ZUK Z1 Wit Review

arjen-h 7 januari 2016, laatste update op 7 januari 2016, 466 views

ZUK Z1 Wit

De eerste indruk is erg positief: toestel werkt soepel en snel, toestel heeft een uitstekende accu, veel waar voor je geld. Mijn twijfelpunten vooraf (cyanogen OS en 4G-dekking) vallen heel erg mee. Toestel had iets kleiner gemogen. De minpunten vallen ruimschoots weg tegen de positieve punten.

Pluspunten

• Goede accu
  • Mooi scherm
  • Prijs/kwaliteit verhouding
  • Snelheid

Minpunten

• geen 800mhz band (4G)
  • 5,5 inch net iets te groot

Ik ben overgestapt van de Nexus 5 (LG) naar de ZUK Z1. De Nexus beviel me heel goed, maar sinds kort werkt de GPS niet meer goed en die gebruik ik veel, voor mij een aanleiding om na ruim 2 jaar weer eens wat nieuws te gaan uitzoeken. Mijn oog viel eerst op de Galaxy s6 en iPhone 6s vanwege de specs, de 64gb versie van deze apparaten vond ik buitensporig duur en ben daarom verder gaan kijken.

Levering
Ik heb het toestel gisteren ontvangen. De levering vanuit België (zuk-store.com, onderdeel van shscomputer.be/) heeft erg veel tijd gekost: 29/11/15 besteld en 6/1/16 ontvangen, circa 2 weken door betaling via Paypal (iDeal was niet mogelijk), foute verzending via bpost (verkeerd aangegeven door de leverancier, dat kostte bijna 2 weken) en trage afhandeling van bpost (ca 1 week). :o

Besturingssysteem
Met mijn Nexus was ik gewend geraakt aan stock Android, dus snelle updates en geen last van fabrikantenapplicaties, vooraf twijfelde ik aan het gebruik van Cyanogen OS wat op de ZUK Z1 wordt geleverd. In de praktijk valt dat reuze mee: geen fabrieksapps, vrijwel standaard Android, alleen nog geen Android 6. Zelf vind ik het verschil tussen Android 5.1.1 en 6 nauwelijks merkbaar in de look&feel.

Accu
De veelbelovende accu met 4100 mah werkt goed. Hij houdt het moeiteloos een dag vol, met veel bellen, 2x een uur navigatie+spotify, een systeemupdate installeren en mail/whatsapp/etc. Aan het einde van de dag nog zo'n 20% over. Daar had ik nog wel iets meer van verwacht, aan de andere kant had ik mijn Nexus al weer twee keer moeten bijladen met dit gebruik.

Toestel
5,5" vind ik persoonlijk wat aan de grote kant, het is net niet meer eenvoudig met één hand te bedienen. Ook een flinke balk aan de boven en onderkant die niet zoveel toevoegen. Wel prettig is dat er hardware knoppen opzitten voor de basisbediening. De bijbehorende flipcase (apart besteld) zorgt er niet altijd voor dat het toestel aangaat als je hem opent. De uitstekende hardware merk je terug in de snelheid (tomtom go start binnen 5-10 seconden op, dat is veel sneller dan ik gewend ben), ook de bouwkwaliteit voelt goed aan. Het scherm is heel erg mooi, naast helderheid vind ik het ook belangrijk dat het toestel goed dimbaar is voor het lezen van ebooks. Dat lukt met het toestel uitstekend ook zonder extra apps hiervoor te hoeven installeren.

Bereik
Vooraf twijfelde over de bereik binnen het 4G netwerk, met name omdat op ZUK Z1 niet over 800 mhz beschikt, wat vooral in het buitengebied wordt toegepast omdat het grotere afstanden kan overbruggen dan hogere band-en. In de praktijk blijkt het toestel in het buitengebied af en toe 3G netwerken te pakken en in stedelijke omgeving vooral 4G. Tegelijkertijd is het bereik stabieler, waar ik met de Nexus bijvoorbeeld geen bereik had in de lift op kantoor kan ik nu wel blijven bellen en opvallend genoeg ook op plekken waar ik in het buitengebied geen verbinding had heb ik nu wel een uitstekende verbinding. Dus ook al heb ik soms iets minder bandbreedte, voor mijn idee heb ik nu een veel betere en stabielere verbinding en daardoor meer plezier van mijn data-abonnement. Onderweg heb ik muziek gestreamd via Spotify zonder enige hapering.

=====================
Specificaties bandbreedtes

KPN gebruikt in Nederland frequentiespectrum in de 800 MHz (band 20), 1800 MHz (band 3) en 2600 MHz (band 7) band (bron: www.gsmhelpdesk.nl)

De tweede bron (http://www.4g.nl/4g-netwerk/4g-frequenties/) meldt:
Frequentie ?G Telecomaanbieder
800 MHz 4G KPN / Vodafone / Tele2
900 MHz 2G / 3G KPN / Vodafone / T-Mobile
1800 MHz 2G / 4G KPN / Vodafone / T-Mobile
2100 MHz 3G KPN / Vodafone / T-Mobile
2600 MHz 4G KPN / Vodafone / T-Mobile / Tele2 / ZUM

De ZUK Z1 heeft volgens de specificaties op pricewatch de volgende verbindingen ter beschikking: 850MHz, 900MHz, 1800MHz , 1900MHz , 2100MHz , 2600MHz

==========================

Conclusie: geweldig toestel die zijn specificaties helemaal waar maakt. Ik was op punten sceptisch vooraf, maar is me allemaal erg meegevallen in de praktijk. Voorlopig kan ik hier wel mee vooruit.

Heb jij ook een ZUK Z1 Wit?

De specificaties van dit toestel doen mij erg aan de One plus one denken (cpu, scherm, ram, rom, cyanogen, geen 800mhz etc.)

Heb je daar ook naar gekeken? Dat is voor velen toch een wat bekender toestel

Ben benieuwd naar de reden voor je keuze
Ik heb in mijn vergelijking gekeken naar deze toestellen: iphone 6, galaxy s6, galaxy s6 edge, htc one A9, nexus 5x, LG g4, huawai P8, moto g en one plus X. Gek genoeg niet naar de One Plus One, qua specs lijken ze wel erg veel op elkaar, de batterij scheelt wel behoorlijk (3100 mah vs 4100 mah) en dualSIM als pluspunten voor de ZUK Z1. Verkrijgbaarheid van de One Plus One is me niet helemaal duidelijk. Neemt niet weg dat dit achteraf vergelijken is, dus niet objectief.

[Reactie gewijzigd door arjen-h op 7 januari 2016 22:41]

word er wel een update naar android 6.0 verwacht?
Op gsmarena wordt gemeld dat er op 8 februari een update komt naar Cyanogen OS 13 gebaseerd op android 6.0 Marshmallow. Ik weet niet in hoeverre dat bericht voldoende betrouwbaar is.