Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 13,3" (1920x1080 IPS), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus Zenbook UX305CA-FC004T Review

DEkill 8 januari 2016, laatste update op 11 januari 2016, 100.586 views

Asus Zenbook UX305CA-FC004T

Snel en goede linux ondersteuning mijn exemplaar heeft wel redelijk wat backlight bleeding, het wifi ontvangs viel mij ook tegen aangezien de verbinding sneller wegvalt dan bij de gemiddelde telefoon. Door de ssd en de snelle UEFI start hij snel op: 15 seconden in Windows en 7 seconden in Linux.

Pluspunten

• Linux ondersteuning
  • Accu
  • Passief gekoeld
  • Dun

Minpunten

• Backlightbleeding
  • Slechte wifi ontvangst

Deze Zenbook heb ik twee weken gebruikt, mijn ervaring met deze laptop is dus kort maar in deze tijd heeft de laptop een goede indruk achtergelaten.

Het scherm

Het scherm heeft heldere kleuren en een hoog contrast, het mooiste van dit scherm vind ik dat het een hoge resolutie heeft ten opzichte van de schermgrootte maar dat de DPI niet buiten proporties is. Zelfs kleine letters zijn nog prima te lezen en hierdoor voelt de kleine draagbare laptop ook wel een beetje als een grotere laptop mits de gebruiker over goede ogen beschikt en er vrij dichtbij zit. Dit exemplaar had wel stevige backlight bleeding, het was zo erg dat ik getracht heb er een foto van te maken, maar met de camera van mijn telefoon is dit niks geworden. Het is echter wel opvallend als het scherm donker is zoals bij het opstarten, het kijken van een film of als er een donker thema voor de desktop gebruikt wordt.

De processor

Snel genoeg om een goede computer ervaring te leveren. De laptop heeft bij mij vrij veel moeten compileren en alhoewel het voor grote projecten ondoenbaar is is het voor kleinere projecten prima. De grafische chip valt ook zeker niet tegen, Teamfortress is er goed op te spelen op hoge instellingen en word hierbij ook niet eens verschrikkelijk warm.

Accuduur

Ik ben zelf erg onder de indruk van de accuduur, de 10 uur specificatie van Asus heb ik zelf niet gehaald bij normaal gebruik maar de laptop komt toch zeker tot de 7-8 uur
Netwerk

Wifi werkt erg snel op korte afstanden dit werkt dan op de 802.11AC specificatie en haalde in mijn omgeving rond de 12 MB per seconde. Echter werkte dit op een langere afstand niet meer en verloor de laptop de verbinding in zijn geheel. In de kamer waar ik over spreek hebben andere apparaten wel ontvangst. Bij de laptop zit een 100Mb USB adapter dit werkt prima maar omdat het maar 100 Mb per seconde is en dus zo rond de 8MB per seconde haalt gaat het kopiŰren van bestanden sneller over wifi dan over de kabel.

Linux

Het meeste van de twee weken heeft de Zenbook Arch Linux gedraaid, maar ik heb ook Ubuntu ge´nstalleerd. Ubuntu installeren en en ermee werken lijkt zonder problemen te gaan behalve de volume knoppen reageerde niet.
Arch met I3 als Window Manager op de Zenbook werkt ook vrijwel vlekkeloos en de combinatie van de Zenbook de nieuwe software van Arch en een lichte WM maakt dit een perfecte laptop voor onderweg en door de opstarttijd van rond de 7 seconden is het ook een mooie laptop voor even snel wat opzoeken of voor als je de laptop aangezet heb en dan toch bedenkt om hem weer uit te zetten.

De Linux ondersteuning is dus prima en voor Arch Linux is er zelf een Wiki: https://wiki.archlinux.org/index.php/ASUS_Zenbook_UX305

Windows

Er is in de standaard installatie niet heel veel software voor ge´nstalleerd echter staan er wel programma's bij die soms de aandacht vragen zoals Dropbox wou ik niet gebruiken maar wou wel graag gebruikt worden. Bij het ontvangen van de laptop waren er ook enkele grote Windows updates die ge´nstalleerd moesten worden dus de laptop was bruikbaar voor een uur en bij de eerste keer opnieuw opstarten was hij meer dan een uur buiten gebruik en in die tijd kon ik alleen naar een grote cirkel kijken die langzaam aan het vullen was.

Heb jij ook een Asus Zenbook UX305CA-FC004T?

Er is een nieuwe Intel driver voor de Wi-Fi chipset!
Simpele maar informatieve review!

Overigens worden veel problemen met de touchpad onder linux gemeld (onder andere op Reddit). Deze zou pas vanaf kernel versie 4.5 out of the box werken, welke vandaag pas als RC gereleased is. Wat zijn jouw ervaringen met de touchpad?

Zijn daarnaast alle functie knoppen werkend?

[Reactie gewijzigd door lenn2l op 1 februari 2016 20:38]