame chat. De mensen waarmee ik praat zeggen dat ik goed te verstaan bent echter zit er wel iets van ruis tussen als hij dicht bij mijn mond zit. Dit kan je natuurlijk helemaal afstellen door midden van het schuifmechanisme en de buigbaarheid ervan.

Een handige toevoeging wat Steelseries heeft verricht is het kunnen muten van de microphone met 1 druk op de knop waarmee als je deze lange tijd ingedrukt houdt de headset aan of uit zet mute hij de microphone. De Wireless H toont door middel van een rood rond ledje aan de voorkant van de microphone dat deze gemute staat. Ook maakt de headset een pieptoon geluid als je dit doet, hierdoor hoef je dus geen zorgen om te maken dat de microphone gedeelte in je ooghoek hoeft te zitten. Dit geld hetzelfde voor het aanzetten van de net gemuten microphoon.
Dolby geluidskwaliteit 2
De geluidskwaliteit wat uit de Dolby optie komt is spectaculair! Echter vind ik persoonlijk deze optie nutteloos bij FPS (First Person Shooter) games. En gaat zowel de game als zowel Teamspeak of een andere chat mee met het Dolby geluid. Deze optie kan je aan en uit zetten op de docking station van dit apparaat.

Bij gamen heb ik deze uit staan echter als ik een film kijk is deze optie echt onwijs gaaf! Het lijkt net alsof je in een bioscoopzaal zit :D
Docking Station
De Docking station ziet er heel erg mooi uit, deze heeft een beeldscherm die jou verteld hoeveel batterij de headset bevat en hoever de batterij opgeladen is mocht die in de station zitten. Ook laat de station zien hoe hard je headset staat door middel van een grijs/wit streepindicator. \

De instellingen van de docking station zijn heel simpel je hoeft geen expert te zijn om deze aan te passen naar jouw behoeften. Er zit een Equalizer op met een aantal geprogrammeerde opties deze staat bij mij het vaakst op "performance" maar zo nu en dan op "balanced". Ze hebben ook een optie om deze zelf in te stellen hier heb ik echter niet naar gekeken omdat ik dat onnodig vind.

Met de Docking station kan je profielen aanmaken voor de devices die je gebruikt met de headset. Zo kan je bijvoorbeeld jouw PS of XBOX aansluiten inclusief jouw Computer of een ander gewenst component en een snelle keuze maken waar hij de source van het geluid vandaan moet halen.

Ook heb je de optie om de ChatMix en de LiveMix aan te passen naar jouw behoefte volgens mij is dit meer gerelateerd aan de consoles. Deze opties zorgen ervoor dat de voice van andere spelers harder of zachter word terwijl je een online game aan het spelen bent. Op de computer werkt die ook wel een klein beetje met Teamspeak echter vind ik dit geen geweldige optie een beetje nutteloos voor mij.

Voor de rest heb je opties om de beeldscherm van de docking station van helderheid te veranderen. Heel erg handig als jij je bijvoorbeeld hieraan zou kunnen ergeren.

Nadeel!
Een nadeel waar ik mij wel een klein beetje aan erger vooral omdat het een behoorlijk prijzig product is, is dat de docking station niet normaal uitgezet kan worden (Correctie, deze gaat wel uit als je hem alleen in je computer geplugd heb zitten. Eerder had ik dit ook echter dan met een verlengstuk kabel die niet genoeg stroom doorvoerde). Er is een optie om deze in standby te zetten echter blijft het beeldschermpje dan alsnog branden. Om het apparaat echt volledig uit te zetten moet je de USB kabel uit de computer trekken en het apparaat van de stroom af halen (Zie eerdere comment hierboven). Het was beter geweest als Steelseries hier een optie voor zou hebben gemaakt.
Bouwkwaliteit oorschelpen, hoofdband en buttons 3
De oorschelpen hebben een goede bouwkwaliteit, het is plastic volgens mij maar het voelt niet goedkoop aan ik heb niet echt het gevoel alsof ik de headset elk moment kan breken. De hoofdband kan versteld worden dit voelt erg stevig aan, je moet best wel wat kracht zetten eer dat deze van zijn plek gaat. De kussens lijken gemaakt te zijn van een soort leder? maar voelen heel erg zacht aan en zijn erg comfortabel vind ik persoonlijk.

De oorschelpen zijn te draaien mocht je ze niet op hebben zou je de headset op de oorschelp kunnen neerleggen (plat). Ook dit voelt heel stevig aan.

De batterij verbergt zich in de linker oorschelp, hier kan je gemakkelijk bijkomen door middel van een soort dop mechanisme aan de glanszijde. Hierna is het heel simpel om de batterij te switchen. Aan de andere kant kan je de dop er ook af halen hier zie je een mini USB aansluiting. Ik heb nog niet ondervonden waarvoor deze dient. Misschien heeft dit iets te maken met console controllers.

De knoppen en schuifjes die op de schelpen zitten zijn:
  • Aan en uit knop die tegelijk dient als mute knop
  • Audio control schuifje op de rechter oorschelp (erg fijn!)

Ook zit er nog een rubber afdekplaatje op voor de Share en Chat functie. Met de share functie kan je bijvoorbeeld je telefoon aansluiten om makkelijker te bellen of skypen etc.

De Chat functie is voor de consoles volgens mij heeft dat te maken met de Xbox als ik mij hier niet in vergis.
Meegeleverde kabeltjes
  • Mini USB naar normaal USB (2.0)
  • Xbox chat cable
  • Mobile cable (3.5mm)
  • Power cable
  • Analoge cable (3.5mm)
  • Optical cable
Al deze kabels zijn tussen de 1 en 1,5 meter, zelf vond ik dit net iets te kort sinds ik een best wel hoog bureau heb met aan de achterkant een plank waardoor ik niet snel de kabels bij de computer krijgt of de console.

Om dit probleem op te lossen heb ik wat langere kabeltjes gekocht.

Wel heeft Steelseries eraan gedacht om een universele power supply toe te voegen. Dit is een adapter met een USB poort. Je ontvangt bij de adapter verschillende power mogelijkheden denk bijvoorbeeld aan Amerikaanse stopcontact etc.
Batterij
De batterij vind ik echt een huge pluspunt! Steelseries levert 2 batterijen 1 voor om op te laden en 1 voor het gebruik ervan. Hierdoor zit je nooit zonder stroom. Elk batterij gaat +/- 8 uur mee. De oplaadsnelheid is onwijs snel ik denk dat de batterij al na 30 min al vol zit.
Tevredenheid
Al met al ben ik zeer tevreden met dit product! echter had Steelseries net iets wat beter moeten nadenken over de Docking station die niet op een normale manier uit te zetten valt. En misschien toch net iets langere kabeltjes leveren maar dit varieert natuurlijk per persoon.

De kwaliteit geluidsopname krijgt een voldoende van mij omdat deze niet uitermate perfect is.

De Features krijgt een goed, dit omdat er genoeg features op zitten echter mis ik een aan en uit optie van de docking station en dat is toch echt wel een must voor vele van ons.

De prijs een voldoende, laten we zeggen dat de prijs meer dan voldoende is ;)
Echter als je het als prijs kwaliteit verhouding heb is het echt wel een goede aankoop!

Heb jij ook een Steelseries Siberia 800?

Mooie review! Heb deze net besteld, hoop dat ik net zo tevreden ben als jij!
Dankje! Nu een aantal maanden in bezit en nog steeds blij met de aankoop!

Omdat ik een big tower pc heb en deze op de grond staat heb ik een verlengstuk gekocht voor de USB. Doordat ik van voren usb aansluitingen heb zitten kan ik deze gemakkelijk loskoppelen om de docking station uit te zetten :)

Veel plezier met je aankoop!

[Reactie gewijzigd door JasonVT op 9 maart 2016 01:03]

Wat bedoel je precies met je minpunt "geen koptelefoon standaard meegeleverd"?
Edit: nvm, ik snap t al. Ik dacht dat je bedoelde dat er geen koptelefoon bijzat, waarbij ik dacht "huh, maar je koopt toch de headset?"XD Maar je bedoeld hoogstwaarschijnlijk een headset stand. My bad.

[Reactie gewijzigd door PoohInYourBeer op 1 mei 2016 13:15]

Ik wil deze headset gaan aanschaffen, alleen zou ik graag weten of deze ook mic monitoring heeft.
Gamen doe ik savonds als de kids op bed liggen dus ben ik bang dat ik te hard ga praten als ik mezelf niet kan horen.
Je bedoelt dat je hem zo kan instellen dat die bij een bepaalde volume "aan springt"?

Zelf gebruik ik hem met name op Teamspeak en dat werkt erg goed.
Binnenin teamspeak kan je hem natuurlijk ook instellen wanneer voice to talk aan moet springen.

Met de kleppen van de headset op kan ik mezelf goed horen ook als ik niet al te luid praat.

Ik ben zelf nog steeds blij met mijn aankoop in ieder geval! :)

Laat me even weten als dit bericht je nog niet geholpen heeft.
Bedankt voor je reactie, wat ik eigenlijk bedoel is dat je jezelf kan hooren praten uit de speakers van de headset.
Zover ik weet niet. Echter kan je via Windows wel Echo instellen dat je wel jezelf hoort praten. Ik weet wel dat als je met je vinger over de mic gaat dat je dan wel het "ruis" geluid hoort. Dus het is mogelijk maar dan wel via Windows zelf.
Helaas, ik game op de ps4 dus de headset zelf moet dit ondersteunen.
We zoeken verder, in ieder geval bedankt.
Je hebt wel een optie dat je de game audio en de chat audio kan filteren als het ware.
Ik heb trouwens wel zelf een langere optical kabel besteld omdat hij anders bijna niet netjes op mijn bureau kon staan terwijl hij op de computer was angesloten. En ik heb een USB hub (verleng kabel female>male) gekocht die naar mijn computer toe gaat (voorkant) zodat ik met wat minder moeite alles uit kan zetten (usb uit de computer en uit de netstroom). Dat hij niet op een "normale" manier (drukknopje oid) uitgezet kan worden is nog steeds en nadeel.

Voor gebuik bij consoles (ps4) en laptop heb ik een AUX kabel angeschaft (in de ps4 controller stoppen voor ps4 geluid) deze word geleverd maar wilde een langere hebben. Er zijn ook andere manieren hoe je hem kan aansluiten.

Alle kabels heb ik uit china gehaald (ebay) en kosste mij <10 euro.
Om sluipverbruik en irritante ledjes te voorkomen, schakel ik mijn PC (en randapparatuur) via een stekkerblok uit.

In het (zelfbouw)bureau van mijn zoon heb ik een serieschakelaar met erachter twee inbouw-wcd's gezet, waarmee hij zijn eigen PC en de gast PC (voor vrienden) uit kan schakelen.
Een nadeel waar ik mij wel een klein beetje aan erger vooral omdat het een behoorlijk prijzig product is, is dat de docking station niet normaal uitgezet kan worden. Er is een optie om deze in standby te zetten echter blijft het beeldschermpje dan alsnog branden. Om het apparaat echt volledig uit te zetten moet je de USB kabel uit de computer trekken en het apparaat van de stroom af halen. Het was beter geweest als Steelseries hier een optie voor zou hebben gemaakt.
Waarom heb je überhaupt de stroomaansluiting aangesloten zitten? Ik heb hem alleen gevoed via de USB en in dat geval gaat het kastje uit als de pc uitgaat.

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 20 januari 2017 16:10]

Ik dacht dat dat noodzakelijk was? Omdat als die alleen van de computer gevoed word het beeldschermpje op een rare manier beeld geeft (strepen) maar dit kan ook komen doordat de usb aansluiting misschien niet altijd helemaal jovel is. Ik zal er vanavond nog is een keer naar kijken
Je hebt helemaal gelijk Eagle, ik had dus een usb kabel extensie uit China geplukt.
Schijnbaar haalt deze niet genoeg stroom door de kanalen heen dat het kastje op een normale manier functioneerd. Nu ik deze van elkaar heb gehaald en een beetje cable management heb aangepast gaat het kastje inderdaad uit als ik de computer uitzet.

Ik zal het aanpassen in mijn review, bedankt! _/-\o_
Yw! Daar zijn we hier voor :).
Dank voor de terugmelding.

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 2 februari 2017 22:03]

Ik las op de website van steelseries(in de FAQ) dat je je telefoon fia de share port (aux mobile kabeltje) aan de headset kan aansluiten, zodat je bijv muziek van je telefoon kan afspelen. Klopt dit? Kan er namelijk verder niks over vinden.
"Is the headset compatible with mobile devices?

Yes. The Siberia 840 can be connected to your mobile device via Bluetooth. For the Siberia 800, you can use the share port on the headset with the mobile cable (4pole 3.5mm). The headset should be turned off when using it this way."

[Reactie gewijzigd door PoohInYourBeer op 2 april 2017 14:36]

Ja klopt! Ik gebruik op dezelfde manier de headset ook wel is met de ps4 (dus zonder docking -> ps4) dan die ik een aux in de controller en een aux in de share port van de headset :)