NZXT H440 New Edition Zwart/Zwart Review

VWeijand 6 januari 2016, laatste update op 6 januari 2016, 989 views

NZXT H440 New Edition Zwart/Zwart

Zeer strak design en uitgebreide koelmogelijkheden. Een ingebouwde fan-controller + 4 fans zitten reeds gemonteerd. Handige add-ons zoals een magnetisch uitneembaar stoffilter voorop en LED-verlichting aan de achterkant, die het mogelijk maakt de kabels makkelijk aan te sluiten in het donker.

Pluspunten

• Strak design
  • LED-verlichting achterzijde voor aansluitingen
  • Uitgebreide koelmogelijkheden
  • 4 meegeleverde fans
  • Magnetisch uitneembaar stoffilter
  • Keurig kabelmanagement

Minpunten

• Thumbscrews zitten de eerste keer (te) vast
  • Fan-controller heeft helaas MOLEX-aansluiting nodig

Vanwege het strakke design en de uitgebreide koelmogelijkheden heb ik gekozen voor deze NZXT kast. Ik heb een zwart exemplaar aangeschaft, maar er is ook een geheel witte of een zwart/rode beschikbaar.

De kast wordt uiteraard zeer compleet geleverd: een zak met 80 schroefjes (je zal er maar genoeg hebben) en je kunt ook nog een tijd vooruit met je nieuwe voorraad piepschuim.
In de kast zitten reeds voorgemonteerd de 4 meegeleverde fans: 3 stuks aan de voorzijde en 1 achterop.

De panelen
De linker en rechter zijpanelen zijn met 2 thumbscrews los te maken. Deze schroeven zijn erg handig: ze blijven in het paneel zitten en raken dus niet kwijt.
Het linker zijpaneel biedt uiteraard toegang tot de grote ruimte voor het moederbord, waar het rechter paneel juist de smalle ruimte voor het kabelmanagement, de schijven en de voeding blootlegt.

De panelen bovenop en aan de voorkant zitten vastgeklikt. Het voorpaneel biedt toegang tot een magnetisch bevestigd stoffilter, waarachter de 3 fans zitten.

Koeling
De ruimte voorin is geschikt voor 3x 120mm of 2x 140mm aan fans. Deze staan uiteraard op 'intake'. Bovenop is diezelfde ruimte nogmaals beschikbaar. Hier zitten nog geen fans in, maar ik heb de 140mm radiator van mijn waterkoeling hier gemonteerd. De warmte daardoor direct aan de bovenkant van de kast weer naar buiten.

De achterkant van de kast is vrij open, en ook daar zit reeds een fan gemonteerd. Zo blijft de kast van binnen erg koel.

Je kunt er uiteraard voor kiezen om alle fans op een andere plek te zetten, maar ik heb het zo gelaten.
De controller zit aan de rechterkant en is reeds voorbedraad. Al biedt hij nog wel ruimte voor extra fans.

Montage
Het moederbord 'valt' echt op z'n plaats en er is alle ruimte voor grote videokaarten. Een erg mooi detail vind ik de ruimte voor 2 SSD-schijven op de bodem van de kast:

Een mooie schijf mag best in het zicht liggen.

De rechterkant heeft nog eens 5 tray's, waarbij telkens zowel aan de boven- als de onderzijde een schijf kan worden gemonteerd. Je kunt vrij kiezen tussen de formaten 2,5" of 3,5 ". Zo kun je dus 10 schijven kwijt via de rechterkant, plus nog eens de 2 SSD's op de bodem.

Er is geen ruimte voor een optische drive.

Het kabelmanagement is in 1 woord: chique. Er zijn op vele plekken 'oogjes' gemaakt waar tie-wraps doorheen kunnen. Deze zijn overigens ook meegeleverd. De kabels vallen allemaal mooi weg achter de backplate en kunnen worden doorgestoken waar nodig.

Aansluitingen
De kast beschikt voorop over 2x USB 2.0 + 2x USB 3.0 en biedt daarmee alle ruimte voor aansluitingen. Daarnaast zijn de gebruikelijke mic/headphone ingangen aanwezig.

Aan de achterkant is met behulp van een drukknopje een tweetal LED's in te schakelen, die in het donker keurig de aansluitingen verlichten.

Al met al is dit een keurige, strakke kast met vele mogelijkheden tot een chique build. NZXT levert gratis de software mee voor de fan-controller en eventuele waterkoeling (ook aangeschaft), waardoor je een goede controle hebt over de performance en temperaturen. Zeker een aanrader!

Heb jij ook een NZXT H440 New Edition Zwart/Zwart?

Ziet er erg goed uit.
Ik ga zelf voor de closed case gezien ik er nauwelijks naar kijk.
Dan nog vraagje, werkt de fan control met molex goed ?
De fan control krijgt alleen z'n stroom van de Molex-aansluiting. Deze stroom wordt bovendien doorgegeven aan de verlichting achterop de kast en de NZXT-letters.
Voor de daadwerkelijke aansturing van de fans, wordt de controller aangesloten op een standaard fan-aansluiting op het moederbord. Aldus de gebruiksaanwijzing moet je voor de CPU-fan kiezen. Dit heb ik gedaan, en ik heb alle casefans en cpu-fans weer aangesloten op de controller. Nu draaien ze dus allemaal even hard en reageren op de vraag van de CPU. Ik weet alleen niet zeker of dat het beste werkt, maar het werkt.
De CPU wordt overigens nooit warmer dan 48 graden dus die fans blijven allemaal vrij langzaam draaien. Maar handmatig instellen per fan had mij mooier geleken. Denk dat ik dan toch een ander moederbord of andere controller nodig heb.
Ik zit toch nog met wat vragen.
Je sluit de fans dus aan op die controller (foto 3) en die sluit je aan op de mobo.
Maar wat is een molex dan
Klopt, je kunt alle fans aansluiten op de controller en je controller op je mobo, zodat hij kan bepalen hoe hard alle fans moeten draaien. Maar het probleem is: je kunt niet 8 fans en 4 LED-lampen aansluiten op 1 zo'n klein, dun draadje. Kortom: meer stroom nodig, wat NZXT (logischerwijs) heeft opgelost met een Molex-aansluiting.

Een Molex-aansluiting (zie google) is gewoon zo'n ouderwetse stroomvoorziening voor 'overige dingen' in je computer. Dus je moet geluk heb dat je zo'n snoer uit je voeding krijgt.
Eeh, help mij even. De CPU fan aansluiting op je mobo is toch voor de CPU koeler :?? Hoe stuur je nu de fans van je CPU koeler aan?
Ik wil deze kast gaan aanschaffen, maar ik neem aan dat ik iedere PWM aansluiting van het mobo kan pakken? Snap nog even niet waarom dit de CPU zou moeten zijn gezien bovenstaande.
De CPU fan aansluiting loopt bij mij naar de controller, daarna zitten daarop alle casefans + CPU fans aangesloten. Kortom: wanneer de CPU warm wordt, gaan ALLE fans volgens mij ook harder draaien. Misschien niet de meest ideale aansluitmethode, dus daar zou je inderdaad een losse fan-controller voor moeten kopen. NZXT wil dat je de Grid+ V2 erbij koopt.
Maar je kunt inderdaad volgens mij iedere PWM aansluiting pakken. Ik heb gewoon de gebruiksaanwijzing gevolgd.. die beweerde dat het de CPU fan aansluiting moest zijn.
NZXT is hier slim in geweest, ze stimuleren je ook om deze fan controller erbij te nemen :

pricewatch: NZXT Grid+ V2

Koppelverkoop... als moet ik zeggen dat de Cam software wel super is !
Misschien rare vraag.
Maar wat is de afstand tussen je moederbord cpu socket? En het metaal waar de voorste fans op vast draaid?

Zit na deze kast te kijken en wil graag weer m'n gesloten water koeler gebruiken maar dan voor in de kast als in take
31,5 centimeter tot het midden van de CPU.
Maar dan moet je dus met je buizen dwars door de drive-bays heen, kan je dus minder schijven kwijt maar nog steeds voldoende ruimte denk ik zo.
Bedankt voor je antwoord. Weet dat je minder harde schijven kwijt kan. Dat is geen probleem voor mij.