eQ-3 MAX! Cube Lan Gateway Review

-36- 8 januari 2016, laatste update op 8 januari 2016, 1.193 views

eQ-3 MAX! Cube Lan Gateway

De eQ-3 MAX LanGateway is een centrale regelunit voor aansturen radiatoren inclusief zoneindeling. Erg handig bij geen eigen CV of verwarming los van CV aansturen. S

Pluspunten

• Goede value for money
  • indeling Zones
  • Grote vooruitgang tov handmatig aan radiatorknop draaien
  • Gemakkelijke installatie en gebruik
  • Centrale thermostaat en weekprogramma's ook als je geen eigen CV hebt

Minpunten

• Geen API / Incompatible andere Domotica
  • Software wat beperkt en onoverzichtelijk
  • Bouwkwaliteit (bevestiging radiatiorknop)

Kwaliteit Score: 2
De eQ-3 MAX LanGateway is een centrale regelunit en onderdeel van het voordelige eq3!max systeem voor aansturen radiatoren inclusief zone indeling. Erg handig hiervan is de mogelijkheid om toch een wandthermostaat te kunnen plaatsen en tijd gestuurd te schakelen als je geen eigen CV hebt zoals bij blokverwarming of onderhuur. Of om radiatoren los van de CV aan te sturen, zodat enkel de gewenste zones worden opgewarmd
Systeem draait nu 2 jaar en afgezien van lege batterijen draait het programma betrouwbaar. En is een grote vooruitgang t.o.v. handmatig de radiatorknoppen iedere keer open of dicht te draaien

Met weekprogramma is veel efficienter te stoken. Ook met de eco- knop bv bij voordeur is de verwarming bij vertrek makkelijk uit te zetten is het makkelijk besparen op stookkosten. Het systeem heeft zich dan ook binnen een jaar terugverdient.

Installatie is gemakkelijk en universeel. Het signaal is overal goed.

Bouwkwaliteit matig en duidelijk budget met veel plastic. Vooral de radiatorknoppen zijn lomp en de bevestiging is fragiel. (zag dat er wel nieuwere modellen zijn dus mischien verbeterd)

Ondanks de mogelijkheden en indeling met zones is de configuratie software van de cube toch wat beperkt en onoverzichtelijk met soms rare beperkingen. Ook geen API, dus amper compatible met domotica

(voorlopige compacte review uitgebreidere volgt, dus svp nog niet al te kritisch oordelen)

Heb jij ook een eQ-3 MAX! Cube Lan Gateway?

Ik heb zelf de kranen ook samen met de kamer thermostaat (geen cube). Nadeel is inderdaad de grote koppen en de bevestiging is niet al te stevig. Bij mij is er 1 al er vanaf gelopen. Nadeel is ook de relatief hoge prijs 9,- van de adapter ringen als je die nodig hebt. Al met al ben ik er wel tevreden over werkt goed samen met stadsverwarming.
heb hier idd hetzelfde probleem de nieuw radiatorknoppen lijken wel wat minder lomp maar met dezelfde brakke bevestiging. Heb ze zelf met protoplast verstevigd en dat gaat goed
En wat jammer is de de nieuwe niet "max" serie heeft een P(remium) versie met metalen moer:

Wow aanbod in DE is wel heel wat beter dan hier, jij weet zeker niet toevallig wat een beetje goed spul is om via z-wave of x10 aan domoticz ofzo te hangen? Ook nooit geweten dat er via dect en de fritz!box zo'n keuze is

Kan het op op de foto trouwens net niet zijn maar als enkel de ring metaal is en de lipjes van de bus aan de binnenkant nog steeds plastic vraag ik me af of het iets uitmaakt
Ik heb nooit gezocht daarop, er is wel een software gemaakt om de cube aan domoticz te koppelen (zie domoticz) topic en ik dacht dacht er ook iemand was die het protocol 868Mhz gedeeltelijk gererverse engineered had.

[Reactie gewijzigd door wortelsoft op 9 januari 2016 16:23]

Toevallig zag ik je in productreviews gelijk even aanbod van eQ bekeken omdat ik in een huis woon met blokverwarming en dus slimme thermostaatkranen wil installeren.
Voor de prijs is er geen beter systeem. maar als multiroom geen must is zou ik enkel de wandthermostaat halen. Gebruik de cube hier eigelijk alleen nog voor configuratie. Zag op conrad dat ze over 5 weken niewe model kraan krijgen dus daar zou ik sowieso ook op w88. Helaas nog wel dezelfde gare plastic bevestiging
Had hiervoor een paar Comet Sparmatig kranen en die zaten zeer fragiel aan de leiding. Nu heb ik twee stuks Eq maar die zitten keurig strak vast hoor! Geen klachten over. :)

Heb vandaag een losse draadloze knop en een kamerthermostaat besteld voor bediening van de 'hoofdkraan'. Als ik een 2e kamerthermostaat aanschaf kan ik daarmee ook de zelfde kraan mee bedienen?
Ook hier een zeer tevreden gebruiker. Mocht je eens andere software willen proberen voor eQ-3 MAX!, kan ik http://www.dmitry-kazakov.de/ada/max_home_automation.htm aanraden. Leuk voor domotica doeleinden, deze software bevat een webserver voor afhandeling van HTTP requests, en zelfs een MQTT server.