Motorola Moto X Play 16GB Zwart Review

Gerolamo 8 januari 2016, laatste update op 8 januari 2016, 423 views

Motorola Moto X Play 16GB Zwart

Ik zocht een mid-range-budget toestel, normaal heb ik Samsung maar vond hier niets naar mijn gading. Ik kwam uit bij de Motorola wegens de accuduur en de 8.0 gegeven bij de Tweakers review. Ik ben zeer blij verrast op alle vlakken. Naar mijn mening is dit echt een top toestel.

Pluspunten

• Accuduur, gaat bij normaal gebruik zowieso meer dan 24u mee
  • Helder en mooi scherm
  • Toestel ligt lekker in de hand en voelt kwalitatief aan
  • Vanwege de stroeve achter cover niet te glad
  • Zeer goede interface, makkelijk en snel
  • Mooi, stijlvol en strak uiterlijk
  • Geluidskwaliteit bij gesprekken erg goed
  • Op dit moment 50,- cashback

Minpunten

• Volumeknop is inderdaad wat losjes, vind ik verder niet zo storend
  • Geluid via speaker klinkt soms blikkerig
  • Camera sensor had misschien wat beter gemogen
  • Laden gaat met standaard lader langzaam, maar daar heeft niemand s'nachts last van

De afgelopen jaren ben ik nogal gehecht geraakt aan de Samsung Galaxy range. Echter ben ik niet meer zo geneigd om de echte top toestellen aan te schaffen, zeker gezien de prijzen.

Daarom ben ik op zoek gegaan naar een mid-range budget toestel. Naar mijn mening was het aanbod van Samsung hierin ondermaats en ben ik op zoek gegaan naar iets anders, wat zou voldoen aan mijn benodigdheden.

Waar was ik naar op zoek:
- Een redelijk recent toestel van maximaal 6mnd oud
- Een toestel waarvoor ik rond de 300 - 350 moest betalen
- Vooral een toestel met een lange accuduur

Na wat onderzoek o.a. hier op Tweakers waarbij de review duidelijk en positief was besloten om voor de Motorola X Play te gaan. Een toestel waar ik anders nooit aan gedacht zou hebben.

Na alles ingesteld te hebben (makkelijk) maar gewoon aan de slag gegaan. Tot nu toe nog geen enkel probleem ondervonden en al zeker 19uur aan te staan na full charge staat de accu nog op 44%.

Hierbij heb ik geen games gespeeld of lang video's gekeken, maar regelmatig (alles via 4G) internetten, mails checken, appjes sturen en ontvangen, facebook scrollen, het nieuws gelezen en een aantal telefoontjes gepleegd, stappenteller aan etc.

Normaal gesproken waren mijn vorige telefoons op dit moment of overdag al bijgeladen of nu aan de lader gekluisterd. Volgens de batterij indicator kan ik echter nog zeker 7 uur zo doorgaan en zonder gebruik komt daar nog eens zeker 8 uur bij. Bij geen gebruik gaat een volledige lading meer dan 48 uur mee.

Opladen gaat wel langzaam met de standaard meegeleverde lader, echter als je gewoon bij het naar bed gaan je toestel aan de lader legt heb je hier uiteraard geen last van.

Waar ik vooral bang voor was was de verandering van de bediening en navigatie ten opzichte van mijn vorige telefoons. Nou, dat hoefde dus helemaal niet want het is allemaal super simpel en handig ingericht. De drie knoppen onderin het scherm zijn van goed formaat en maken navigatie soepel en het sluiten van programma's uitermate makkelijk.

Het toestel zelf vind ik echt super. Het is lekker groot en alles is makkelijk en duidelijk te lezen. De kleuren zijn fantastisch. De body zelf is stijlvol, aan de voorkant geheel zwart met enkel de speaker en microfoon, de rest geheel zwart. De zijkanten zijn op een fijne manier afgerond en hebben een mooie donkergrijze kleur. De achter cover is voorzien van textuur en heeft een rubber-achtige laag. Hierdoor is het toestel niet glad. Het toestel is misschien wat dikker dan anderen, maar ligt hierdoor wel heel fijn in de hand.

In veel reviews worden de twee knopjes aan de zijkant al genoemd... Ja, ze zijn van plastic en ja de volumeknop zit wat los. Bij gebruik is hier echter niets van te merken, en ik ga echt niet heel de dag zitten schudden met de telefoon (waarbij dus de volumeknop te horen is).

Het geluid van de speaker klinkt bij het afspelen van muziek soms wat blikkerig, echter maak ik hier weinig gebruik van en verwacht hier dus weinig hinder van te ondervinden. Als ik muziek luister gaat dat toch via oordopjes of een externe speaker. Voor filmpjes vind ik het tot nu toe niet hinderlijk.

De geluidskwaliteit bij het bellen is wel uitstekend te noemen. Het volume is ook goed. Waar ik vroeger nog wel eens klachten had dat ik matig te verstaan was krijg ik nu de vraag of ik een nieuwe telefoon heb. Als ik dan meld dat ik een Motorola heb, is iedereen verbaasd. Ik hoop dan ook dat Motorola deze stijl doorzet en toch weer wat meer mainstream kan gaan worden, al dan niet onder de naam Lenovo.

De prijs is qua hardware misschien iets hoger dan vergelijkbare toestellen, echter vind ik dat dit toestel het wel waard is gezien de vele pluspunten. Tevens is er op dit moment 50,- cashback via Motorola.

Misschien dat voor de echte hardcore gebruiker de hardware onvoldoende is, maar waar ik het toestel voor gebruik is het echter ruim voldoende.

Het toestel voldoet dan ook aan mijn verwachtingen die ik kreeg na het lezen van de review.

De camera heb ik nog niet echt getest, dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen op dit moment. De paar foto's die ik gemaakt heb voor appjes zien er ok uit. Het lijkt er inderdaad op dat de sensor wat te kort schiet bij binnen/donker gebruik, maar zoals gezegd, hiervoor heb ik nog te weinig gebruik van de camera gemaakt.

Heb jij ook een Motorola Moto X Play 16GB Zwart?