Microsoft Band (2015) Large Review

Scripted 6 januari 2016, laatste update op 6 januari 2016, 548 views

Microsoft Band (2015) Large

Leuk ding ben er tot zo ver toe erg blij mee!

Pluspunten

• Simpele besturing (wauw)
  • Gewicht
  • Accuduur prima
  • tweaker.net app (RSS)
  • GPS
  • Meldingen/Berichten en caller ID.
  • Haptic feedback (verschillende sterktes)
  • Smart wake-up

Minpunten

• software nog niet 100%
  • plaatjes/smileys als blokjes in berichten/whatsapp
  • verdiepingen niet accuraat gemeten
  • Clasp niet een standaard gaatje. (dus soms te strak of te los bij het opnieuw omdoen)

Ik loop nu ongeveer een week met de MS Band 2 om mijn pols en van te voren had ik niet gedacht een review zou gaan schrijven, maar er zijn toch wel een aantal dingen die ik even wil delen. Daarnaast ter info; In ben geen schrijver of columnist, dus verwacht geen hogere dichtkunde. :) gelukkig is er spellingscontrole. :+

Ik heb de Band 2 via een kortingsactie in de webshop van Microsoft UK gekocht. Na 2 dagen wachten stond er een man van UPS op de stoep. Blij als een kind heb ik die man een handtekening gegeven zodat ik kon gaan spelen met mijn laatste aanwinst! Op oudjaarsdag eind van de middag geleverd perfect! Zo kon ik er nog de hele avond mee spelen! En nee... niet gekocht met als goede voornemen voor 2016 meer te gaan lopen of sporten.

Snel uitpakken zodat hij voor het eten snel aan de oplader kon want hij kwam zonder spanning uit de doos. Tja, wat ik daarover kan zeggen is dat ik binnen 1,5 uur 100% batterij had en bezig kon met klooien. Dus na het eten koken, eten opeten en de afwas doen was het apparaatje opgeladen.

Configuratie + koppelen was simpel, je hoef het ook maar 1 keer te doen. Ding aan, instructie lezen en gaan met de banaan.
Ik heb ik nog geen last gehad dat de band geen verbinding had. Dus dat lijkt ook prima in order, alle meldingen komen tegelijk op mijn telefoon dan wel op de Band 2 binnen, heel soms zit er een paar seconde(3) vertraging in. Maar dat zie ik niet als een probleem.

Wat ik wel jammer vond was de inhoud van de doos, naast de magnetische oplaad kabel (usb) zat er geen adapter bij. Weinig extra informatie, alleen een garantie dingetje en een quick-guide. Veel zul je van internet moet plukken. Ik wist niet wat een split was.. een een paar andere termen, dat soort informatie zou leuk zijn in een boekje voor beginners.

Waar ik hem voor gebruik en de achterliggende reden is stappen tellen, wel een dure stappen teller.. dat snap ik. Ook het idee van een Smartwatch wilde ik wel testen en gewoon ervaren. Als deze kapot gaat t.z.t. en/of ik dan niet meer zonder kan.. dat moet nog blijken.

Ik ben een paar jaar geleden met de motor gecrasht en sindsdien ben ik 'invalide'. Ik kan lopen, maar elke stap doet zeer.
Mijn enkel is flink verbrijzeld (externe breuk, bot stak uit, Talus en Tibia op meerdere stukken gebroken) deze zitten nu bij elkaar met schroeven enzo. Dat hij er nog aan zit is best wel een wonder. Doordat het allemaal zo kapot is doet lopen zeer en kan ik ook niet lang en ook niet zo ver lopen. Of het ooit goed komt is onduidelijk, 100% wordt het nooit meer.

Omdat ik niet altijd snap waarom ik extra last heb van mijn enkel wilde ik eens een stappen teller proberen zodat ik achteraf kan zien waarom ik meer pijn heb dan anders. Ook wilde ik kijken naar mijn vooruitgang en zien of er progressie in zit, dat ik pas later pijn heb en misschien na verloop van tijd langer en verder kan doorlopen.

Deze band 2 meet meerdere dingen, stappen, trappen en ook nog de hartslag, daarnaast met alle andere sensoren kan ik een mooi beeld creŽren en daar uit mijn conclusies trekken. Heb ik een drukke week gehad en veel gelopen dan kan ik dat zien en voor mezelf inzichtelijk maken. Hoe weet je anders hoever/vaak/lang je loopt achteraf. Ik weet soms niet eens meer wat ik gister heb gegeten.. (hmm app idee? voor band?)

Wat meet en weet de Band zoal, veel meer dan ik had verwacht.
Misschien had ik meer onderzoek kunnen doen.. dan had ik het vooraf geweten.
Nu ben ik positief verrast dat de band al deze data op deze manier gebruikt en zo presenteert is voor mij handig en ook nieuw.
Ik heb me hiervoor nooit echt in dit soort dingen verdiept en dus ook nooit echt bezig geweest met mijn gezondheid.

Via de app op de telfoon en via https://dashboard.microsofthealth.com kan je veel informatie inzien en rapporten bekijken.

Week/Maand/Dag stappen

Wanneer heb ik precies die stappen gemaakt?

Wat was mijn harslag, leefde ik nog wel? (Ben dus gelukkig geen zombie)

Heb ik nog trap gelopen?

Al met al geeft dat een mooie indicatie van wat je op een dag hebt gedaan.
Ik kan nu al heel goed zien dat als ik voor mijn werk naar een andere locatie van ons bedrijf ga ik vanaf de parkeerplaats verder moet lopen en ook op locatie de afstanden groter zijn. Niet dat ik daar nu niet meer heen ga, maar dat verklaar wel voor mij dat ik meer last heb na die dag.

Nu heb ik de Band natuurlijk nog maar een week, dat is lang niet genoeg voor echte gegevens.
Maar een eerste indicatie is het wel, eentje waar ik zeer blij mee ben. Ik verwacht er veel plezier van te hebben omtrent dit punt.
Inzicht in hoeveel ik loop, kon ik dan niet simpel weg een Mi Band kopen voor 2 tientjes? Ja.. maar dan kreeg ik de rest er niet bij.

Email/Sms/Whatsapp en dat ding trilt even, hou ik mijn hand omhoog dan zie ik een preview, druk ik op een knop dat gaat speed reading aan zoals ik het zelf noem.. en 'leest' hij het complete bericht op. geweldig! Zonder je telefoon uit je broekzak te halen tijdens een vergadering. Was het belangrijk of kan het wachten.

Ook de Tweakers en Nu.nl app werken goed als je even je gedachten wilt verzetten zonder dat je je telefoon kan pakken.
Natuurlijk niet fullscreen browsen, maar wel gewoon de koppen even lezen en kijken wat er allemaal gaande is.

Zo tussendoor even een idee voor een nieuwe App.. Microsoft Verificator voor Two-Factor Authentication op de Band.
Tja zo 'missen' er dus nog wel apps voor de band en is er voldoende ontwikkel potentieel.

Ik spring misschien een beetje op de hak en de tak, maar als we dan verdergaan over Authentication of.. wie ik ben en wat ik doe... dan weet zo'n smartwatch (en ook telefoons) eigenlijk best wel heel veel van je. Met al deze extra sensors nog veel meer dan voorheen en kunnen ze met all deze data best heel veel doen.

Ik besef me nu ineens dat een smartwatch als deze ook wel 'heel gevaarlijk' kan zijn mocht deze gehackt worden.
Dat ding herkent zelfs snacht's dat ik slaap en wat voor soort slaap patroon ik heb... handig voor inbrekers..
Niet dat een huis-tuin-en-keuken inbreker daar de capaciteit voor heeft, maar het zet je wel even aan het denken.

Daarnaast komen de berichten ook altijd binnen wanneer ze binnenkomen(duh), als je dan je pols even zo hebt dat iedereen kan mee lezen.. sta je mogelijk zomaar met bepaalde informatie die je niet met iedereen wilt delen te koop zonder dat je er erg in hebt.

Ook is er geen pincode, swipe beweging of hartslag herkenning die dat ding beveiligt mocht je hem kwijt raken. (hartslag herkenning misschien iets te James Bond) maarja.. er staan ondertussen wel berichten/email/sms op dat ding. Je kunt natuurlijk dingen uitzetten zodat ze niet binnenkomen, maar dan had ik ook een andere simpelere fitness band kunnen kopen.

Nouja... dat was het voor nu.. misschien binnenkort meer.

Heb jij ook een Microsoft Band (2015) Large?

Leuke review, ik ben benieuwd naar een vervolg.
Sterkte met het been!
Bedankt en Bedankt! :)