Corsair Gaming Strafe RGB Cherry MX Silent (US layout) Review

Foritain 7 januari 2016, laatste update op 26 mei 2017, 4.512 views

Corsair Gaming Strafe RGB Cherry MX Silent (US layout)

De Corsair Strafe RGB MX Silent is een heerlijk compleet bordje met knappe verlichting dankzij de transparante switches. Van echte minpunten is geen sprake. Wel is de 'Silent' variant enkel beschikbaar in 'MX Red' stijl, dus geen tactile of zwaardere stille switch mogelijk.

Pluspunten

• RGB verlichting was nog nooit zo tof. Niet alleen wat mogelijkheden betreft, maar ook het effect van de transparante switches
  • Pirate ship logo Arrrr (dus niet dat andere ding), en ook rgb verlicht. /pat Corsair
  • Bouwkwaliteit en afwerking materiaal uitstekend, ligt als een huis.
  • Complete set extra's met o.a. een prettige polssteun, FPS en MOBA keycaps.
  • MX Silent switch een stuk stiller in gebruik, maar de ervaring is niet minder dan MX Red, en meerprijs is gering.
  • Corsair CUE software biedt eindeloos functionaliteit en LED effecten. Echt extreem customizable.
  • Niet goedkoop, maar wel één van de goedkoopste RGB toetsenborden, en m.i. de meest indrukwekkende.

Minpunten

• 'Silent' is relatief. Stiller dan traditionele mechs, maar zeker niet 'muisstil'
  • MX Silent switch enkel beschikbaar in 'MX Red'

Review: Corsair Strafe RGB MX Silent

- Verlichting
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Corsair

Onlangs bekeken we de Corsair Strafe, het nieuwe ‘instap’ mechanische toetsenbord van Corsair. Redelijk recht-toe-recht-aan met een kunststof behuizing zonder al te veel opvallende fysiek features en met geheel rode verlichting, maar dan wel met aardig wat licht effecten, en uiteraard voorzien van de enige echte Cherry MX switches. De Corsair Strafe RGB van vandaag heeft weliswaar een grotendeels gelijke naamgeving, maar is toch een heel ander beestje. Uiteraard gaan we ‘RGB’ verlichting bekijken, maar we gaan vooral ook kijken naar de aller nieuwste switches uit de stallen van Cherry: De Cherry MX Silent switches, een Corsair exclusieve switch (voor de komende maanden). Het laat weinig aan de verbeelding over waar deze switches zich op richten.

Met de uitgebreidere verlichting, unieke switches, en een polssteun is de Strafe RGB MX Silent wel een stukje prijziger dan de originele strafe: voor 165 euro gaat hij over de toonbank. Een Strafe RGB met de oude bekende MX switches zoals Red en Brown bestaan ook, echter de MX Brown versie lijkt vooralsnog niet leverbaar, en de MX Red versie is slechts 5 euro goedkoper dan de MX Silent.

De specificaties en features van de Corsair website:

Weinig echt schokkende zaken op de specificatiepagina, althans niets wat we niet van een Corsair gaming keyboard zouden verwachten: 100% anti-ghosting, 104 key rollover, 1000hz/1ms response. De Strafe RGB is een standaard layout en formaat toetsenbord, oftewel met numpad maar zonder extra macro toetsen. Macro functionaliteit is echter softwarematig in te stellen op elk van de 104 toetsen. Het maakt de Strafe RGB een vrij typisch afgemeten (en wegend) toetsenbord. De aanwezigheid van de polssteun zal velen wel tevreden stellen.

De verpakking is van buiten wederom helemaal in orde bij Corsair: Herkenbaar, opvallend zonder te overdrijven, en je krijgt er zin van om hem open te maken. Intern is het een beetje basic, maar daar kijken we gezien het mooie product maar vlot voorbij. Eerst even de ‘moetjes’: De Strafe RGB heeft een dikke rubberen kabel met twee USB (2.0) aansluitingen, en we krijgen er een keycap puller bij.

En daar gaan we: De Strafe RGB, eerst even zonder polssteun. In eerste instantie lijkt ‘ie zo vrijwel exact als de originele Strafe, maar dan met een witte ondergrond onder de toetsen in plaats van een rode. Wederom een kunststof behuizing, maar wederom wel één die voelt alsof hij een flinke tik kan uitdelen. Witte zijkanten met een LED-stripje er in, en pas wanneer we een beetje van onderen kijken zien we de eerste indicatie van echt iets nieuws: transparante switches.

Eerst nog even wat saaie meuk: Onderkant is vrij strak, weinig bijzonders. Wel een aparte waarschuwing overigens waar #pcmasterrace folk natuurlijk niets van aantrekken. Zoals vele andere toetsenborden is de Strafe RGB iets in hoogte te verstellen. Aan de achterkant zien we waarom er twee USB aansluitingen op het bord zitten: één is voor een USB pass-through port.

Over de standaard layout valt weinig toe te voegen anders dan dat enkele features onder de F-toetsen zitten zoals volume en media controls. De enige echt ‘andere’ knoppen zijn de LED-switch en de windows-lock rechts boven in het hoekje. De brede linker shift en de brede maar lage enter is een persoonlijke vereiste, al zijn andere layouts wel op de markt beschikbaar. Wel leuk is het patroontje op de spatiebalk.

Een subjectief onderdeel, maar een bij ons geliefde feature is de polssteun. De Strafe moest hem missen, maar de Strafe RGB krijgt hem wel, en hij maakt het plaatje wat mij betreft een slagje mooier en luxer. Dit is niet iets wat je met een losse steun van een tientje zo mooi kan oplossen, en de combinatie steun en spatiebalk tezamen mogen er van mij echt zijn.

Met de keycap puller zijn de caps eenvoudig te verwijderen en zien we de opvallende nieuwe Cherry MX Silent switch. De transparantie is een indicatie van iets nieuws, en het rood geeft al een beetje aan wat de basis eigenschap is: licht, lineair. Ook leuk zijn de extra keycaps die je er bij krijgt, een WASD setje en een QWERDF set voor FPS (of evt MMO) en MOBA gebruik respectievelijk. Deze ‘grippy’ caps zijn ietwat gevormd om je vingers naar de juiste plek te sturen.

De Corsair CUE software hebben we nu meerdere keren in actie gezien. Het is een pakket wat uitblinkt in (echt extreme) functionaliteit, maar als gevolg soms wel wat overdonderend voor beginners. Het is echter allemaal best toegankelijk, zo kan je bij verlichting direct kiezen uit een mooi aantal standaard effecten. Wil je echter meer, dan kan je de verlichting per-key instellen, en met de editor zelfs complex LED-gedrag instellen. Google zeker een keertje rond als je verbaasd wilt staan over wat allemaal mogelijk is. Uiteraard ontbreekt de gamer Windows-lock, alt-tab-lock, en alt-f4 lock niet, en kan je al je instellingen in profielen opslaan, delen, importeren, etcetera.

Hoewel losse macro toetsen ontbreken kan je onder elke knop zelf functies wijzigen, bijvoorbeeld standaardtaken, maar ook eindeloos complexe macro’s. De Cue software is verder voorzien wat van handigheidjes, zoals automatische firmware updates voor je randapparatuur en de optie om direct tech support aan te vragen.

Met de Strafe RGB heft Corsair duidelijk uitgepakt als het op verlichting aankomt. Geholpen door de witte ondergrond zetten deze LEDs een fantastisch resultaat neer. Of je nu voor single-colour gaat, voor RGB regenboog modi, of een aparte of zelfs absurde combinaties van kleuren die je in de software vrij in kan stellen. De transparante switches zorgen voor een heel toffe ‘underglow’ wat je normaliter niet ziet bij Cherry, als ze voor rood gaat lijkt het zowaar alsof de caps op lava zweven. Ook het Corsair piratenschip logo links boven is geheel naar wens in te stellen, en natuurlijk ontbreekt de bekende berg aan standaard effecten niet.

Al met al een heel indrukwekkend resultaat.

Het praktijkonderdeel invullen bij een mechanisch toetsenbord met Cherry MX switches is sowieso lastig, maar zelfs met de aanwezigheid van de nieuwe Cherry MX Silent switches valt het niet mee. Corsair bewandeld met de Strafe RGB in de basis de bekende weg: een solide plank neerzetten zonder te veel gekke sprongen te maken om maar koste wat het kost op te vallen, althans wat de gebruikservaring betreft. Het is vooral prettig dat Corsair, zoals verwacht eigenlijk, geen steken laat liggen op gebied van anti-ghosting / rollover.

De toevoeging van de polssteun, iets wat Corsair mechs traditioneel hadden maar bij de standaard Strafe moest ontbreken, vind ik wel een uitstekende zet. Voor de prijs mag het haast niet anders, maar het mag worden gezegd. Niet alleen helpt het de uitstraling, maar gezien de niet geringe hoogte van mechanische switches is het een voor mij onmisbaar onderdeel van een mechanisch toetsenbord. De steun is aantrekkelijk om te zien, maar is in gebruik wederom prettig onopvallend: stevig, comfortabel, geen fratsen.

De aanwezigheid van specifieke MMO/MOBA keycaps is een prettige toevoeging voor de fanatieke gamer. Ik vind ze persoonlijk niet in de weg zitten bij ‘ander’ gebruik, niets weerhoudt je om de standaard caps te laten zitten, en ik kan ook niet zeggen dat ik ze ‘mis’ bij andere borden, maar het is toch vooral een leuke toevoeging voor zij die een specifieke game categorie veel spelen. Daarbij geeft het de Strafe RGB ook visueel weer wat anders. En daar legt Corsair toch vooral de focus: niet tornen aan een goed en degelijk all-round tik-gevoel, maar met wat extra’s zoals extra keycaps en RGB verlichting toch de ‘gamer’ doelgroep goed aanspreken.

Uiteindelijk zijn het enkel de nieuwe switches die de gebruikservaring iets anders dan anders maken, al moeten we ook niet overdrijven: Het is een vrij bekend Cherry MX Red gevoel, met wat demping richting het einde. Druk je je toetsen niet tot de bodem dan merk je vrij weinig, maar als je een beetje fanatiek tikt of regelmatig de toetsen doordrukt dan zijn ze toch echt een heel stuk stiller zonder nadelige gevolgen. Wat de praktische waarde is wisselt uiteraard per situatie, want ik ken geen mech-typers die zelf zitten te balen van hun eigen tikgeluid (althans niet met MX Reds), maar de omgeving denkt er soms anders over en voor de praktisch niet aanwezige meerprijs boven de Strafe RGB met MX Red of MX Brown hoef je het ook niet te laten.

Ik was over de Strafe al positief: voor 115 euro een compleet en keurig solide mechanische ramplank die voor velen ruim zal voldoen. De ‘budget Corsair’ was niet de goedkoopste, maar dankzij die bouw, software features en LED effecten is het toch een interessante keuze voor een geringe meerprijs. Voor de Strafe RGB MX Silent vragen ze een meerprijs van grofweg 50 euro bovenop die Strafe, niet mis natuurlijk en iets wat de Strafe RGB in het midden-hoge segment zet. Daarvoor geven ze een uitstekende (en voor mij onmisbare) polssteun, RGB verlichting, en een switch die je de komende tijd niet bij de concurrentie aan gaat treffen: De Cherry MX Silent switch. Twee praktische voordelen dus aan dit nieuwe bordje: stiller en ergonomischer, en één visuele: das LED-fest!

Hoewel de meerwaarde van deze ‘upgrades’ voor iedereen anders zal liggen kan ik er niet omheen dat het totaalplaatje van de Corsair Strafe RGB MX Silent in veel opzichten ‘ultiem’ genoemd mag worden, uitgaande van het feit dat je op zoek bent naar een RGB verlicht toetsenbord. Met de extreem uitgebreide software kan je niet alleen functioneel, maar ook visueel alles uit de kast halen met deze Strafe RGB, en de bouw- en switchkwaliteit laat niets te wensen over. Het ontbreken van de dedicated media knoppen zal de K70 liefhebber wellicht even doen twijfelen, maar voor eventuele kwaliteitsvoordelen hoef je die 15 euro extra niet uit te geven: De Strafe RGB mag kunststof zijn, maar hij staat als een huis en doet niet onder aan z’n grotere broers. Daarbij moet ik ook opmerken dat RGB verlichte toetsenborden sowieso stuk voor stuk in het hogere prijssegment spelen, met uitzondering van de Kailh-switch gebaseerde Sharkoon. Wat RGB toetsenbord betreft is het dus eigenlijk nog een beetje de prijsvechter, terwijl de Strafe RGB in de praktijk toch echt als een konings bord voelt en oogt, al was het maar vanwege die transparante switches die de LED effecten nog net even mooier maken dan we voorheen bij RGB switches zagen.

Daarbij is deze MX Silent switch vooralsnog enkel terug te vinden in de Strafe RGB, en is die switch een waardige upgrade van de MX Red zonder noemenswaardige nadelen; je voelt het wat gedempte ‘bottomen’, maar dat is al ruim voorbij het actuatiepunt. Stil is natuurlijk anders, vooral dome toetsenborden zijn nog duidelijk stiller, maar de MX Silent is in de praktijk een duidelijk merkbare stap stiller dan traditionele mechs. Het grootste nadeel is eigenlijk dat de Silent uitvoering vooralsnog niet van andere switches leverbaar is dan de lineaire ‘Cherry MX Red’ uitvoering, bijvoorbeeld de populaire MX Brown bestaat niet in ‘Silent’ variant en hoewel de MX Black ‘Silent’ er aan moet komen (en Corsair liet deze al op een tester zien op Computex) is een eindproduct is vooralsnog niet op de markt te vinden.

Wil je dus een snel, lineair mechanisch toetsenbord, en voel je wel wat voor RGB verlichting? Dan is de Corsair Strafe RGB een beest van een toetsenbord die zijn meerprijs boven budget bordjes rechtvaardigt, en de nog duurdere borden serieus onder druk zet wat bouw, features, en vooral ook de bijzonder knappe uitvoering van de verlichting betreft.

Wat een fruitcake ben ik, ben ik de video vergeten er in te zetten! Bij deze:

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

tweakers - nomineer voor review van de maand

Heb jij ook een Corsair Gaming Strafe RGB Cherry MX Silent (US layout)?

Leest tekst.
Kijkt nogmaals naar foto's.

Shit, shit, shit.
Ik had het eerst niet gezien, maar nu valt het me op: bij een bijna perfect bord, heeft Corsair het alsnog weten te verbruien. |:(

Symbolen horen BOVEN de nummers!

Dus uitroepteken netjes boven de 1, @ boven de 2.

Zucht, er moest ook wel iets mis zijn. Net zo ergerlijk als Dell, die bij de nieuwe laptops de functietoetsen als primaire input gebruikt, en je voor F1-12 juist Fn+ F1 moet doen. Because fuck logic.
Zolang de functie van de nummers/symbolen hetzelfde is als bij andere toetsenborden, lijkt mij dit (apart van uiterlijk) geen grote ergernis.. toch?

Zolang 1=1 en shift+1=!, etc, ben ik zelf tevreden :)

Het lijkt me in ieder geval een stuk minder ergerlijk als de FN-to-F1 'onzin' bij Dell.
Heb dit overigens ook gemerkt bij diverse andere (tablet) keyboards.

Maar goed, ik begrijp je punt wel, al denk ik dat het ook een persoonlijke voorkeur is, of je het mooi vind of niet :)
Geen heel grote ergernis inderdaad, maar toch jammer dat ze zich bij een toetsenbord van 160 euro niet aan de layout kunnen houden. (Zal wel te maken hebben met de verlichting onder de toetsen)
Ik denk inderdaad dat het te maken heeft met de verlichting.
Op de foto's in de review is ook te zien dat de symbolen zelf minder verlicht zijn dan de nummers, op zich een logische keuze, zelf gebruik ik de nummers meer dan de symbolen.

Ik moet zeggen dat ik het ook wel iets vind hebben, maar dat is een persoonlijke voorkeur :)
Dank :)

Het is inderdaad enkel de belettering, de cijver functie is niet 'verborgen' onder shift. Overigens kan je in de meeste laptops de standaard fn-nonsense in de bios uitzetten? Kan niet voor allen spreken, maar wanneer ik de vraag kreeg lukte het zonder problemen (volgens mij zat er ook dell tussen)

Mss hebben jullie ook nog wat aan het filmpje met verlichting, nu toegevoegd onderaan de review.
Mooie review, zeker als ik deze aan het overwegen ben! De media keys werken in combinatie met de shift toets?
F-Toetsen werken over het algemeen in combinatie met de Fn toets, welke in dit geval rechts naast de spatiebalk te vinden is :)
Correct :D

En dank uiteraard, ook voor de nominatie!

Overigens ben ik een kneus, want we hadden een filmpje gemaakt, geupload, maar niet in de review gezet :X Staat nu onderaan erbij!
Wanneer kunnen we een Strafe TKL verwachten?

Als ik een strak, TKL bordje zoek zijn mijn opties beperkt tot een Rapid-i van CM, de niet leverbare K65 van Corsair, of de wat minder bekende merken.
Mn vaste plek heeft echt een numpad nodig, maar naast mn test-spul ligt ook een TKL om ruimte te besparen. Ben het met je eens dat de keuze wat beperkt is. Zou dan wel graag een TKL zien met verwijderbare polssteun.
Je hebt zeker weer niet stil kunnen zitten in de kerstvakantie!
Top review! En geen straf, zo'n tb. :P
Wat een geweldig ogend toetsenbord zeg :9~

Jammer van de prijs, ¤170,- vind ik toch echt wel te veel voor alleen een toetsenbord..

Mooie review weer! Goed begin van 2016 zo _/-\o_
Dank je wel :D En het is niet weinig inderdaad, absoluut, en er wordt natuurlijk aardig op verdiend. Maar als ik zie hoe veel iPhone's er rondslingeren voor een prijs waar ik een dikke monitor, set randapparatuur, en nog andere dingen voor kan kopen ;)
Mooie review, +3 van mij.

Ik heb zelf een Das Keyboard 4 Professional MX Brown US gekocht vorig jaar voor thuis en dat werkt erg lekker.... maar misschien dat ik deze voor op mijn werk ga scoren, klinkt als een winnaar! :D
Dank je wel :D

DAS wil ik ook nog eens oppakken, wel strak spul om te zien.
Zeer gave review wederom ! Maar best wel een hoop geld voor een toetsenbord imho Dikke 3 natuurlijk :)
Goedkoop is anders inderdaad, maar dit is stiekem toch wel een heeeele leuke. Dame haar nieuwe bordje :)
jammer dat het nog steeds zo verschrikkelijk duur is het is net alsof RGB een hele nieuwe uitvinding is. En het is wat jammer dat de software zo complex is.
Duur is relatief natuurlijk, RGB is een gewilde feature. Vergeleken met de meeste concurrenten is de Strafe RGB voor het totaalplaatje echt niet gek duur. Maar een degelijke mech ramplank begint inderdaad bij ~de helft.

Mbt de software. Je hoeft het niet complex te maken natuurlijk, genoeg presets etc waar je niet meer dan 10secs voor in de software hoeft te zijn. Je kan het zo complex maken als je zelf wilt.