Steelseries H Wireless Headset Review

JasonVT 9 januari 2016, laatste update op 9 januari 2016, 479 views

Steelseries H Wireless Headset

Prima product, goede bouwkwaliteit! echter is de prijs wat aan de hoge kant. Bij mij zit die erg comfortabel op mijn hoofd (redelijk slanke hoofd) en drukt niet heel erg op mijn oren (best wel grote oren die net iets uitsteken). Zit heel zacht en klemt goed aan mijn hoofd.

Pluspunten

• Kwaliteit
  • Zachte kussens rondom
  • Microphone uitschuifbaar
  • Goede geluidskwaliteit
  • Twee batterijen
  • Docking station met oplaad mogelijkheid
  • Zit prima met bril
  • Kabels aanwezig zie review

Minpunten

• Docking station kan niet "normaal" uit (lees review hieronder)
  • Bijgeleverde kabeltjes zijn aan de korte kant
  • Geen koptelefoon standaard meegeleverd
  • Word ook verkocht als Steelseries Siberia 800

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 3
Bouwkwaliteit deel 1
Zoals eerder aangegeven, het product bevat een prima bouwkwaliteit. Je hebt niet echt het gevoel alsof je hem elk moment kan breken wat ik wel heb met concurrerende headsets. (in handen gehad bij winkels)
Brildragers
Voor de brildragers onder ons, bij mij zit die gegoten met een bril op heb totaal geen last van druk die op de bril rust door de headset. Je hoort best vaak dat dit een issue is onder de brildragers.
Geluidskwaliteit deel 1
De geluidskwaliteit vind ik echt super! Helaas kan ik niet zeggen of deze beter of slechter is dan een concurrent. Deze headset heeft de plek overgenomen van een Razer Barracuda die volgens Tweakers pricewatch al geen bekende laagste prijs heeft sinds november 2011.
Draadloze functie
Voor mij was het een must dat er een draadloos headset tot mijn beschikking zou komen, dit in verband met het irriteren aan de kabels die of in de weg lagen of onder de wieltjes van mijn bureaustoel terecht kwam.

De draadloze functie van deze headset vind ik persoonlijk bizar goed, ik zelf zit meestal in een zolderkamer (3de verdieping). Als ik wil kan ik met deze headset naar de 2de verdieping toe met geen enkele moeite blijft hij het geluid doorvoeren naar deze headset. Echter als ik naar de eerste verdieping gaat heeft hij zo nu en dan wat moeite om dit te verwezenlijken. Echter is dit ook niet zo heel vreemd maar juist knap dat hij zo nu en dan alsnog signaal pakt.
Microphone en bouwkwaliteit 2
De microphone zit als het ware in de linker oorschelp van de headset, deze kan je eruit halen door middel van het trekken aan de uiteinde van de microphone. Hierdoor trek je een stevige kabel met plastic coating eruit van ongeveer 10CM.
De kabel is erg goed buigzaam en voelt niet aan alsof je hem elk moment kapot kan maken. De kwaliteit wat uit de microphone komt vind ik persoonlijk voldoende, echter kan ik mij voorstellen dat sommige mensen hem niet al te goed vinden voor de prijs voor wat je ervoor betaald. Mijn gebruik is vooral bij Teamspeak en ingame chat. De mensen waarmee ik praat zeggen dat ik goed te verstaan bent echter zit er wel iets van ruis tussen als hij dicht bij mijn mond zit. Dit kan je natuurlijk helemaal afstellen door midden van het schuifmechanisme en de buigbaarheid ervan.

Een handige toevoeging wat Steelseries heeft verricht is het kunnen muten van de microphone met 1 druk op de knop waarmee als je deze lange tijd ingedrukt houdt de headset aan of uit zet mute hij de microphone. De Wireless H toont door middel van een rood rond ledje aan de voorkant van de microphone dat deze gemute staat. Ook maakt de headset een pieptoon geluid als je dit doet, hierdoor hoef je dus geen zorgen om te maken dat de microphone gedeelte in je ooghoek hoeft te zitten. Dit geld hetzelfde voor het aanzetten van de net gemuten microphoon.
Dolby geluidskwaliteit 2
De geluidskwaliteit wat uit de Dolby optie komt is spectaculair! Echter vind ik persoonlijk deze optie nutteloos bij FPS (First Person Shooter) games. En gaat zowel de game als zowel Teamspeak of een andere chat mee met het Dolby geluid. Deze optie kan je aan en uit zetten op de docking station van dit apparaat.

Bij gamen heb ik deze uit staan echter als ik een film kijk is deze optie echt onwijs gaaf! Het lijkt net alsof je in een bioscoopzaal zit :D
Docking Station
De Docking station ziet er heel erg mooi uit, deze heeft een beeldscherm die jou verteld hoeveel batterij de headset bevat en hoever de batterij opgeladen is mocht die in de station zitten. Ook laat de station zien hoe hard je headset staat door middel van een grijs/wit streepindicator. \

De instellingen van de docking station zijn heel simpel je hoeft geen expert te zijn om deze aan te passen naar jouw behoeften. Er zit een Equalizer op met een aantal geprogrammeerde opties deze staat bij mij het vaakst op "performance" maar zo nu en dan op "balanced". Ze hebben ook een optie om deze zelf in te stellen hier heb ik echter niet naar gekeken omdat ik dat onnodig vind.

Met de Docking station kan je profielen aanmaken voor de devices die je gebruikt met de headset. Zo kan je bijvoorbeeld jouw PS of XBOX aansluiten inclusief jouw Computer of een ander gewenst component en een snelle keuze maken waar hij de source van het geluid vandaan moet halen.

Ook heb je de optie om de ChatMix en de LiveMix aan te passen naar jouw behoefte volgens mij is dit meer gerelateerd aan de consoles. Deze opties zorgen ervoor dat de voice van andere spelers harder of zachter word terwijl je een online game aan het spelen bent. Op de computer werkt die ook wel een klein beetje met Teamspeak echter vind ik dit geen geweldige optie een beetje nutteloos voor mij.

Voor de rest heb je opties om de beeldscherm van de docking station van helderheid te veranderen. Heel erg handig als jij je bijvoorbeeld hieraan zou kunnen ergeren.

Nadeel!
Een nadeel waar ik mij wel een klein beetje aan erger vooral omdat het een behoorlijk prijzig product is, is dat de docking station niet normaal uitgezet kan worden. Er is een optie om deze in standby te zetten echter blijft het beeldschermpje dan alsnog branden. Om het apparaat echt volledig uit te zetten moet je de USB kabel uit de computer trekken en het apparaat van de stroom af halen. Het was beter geweest als Steelseries hier een optie voor zou hebben gemaakt.
Bouwkwaliteit oorschelpen, hoofdband en buttons 3
De oorschelpen hebben een goede bouwkwaliteit, het is plastic volgens mij maar het voelt niet goedkoop aan ik heb niet echt het gevoel alsof ik de headset elk moment kan breken. De hoofdband kan versteld worden dit voelt erg stevig aan, je moet best wel wat kracht zetten eer dat deze van zijn plek gaat. De kussens lijken gemaakt te zijn van een soort leder? maar voelen heel erg zacht aan en zijn erg comfortabel vind ik persoonlijk.

De oorschelpen zijn te draaien mocht je ze niet op hebben zou je de headset op de oorschelp kunnen neerleggen (plat). Ook dit voelt heel stevig aan.

De batterij verbergt zich in de linker oorschelp, hier kan je gemakkelijk bijkomen door middel van een soort dop mechanisme aan de glanszijde. Hierna is het heel simpel om de batterij te switchen. Aan de andere kant kan je de dop er ook af halen hier zie je een mini USB aansluiting. Ik heb nog niet ondervonden waarvoor deze dient. Misschien heeft dit iets te maken met console controllers.

De knoppen en schuifjes die op de schelpen zitten zijn:
  • Aan en uit knop die tegelijk dient als mute knop
  • Audio control schuifje op de rechter oorschelp (erg fijn!)

Ook zit er nog een rubber afdekplaatje op voor de Share en Chat functie. Met de share functie kan je bijvoorbeeld je telefoon aansluiten om makkelijker te bellen of skypen etc.

De Chat functie is voor de consoles volgens mij heeft dat te maken met de Xbox als ik mij hier niet in vergis.
Meegeleverde kabeltjes
  • Mini USB naar normaal USB (2.0)
  • Xbox chat cable
  • Mobile cable (3.5mm)
  • Power cable
  • Analoge cable (3.5mm)
  • Optical cable
Al deze kabels zijn tussen de 1 en 1,5 meter, zelf vond ik dit net iets te kort sinds ik een best wel hoog bureau heb met aan de achterkant een plank waardoor ik niet snel de kabels bij de computer krijgt of de console.

Om dit probleem op te lossen heb ik wat langere kabeltjes gekocht.

Wel heeft Steelseries eraan gedacht om een universele power supply toe te voegen. Dit is een adapter met een USB poort. Je ontvangt bij de adapter verschillende power mogelijkheden denk bijvoorbeeld aan Amerikaanse stopcontact etc.
Batterij
De batterij vind ik echt een huge pluspunt! Steelseries levert 2 batterijen 1 voor om op te laden en 1 voor het gebruik ervan. Hierdoor zit je nooit zonder stroom. Elk batterij gaat +/- 8 uur mee. De oplaadsnelheid is onwijs snel ik denk dat de batterij al na 30 min al vol zit.
Tevredenheid
Al met al ben ik zeer tevreden met dit product! echter had Steelseries net iets wat beter moeten nadenken over de Docking station die niet op een normale manier uit te zetten valt. En misschien toch net iets langere kabeltjes leveren maar dit varieert natuurlijk per persoon.

De kwaliteit geluidsopname krijgt een voldoende van mij omdat deze niet uitermate perfect is.

De Features krijgt een goed, dit omdat er genoeg features op zitten echter mis ik een aan en uit optie van de docking station en dat is toch echt wel een must voor vele van ons.

De prijs een voldoende, laten we zeggen dat de prijs meer dan voldoende is ;)
Echter als je het als prijs kwaliteit verhouding heb is het echt wel een goede aankoop!

Heb jij ook een Steelseries H Wireless Headset?

Top review! De eerste die ik tegen kom waarin duidelijk verschillende aspecten onder de loep worden genomen.
Echter wel een vraagje, is deze headset bedoelt voor geheel om het oor heen? of soort van op het oor. Heb zelf een headset gehad die dus echt op het oor rust, hier had ik snel last van onder gamen/films kijken. Wat de surround in films betreft niks te klagen als ik het goed begrijp, maar hoe is het voor gamen??

Groet jurrian